Ingezonden: ‘Hoe lang houden de banken hun portefeuille nog hoog?’

Door ‘Binnenvaartondernemer’ (naam en adres bij de redactie bekend)

Wie naar de veilingen van de afgelopen weken is geweest, denkt wellicht dat het allemaal nog niet zo’n vaart zal lopen met de binnenvaart. Maar schijn bedriegt. De sneeuwschuiver (zoals men dat in politieke kringen noemt) is van stal gehaald. De schepen zijn geveild, veilig opgelegd en de staatsgarantie kan worden verrekend. De schepen komen in een werkmaatschappij, veilig opgeruimd. Ze hebben gelukkig een hoge waardering gekregen, zeggen ingewijden dan nog.
Hoe lang is het maatschappelijk nog verantwoord om de prijzen van schepen kunstmatig hoog te houden? Als de vrachtprijzen te laag blijven voor een menswaardig bestaan en er aan het einde van de maand rode cijfers zijn, dan kunnen de banken toch niet zeggen er niets aan de hand is? Dan verwaarlozen ze hun zorgplicht. Op de radio of televisie krijgt men elk uur wel reclame met de boodschap: ‘Wij zijn er voor u, wij zorgen financieel goed voor u’. Maar de binnenvaart krijgt te maken met renteopslagen van 0,5% tot oneindig en met 9% rentevergoeding voor rood staan op de rekening-courant.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Koppelverband,

    Ik ben ongelovig, U misschien wel?

    Het gaat er niet om wat ik wil, maar kijk eens naar Uw exploitatie kosten van Uw KVB. We weten toch allemaal dat groot en nog groter, leid tot
    vrachtprijs reductie oftewel kwantum korting. We zitten momenteel op de grens van de explotatie kosten.
    We hebben al kunnen zien dat met kvb,s met 3 bakken niet te exploiteren zijn. Nu word het moeilijk voor de dure kvb. (lees gebruik van diesel per ton kilometer.) Het is geen kweste van wel en niet, het gaat puur over cijfers! De vrije markt gaat dit jaar keihard zijn werk doen en dat is goed!

    Geplaatst door: potje op
  • Vreemd artikel, zoals: als men bv 200 000 aan rente niet aflost. Rente los je niet af, hypotheek los je af. Rente moet er alleen betaald worden aan de bank, en die is niet eens zo hoog op dit moment.
    En waarom niet gewoon je naam onder het artikel schrijven, heb je tegen zoveel schenen geschopt? Valt best mee.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • @potje

    Vooral blijven hopen Potje……..dat doen al die andere 2500 binnenvaartondernemers ook!! Niets ondernemen en blijven hopen!! Geloof je nu echt dat alle koppels het loodje gaan leggen????

    Geplaatst door: koppelverband op
  • Koppelverband,

    Ik zit er echt op te wachten dat jullie de rivier
    dicht gooien. Alleen een klein probleempje, ik vaar keihard door en hoop dat de grindprijzen weer op een normaal peil komen. Zodat ik net als vroeger, met een schip van 1500 ton, een reis grind mee kan nemen van de bovenrijn. Door niemand minder dan de KVB zijn de prijzen verkwanseld. Dus nu niet huilen maar gewoon door varen tot je loodje ligt.

    Geplaatst door: potje op
  • @mattb Hoe oud is een snotneus?

    Geplaatst door: jaja op
  • @storm

    Aan je schrijven te zien heb je nog geen lagere school voltooid en verstandelijk gezien ben je niet verder gekomen dan groep 4.
    Pfffff……zeg dan niets stakker!!
    Mensen als jij vervuilen deze site alleen maar.

    Geplaatst door: Anaconda op
  • @ subaru rijder
    Zoals ik lees vaar je ook op zoon groot lomp geval, vergeet niet dat de markt voor schepen tot 86 mater er altijd zal zijn en de meest aangeboden en gevraagde tonnenmaaten zijn in die catogerie schepen. ze kunnen overl heen en die grote gevallen niet.
    En wat betreft vergrijzing valt wel mee denk zijn tegenwoordig toch allemaal van die snotneuzen die varen met die nieuwe grote schepen.
    en wat hebben we aan grote jonge schepen die naar 10 jaar rijp voor de sloop zijn eigenlijk en waar we geen kant mee uit kunnen waar we verlies mee draaien als het laag water is, veel kosten van personeel mee brengt druk van de bank.

    Geplaatst door: MattB op
  • nee hoor,koppelverband.voor jou is het ook te laat.afhuizen.

    Geplaatst door: storm op
  • Al zou de schepen goedkoper worden, we hebben bijna geen nieuwe instroom wat schipper/ondernemer betreft. Er zit een hele vergrijzing aan te komen. Binnen 10 jaar komt er nog veel te koop. Zonder kopers? En zonder winst te draaien. Raak je dat helemaal niet kwijt.Tot 86 m kan nog een gedeelte naar de sloop. Maar groter dan 86 m. zijn niet veel oude schepen in de vaart.
    Met andere woorden: aan wie gaan we straks de schepen verkopen??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Samenwerking hebben ze in de binnenvaart nog nooit van gehoort, ja als hetom vrachtprijzen naar de k****e helpen gaat wel ja daar doen ze bijna allemaal vrolijk aan mee, maar als het om belang gaat om het voor iedereen beter te maken en een samen te werken voor de dingen die echt belangrijk zijn zien je geen mens, ja alleen een grote mond.
    of het is weer zoals als vroeger die staking dat de beurzen er door weg gegaan zijn en alkaar een beetje gaan lopen aanvallen.
    als iedereen nu eens een keer en zeker die met die grote monden alles eens dicht leggen en stoppen met varen zou het misschien nog weleens een verbetering komen.
    We laten ons gewoon door die banken ons leven bepalen ik zit daar niet op te wachten en denk dat er meerdere zo overdenken.

    Geplaatst door: MattB op
  • Gevalletje voor tv programma Zembla.
    Kom wie licht ze in?

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Wat een wereld waar we momenteel in bivakkeren!!
    Ook als ik zie wat er in de tankvaart gebeurd. Omgevallen bevrachters staan gewoon weer op en gaan weer verder.
    Volgens mij is er nog maar 1 oplossing en dat is DICHT DIE RIVIER!!
    Net zo lang tot alle betrokkenen een acceptabel contract hebben met een bevrachter. Iedereen berekend zijn kostprijs door aan de klant, behalve de binnenvaart.
    Ik wil nog wel eens zien dat alle kolen, grind en containers via het spoor of over de weg gaan. Er is momenteel voldoende werk!
    Tijd voor actie.

    Geplaatst door: koppelverband op
  • @Jan Ik geloof niet dat er een beerput open komt Want die mannen kunnen zo goed met cijfertjes en lettertjes omgaan dat die heus wel kloppen
    En zie ook ALS er dan wat aan het licht komt hoe daar mee omgesprongen wordt Nout Wellink bijv Die stapt op zo wordt het gesuggereerd dat het zijn tijd is
    Of de DSB-bank ….Hoe stil!? het daar rondom heen is Wordt ook telkens de kiem gesmoord (waar of niet)Daar hangt veel meer aan vast
    Iedereen doet het En uiteindelijk kom je bij de overheid EN DIE en zouden het moeten controleren
    En de overheid laat het ook maar wat graag sudderen want anders (als ik het goed begrijp) moeten ze de staatsgarantie gaan uitbetalen…
    JA lettertjes en cijfertjes Daarmee kan je de mooiste verhaaltjes schrijven

    Geplaatst door: Maria op
  • er gaat een hele grote bereput open als de staat er achter komt over hoe en wat in de binnenvaart dan kunnen we het life op tv volgen

    Geplaatst door: jan op
  • Voor mij zou de privé handel en wandel van betrokken bankiers en bepaalde makelaars moeten onderzocht worden!

    Geplaatst door: Piet op
  • Geplaatst door: freedomfighter op
  • gisteren gelezen,meer dan 2.000.000.000 € winst voor de rabo bank afgelopen boekjaar.
    kunnen dus nog heel wat schepen opkopen,met die centjes.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • mvgJR

    U wilt bepalen wat goed en slecht is, en wat er wel en niet zou moeten. Ik zou willen dat we daar wat over te zeggen hadden. Maar, wij hebben niets te zeggen. De banken trekken hun conclusies en op de vrachtprijzen hebben ze geen invloed,die zit bij de ondernemers zelf. We hebben een, te ,vrije markt, en dit zijn de harde lijnen er van.

    Geplaatst door: jantje op
  • Ik was laatst op een feestje,waar ik stond te praten met twee mensen.En wat waren ze blij dat de bank de schepen voor bedragen kocht die niet marktconform waren.Ik vraag: waarom dan?Nou dan houden we onze marktprijs van ons schip ook op pijl.En dat zegt mij dan alweer genoeg.Een deel van onze schipperij voelt zich ook nog handelaar.En we zijn vergeten waar een schip voor bedoeld is.Een schip is bedoeld om een inkomen te verwerven door met lading van A naar B te varen.Maar momenteel maakt men zich drukker over de waarde van het schip, dan het inkomen van het schip.Maar op deze manier zal een schip niet snel weer waarde krijgen.Een schip krijgt pas weer waarde als je er geld mee kunt verdienen.En dat is niet om overgefinancieerde, niet betalende, vals concurerende, nep ondernemers failliet te laten gaan.En als er een deel wel aan zijn verplichtingen voldoet en het andere deel niet,dan krijg je een soort marktregulering.En wat gebeurt er nu? nu gaan banken schepen terug kopen boven de marktwaarde.Dan zeggen ze wel, zolang er geen kopers voor zijn ,dat ze ze uit de markt houden.Maar dan is het kwaad al geschied.Op deze manier trek je jezelf niet uit de markt.En zo doet nu zelfs de bank mee aan marktregulering.En op dit moment is de hele markt gereguleerd, behalve de vrachtprijs.Maar ik vind het niet erg dat de markt gereguleerd wordt,maar dan heel de markt, ook de vracht prijs.Of we reguleren niets,en gaan de zwakken uit de markt.En de schepen worden voor een eerlijke marktprijs verkocht.En zo wordt de hypotheeklast in de binnenvaart lager.En wordt de onderhandelingspositie van de binnenvaart weer beter.

    Geplaatst door: mvgJR op
  • Lekker kortzichtig weer allemaal.

    Mearsk laat ook voor niks nieuwe schepen bouwen zeker?

    2 ton rente bij schrijven kost je 10 k in het jaar. en dan doe je er toch lekker 2 3 of 4 jaar langer over het aflossen.

    De schippertjes worden gescheiden van de ondernemers. ik ken nog meer dan genoeg ondernemers die wel genoeg verdienen. ook met de investeringen in de laatste jaren.
    De meeste hebben dan wel vast werk, en dat willen de meeste schippers niet, toen niet omdat het minder betaalde, en nu niet omdat ze de vrijheid willen behouden, en de ondernemers op de putjes wel lekker blijven zitten waar ze zitten.

    Ook de kromme gedachten dat oudere ondernemers het goedkoper zouden kunnen omdat ze minder hypotheek hebben zouden eens beter na moeten denken. Op de bank krijg je weinig rente maar dit levert ook geen rendement over je eigen vermogen wat toch wel ooit de bedoeling moet zijn geweest.
    Het kan goedkoper zonder gezeur van banken, maar als je het echt gaat berekenen ben je net zo nat.

    Maar goed, samenwerking zal er helaas nooit komen. Alles vaart, en de prijs kruipt langzaam uit het dal. even volhouden nog en over 10 jaar bouwen we met de huidige inflatie gewoon 110 meters voor 5 miljoen, als je het er mee red.

    Iedereen veel wijsheid en succes toegewenst de komende jaren.

    Geplaatst door: Robin op
  • @yves
    Uw reactie is kenmerkend voor de binnenvaartsector.
    Echter u redenering klopt van geen kant een schip is nog steeds waard naar wat hij verdiend als je het anders gaat bekijken dan kom je uit waar we nu zijn.

    Geplaatst door: robert jorritsma op
  • Het is een mooi verhaal. Er zit een grond van waarheid in, emotioneel gezien dan.

    Maar de banken hebben geen emoties, banken hebben cijfers en economen die ver vooruit kijken. Nu is het natuurlijk niet alleen de binnenvaart portefeuille die er zo voor staat. Als we de huizenmarkt bekijken is het nog veel droeviger en die portefeuille is vele malen groter dan die van de binnenvaart.
    Het is niet zo ingewikkeld als we denken, eigenaren van schepen en huizen zijn langlopende verplichtingen aangegaan met banken, een soort levenslang en de banken blijven geld inhalen en als het niet meer gaat word het schip of huis verkocht en negen van de tien keer word er weer een hypotheek op afgesloten. Dus de bank gaat opnieuw kasseren. U denkt natuurlijk, de bank maakt verlies want er is niet afgelost maar de opslag op de rente kunt U zien als een soort aflossing. Het verschil tussen een huis en schip is emotie, een huis koop je prive om hier in gezinsverband te leven. Een schip echter hoor je geen emoties in toe te laten, het is een werkobject waar je op afschrijft. Jammer dat velen binnenvaart ondernemers zo gemakkelijk zulke zware verplichtingen zijn aangegaan, dit doet de markt geen goed!

    Geplaatst door: jantje op
  • De nieuwbouwschepen zijn wel degelijk een wegwerpprodukt geworden, geen van deze worden zo oud als de oudjes van nu.
    Ze zijn (waren) berekend qua bouwdikte/ sterkte op een levensduur van ca. 30 jaar in samenhang met het rendement (lees vrachtinkomsten).
    Rond en net na de eeuwwisseling (1900) werden de schepen gebouwd voor “altijd”.

    Geplaatst door: andre op
  • @ Yves, Wat een heerlijk eerlijke maar wel ongeschoolde reactie van u.
    Een schip is misschien geen wegwerp product, maar toch echt wel een werk product!
    Verdien je er niks mee, is het natuurlijk ook niks waard!
    Behalve de schrootwaarde dan ! want voor de huisvesting hoef je het ook al niet te doen.

    Dit is tegenwoordig natuurlijk de redding van de vele vele schepen die niet eens hun rente (volledig)kunnen betalen, maar die vanwege de belachelijke executoriale waarde gewoon door moeten blijven varen van de bank omdat die er gewoonweg te veel bij in zou schieten, en buiten de staatsgarantie om er zelfs nog te veel bij in schieten.
    Jammer voor diegenen met ietsje meer eigen vermogen, daar zou het voor de bank ietsje beter uitkomen, zij mogen wat harder vrezen!

    Geplaatst door: Tjahh op
  • Een schip zoveel waard als je er mee kan verdienen??
    NIET juist, een schip is geen wegwerpprodukt. Voor mij is een schip zoveel waard als dat je hem nieuw zou laten bouwen. Makelaarsloon niet inbegrepen!!!

    Geplaatst door: Yves Bauwens op

Reageer

Ingezonden: ‘Hoe lang houden de banken hun portefeuille nog hoog?’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Hoe lang houden de banken hun portefeuille nog hoog?’

Door ‘Binnenvaartondernemer’ (naam en adres bij de redactie bekend)

Wie naar de veilingen van de afgelopen weken is geweest, denkt wellicht dat het allemaal nog niet zo’n vaart zal lopen met de binnenvaart. Maar schijn bedriegt. De sneeuwschuiver (zoals men dat in politieke kringen noemt) is van stal gehaald. De schepen zijn geveild, veilig opgelegd en de staatsgarantie kan worden verrekend. De schepen komen in een werkmaatschappij, veilig opgeruimd. Ze hebben gelukkig een hoge waardering gekregen, zeggen ingewijden dan nog.
Hoe lang is het maatschappelijk nog verantwoord om de prijzen van schepen kunstmatig hoog te houden? Als de vrachtprijzen te laag blijven voor een menswaardig bestaan en er aan het einde van de maand rode cijfers zijn, dan kunnen de banken toch niet zeggen er niets aan de hand is? Dan verwaarlozen ze hun zorgplicht. Op de radio of televisie krijgt men elk uur wel reclame met de boodschap: ‘Wij zijn er voor u, wij zorgen financieel goed voor u’. Maar de binnenvaart krijgt te maken met renteopslagen van 0,5% tot oneindig en met 9% rentevergoeding voor rood staan op de rekening-courant.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Koppelverband,

    Ik ben ongelovig, U misschien wel?

    Het gaat er niet om wat ik wil, maar kijk eens naar Uw exploitatie kosten van Uw KVB. We weten toch allemaal dat groot en nog groter, leid tot
    vrachtprijs reductie oftewel kwantum korting. We zitten momenteel op de grens van de explotatie kosten.
    We hebben al kunnen zien dat met kvb,s met 3 bakken niet te exploiteren zijn. Nu word het moeilijk voor de dure kvb. (lees gebruik van diesel per ton kilometer.) Het is geen kweste van wel en niet, het gaat puur over cijfers! De vrije markt gaat dit jaar keihard zijn werk doen en dat is goed!

    Geplaatst door: potje op
  • Vreemd artikel, zoals: als men bv 200 000 aan rente niet aflost. Rente los je niet af, hypotheek los je af. Rente moet er alleen betaald worden aan de bank, en die is niet eens zo hoog op dit moment.
    En waarom niet gewoon je naam onder het artikel schrijven, heb je tegen zoveel schenen geschopt? Valt best mee.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • @potje

    Vooral blijven hopen Potje……..dat doen al die andere 2500 binnenvaartondernemers ook!! Niets ondernemen en blijven hopen!! Geloof je nu echt dat alle koppels het loodje gaan leggen????

    Geplaatst door: koppelverband op
  • Koppelverband,

    Ik zit er echt op te wachten dat jullie de rivier
    dicht gooien. Alleen een klein probleempje, ik vaar keihard door en hoop dat de grindprijzen weer op een normaal peil komen. Zodat ik net als vroeger, met een schip van 1500 ton, een reis grind mee kan nemen van de bovenrijn. Door niemand minder dan de KVB zijn de prijzen verkwanseld. Dus nu niet huilen maar gewoon door varen tot je loodje ligt.

    Geplaatst door: potje op
  • @mattb Hoe oud is een snotneus?

    Geplaatst door: jaja op
  • @storm

    Aan je schrijven te zien heb je nog geen lagere school voltooid en verstandelijk gezien ben je niet verder gekomen dan groep 4.
    Pfffff……zeg dan niets stakker!!
    Mensen als jij vervuilen deze site alleen maar.

    Geplaatst door: Anaconda op
  • @ subaru rijder
    Zoals ik lees vaar je ook op zoon groot lomp geval, vergeet niet dat de markt voor schepen tot 86 mater er altijd zal zijn en de meest aangeboden en gevraagde tonnenmaaten zijn in die catogerie schepen. ze kunnen overl heen en die grote gevallen niet.
    En wat betreft vergrijzing valt wel mee denk zijn tegenwoordig toch allemaal van die snotneuzen die varen met die nieuwe grote schepen.
    en wat hebben we aan grote jonge schepen die naar 10 jaar rijp voor de sloop zijn eigenlijk en waar we geen kant mee uit kunnen waar we verlies mee draaien als het laag water is, veel kosten van personeel mee brengt druk van de bank.

    Geplaatst door: MattB op
  • nee hoor,koppelverband.voor jou is het ook te laat.afhuizen.

    Geplaatst door: storm op
  • Al zou de schepen goedkoper worden, we hebben bijna geen nieuwe instroom wat schipper/ondernemer betreft. Er zit een hele vergrijzing aan te komen. Binnen 10 jaar komt er nog veel te koop. Zonder kopers? En zonder winst te draaien. Raak je dat helemaal niet kwijt.Tot 86 m kan nog een gedeelte naar de sloop. Maar groter dan 86 m. zijn niet veel oude schepen in de vaart.
    Met andere woorden: aan wie gaan we straks de schepen verkopen??

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Samenwerking hebben ze in de binnenvaart nog nooit van gehoort, ja als hetom vrachtprijzen naar de k****e helpen gaat wel ja daar doen ze bijna allemaal vrolijk aan mee, maar als het om belang gaat om het voor iedereen beter te maken en een samen te werken voor de dingen die echt belangrijk zijn zien je geen mens, ja alleen een grote mond.
    of het is weer zoals als vroeger die staking dat de beurzen er door weg gegaan zijn en alkaar een beetje gaan lopen aanvallen.
    als iedereen nu eens een keer en zeker die met die grote monden alles eens dicht leggen en stoppen met varen zou het misschien nog weleens een verbetering komen.
    We laten ons gewoon door die banken ons leven bepalen ik zit daar niet op te wachten en denk dat er meerdere zo overdenken.

    Geplaatst door: MattB op
  • Gevalletje voor tv programma Zembla.
    Kom wie licht ze in?

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Wat een wereld waar we momenteel in bivakkeren!!
    Ook als ik zie wat er in de tankvaart gebeurd. Omgevallen bevrachters staan gewoon weer op en gaan weer verder.
    Volgens mij is er nog maar 1 oplossing en dat is DICHT DIE RIVIER!!
    Net zo lang tot alle betrokkenen een acceptabel contract hebben met een bevrachter. Iedereen berekend zijn kostprijs door aan de klant, behalve de binnenvaart.
    Ik wil nog wel eens zien dat alle kolen, grind en containers via het spoor of over de weg gaan. Er is momenteel voldoende werk!
    Tijd voor actie.

    Geplaatst door: koppelverband op
  • @Jan Ik geloof niet dat er een beerput open komt Want die mannen kunnen zo goed met cijfertjes en lettertjes omgaan dat die heus wel kloppen
    En zie ook ALS er dan wat aan het licht komt hoe daar mee omgesprongen wordt Nout Wellink bijv Die stapt op zo wordt het gesuggereerd dat het zijn tijd is
    Of de DSB-bank ….Hoe stil!? het daar rondom heen is Wordt ook telkens de kiem gesmoord (waar of niet)Daar hangt veel meer aan vast
    Iedereen doet het En uiteindelijk kom je bij de overheid EN DIE en zouden het moeten controleren
    En de overheid laat het ook maar wat graag sudderen want anders (als ik het goed begrijp) moeten ze de staatsgarantie gaan uitbetalen…
    JA lettertjes en cijfertjes Daarmee kan je de mooiste verhaaltjes schrijven

    Geplaatst door: Maria op
  • er gaat een hele grote bereput open als de staat er achter komt over hoe en wat in de binnenvaart dan kunnen we het life op tv volgen

    Geplaatst door: jan op
  • Voor mij zou de privé handel en wandel van betrokken bankiers en bepaalde makelaars moeten onderzocht worden!

    Geplaatst door: Piet op
  • Geplaatst door: freedomfighter op
  • gisteren gelezen,meer dan 2.000.000.000 € winst voor de rabo bank afgelopen boekjaar.
    kunnen dus nog heel wat schepen opkopen,met die centjes.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • mvgJR

    U wilt bepalen wat goed en slecht is, en wat er wel en niet zou moeten. Ik zou willen dat we daar wat over te zeggen hadden. Maar, wij hebben niets te zeggen. De banken trekken hun conclusies en op de vrachtprijzen hebben ze geen invloed,die zit bij de ondernemers zelf. We hebben een, te ,vrije markt, en dit zijn de harde lijnen er van.

    Geplaatst door: jantje op
  • Ik was laatst op een feestje,waar ik stond te praten met twee mensen.En wat waren ze blij dat de bank de schepen voor bedragen kocht die niet marktconform waren.Ik vraag: waarom dan?Nou dan houden we onze marktprijs van ons schip ook op pijl.En dat zegt mij dan alweer genoeg.Een deel van onze schipperij voelt zich ook nog handelaar.En we zijn vergeten waar een schip voor bedoeld is.Een schip is bedoeld om een inkomen te verwerven door met lading van A naar B te varen.Maar momenteel maakt men zich drukker over de waarde van het schip, dan het inkomen van het schip.Maar op deze manier zal een schip niet snel weer waarde krijgen.Een schip krijgt pas weer waarde als je er geld mee kunt verdienen.En dat is niet om overgefinancieerde, niet betalende, vals concurerende, nep ondernemers failliet te laten gaan.En als er een deel wel aan zijn verplichtingen voldoet en het andere deel niet,dan krijg je een soort marktregulering.En wat gebeurt er nu? nu gaan banken schepen terug kopen boven de marktwaarde.Dan zeggen ze wel, zolang er geen kopers voor zijn ,dat ze ze uit de markt houden.Maar dan is het kwaad al geschied.Op deze manier trek je jezelf niet uit de markt.En zo doet nu zelfs de bank mee aan marktregulering.En op dit moment is de hele markt gereguleerd, behalve de vrachtprijs.Maar ik vind het niet erg dat de markt gereguleerd wordt,maar dan heel de markt, ook de vracht prijs.Of we reguleren niets,en gaan de zwakken uit de markt.En de schepen worden voor een eerlijke marktprijs verkocht.En zo wordt de hypotheeklast in de binnenvaart lager.En wordt de onderhandelingspositie van de binnenvaart weer beter.

    Geplaatst door: mvgJR op
  • Lekker kortzichtig weer allemaal.

    Mearsk laat ook voor niks nieuwe schepen bouwen zeker?

    2 ton rente bij schrijven kost je 10 k in het jaar. en dan doe je er toch lekker 2 3 of 4 jaar langer over het aflossen.

    De schippertjes worden gescheiden van de ondernemers. ik ken nog meer dan genoeg ondernemers die wel genoeg verdienen. ook met de investeringen in de laatste jaren.
    De meeste hebben dan wel vast werk, en dat willen de meeste schippers niet, toen niet omdat het minder betaalde, en nu niet omdat ze de vrijheid willen behouden, en de ondernemers op de putjes wel lekker blijven zitten waar ze zitten.

    Ook de kromme gedachten dat oudere ondernemers het goedkoper zouden kunnen omdat ze minder hypotheek hebben zouden eens beter na moeten denken. Op de bank krijg je weinig rente maar dit levert ook geen rendement over je eigen vermogen wat toch wel ooit de bedoeling moet zijn geweest.
    Het kan goedkoper zonder gezeur van banken, maar als je het echt gaat berekenen ben je net zo nat.

    Maar goed, samenwerking zal er helaas nooit komen. Alles vaart, en de prijs kruipt langzaam uit het dal. even volhouden nog en over 10 jaar bouwen we met de huidige inflatie gewoon 110 meters voor 5 miljoen, als je het er mee red.

    Iedereen veel wijsheid en succes toegewenst de komende jaren.

    Geplaatst door: Robin op
  • @yves
    Uw reactie is kenmerkend voor de binnenvaartsector.
    Echter u redenering klopt van geen kant een schip is nog steeds waard naar wat hij verdiend als je het anders gaat bekijken dan kom je uit waar we nu zijn.

    Geplaatst door: robert jorritsma op
  • Het is een mooi verhaal. Er zit een grond van waarheid in, emotioneel gezien dan.

    Maar de banken hebben geen emoties, banken hebben cijfers en economen die ver vooruit kijken. Nu is het natuurlijk niet alleen de binnenvaart portefeuille die er zo voor staat. Als we de huizenmarkt bekijken is het nog veel droeviger en die portefeuille is vele malen groter dan die van de binnenvaart.
    Het is niet zo ingewikkeld als we denken, eigenaren van schepen en huizen zijn langlopende verplichtingen aangegaan met banken, een soort levenslang en de banken blijven geld inhalen en als het niet meer gaat word het schip of huis verkocht en negen van de tien keer word er weer een hypotheek op afgesloten. Dus de bank gaat opnieuw kasseren. U denkt natuurlijk, de bank maakt verlies want er is niet afgelost maar de opslag op de rente kunt U zien als een soort aflossing. Het verschil tussen een huis en schip is emotie, een huis koop je prive om hier in gezinsverband te leven. Een schip echter hoor je geen emoties in toe te laten, het is een werkobject waar je op afschrijft. Jammer dat velen binnenvaart ondernemers zo gemakkelijk zulke zware verplichtingen zijn aangegaan, dit doet de markt geen goed!

    Geplaatst door: jantje op
  • De nieuwbouwschepen zijn wel degelijk een wegwerpprodukt geworden, geen van deze worden zo oud als de oudjes van nu.
    Ze zijn (waren) berekend qua bouwdikte/ sterkte op een levensduur van ca. 30 jaar in samenhang met het rendement (lees vrachtinkomsten).
    Rond en net na de eeuwwisseling (1900) werden de schepen gebouwd voor “altijd”.

    Geplaatst door: andre op
  • @ Yves, Wat een heerlijk eerlijke maar wel ongeschoolde reactie van u.
    Een schip is misschien geen wegwerp product, maar toch echt wel een werk product!
    Verdien je er niks mee, is het natuurlijk ook niks waard!
    Behalve de schrootwaarde dan ! want voor de huisvesting hoef je het ook al niet te doen.

    Dit is tegenwoordig natuurlijk de redding van de vele vele schepen die niet eens hun rente (volledig)kunnen betalen, maar die vanwege de belachelijke executoriale waarde gewoon door moeten blijven varen van de bank omdat die er gewoonweg te veel bij in zou schieten, en buiten de staatsgarantie om er zelfs nog te veel bij in schieten.
    Jammer voor diegenen met ietsje meer eigen vermogen, daar zou het voor de bank ietsje beter uitkomen, zij mogen wat harder vrezen!

    Geplaatst door: Tjahh op
  • Een schip zoveel waard als je er mee kan verdienen??
    NIET juist, een schip is geen wegwerpprodukt. Voor mij is een schip zoveel waard als dat je hem nieuw zou laten bouwen. Makelaarsloon niet inbegrepen!!!

    Geplaatst door: Yves Bauwens op

Reageer