OPINIE: ‘Staak twist over erfenis’

Door Frank Galle

De bijval op mijn ingezonden brief van 6 april heeft mij gesterkt in ons gezamenlijke streven onze belangenvertegenwoordiging in de binnenvaart te verenigen. Uw vele reacties zijn een grote steun voor het Transitie Comité. De actieve inbreng van branchegenoten verheldert het doel en verkort de weg die we samen hebben te gaan.
Het is ook verheugend dat bestuursleden en directeuren van onze vakorganisaties erg positief hebben gereageerd en bereid lijken ons in één organisatie te willen vertegenwoordigen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Beste mensen

    Een paar kanttekeningen bij sommige uitspraken:
    – Sinds 2002 was ik geen bestuurslid meer in de sector, maar uitvoerder namens samenwerkende besturen. Deels in Kantoor Binnenvaart als manager en deels als secretaris branche overleg (samenwerking KSV, CBRB, KB en R en IJssel). Dit alles tot 2009.
    – De vertegenwoordigers (Ton Roos en mijn persoon) waren eendrachtig de fiscale en juridische complicaties aan het ontwarren. Het bestuur CBRB kreeg na het wegvallen van Ton een eigen/andere mening.
    – Zoals afgesproken, heeft Nationale Nederlanden de gelden allang overgemaakt. Alleen de beslaglegging blokkeert het gebruik.
    – Het contract geeft aan waarvoor de gelden gebruikt moeten worden.
    Kortom, De gelden aan het algemeen schenken betekent contractbreuk met ernstige fiscale en juridische gevolgen. Nu er een rechtszaak is aangespannen kan het beste rendement worden behaald door de rechter om een uitspraak te verzoeken en daar niet tegen in beroep te gaan. Naar mijn mening kan dit steentje beter worden opgeruimd dan in de schoen te blijven zitten.

    De laatste 10 jaar heb ik een fors deel van mijn tijd besteed aan eenwording van de binnenvaart met verschillende resultaten. Ik wens de nieuwe lichting nog meer succes toe.

    Jan Veldman

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Dag John,

    Wil jij misschien ook je achternaam vermelden, daar sommige mij gaan bellen omtrent bepaalde uitspraken.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • @ Elma,

    Volgens mij was het de bedoeling om niet alle bonden op te heffen, maar een soort samenwerking aan te gaan?
    Ik ben zelf ook lid van de CBOB, en mocht deze worden opgeheven, dan word ik zeer zeker geen lid van een andere oranisatie. Ik heb trouwens zowiezo grote vraagtekens bij de dhr. Galle.
    Ik kan niet anders concluderen dan dat er door hem gesproken word met twee petten op. Ik ben een uitspraak door hem aan mij gericht, al is dit al ca. 20 jaar geleden, nog niet vergeten. Al moet ik wel nageven dat hij zijn nek durft uit te steken.

    Geplaatst door: D. W. op
  • @john
    Wanneer heb jij de C van CBOB nodig?? Wanneer voel jij je daarin verschrikkelijk vertegenwoordigt?? Zou het echt een onoverkomelijk bezwaar zijn, als deze bond in andere opgaat?? Wanneer je zorgt voor 1 of 2 christelijke mannen of vrouwen in het bestuur van zo’n bond, dan kun je ook vertegenwoordigt worden en is het mijns inziens geen probleem dat er 1 bond komt. Je kunt dan naar buiten toe veel meer eenheid uitstralen en je punt veel duidelijker maken. Zeker bij de overheid staat het proffessioneler als je met 1 of 2 personen de binnenvaart vertegenwoordigt, als met 7 of 8 van verschillende bonden, waarvan er ook nog zijn die zich er niet voor schamen om in het openbaar continu te roepen het er niet mee eens te zijn.
    Dus doe voor ons maar 1 bond in de hoop dat zeker 80% vd binnenvaart zich daar bij aanluit en er niet alleen van profiteert.

    Geplaatst door: elma op
  • Hallo meneer galle en andere,

    allereerst wil ik even verduidelijken dat ik dit initiatief van u zijde absoluut toejuich, laat daar geen enkel misverstand over bestaan. Echter voor ons als kleine ondernemer voelden wij ons juist aangetrokken tot een bond als de cbob, omdat daar ook het christelijke aspect hoog in het vaandel staat. Daar kwam mijn vraagstelling dus ook vandaan, en het lijkt me zeker zinvol dat andere bestaande bonden zoveel mogelijk hun krachten met dit commite bundelen, en vooral op de gezamelijke raakvlakken veel slagvaardiger te kunnen operen. er hangen namelijk nogal wat regels met het oog op bemanningsproblematiek, ligplaatsbeleid, en ccr perikelen boven onze markt. Vaak worden wij als kleine ondernemer daardoor gewdongen tot bijna onoverkomelijke investeringen, zoals draaiende motoren vervangen, functionerende radars afvoeren of lichtgetinte ramen naar de vuilstort brengen. Daarom zou het goed zijn dat bijvoorbeeld dit commite, namens de gezamenlijke bonden ons beter zou kunnen informeren, over wat nou bijv precies te doen met ons stuurwerk, onze radar piloot en dergelijke. (ik vermoed wel eens dat niemand precies weet waar we aan toe zijn namelijk) Op deze manier zou dit commite voor ons een meerwaarde hebben!

    hartelijke groet,

    Geplaatst door: john op
  • Beste Jan,

    Ik stel alleen vast dat alle voorstellen niet hebben geleid tot een oplossing. Het gaat om een verdeling over velen. Een meerderheidsstandpunt zegt dan niet zoveel. De onvrede van de minderheid kan terecht zijn. Er zijn hier geen winnaars.

    Ook voor een rechter is dit niet eenvoudig. De uitspraak zal waarschijnlijk anders zijn dan gehoopt. Iedere uitspraak geeft weer twist over de uitvoering daarvan. We moeten af van nieuwe gronden van conflict.

    Voor alle duidelijkheid, ik kan en moet niet op de stoel van jullie als bestuurders van de bonden gaan zitten. Jullie besluiten met je eigen verantwoordelijkheid.

    Mijn oproep komt vanuit de sector aan alle bestuurders van alle bonden: Ruil de kleinere belangen in tegen het grote belang van ons allemaal. Vandaar mijn suggestie: Verdeel de gelden niet meer tussen de organisaties. Geef het transitie comité de opdracht een voor iedereen aanvaardbaar plan te maken. Dan kunnen de gelden worden besteed om dat plan uit te voeren zodat de sector niet zijn hand hoeft op te houden. De heer Frank Maerckaert van Stolt geeft hieronder al een goed idee.

    Groeten,

    Frank

    Geplaatst door: Frank Galle op
  • Jammer dat er veel juridische kosten en negatieve energie en tijd worden besteed over een leuk potje met geld tussen de diverse belangenbehartigers van onze sector. Helaas zijn deze partijen (en wij als leden) tot op heden schijnbaar niet overeen kunnen komen om deze gelden voor het ‘algemeen binnenvaartnut’ te gebruiken. Een gemiste kans, zeker als ‘een week of 4’ in praktijk toch wat langer gaat duren, het potje langzaam door derden wordt opgesnoept en de bodem van het potje steeds dichterbij gaat komen.

    Geplaatst door: Robert-Jan Zimmerman op
  • Beste Frank en andere lezers

    Gisteravond heb ik nog eens nagedacht over je idee en dat getoetst aan het testament (mantelcontract) dat er is en de stappen die tot nu toe zijn genomen door de partijen. En ik kan niet anders dan tot de slotsom komen dat het een onbegaanbare weg is om de rechtszaak nu te stoppen. Dit vanwege de contractvoorwaarden en fiscale afspraken die partijen hebben gemaakt. Samen met Ton Roos had ik een traject uitgezet. Daarnaar is gehandeld tot CBRB andere ideëen kreeg en uiteindelijk een rechtszaak aanspande.

    De kosten zijn gemaakt. Over 4 weken is er een zitting. Beweeg partijen er toe om de rechter om een uitspraak te verzoeken. Dan zijn we over 4 weken van dit vuiltje af en kan het transitie comité zijn werk met een schone lei beginnen en hebben de bonden geld om de verplichtingen van het contract te verrekenen en met de rest aan de eenwording bij te dragen. Bedenk dat die inspanning wel door de huidige leden wordt bekostigd.

    Wie meer wil weten over de achtergrond van het mantelcontract kan op de in dit artikel geplaatste link klikken en mijn commentaren aldaar lezen.

    Met groet

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Onlangs heeft Shipping Factory op deze website gereageerd op het eerste opiniestuk, ingezonden door Dhr. Galle. Shipping Factory heeft uitgesproken groot voorstander te zijn van één organisatie voor de algehele binnenvaart en heeft het voornemen kenbaar gemaakt zich dan ook meteen aan te sluiten.
    Om dit standpunt kracht bij te zetten heeft Shipping Factory besloten zich nu al lid te maken van de CBRB. Reden hiervoor is primair, het vertrouwen in de CBRB als meest passende belangenbehartiger voor dit bedrijf, maar in het bijzonder omdat juist nu meningen én middelen van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de toekomst van de algehele branche.
    Een absolute voorwaarde aan het besluit van Shipping Factory is dat binnen een realistisch tijdsbestek onze branche ook daadwerkelijk vanuit één organisatie zal worden vertegenwoordigd tot in Den Haag en zelfs Brussel!

    http://www.shippingfactory.nl

    Geplaatst door: Fam. Pikaart op
  • Beste Berend,

    Mijn gedachten gaan naar één vakorganisatie. Niet nog een nieuwe bond. Met uw voorstel de gelden te verdelen onder de huidige leden van de bestaande bonden treft u het hart van het probleem. Velen hebben voorstellen gedaan tot verdeling van die gelden. Maar men heeft elkaar na jaren niet kunnen vinden. Mijn voorstel nu is: laten wij geen geld en negatieve energie meer verspillen aan een verleden dat kennelijk niet kan worden opgelost. Gebruik het geld voor de toekomst zodat allen er wat aan hebben. Niets doen en verdeeldheid zullen ons zeker niet helpen. De problemen van onze sector zijn duidelijk. Laten wij proberen deze samen aan te pakken.

    Beste John,

    Dank voor uw reactie en uw zorg is terecht. De sector heeft diepe wortels in de christelijke levensovertuiging. Ook vandaag is er een grote groep ondernemers die de christelijke waarden onderschrijven. Varen is naast het zakelijk belang voor hun ook het familieleven. Het is van belang dat deze groep vertegenwoordigd wordt in zowel het zakelijk als het familiale belang. Het zakelijke balang delen wij allemaal op dezelfde wijze, vandaar één belangenorganisatie. Het familiale belang, de ethiek, de christelijke grondslag moet naar mijn mening een heldere plaats krijgen in die ene organisatie. Het leiderschap van de CBOB in christelijke levensbeschouwelijke onderwerpen dient zo te worden gecontinueerd.

    Beste Pierre,

    Bij uw mening sluit ik mij volledig aan. Ik heb het wiel niet uitgevonden. We moeten de discussie aan. Geef uw mening zodat onze bestuurders er naar kunnen handelen.

    Groeten,

    Frank

    Geplaatst door: Frank Galle op
  • Beste collega,s.

    Ik heb denk ik weer eens wat gemist.
    Kan iemand mij uit leggen waarom het CBRB dwars ligt en zelfs met rechtzaken is begonnen?
    En is deze partij van zo,n belang dat deze moeten mee doen?
    Wie kan mij dat uitleggen.
    Bijvoorbaat dank.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Beste Frank

    Weer een prima idee en evenals samenwerking gemakkelijker te uiten dan te bewerkstelligen.
    Overigens is er voor deze zaak wat meer kennis van de historie nodig. Er is namelijk een beheerder aangewezen door betrokkenen die een onderbouwd verdelingsvoorstel heeft gedaan, dat door alle betrokkenen is geaccepteerd behalve het CBRB, dat vervolgens een rechtszaak is begonnen tegen de andere vier. Breng het CBRB zover dat zij zich bij het meerderheidsstandpunt neerlegt en de gelden komen ter beschikking van de organisaties die er vervolgens de samenwerking kunnen helpen financieren.

    Succes

    Jan Veldman
    beheerder en uitvoerder vereffening van Binnenvaart Nederland

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Hallo John.

    Dat is nou het punt waar de verdeling is begonnen.
    Niet dat ik geen respect heb met jouw zorg maar de doelstelling is de binnenvaart algemeen te vertegenwoordigen.En of dat iemand is van het christelijk geloof of een moslim is,is voor mij niet interessant.

    Met vriendelijke groet,

    F.Schoenmakers.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Mensen pak deze uitgestoken hand van het Transitie comite, onze bedrijfstak heeft het heel erg hard nodig, en uit welke hoek of hokje je ook komt benader het als belanghebbende in de binnenscheepvaart, zonder je eigen identiteit te verliezen, maar werk samen.

    Anton Peters
    mts Leonardus

    Geplaatst door: A. Peters op
  • John,

    De CBOB zal wel samenwerken, maar nooit ergens helemaal in op gaan. Dat zou Ger wel willen.(ha ha}

    Geplaatst door: Johan op
  • Weer een prima idee van de heer Galle.In plaats van te strijden via de rechter kan men beter eensgezind verder gaan om de binnenvaart te vertegenwoordigen.Kijken naar de zaken waar we het overeens zijn brengt ons verder.Ik wens de vertegenwoordigers van onze bedrijfstak dan ook veel succes om dit idee verder uit te werken.Bert de Jonge ms Horizon

    Geplaatst door: bert de jonge op
  • Laat de rede zegevieren!

    Frank Galle doet hierbij een oproep aan de gehele bedrijfstak om uw mening te geven.
    Steun uw bestuurders bij het oplossen van dit langslepende conflict. Met een positieve reactie kunt U ervoor zorgen dat de emoties overwonnen kunnen worden en de rede kan zegevieren.
    In de aanloop naar transitie is voor dit conflict geen plaats.

    Geplaatst door: Pierre Oom op
  • in grote lijnen mee eens, maar wie vertegenwoordigt dan straks bijvoorbeeld de christelijke schipper als het cbob wordt opgeheven?? of heb ik dat op de jaarvergadering verkeerd opgevat??

    mvg

    Geplaatst door: john op
  • Ik weet niet of ik het allemaal goed begrepen heb : Er is nog ergens geld en u wilt dat geld gebruiken om uw nieuwe bond op te richten ? Als dat klopt zou ik zeggen verdeel dit aan de bestaande bonden na rato van het aantal betalende leden !Als ik het verkeerd begrepen heb bij voorbaat mijn verontschuldiging.

    Geplaatst door: Berend op
  • Het zou inderdaad een goede zaak zijn dat de binnenvaart door 1 bracheorganisatie vertegenwoordigd kan worden. De onderlinge strijd tussen de diverse organisaties is voor de buitenstaanders onbegrijpelijk en schaadt het imago van onze bedrijfstak. Ik hoop dat we als bedrijfstak volwassen genoeg kunnen zijn om het steven naar een organisatie met z’n allen te ondersteunen. Wat de erfenis betreft zouden we kunnen denken om vrijgekomen fondsen aan te wenden daar waar nodig ter ondersteuning van de bedrijfstak. Gezien de schaarste aan toekomstig vakkundig personeel zouden we kunnen denken aan een promotiecampagne voor de binnenvaart om jongeren geinteresseerd te krijgen voor een carriere in de binnenvaart.

    Geplaatst door: Frank Maerckaert op

Reageer

OPINIE: ‘Staak twist over erfenis’ | Schuttevaer.nl

OPINIE: ‘Staak twist over erfenis’

Door Frank Galle

De bijval op mijn ingezonden brief van 6 april heeft mij gesterkt in ons gezamenlijke streven onze belangenvertegenwoordiging in de binnenvaart te verenigen. Uw vele reacties zijn een grote steun voor het Transitie Comité. De actieve inbreng van branchegenoten verheldert het doel en verkort de weg die we samen hebben te gaan.
Het is ook verheugend dat bestuursleden en directeuren van onze vakorganisaties erg positief hebben gereageerd en bereid lijken ons in één organisatie te willen vertegenwoordigen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • Beste mensen

    Een paar kanttekeningen bij sommige uitspraken:
    – Sinds 2002 was ik geen bestuurslid meer in de sector, maar uitvoerder namens samenwerkende besturen. Deels in Kantoor Binnenvaart als manager en deels als secretaris branche overleg (samenwerking KSV, CBRB, KB en R en IJssel). Dit alles tot 2009.
    – De vertegenwoordigers (Ton Roos en mijn persoon) waren eendrachtig de fiscale en juridische complicaties aan het ontwarren. Het bestuur CBRB kreeg na het wegvallen van Ton een eigen/andere mening.
    – Zoals afgesproken, heeft Nationale Nederlanden de gelden allang overgemaakt. Alleen de beslaglegging blokkeert het gebruik.
    – Het contract geeft aan waarvoor de gelden gebruikt moeten worden.
    Kortom, De gelden aan het algemeen schenken betekent contractbreuk met ernstige fiscale en juridische gevolgen. Nu er een rechtszaak is aangespannen kan het beste rendement worden behaald door de rechter om een uitspraak te verzoeken en daar niet tegen in beroep te gaan. Naar mijn mening kan dit steentje beter worden opgeruimd dan in de schoen te blijven zitten.

    De laatste 10 jaar heb ik een fors deel van mijn tijd besteed aan eenwording van de binnenvaart met verschillende resultaten. Ik wens de nieuwe lichting nog meer succes toe.

    Jan Veldman

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Dag John,

    Wil jij misschien ook je achternaam vermelden, daar sommige mij gaan bellen omtrent bepaalde uitspraken.

    Geplaatst door: John Verboom op
  • @ Elma,

    Volgens mij was het de bedoeling om niet alle bonden op te heffen, maar een soort samenwerking aan te gaan?
    Ik ben zelf ook lid van de CBOB, en mocht deze worden opgeheven, dan word ik zeer zeker geen lid van een andere oranisatie. Ik heb trouwens zowiezo grote vraagtekens bij de dhr. Galle.
    Ik kan niet anders concluderen dan dat er door hem gesproken word met twee petten op. Ik ben een uitspraak door hem aan mij gericht, al is dit al ca. 20 jaar geleden, nog niet vergeten. Al moet ik wel nageven dat hij zijn nek durft uit te steken.

    Geplaatst door: D. W. op
  • @john
    Wanneer heb jij de C van CBOB nodig?? Wanneer voel jij je daarin verschrikkelijk vertegenwoordigt?? Zou het echt een onoverkomelijk bezwaar zijn, als deze bond in andere opgaat?? Wanneer je zorgt voor 1 of 2 christelijke mannen of vrouwen in het bestuur van zo’n bond, dan kun je ook vertegenwoordigt worden en is het mijns inziens geen probleem dat er 1 bond komt. Je kunt dan naar buiten toe veel meer eenheid uitstralen en je punt veel duidelijker maken. Zeker bij de overheid staat het proffessioneler als je met 1 of 2 personen de binnenvaart vertegenwoordigt, als met 7 of 8 van verschillende bonden, waarvan er ook nog zijn die zich er niet voor schamen om in het openbaar continu te roepen het er niet mee eens te zijn.
    Dus doe voor ons maar 1 bond in de hoop dat zeker 80% vd binnenvaart zich daar bij aanluit en er niet alleen van profiteert.

    Geplaatst door: elma op
  • Hallo meneer galle en andere,

    allereerst wil ik even verduidelijken dat ik dit initiatief van u zijde absoluut toejuich, laat daar geen enkel misverstand over bestaan. Echter voor ons als kleine ondernemer voelden wij ons juist aangetrokken tot een bond als de cbob, omdat daar ook het christelijke aspect hoog in het vaandel staat. Daar kwam mijn vraagstelling dus ook vandaan, en het lijkt me zeker zinvol dat andere bestaande bonden zoveel mogelijk hun krachten met dit commite bundelen, en vooral op de gezamelijke raakvlakken veel slagvaardiger te kunnen operen. er hangen namelijk nogal wat regels met het oog op bemanningsproblematiek, ligplaatsbeleid, en ccr perikelen boven onze markt. Vaak worden wij als kleine ondernemer daardoor gewdongen tot bijna onoverkomelijke investeringen, zoals draaiende motoren vervangen, functionerende radars afvoeren of lichtgetinte ramen naar de vuilstort brengen. Daarom zou het goed zijn dat bijvoorbeeld dit commite, namens de gezamenlijke bonden ons beter zou kunnen informeren, over wat nou bijv precies te doen met ons stuurwerk, onze radar piloot en dergelijke. (ik vermoed wel eens dat niemand precies weet waar we aan toe zijn namelijk) Op deze manier zou dit commite voor ons een meerwaarde hebben!

    hartelijke groet,

    Geplaatst door: john op
  • Beste Jan,

    Ik stel alleen vast dat alle voorstellen niet hebben geleid tot een oplossing. Het gaat om een verdeling over velen. Een meerderheidsstandpunt zegt dan niet zoveel. De onvrede van de minderheid kan terecht zijn. Er zijn hier geen winnaars.

    Ook voor een rechter is dit niet eenvoudig. De uitspraak zal waarschijnlijk anders zijn dan gehoopt. Iedere uitspraak geeft weer twist over de uitvoering daarvan. We moeten af van nieuwe gronden van conflict.

    Voor alle duidelijkheid, ik kan en moet niet op de stoel van jullie als bestuurders van de bonden gaan zitten. Jullie besluiten met je eigen verantwoordelijkheid.

    Mijn oproep komt vanuit de sector aan alle bestuurders van alle bonden: Ruil de kleinere belangen in tegen het grote belang van ons allemaal. Vandaar mijn suggestie: Verdeel de gelden niet meer tussen de organisaties. Geef het transitie comité de opdracht een voor iedereen aanvaardbaar plan te maken. Dan kunnen de gelden worden besteed om dat plan uit te voeren zodat de sector niet zijn hand hoeft op te houden. De heer Frank Maerckaert van Stolt geeft hieronder al een goed idee.

    Groeten,

    Frank

    Geplaatst door: Frank Galle op
  • Jammer dat er veel juridische kosten en negatieve energie en tijd worden besteed over een leuk potje met geld tussen de diverse belangenbehartigers van onze sector. Helaas zijn deze partijen (en wij als leden) tot op heden schijnbaar niet overeen kunnen komen om deze gelden voor het ‘algemeen binnenvaartnut’ te gebruiken. Een gemiste kans, zeker als ‘een week of 4’ in praktijk toch wat langer gaat duren, het potje langzaam door derden wordt opgesnoept en de bodem van het potje steeds dichterbij gaat komen.

    Geplaatst door: Robert-Jan Zimmerman op
  • Beste Frank en andere lezers

    Gisteravond heb ik nog eens nagedacht over je idee en dat getoetst aan het testament (mantelcontract) dat er is en de stappen die tot nu toe zijn genomen door de partijen. En ik kan niet anders dan tot de slotsom komen dat het een onbegaanbare weg is om de rechtszaak nu te stoppen. Dit vanwege de contractvoorwaarden en fiscale afspraken die partijen hebben gemaakt. Samen met Ton Roos had ik een traject uitgezet. Daarnaar is gehandeld tot CBRB andere ideëen kreeg en uiteindelijk een rechtszaak aanspande.

    De kosten zijn gemaakt. Over 4 weken is er een zitting. Beweeg partijen er toe om de rechter om een uitspraak te verzoeken. Dan zijn we over 4 weken van dit vuiltje af en kan het transitie comité zijn werk met een schone lei beginnen en hebben de bonden geld om de verplichtingen van het contract te verrekenen en met de rest aan de eenwording bij te dragen. Bedenk dat die inspanning wel door de huidige leden wordt bekostigd.

    Wie meer wil weten over de achtergrond van het mantelcontract kan op de in dit artikel geplaatste link klikken en mijn commentaren aldaar lezen.

    Met groet

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Onlangs heeft Shipping Factory op deze website gereageerd op het eerste opiniestuk, ingezonden door Dhr. Galle. Shipping Factory heeft uitgesproken groot voorstander te zijn van één organisatie voor de algehele binnenvaart en heeft het voornemen kenbaar gemaakt zich dan ook meteen aan te sluiten.
    Om dit standpunt kracht bij te zetten heeft Shipping Factory besloten zich nu al lid te maken van de CBRB. Reden hiervoor is primair, het vertrouwen in de CBRB als meest passende belangenbehartiger voor dit bedrijf, maar in het bijzonder omdat juist nu meningen én middelen van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de toekomst van de algehele branche.
    Een absolute voorwaarde aan het besluit van Shipping Factory is dat binnen een realistisch tijdsbestek onze branche ook daadwerkelijk vanuit één organisatie zal worden vertegenwoordigd tot in Den Haag en zelfs Brussel!

    http://www.shippingfactory.nl

    Geplaatst door: Fam. Pikaart op
  • Beste Berend,

    Mijn gedachten gaan naar één vakorganisatie. Niet nog een nieuwe bond. Met uw voorstel de gelden te verdelen onder de huidige leden van de bestaande bonden treft u het hart van het probleem. Velen hebben voorstellen gedaan tot verdeling van die gelden. Maar men heeft elkaar na jaren niet kunnen vinden. Mijn voorstel nu is: laten wij geen geld en negatieve energie meer verspillen aan een verleden dat kennelijk niet kan worden opgelost. Gebruik het geld voor de toekomst zodat allen er wat aan hebben. Niets doen en verdeeldheid zullen ons zeker niet helpen. De problemen van onze sector zijn duidelijk. Laten wij proberen deze samen aan te pakken.

    Beste John,

    Dank voor uw reactie en uw zorg is terecht. De sector heeft diepe wortels in de christelijke levensovertuiging. Ook vandaag is er een grote groep ondernemers die de christelijke waarden onderschrijven. Varen is naast het zakelijk belang voor hun ook het familieleven. Het is van belang dat deze groep vertegenwoordigd wordt in zowel het zakelijk als het familiale belang. Het zakelijke balang delen wij allemaal op dezelfde wijze, vandaar één belangenorganisatie. Het familiale belang, de ethiek, de christelijke grondslag moet naar mijn mening een heldere plaats krijgen in die ene organisatie. Het leiderschap van de CBOB in christelijke levensbeschouwelijke onderwerpen dient zo te worden gecontinueerd.

    Beste Pierre,

    Bij uw mening sluit ik mij volledig aan. Ik heb het wiel niet uitgevonden. We moeten de discussie aan. Geef uw mening zodat onze bestuurders er naar kunnen handelen.

    Groeten,

    Frank

    Geplaatst door: Frank Galle op
  • Beste collega,s.

    Ik heb denk ik weer eens wat gemist.
    Kan iemand mij uit leggen waarom het CBRB dwars ligt en zelfs met rechtzaken is begonnen?
    En is deze partij van zo,n belang dat deze moeten mee doen?
    Wie kan mij dat uitleggen.
    Bijvoorbaat dank.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Beste Frank

    Weer een prima idee en evenals samenwerking gemakkelijker te uiten dan te bewerkstelligen.
    Overigens is er voor deze zaak wat meer kennis van de historie nodig. Er is namelijk een beheerder aangewezen door betrokkenen die een onderbouwd verdelingsvoorstel heeft gedaan, dat door alle betrokkenen is geaccepteerd behalve het CBRB, dat vervolgens een rechtszaak is begonnen tegen de andere vier. Breng het CBRB zover dat zij zich bij het meerderheidsstandpunt neerlegt en de gelden komen ter beschikking van de organisaties die er vervolgens de samenwerking kunnen helpen financieren.

    Succes

    Jan Veldman
    beheerder en uitvoerder vereffening van Binnenvaart Nederland

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Hallo John.

    Dat is nou het punt waar de verdeling is begonnen.
    Niet dat ik geen respect heb met jouw zorg maar de doelstelling is de binnenvaart algemeen te vertegenwoordigen.En of dat iemand is van het christelijk geloof of een moslim is,is voor mij niet interessant.

    Met vriendelijke groet,

    F.Schoenmakers.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers. op
  • Mensen pak deze uitgestoken hand van het Transitie comite, onze bedrijfstak heeft het heel erg hard nodig, en uit welke hoek of hokje je ook komt benader het als belanghebbende in de binnenscheepvaart, zonder je eigen identiteit te verliezen, maar werk samen.

    Anton Peters
    mts Leonardus

    Geplaatst door: A. Peters op
  • John,

    De CBOB zal wel samenwerken, maar nooit ergens helemaal in op gaan. Dat zou Ger wel willen.(ha ha}

    Geplaatst door: Johan op
  • Weer een prima idee van de heer Galle.In plaats van te strijden via de rechter kan men beter eensgezind verder gaan om de binnenvaart te vertegenwoordigen.Kijken naar de zaken waar we het overeens zijn brengt ons verder.Ik wens de vertegenwoordigers van onze bedrijfstak dan ook veel succes om dit idee verder uit te werken.Bert de Jonge ms Horizon

    Geplaatst door: bert de jonge op
  • Laat de rede zegevieren!

    Frank Galle doet hierbij een oproep aan de gehele bedrijfstak om uw mening te geven.
    Steun uw bestuurders bij het oplossen van dit langslepende conflict. Met een positieve reactie kunt U ervoor zorgen dat de emoties overwonnen kunnen worden en de rede kan zegevieren.
    In de aanloop naar transitie is voor dit conflict geen plaats.

    Geplaatst door: Pierre Oom op
  • in grote lijnen mee eens, maar wie vertegenwoordigt dan straks bijvoorbeeld de christelijke schipper als het cbob wordt opgeheven?? of heb ik dat op de jaarvergadering verkeerd opgevat??

    mvg

    Geplaatst door: john op
  • Ik weet niet of ik het allemaal goed begrepen heb : Er is nog ergens geld en u wilt dat geld gebruiken om uw nieuwe bond op te richten ? Als dat klopt zou ik zeggen verdeel dit aan de bestaande bonden na rato van het aantal betalende leden !Als ik het verkeerd begrepen heb bij voorbaat mijn verontschuldiging.

    Geplaatst door: Berend op
  • Het zou inderdaad een goede zaak zijn dat de binnenvaart door 1 bracheorganisatie vertegenwoordigd kan worden. De onderlinge strijd tussen de diverse organisaties is voor de buitenstaanders onbegrijpelijk en schaadt het imago van onze bedrijfstak. Ik hoop dat we als bedrijfstak volwassen genoeg kunnen zijn om het steven naar een organisatie met z’n allen te ondersteunen. Wat de erfenis betreft zouden we kunnen denken om vrijgekomen fondsen aan te wenden daar waar nodig ter ondersteuning van de bedrijfstak. Gezien de schaarste aan toekomstig vakkundig personeel zouden we kunnen denken aan een promotiecampagne voor de binnenvaart om jongeren geinteresseerd te krijgen voor een carriere in de binnenvaart.

    Geplaatst door: Frank Maerckaert op

Reageer