Wie naar de veilingen van de afgelopen weken is geweest, denkt wellicht dat het allemaal nog niet zo’n vaart zal lopen met de binnenvaart. Maar schijn bedriegt. De sneeuwschuiver (zoals men dat in politieke kringen noemt) is van stal gehaald. De schepen zijn geveild, veilig opgelegd en de staatsgarantie kan worden verrekend. De schepen komen in een werkmaatschappij, veilig opgeruimd. Ze hebben gelukkig een hoge waardering gekregen, zeggen ingewijden dan nog.
Hoe lang is het maatschappelijk nog verantwoord om de prijzen van schepen kunstmatig hoog te houden? Als de vrachtprijzen te laag blijven voor een menswaardig bestaan en er aan het einde van de maand rode cijfers zijn, dan kunnen de banken toch niet zeggen er niets aan de hand is? Dan verwaarlozen ze hun zorgplicht. Op de radio of televisie krijgt men elk uur wel reclame met de boodschap: ‘Wij zijn er voor u, wij zorgen financieel goed voor u’. Maar de binnenvaart krijgt te maken met renteopslagen van 0,5% tot oneindig en met 9% rentevergoeding voor rood staan op de rekening-courant.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?