Enkelwanders blok aan been tankvaart

De tankvaart moet zo snel mogelijk van de enkelwandige vloot af. Er zijn nu al bijna genoeg dubbelwandige schepen in de vaart om aan de eisen van dubbelwandigheid van 2018 te voldoen, terwijl er nog nauwelijks enkelwanders uit de markt zijn gehaald. Hierdoor is overcapaciteit ontstaan en zijn de vrachtprijzen tot ver onder de kostprijs gedaald.

Door Marja de Vet
Dat stelt het vervoers-economische onderzoeksintituut NEA, dat in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) onderzoek deed naar de situatie in de tankvaart. De resultaten van het onderzoek werden donderdag 20 januari in Alblasserdam gepresenteerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (34)

  • Potje

    de tijd dat de bank voor mij bepaalde is voorbij, maar als met betaalde spullen tegen prijzen moet varen die niet uit kunnen dan is dat rond uit schandalig te noemen,
    Daarom zeg ik de banken moeten ophouden met het subsidiëren van ondernemers die de lasten niet kunnen brengen omdat ze voor elke vracht varen en kunnen varen omdat ze toch maar een beetje kunnen blijven rond klooien.
    Het zou juist ook voor de bank beter zijn als de gezonde bedrijven over blijven en tegen normale tarieven varen.
    want zoals nu blijft er waarschijnlijk bijna niemand over.

    Geplaatst door: Chris op
  • Chris,

    Jij gaat net zo naief praten, als die jongens in de droge lading. Het maakt niet uit of je 100 % hebt of 20 %. Je moet de bank tot vriend houden en je stinkende best doen. Alleen de bank bepaald wat er met jouw gebeurd en verder niemand. Steek je hand in eigen boezem en geef niet altijd een ander de schuld!

    Geplaatst door: potje op
  • we kunnen ellenlange reacties intikken, maar die van mij kan kort zijn,grote Kul. Er zijn de laatste jaren bij mijn weten meer problemen met dubbelwandig als met enkelwandig geweest, ook in de zeevaart.

    Geplaatst door: overkill op
  • ik vind dt alles te snel gegaan is ikdoe al 20 jaar tankvaart als zelstandig onderneming maar als ik 5miljoen gainvesteren duurt dat bij mij ongeveer 5 jaar misschien wat te lang maar je praat over een onderneming die nog 30 jaar moet houden en dan vind ik je kunt niet alles on 3mnd regelen mensen die dat wel doen hebben dan helemaal niks ofveel geld maar de mensen die daar tussen zitten willen of moeten om hun geld te behouden en niet besoderdmieterd willen worden alles zelf doen en kunnen dan pas een gezonde zaak mischien eraan overhouden wat weereen banken probleem is

    Geplaatst door: enkelwandig op
  • Beste Hr C de Vette,
    ik had u wel begrepen, maar u denkt toch niet dat de overheid eerst de boel mee kapot maakt en het dan weer voor ons opknapt dit zullen we zelf moeten doen hoe dan ook.
    hier is men niet zo begaan met de kleine man.
    Chris

    Geplaatst door: Chris op
  • @ koos
    Kunt u mij dan even uitleggen hoe ik nu de NEA tarieven kan verkrijgen? Ik vermoed dat ik dan Goudvissen kan kweken in mijn dubbele wand!
    Het is bewezen dat de markt zichzelf niet regeld.
    Er ligt nog zo’n kleine 200.000ton af te bouwen.

    Geplaatst door: D.Z.S. op
  • Mensen haal U zelf niet zo neer , word verstandig en behandel dit zakelijk.
    U heeft met U dubbelwandigheid toch niet voor niks geinvesteerd , alleen voor U zelf, zodat U nu reeds aan de eisen voldoet.
    Dus blijf zakelijk en laat U goed betalen, U kunt nu met dat NEA rapport Uw eisen [Vracht ] bijstellen.
    Het blijkt al zins 1975 dat we altijd stevig onder kostprijs hebben gevaren.
    U zult dat zelf moeten vragen,want Uw vertegenwoordigers durven/willen dit niet aan de orde stellen, dat blijkt helaas ook al jaren.

    Geplaatst door: koos op
  • @ X
    Ik wil onmiddellijk naar Straatsburg stappen maar vermoed dat dit moet gecombineerd worden met een actie willen we gehoord worden.
    Waar blijven onze bonden?

    Geplaatst door: dubbelwandig zonder subsidie op
  • 2018 is 2018 en niet eerder, iedereen heeft een bedrijfsplan enkel of dubbel Enkel maakt een plan tot 2018 en weet dat zijn schip dan niets meer waard is. Dat is niet erg als je daar mee rekend, het word wel erg als je eerder moet stoppen als 2018 dus laat ze varen. Vraag een goede vrachtprijs en ga kostendekkend varen, als je dat doet kun je de ander ook acsepteren. Tankvaart word mens.
    SCHAAM ME ECHT VOOR DE BINNEVAART
    ps wij zijn dubbelwandig type C

    Geplaatst door: Babarianhost op
  • @Chris

    Ik bedoelde er ook mee te zeggen de de overheid de enkelwandige tankvaart tot 2018 de zekerheid heeft gegeven te mogen varen,en als men dit nu bijvoorbeeld zou willen verkorten,moet men die ondernemers die zich daaraan georiënteerd hebben schadeloos stellen.
    En niet zeggen,we hebben nu genoeg dubbelwandige tankers en nu direct weg met de enkelwanders.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Alle reacties die werden geschreven zijn een herhaling van de verhalen uit de drogeladingcrisis vanaf 2009. Zoals bekend is er in de droge lading nog niets verandert. Ook zo zal het de tankvaart ondergaan.
    De noodkreet uit de drogelading werd door de tankvaart niet begrepen. Maar het moment is misschien gekomen om de handen in mekaar te slaan en samen naar Straatsburg of Brussel te stappen. Het gaat hier niet enkel meer om de droge lading of tankvaart . Het gaat hier daadwerkelijk over de financiele problemen (uitbuiterij) in de totale transportsector over water.

    Geplaatst door: x op
  • Aan C de Vette,

    De overheid heeft bepaald dat er tot 2018 met enkelwandige schepen mocht worden gevaren en dan zou er bekeken worden of er voldoende capaciteit zou zijn anders kon het nog vooruit worden geschoven.
    Maar u denkt toch niet echt dat de overheid nu zegt wij hebben de nieuwe schepen gesubsidieerd dus nu mogen de oude schepen tegen de waarde van aanschaf (of een toch behoorlijk percentage)deze mensen van hun schip af te helpen om de overcapaciteit te verhelpen en zeker niet na dat ze mee geholpen hebben deze te creëren.
    om naar mijn idee de markt weer gezond te krijgen is de genen die niet aan rente of aflos verplichting kan voldoen neerleggen en weg wezen zodat als iedereen weer aan alle verplichtingen moet voldoen de gezonde bedrijven overblijven en varen tegen een acceptabele prijs.
    dat zal zwaar worden voor de mensen met 100 % hypotheek maar de ondernemers die normaal zijn door gegroeid geen probleem opleveren.

    Geplaatst door: Chris op
  • @marcov, Klopt helemaal wat u zegt, wij kunnen avonturiers niet tegenhouden hun doodvonnis te tekenen maar we moeten vanuit onze branche deze praktijken aanvechten om deze praktijken te stoppen en de verantwoordelijken die deze toestanden hebben gecreeerd de bal terug te spelen door ze zelf hun wonden laten likken.
    Er zal echter niets gebeuren door in onze stoel te blijven en er naar te kijken!
    Een fikse aktie is volgens mij de enige oplossing zodat ze in het Europees parlement weten dat er iets serieus aan de hand is in de binnenvaart.
    Trouwens Bethuwelijn, ijzeren rijn en dergelijke kosten de belastingbetaler miljoenen Euro’s per jaar aan subsidie om de binnenvaart te bekonkureren zodat we ons koest houden.

    Geplaatst door: Dubbelwandig zonder subsidie op
  • als ik dit allemaal lees ben ik beschaamt dat ik op een tanker vaar wat we nu aan het doen zijn speelt alleen maar in de kaarten van de bevrachters en opdrachtgevers want laat die domme schippers maar doen en wij hebben HEEL goedkope transport natuurlijk de meeste moeten het doen omdat het schip wel aan iemand anders behoord kijk maar eens op jullie meetbrief bij de meeste zal niet de eigen naam op staan en jullie zijn veel goedkoper dan een zetschipper en als het fout gaat nemen ze hun schip terug en hij zit dan met de schulden en er wordt geroepen VOLGENDE want wie wil er nu niet een mooi nieuw schip ik niet want dat kan ik niet betalen als jullie het nu nog niet door hebben we worden tegen elkaar uitgespeelt want moesten we een echte eenheid vormen komt dit niet goed uit voor de andere partij en werk dit is er genoeg hoeveel schepen liggen er stil zonder werk niet te veel dat zeg toch genoeg en als de dubbelwandige de enkelwandige er uit willen is dat toch geen probleem KOOP ONS UIT EN JULLIE GAAN MESCHIEN EEN GOEDE TIJD TEGEMOED stof om eens over na te denken toch mvg

    Geplaatst door: ben op
  • Als iemand een enkelwandig schip gekocht heeft met de wettelijke zekerheid dat hij er noch tot 2018 mee mag varen,zal men hem toch een riante vergoeding moeten geven om hem ertoe te bewegen zijn schip voor die tijd uit de vaart te nemen.
    En hoe hij zijn geld dan investeert is geheel zijn eigen zaak,dus hij hoeft niet verplicht dubbelwandig verder te gaan.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • dubbelwandig juist ja maar zolang dat nog gebeurt en ze nog mensen vinden die daar intrappen zal er niks veranderen. Kijk de bevrachter en de makkelaar krijgen hun geld wel dat is het probleem niet maar die persoon op dat schip laten ze voor alles varen zolang dat ding maar vaart en hij mag zich “eigennaar” noemen.
    Zolang dit gebeurdt kun je reken wat je wil en klagen wat je wil maar de vrachten krijg je zo niet omhoog.
    En er zal nooit een bedrijfstak onstaan van gezonden bedrijfen.

    Geplaatst door: marcov op
  • @marcov, Ik en vele gezonde ondernemers vinden het niet kunnen dat makelaars, bevrachters enz.
    de hele markt hebben vernield door zich te verrijken aan onwetende avonturiers.
    Men kan aan de huidige vrachtprijzen enkel of dubbelwandig zijn schip niet onderhouden om een veilige vaart te garanderen.

    Geplaatst door: dubbelwandige eigenaar zonder subsidie op
  • De vraag van vandaag en oplossing.
    Wat is het beste, dubbel of enkelwandig.
    Geen van beiden is beter, bewezen door verschillende studies en de ene spreekt de andere tegen.
    Dus ZWIJGEN maar en minder roepen, ze zijn beiden GELIJK

    Geplaatst door: Zv op
  • beste dubbelwndige eigenaar chris heeft een punt en u ook.
    maar als u de mensen er uit wil halen die het niet meer op kunnen brengen dan komt toch eerts de dubbelwandige tankvaart aan de beurt, want zoals in het artikel geschreven wordt varen die onder de kostprijs.
    ja en dan gaan we die oude tankers maar slopen want die zijn een blok aan het been,
    Ik heb nog tot 2016 klasse en ja het zal moeilijker worden om elke week een reis te doen wegens de veiligheids eisen van de grote maatschappijen,ik blijf rustig door gaan en zolang alles betaald wordt klaag ik niet.
    Maar als ik hoor van goede vrienden die 6 miljoen inversteren in een nieuwbouw en dan hoor met het werk wat hij gaat doen er 10 cent per ton af gaat dan ga ik toch vraagtekens zetten.Hij had 10 cent meer met een enkelwandige tanker.
    Men gaat inversteren in veiligheid de oliebedrijven willen dat, maar betalen nee liever niet we gaan met de prijs naar beneden het is wel duur zo.
    als schepen zo rond de 2 euro 2,5 euro gaan verdienen van rotterdam amsterdam dan wordt de navoleiding een stuk intresanter voor de oliebedrijven.
    Ik zie nog niet de vrachtprijs omhoog gaan met alleen dubbelwandigen tankers.
    Daarvoor is er in de markt geen roep na het is nog altijd ieder voor zich.

    Geplaatst door: marcov op
  • Reactie op artikel

    De bezetting van de vloot tankschepen in West-Europa is volgens NEA gedaald van ruim 80% in 2003 tot 55% in 2010″
    Ze vergeten er wel weer maar eens bij te zetten dat de schepen steeds groter worden en meer vervoeren, dus er moeten wel minder schepen zijn.
    En als de bezetting van tankschepen echt zo hard geminderd is zoals gezegd dan hadden de vrachtprijzen in deze sector wel zwaar gestegen, maar dat s niet. Dus dit artikel klopt lang geen kanten

    Geplaatst door: Zv op
  • @Halleröder

    wat u zegt is ook helemaal waar en ik zal dat zelf ook echt niet gaan ontkennen.
    maar waar bij mij de nekharen steeds van overeind gaan staan is dat oeverloze gezeur en gezeik van dubbelwandig naar enkelwandig en visa versa.
    ik weet dat er ook mensen zijn die het water dun varen en door schade´s aan schip hun buffer hebben moeten aanboren en okay er zijn enkelwandige schepen die inderdaad bij een eventuele verkoop niet (meer) opbrengen om een goed percentage eigen kapitaal te realiseren .
    maar waarom moet per se het grote gros van de ondernemers een nieuwe hebben .. er zijn toch ook ´gebruikte´dubbels in de verkoop??
    ik denk persoonlijk dat er teveel mensen lekker zijn gemaakt en met zoals u zegt dollar tekens in de ogen lopen .

    ik kom zelf uit een ondernemers gezin en weet verrekte goed dat je eerst moet investeren in je bedrijf om er pas ´LATER´ de vruchten van te plukken .

    als je nu kijkt op de nieuwe vloot schepen het maakt niet uit of het tanker is of vracht er zal en moet een dikke auto op het roefdek staan al is het maar voor het zicht naar de andere mensen toe wat maakt immers die extra 100.000 euro nou uit op een hypotheek van 4.0 tot 6.8 mln dat het ooit nog eens betaald moet worden daar staan ze niet bij stil maar dat maakt wel het verschil in de maandelijkse lasten. ik snap best dat mensen willen opscheppen en dat ze 1 voor 1 hele goede varensmensen zijn maar ondernemen dat is een heel ander vak en daar schort het aan in deze tijd. ik denk dat er daarom ook zoveel wrok en zeer zit tussen de enkels en de dubbels het meerendeel van de nieuwe vloot is immers gebouwd en verdiend met het geld van de enkels.

    ik snap uw redenering en ben het er volkomen mee eens

    ik ben in elk geval blij dat er nog mensen zijn van de enkele vloot die normaal kunnen praten over dit feit zonder met modder te gooien

    m.v.g.
    michael

    Geplaatst door: michael op
  • 2259euro per dag aan kosten ????????????
    3miljoen aanschaf
    300.000 aflossing per jaar
    5%rente =150.000 per jaar
    afschrijving 300.000 per jaar
    dat is 750.000 euro per jaar en dan de rest nog
    mooie berekening klopt in MIJN ogen niet sory
    en daarom gewoon enkelwandig dan verdien ik nog wat geld

    Geplaatst door: j.tuik op
  • @ Chris,
    Je slaat nagels met koppen.
    Ik kan alleen maar zeggen dat dit probleem dringend Europees moet aangepakt worden!
    Schepen tot 100% financieren kan niet.
    Bevrachters laten participeren om aan eigen middellen te komen evenmin.Dit kan niet met hun 5% commissie.
    Makelaars die schepen bouwen voor b.v.4milj. en slachtoffers(avonturiers)vinden voor b.v. 5,5milj.waarbij ze er dan 500.000,-laten inzitten om de beginner z.g.aan eigen vermogen te helpen kan evenmin. Staatsgaranties hetzelfde.
    Zo werd de hele tankermarkt naar de knoppen geholpen.
    De enige oplossing is,dat wie op dergelijke basis is kunnen beginnen en niet meer kan afbetalen, van de markt moet verdwijnen door de in de vaart gebrachte overcapaciteit terug te slopen!
    Dit is het risico van de de banken, zij hebben hier bewust aan meegewerkt!
    Wie gaat hieraan beginnen en wanneer?
    Voor mijn part de zaak dichtgooien tot hier een snelle oplossing voor is anders blijven gezonde ondernemers achteruit boeren.

    Geplaatst door: Dubbelwandige eigenaar zonder subsidie op
  • Het gaat er niet om wie wat heeft verziekt.
    Maar dat er na een paar jaar bouwen iemand het idee heeft gehad om te kijken wat een dubbelwandige tanker in werkelijkheid kost.
    En dat het een beetje te laat is voor zoiets.
    Men had dat beter een paar jaar terug kunnen doen toen iedereen er over begon en ging investeren in nieuwe dubbelwandige tankers.Maar toen kon alles en viel er nog genoeg te verdienen.
    Maar dan had je in ieder gevak naar de bevrachters kunnen gaan van ja alles leuk en aardig maar dit zijn de kosten en zorg maar dat de verladers/klanten daar voor gaan betalen.
    En dat is niet gebeurd.

    Geplaatst door: marcov op
  • @michael,ik denk dat het niet alleen heeft te maken met durven investeren maar ook met de mogelijkheid om dit te doen.Er is maar een handjevol echte partikuliere tankvaartondernemers die dit op een eerlijke manier dus zonder allerlei trucjes met behulp van makelaars en banken heeft kunnen doen.De rest had de keuze om hun oude enkelwandige tanker te verkopen en dan met hulp van derden een nieuw schip te bouwen en dan in plaats van eigenaar voor zeg maar 20%medeeigenaar van het geheel te worden omdat ook 10 jaar geleden al de verkoopprijs van een enkelwandige tanker bij lange na niet genoeg was om het benodigde eigenkapitaal op tafel te leggen.Het overgrote deel van de zogenaamde ondernemers noemt zich dan wel eigenaar maar zijn in werkelijkheid alleen slaven van de bevrachters of investeerders die voor het eigenkapitaal hebben gezorgd.Mensen met dollartekens in hun ogen die in zijn gegaan op advertenties zoals “Startende ondernemers gezocht voor de tankvaart,ruime financieringsmogelijkheden”
    Deze mensen zijn dan zogenaamd voor een paar procent medeeigenaar maar in werkelijkheid hebben ze helemaal niets en zullen ze ook nooit wat krijgen omdat tegen de tijd dat zo’n schip betaald is het ook niets meer waard is.Als je jezelf dan een goede ondernemer met lef noemt blijf ik maar liever op mijn oude enkelwandige tanker varen en als er voor de enkelwandige vloot geen werk meer is ga ik wel aflossen bij een van deze zogenaamde ondernemers en weet ik zeker dat ik veel gelukkiger ben als bovengenoemde.

    Geplaatst door: Halleröder op
  • ook die in de vrachtvaart zagen een gaat in de tankvaart toen het bij de vrachtvaart slecht ging . en nu is alles om zeep

    Geplaatst door: s op
  • @ johannes

    zullen we het is hebben over die ex tankerboeren die in de goede tijd geld roken en een klein vrachtschip kochten en nu mijn markt naar de klote helpen.
    elk verhaal heeft 2 kanten.
    als er ergens geld te halen is ben je nooit alleen. en dat is niet alleen in de binnenvaart zo.

    Geplaatst door: kleine schipper op
  • Ik lees als buitenstaander hier in jullie blad al een tijdje mee. Echt lachen soms, ook jullie zijn net mensen. Kom een een keer aan een chauffeurstafel in een restaurant zitten, exact hetzelfde verhaal. Maar dan over klanten, oostblokkers,auto’s en ADR regels. En iedereen heeft gelijk natuurlijk.Hun wel, maar wij niet, wij altyd alles in orde, zij niet. Ga zo door, dan heb ik nog veel te lezen.

    Geplaatst door: Kok op
  • Koekje van eigen deeg

    De meeste mensen die een dubbelwandig schip hebben gebouwd hebben hun oude enkelwandige tanker voor heel veel geld verkocht van de mensen die 2a 3 jaar geleden voor veel geld deze schepen hebben gekocht word nu verwacht dat ze de schepen voor schroot prijs weg doen, maar deze mensen kunnen niet anders dan door varen.
    omdat deze schepen ook nog niet zijn betaald.
    Deze mensen hebben er niet om gevraagd dat er 3 nieuwe besteld werden 1 voor hen zelf en 2 voor de handel.
    Maar nu zien ze in dat ze het toch fout hebben gedaan en nou moeten alle enkelwandige maar opeens wegwezen terwijl er wel is gerekend om tot 2018 te varen.
    Dan is het zo dat de enkelwandige schepen niet de markt verzieken door tegen elke vracht te varen, ( omdat de druk niet zo groot is)maar dit heeft meer te maken dat er in veel gevallen met een nieuw schip de rente voor 2 jaar word mee gefinancierd en de aflos allang stil staat en ze de schepen voor € 45.000,– garantie pm aanbieden om dat de wanhoop nabij is.
    De meeste zijn blijven bouwen tegen beter weten in en hopen op winst bij verkoop.
    Het ergste is dat het door de banken nu nog steeds word gesubsidieerd.
    als het op een normale manier was gegaan bijvoorbeeld gewoon 30 % echt eigen middelen (en niet opgewaardeerd) dan had er een normale doorgroei geweest en dat er na 1990 geen enkel meer gebouwd mocht worden had het probleem zich van zelf opgelost.
    Het is jammer dat het probleem nu bij de enkelwandige word neer gelegd want als de mensen voor dat ze dubbelwandig bouwden hun schip niet goed hadden kunnen verkopen hadden ze nu geen dubbelwandig schip gehad, maar zaten ze nu niet te piepen dat het zo slecht is en ze het zout in de pap niet kunnen verdienen.

    Veel geluk en wijsheid een enkelwandige ondernemer met weinig schuld.

    Geplaatst door: Chris op
  • Het zijn nu juist de ex vrachtboeren die de markt kapot maken kijk maar eens naar de namem op de nieuwe tankschepen.
    en nu zouden de enkele tankers eruit moeten?
    Jullie moesten zich schamen.
    Johannes

    Geplaatst door: johannes op
  • Als de NEA in het jaar 2011 de tankvaart moet voor rekenen wat de kostprijs is wat een dubbelwandigen tanker op moet varen, dan kun je toch een paar grote vraagtekens gaan zetten van hoe een bedrijfsplan in elkaar gezet is bij deze mensen. Maar ja nu gaan we de enkelwandigen tankers maar de schuld geven want die verzieken de markt.
    Maar als die met zijn alle weg zijn en de dubbelwandige vloot wil meer geld dan zeggen die goede bevrachters: tja paar jaar geleden kon je het ook voor die prijs dus ga je nu ook maar.En waar blijf je dan nergens.Dus al laat je honderden berekeningen los meer geld er bij krijg je toch niet.Ken mensen die varen jaren met een enkelwandige tanker naar amsterdam vast werk hij laat een nieuwe bouwen en er gaat 10 cent van de vracht af tja ceiligheid graag maar alstublieft het mag geen geld kosten……

    Geplaatst door: marcov op
  • och och och gaan we nu weer zielig doen omdat er toevallig nu net wat gebeurd is met dubbelwandig ???

    denk als je de historie van de tankvaart gaat nakijken dan hebben de o zo goede enkelwandige schepen toch wat meer schade aangebracht dan de dubbelwandige.. weet je nog vorige week noordzee kanaal ??? of mag dat niet genoemd worden . het is echt om te kotsen dat de enkewandige vloot zich na jaren van dik geld vediennen het nog steeds niet kan verkroppen dat ze de plank hebben misgeslagen en liever hun geld investeren in een leuk huis en dikke auto dan in hun eigen bedrijf
    als je er nu niet tegen kan en het niet kan verkroppen dat er mensen zijn die WEL hebben durven en investeren in een nieuw schip hou dan je kaken maar op elkaar.
    wees blij dat er innovatie is in de vloot anders hadden we nu nog me t sleepschepen in de rondte gevaren maar tja het zal altijd wel een welles niettes spelletje blijven tussen enkelwandig en dubbelwandig

    in elke branche word er vernieuwd maar dat is iets als je ogen niet opengaan of je vastgeroest zit in je stuurstoel en je het allemaal wel best vind moet je nu niet gaan huilen dat er niks te verdiennen is iedereen die al jaren vaart heeft kunnen bufferen als je dat niet voor elkaar hebt gekregen dan moet je eens bij jezelf eens de vraag stellen of je wel de juiste bedrijfsvoering hebt gehad ..

    laten we nu a.u.b. eens stoppen met dat gezeur en gezeik op elkaar en probeer nu eens en ja dat zal voor heel veel mensen moeite kosten elkaar te accepteren

    m.v.g.
    michael

    Geplaatst door: michael op
  • Het wordt er niet gezelliger op in de tankvaart volgens mij.??!

    Geplaatst door: kolenboer op
  • Die enkel wandige tankers blijven wel overeind zolang de afsluiters dichtstaan en kieperen niet om als ze dwars in de stroming vallen of keren om af te meren aan een terminal
    http://www.schuttevaer.biz

    Geplaatst door: Schuttevaer op

Reageer

Enkelwanders blok aan been tankvaart | Schuttevaer.nl

Enkelwanders blok aan been tankvaart

De tankvaart moet zo snel mogelijk van de enkelwandige vloot af. Er zijn nu al bijna genoeg dubbelwandige schepen in de vaart om aan de eisen van dubbelwandigheid van 2018 te voldoen, terwijl er nog nauwelijks enkelwanders uit de markt zijn gehaald. Hierdoor is overcapaciteit ontstaan en zijn de vrachtprijzen tot ver onder de kostprijs gedaald.

Door Marja de Vet
Dat stelt het vervoers-economische onderzoeksintituut NEA, dat in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) onderzoek deed naar de situatie in de tankvaart. De resultaten van het onderzoek werden donderdag 20 januari in Alblasserdam gepresenteerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (34)

  • Potje

    de tijd dat de bank voor mij bepaalde is voorbij, maar als met betaalde spullen tegen prijzen moet varen die niet uit kunnen dan is dat rond uit schandalig te noemen,
    Daarom zeg ik de banken moeten ophouden met het subsidiëren van ondernemers die de lasten niet kunnen brengen omdat ze voor elke vracht varen en kunnen varen omdat ze toch maar een beetje kunnen blijven rond klooien.
    Het zou juist ook voor de bank beter zijn als de gezonde bedrijven over blijven en tegen normale tarieven varen.
    want zoals nu blijft er waarschijnlijk bijna niemand over.

    Geplaatst door: Chris op
  • Chris,

    Jij gaat net zo naief praten, als die jongens in de droge lading. Het maakt niet uit of je 100 % hebt of 20 %. Je moet de bank tot vriend houden en je stinkende best doen. Alleen de bank bepaald wat er met jouw gebeurd en verder niemand. Steek je hand in eigen boezem en geef niet altijd een ander de schuld!

    Geplaatst door: potje op
  • we kunnen ellenlange reacties intikken, maar die van mij kan kort zijn,grote Kul. Er zijn de laatste jaren bij mijn weten meer problemen met dubbelwandig als met enkelwandig geweest, ook in de zeevaart.

    Geplaatst door: overkill op
  • ik vind dt alles te snel gegaan is ikdoe al 20 jaar tankvaart als zelstandig onderneming maar als ik 5miljoen gainvesteren duurt dat bij mij ongeveer 5 jaar misschien wat te lang maar je praat over een onderneming die nog 30 jaar moet houden en dan vind ik je kunt niet alles on 3mnd regelen mensen die dat wel doen hebben dan helemaal niks ofveel geld maar de mensen die daar tussen zitten willen of moeten om hun geld te behouden en niet besoderdmieterd willen worden alles zelf doen en kunnen dan pas een gezonde zaak mischien eraan overhouden wat weereen banken probleem is

    Geplaatst door: enkelwandig op
  • Beste Hr C de Vette,
    ik had u wel begrepen, maar u denkt toch niet dat de overheid eerst de boel mee kapot maakt en het dan weer voor ons opknapt dit zullen we zelf moeten doen hoe dan ook.
    hier is men niet zo begaan met de kleine man.
    Chris

    Geplaatst door: Chris op
  • @ koos
    Kunt u mij dan even uitleggen hoe ik nu de NEA tarieven kan verkrijgen? Ik vermoed dat ik dan Goudvissen kan kweken in mijn dubbele wand!
    Het is bewezen dat de markt zichzelf niet regeld.
    Er ligt nog zo’n kleine 200.000ton af te bouwen.

    Geplaatst door: D.Z.S. op
  • Mensen haal U zelf niet zo neer , word verstandig en behandel dit zakelijk.
    U heeft met U dubbelwandigheid toch niet voor niks geinvesteerd , alleen voor U zelf, zodat U nu reeds aan de eisen voldoet.
    Dus blijf zakelijk en laat U goed betalen, U kunt nu met dat NEA rapport Uw eisen [Vracht ] bijstellen.
    Het blijkt al zins 1975 dat we altijd stevig onder kostprijs hebben gevaren.
    U zult dat zelf moeten vragen,want Uw vertegenwoordigers durven/willen dit niet aan de orde stellen, dat blijkt helaas ook al jaren.

    Geplaatst door: koos op
  • @ X
    Ik wil onmiddellijk naar Straatsburg stappen maar vermoed dat dit moet gecombineerd worden met een actie willen we gehoord worden.
    Waar blijven onze bonden?

    Geplaatst door: dubbelwandig zonder subsidie op
  • 2018 is 2018 en niet eerder, iedereen heeft een bedrijfsplan enkel of dubbel Enkel maakt een plan tot 2018 en weet dat zijn schip dan niets meer waard is. Dat is niet erg als je daar mee rekend, het word wel erg als je eerder moet stoppen als 2018 dus laat ze varen. Vraag een goede vrachtprijs en ga kostendekkend varen, als je dat doet kun je de ander ook acsepteren. Tankvaart word mens.
    SCHAAM ME ECHT VOOR DE BINNEVAART
    ps wij zijn dubbelwandig type C

    Geplaatst door: Babarianhost op
  • @Chris

    Ik bedoelde er ook mee te zeggen de de overheid de enkelwandige tankvaart tot 2018 de zekerheid heeft gegeven te mogen varen,en als men dit nu bijvoorbeeld zou willen verkorten,moet men die ondernemers die zich daaraan georiënteerd hebben schadeloos stellen.
    En niet zeggen,we hebben nu genoeg dubbelwandige tankers en nu direct weg met de enkelwanders.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Alle reacties die werden geschreven zijn een herhaling van de verhalen uit de drogeladingcrisis vanaf 2009. Zoals bekend is er in de droge lading nog niets verandert. Ook zo zal het de tankvaart ondergaan.
    De noodkreet uit de drogelading werd door de tankvaart niet begrepen. Maar het moment is misschien gekomen om de handen in mekaar te slaan en samen naar Straatsburg of Brussel te stappen. Het gaat hier niet enkel meer om de droge lading of tankvaart . Het gaat hier daadwerkelijk over de financiele problemen (uitbuiterij) in de totale transportsector over water.

    Geplaatst door: x op
  • Aan C de Vette,

    De overheid heeft bepaald dat er tot 2018 met enkelwandige schepen mocht worden gevaren en dan zou er bekeken worden of er voldoende capaciteit zou zijn anders kon het nog vooruit worden geschoven.
    Maar u denkt toch niet echt dat de overheid nu zegt wij hebben de nieuwe schepen gesubsidieerd dus nu mogen de oude schepen tegen de waarde van aanschaf (of een toch behoorlijk percentage)deze mensen van hun schip af te helpen om de overcapaciteit te verhelpen en zeker niet na dat ze mee geholpen hebben deze te creëren.
    om naar mijn idee de markt weer gezond te krijgen is de genen die niet aan rente of aflos verplichting kan voldoen neerleggen en weg wezen zodat als iedereen weer aan alle verplichtingen moet voldoen de gezonde bedrijven overblijven en varen tegen een acceptabele prijs.
    dat zal zwaar worden voor de mensen met 100 % hypotheek maar de ondernemers die normaal zijn door gegroeid geen probleem opleveren.

    Geplaatst door: Chris op
  • @marcov, Klopt helemaal wat u zegt, wij kunnen avonturiers niet tegenhouden hun doodvonnis te tekenen maar we moeten vanuit onze branche deze praktijken aanvechten om deze praktijken te stoppen en de verantwoordelijken die deze toestanden hebben gecreeerd de bal terug te spelen door ze zelf hun wonden laten likken.
    Er zal echter niets gebeuren door in onze stoel te blijven en er naar te kijken!
    Een fikse aktie is volgens mij de enige oplossing zodat ze in het Europees parlement weten dat er iets serieus aan de hand is in de binnenvaart.
    Trouwens Bethuwelijn, ijzeren rijn en dergelijke kosten de belastingbetaler miljoenen Euro’s per jaar aan subsidie om de binnenvaart te bekonkureren zodat we ons koest houden.

    Geplaatst door: Dubbelwandig zonder subsidie op
  • als ik dit allemaal lees ben ik beschaamt dat ik op een tanker vaar wat we nu aan het doen zijn speelt alleen maar in de kaarten van de bevrachters en opdrachtgevers want laat die domme schippers maar doen en wij hebben HEEL goedkope transport natuurlijk de meeste moeten het doen omdat het schip wel aan iemand anders behoord kijk maar eens op jullie meetbrief bij de meeste zal niet de eigen naam op staan en jullie zijn veel goedkoper dan een zetschipper en als het fout gaat nemen ze hun schip terug en hij zit dan met de schulden en er wordt geroepen VOLGENDE want wie wil er nu niet een mooi nieuw schip ik niet want dat kan ik niet betalen als jullie het nu nog niet door hebben we worden tegen elkaar uitgespeelt want moesten we een echte eenheid vormen komt dit niet goed uit voor de andere partij en werk dit is er genoeg hoeveel schepen liggen er stil zonder werk niet te veel dat zeg toch genoeg en als de dubbelwandige de enkelwandige er uit willen is dat toch geen probleem KOOP ONS UIT EN JULLIE GAAN MESCHIEN EEN GOEDE TIJD TEGEMOED stof om eens over na te denken toch mvg

    Geplaatst door: ben op
  • Als iemand een enkelwandig schip gekocht heeft met de wettelijke zekerheid dat hij er noch tot 2018 mee mag varen,zal men hem toch een riante vergoeding moeten geven om hem ertoe te bewegen zijn schip voor die tijd uit de vaart te nemen.
    En hoe hij zijn geld dan investeert is geheel zijn eigen zaak,dus hij hoeft niet verplicht dubbelwandig verder te gaan.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • dubbelwandig juist ja maar zolang dat nog gebeurt en ze nog mensen vinden die daar intrappen zal er niks veranderen. Kijk de bevrachter en de makkelaar krijgen hun geld wel dat is het probleem niet maar die persoon op dat schip laten ze voor alles varen zolang dat ding maar vaart en hij mag zich “eigennaar” noemen.
    Zolang dit gebeurdt kun je reken wat je wil en klagen wat je wil maar de vrachten krijg je zo niet omhoog.
    En er zal nooit een bedrijfstak onstaan van gezonden bedrijfen.

    Geplaatst door: marcov op
  • @marcov, Ik en vele gezonde ondernemers vinden het niet kunnen dat makelaars, bevrachters enz.
    de hele markt hebben vernield door zich te verrijken aan onwetende avonturiers.
    Men kan aan de huidige vrachtprijzen enkel of dubbelwandig zijn schip niet onderhouden om een veilige vaart te garanderen.

    Geplaatst door: dubbelwandige eigenaar zonder subsidie op
  • De vraag van vandaag en oplossing.
    Wat is het beste, dubbel of enkelwandig.
    Geen van beiden is beter, bewezen door verschillende studies en de ene spreekt de andere tegen.
    Dus ZWIJGEN maar en minder roepen, ze zijn beiden GELIJK

    Geplaatst door: Zv op
  • beste dubbelwndige eigenaar chris heeft een punt en u ook.
    maar als u de mensen er uit wil halen die het niet meer op kunnen brengen dan komt toch eerts de dubbelwandige tankvaart aan de beurt, want zoals in het artikel geschreven wordt varen die onder de kostprijs.
    ja en dan gaan we die oude tankers maar slopen want die zijn een blok aan het been,
    Ik heb nog tot 2016 klasse en ja het zal moeilijker worden om elke week een reis te doen wegens de veiligheids eisen van de grote maatschappijen,ik blijf rustig door gaan en zolang alles betaald wordt klaag ik niet.
    Maar als ik hoor van goede vrienden die 6 miljoen inversteren in een nieuwbouw en dan hoor met het werk wat hij gaat doen er 10 cent per ton af gaat dan ga ik toch vraagtekens zetten.Hij had 10 cent meer met een enkelwandige tanker.
    Men gaat inversteren in veiligheid de oliebedrijven willen dat, maar betalen nee liever niet we gaan met de prijs naar beneden het is wel duur zo.
    als schepen zo rond de 2 euro 2,5 euro gaan verdienen van rotterdam amsterdam dan wordt de navoleiding een stuk intresanter voor de oliebedrijven.
    Ik zie nog niet de vrachtprijs omhoog gaan met alleen dubbelwandigen tankers.
    Daarvoor is er in de markt geen roep na het is nog altijd ieder voor zich.

    Geplaatst door: marcov op
  • Reactie op artikel

    De bezetting van de vloot tankschepen in West-Europa is volgens NEA gedaald van ruim 80% in 2003 tot 55% in 2010″
    Ze vergeten er wel weer maar eens bij te zetten dat de schepen steeds groter worden en meer vervoeren, dus er moeten wel minder schepen zijn.
    En als de bezetting van tankschepen echt zo hard geminderd is zoals gezegd dan hadden de vrachtprijzen in deze sector wel zwaar gestegen, maar dat s niet. Dus dit artikel klopt lang geen kanten

    Geplaatst door: Zv op
  • @Halleröder

    wat u zegt is ook helemaal waar en ik zal dat zelf ook echt niet gaan ontkennen.
    maar waar bij mij de nekharen steeds van overeind gaan staan is dat oeverloze gezeur en gezeik van dubbelwandig naar enkelwandig en visa versa.
    ik weet dat er ook mensen zijn die het water dun varen en door schade´s aan schip hun buffer hebben moeten aanboren en okay er zijn enkelwandige schepen die inderdaad bij een eventuele verkoop niet (meer) opbrengen om een goed percentage eigen kapitaal te realiseren .
    maar waarom moet per se het grote gros van de ondernemers een nieuwe hebben .. er zijn toch ook ´gebruikte´dubbels in de verkoop??
    ik denk persoonlijk dat er teveel mensen lekker zijn gemaakt en met zoals u zegt dollar tekens in de ogen lopen .

    ik kom zelf uit een ondernemers gezin en weet verrekte goed dat je eerst moet investeren in je bedrijf om er pas ´LATER´ de vruchten van te plukken .

    als je nu kijkt op de nieuwe vloot schepen het maakt niet uit of het tanker is of vracht er zal en moet een dikke auto op het roefdek staan al is het maar voor het zicht naar de andere mensen toe wat maakt immers die extra 100.000 euro nou uit op een hypotheek van 4.0 tot 6.8 mln dat het ooit nog eens betaald moet worden daar staan ze niet bij stil maar dat maakt wel het verschil in de maandelijkse lasten. ik snap best dat mensen willen opscheppen en dat ze 1 voor 1 hele goede varensmensen zijn maar ondernemen dat is een heel ander vak en daar schort het aan in deze tijd. ik denk dat er daarom ook zoveel wrok en zeer zit tussen de enkels en de dubbels het meerendeel van de nieuwe vloot is immers gebouwd en verdiend met het geld van de enkels.

    ik snap uw redenering en ben het er volkomen mee eens

    ik ben in elk geval blij dat er nog mensen zijn van de enkele vloot die normaal kunnen praten over dit feit zonder met modder te gooien

    m.v.g.
    michael

    Geplaatst door: michael op
  • 2259euro per dag aan kosten ????????????
    3miljoen aanschaf
    300.000 aflossing per jaar
    5%rente =150.000 per jaar
    afschrijving 300.000 per jaar
    dat is 750.000 euro per jaar en dan de rest nog
    mooie berekening klopt in MIJN ogen niet sory
    en daarom gewoon enkelwandig dan verdien ik nog wat geld

    Geplaatst door: j.tuik op
  • @ Chris,
    Je slaat nagels met koppen.
    Ik kan alleen maar zeggen dat dit probleem dringend Europees moet aangepakt worden!
    Schepen tot 100% financieren kan niet.
    Bevrachters laten participeren om aan eigen middellen te komen evenmin.Dit kan niet met hun 5% commissie.
    Makelaars die schepen bouwen voor b.v.4milj. en slachtoffers(avonturiers)vinden voor b.v. 5,5milj.waarbij ze er dan 500.000,-laten inzitten om de beginner z.g.aan eigen vermogen te helpen kan evenmin. Staatsgaranties hetzelfde.
    Zo werd de hele tankermarkt naar de knoppen geholpen.
    De enige oplossing is,dat wie op dergelijke basis is kunnen beginnen en niet meer kan afbetalen, van de markt moet verdwijnen door de in de vaart gebrachte overcapaciteit terug te slopen!
    Dit is het risico van de de banken, zij hebben hier bewust aan meegewerkt!
    Wie gaat hieraan beginnen en wanneer?
    Voor mijn part de zaak dichtgooien tot hier een snelle oplossing voor is anders blijven gezonde ondernemers achteruit boeren.

    Geplaatst door: Dubbelwandige eigenaar zonder subsidie op
  • Het gaat er niet om wie wat heeft verziekt.
    Maar dat er na een paar jaar bouwen iemand het idee heeft gehad om te kijken wat een dubbelwandige tanker in werkelijkheid kost.
    En dat het een beetje te laat is voor zoiets.
    Men had dat beter een paar jaar terug kunnen doen toen iedereen er over begon en ging investeren in nieuwe dubbelwandige tankers.Maar toen kon alles en viel er nog genoeg te verdienen.
    Maar dan had je in ieder gevak naar de bevrachters kunnen gaan van ja alles leuk en aardig maar dit zijn de kosten en zorg maar dat de verladers/klanten daar voor gaan betalen.
    En dat is niet gebeurd.

    Geplaatst door: marcov op
  • @michael,ik denk dat het niet alleen heeft te maken met durven investeren maar ook met de mogelijkheid om dit te doen.Er is maar een handjevol echte partikuliere tankvaartondernemers die dit op een eerlijke manier dus zonder allerlei trucjes met behulp van makelaars en banken heeft kunnen doen.De rest had de keuze om hun oude enkelwandige tanker te verkopen en dan met hulp van derden een nieuw schip te bouwen en dan in plaats van eigenaar voor zeg maar 20%medeeigenaar van het geheel te worden omdat ook 10 jaar geleden al de verkoopprijs van een enkelwandige tanker bij lange na niet genoeg was om het benodigde eigenkapitaal op tafel te leggen.Het overgrote deel van de zogenaamde ondernemers noemt zich dan wel eigenaar maar zijn in werkelijkheid alleen slaven van de bevrachters of investeerders die voor het eigenkapitaal hebben gezorgd.Mensen met dollartekens in hun ogen die in zijn gegaan op advertenties zoals “Startende ondernemers gezocht voor de tankvaart,ruime financieringsmogelijkheden”
    Deze mensen zijn dan zogenaamd voor een paar procent medeeigenaar maar in werkelijkheid hebben ze helemaal niets en zullen ze ook nooit wat krijgen omdat tegen de tijd dat zo’n schip betaald is het ook niets meer waard is.Als je jezelf dan een goede ondernemer met lef noemt blijf ik maar liever op mijn oude enkelwandige tanker varen en als er voor de enkelwandige vloot geen werk meer is ga ik wel aflossen bij een van deze zogenaamde ondernemers en weet ik zeker dat ik veel gelukkiger ben als bovengenoemde.

    Geplaatst door: Halleröder op
  • ook die in de vrachtvaart zagen een gaat in de tankvaart toen het bij de vrachtvaart slecht ging . en nu is alles om zeep

    Geplaatst door: s op
  • @ johannes

    zullen we het is hebben over die ex tankerboeren die in de goede tijd geld roken en een klein vrachtschip kochten en nu mijn markt naar de klote helpen.
    elk verhaal heeft 2 kanten.
    als er ergens geld te halen is ben je nooit alleen. en dat is niet alleen in de binnenvaart zo.

    Geplaatst door: kleine schipper op
  • Ik lees als buitenstaander hier in jullie blad al een tijdje mee. Echt lachen soms, ook jullie zijn net mensen. Kom een een keer aan een chauffeurstafel in een restaurant zitten, exact hetzelfde verhaal. Maar dan over klanten, oostblokkers,auto’s en ADR regels. En iedereen heeft gelijk natuurlijk.Hun wel, maar wij niet, wij altyd alles in orde, zij niet. Ga zo door, dan heb ik nog veel te lezen.

    Geplaatst door: Kok op
  • Koekje van eigen deeg

    De meeste mensen die een dubbelwandig schip hebben gebouwd hebben hun oude enkelwandige tanker voor heel veel geld verkocht van de mensen die 2a 3 jaar geleden voor veel geld deze schepen hebben gekocht word nu verwacht dat ze de schepen voor schroot prijs weg doen, maar deze mensen kunnen niet anders dan door varen.
    omdat deze schepen ook nog niet zijn betaald.
    Deze mensen hebben er niet om gevraagd dat er 3 nieuwe besteld werden 1 voor hen zelf en 2 voor de handel.
    Maar nu zien ze in dat ze het toch fout hebben gedaan en nou moeten alle enkelwandige maar opeens wegwezen terwijl er wel is gerekend om tot 2018 te varen.
    Dan is het zo dat de enkelwandige schepen niet de markt verzieken door tegen elke vracht te varen, ( omdat de druk niet zo groot is)maar dit heeft meer te maken dat er in veel gevallen met een nieuw schip de rente voor 2 jaar word mee gefinancierd en de aflos allang stil staat en ze de schepen voor € 45.000,– garantie pm aanbieden om dat de wanhoop nabij is.
    De meeste zijn blijven bouwen tegen beter weten in en hopen op winst bij verkoop.
    Het ergste is dat het door de banken nu nog steeds word gesubsidieerd.
    als het op een normale manier was gegaan bijvoorbeeld gewoon 30 % echt eigen middelen (en niet opgewaardeerd) dan had er een normale doorgroei geweest en dat er na 1990 geen enkel meer gebouwd mocht worden had het probleem zich van zelf opgelost.
    Het is jammer dat het probleem nu bij de enkelwandige word neer gelegd want als de mensen voor dat ze dubbelwandig bouwden hun schip niet goed hadden kunnen verkopen hadden ze nu geen dubbelwandig schip gehad, maar zaten ze nu niet te piepen dat het zo slecht is en ze het zout in de pap niet kunnen verdienen.

    Veel geluk en wijsheid een enkelwandige ondernemer met weinig schuld.

    Geplaatst door: Chris op
  • Het zijn nu juist de ex vrachtboeren die de markt kapot maken kijk maar eens naar de namem op de nieuwe tankschepen.
    en nu zouden de enkele tankers eruit moeten?
    Jullie moesten zich schamen.
    Johannes

    Geplaatst door: johannes op
  • Als de NEA in het jaar 2011 de tankvaart moet voor rekenen wat de kostprijs is wat een dubbelwandigen tanker op moet varen, dan kun je toch een paar grote vraagtekens gaan zetten van hoe een bedrijfsplan in elkaar gezet is bij deze mensen. Maar ja nu gaan we de enkelwandigen tankers maar de schuld geven want die verzieken de markt.
    Maar als die met zijn alle weg zijn en de dubbelwandige vloot wil meer geld dan zeggen die goede bevrachters: tja paar jaar geleden kon je het ook voor die prijs dus ga je nu ook maar.En waar blijf je dan nergens.Dus al laat je honderden berekeningen los meer geld er bij krijg je toch niet.Ken mensen die varen jaren met een enkelwandige tanker naar amsterdam vast werk hij laat een nieuwe bouwen en er gaat 10 cent van de vracht af tja ceiligheid graag maar alstublieft het mag geen geld kosten……

    Geplaatst door: marcov op
  • och och och gaan we nu weer zielig doen omdat er toevallig nu net wat gebeurd is met dubbelwandig ???

    denk als je de historie van de tankvaart gaat nakijken dan hebben de o zo goede enkelwandige schepen toch wat meer schade aangebracht dan de dubbelwandige.. weet je nog vorige week noordzee kanaal ??? of mag dat niet genoemd worden . het is echt om te kotsen dat de enkewandige vloot zich na jaren van dik geld vediennen het nog steeds niet kan verkroppen dat ze de plank hebben misgeslagen en liever hun geld investeren in een leuk huis en dikke auto dan in hun eigen bedrijf
    als je er nu niet tegen kan en het niet kan verkroppen dat er mensen zijn die WEL hebben durven en investeren in een nieuw schip hou dan je kaken maar op elkaar.
    wees blij dat er innovatie is in de vloot anders hadden we nu nog me t sleepschepen in de rondte gevaren maar tja het zal altijd wel een welles niettes spelletje blijven tussen enkelwandig en dubbelwandig

    in elke branche word er vernieuwd maar dat is iets als je ogen niet opengaan of je vastgeroest zit in je stuurstoel en je het allemaal wel best vind moet je nu niet gaan huilen dat er niks te verdiennen is iedereen die al jaren vaart heeft kunnen bufferen als je dat niet voor elkaar hebt gekregen dan moet je eens bij jezelf eens de vraag stellen of je wel de juiste bedrijfsvoering hebt gehad ..

    laten we nu a.u.b. eens stoppen met dat gezeur en gezeik op elkaar en probeer nu eens en ja dat zal voor heel veel mensen moeite kosten elkaar te accepteren

    m.v.g.
    michael

    Geplaatst door: michael op
  • Het wordt er niet gezelliger op in de tankvaart volgens mij.??!

    Geplaatst door: kolenboer op
  • Die enkel wandige tankers blijven wel overeind zolang de afsluiters dichtstaan en kieperen niet om als ze dwars in de stroming vallen of keren om af te meren aan een terminal
    http://www.schuttevaer.biz

    Geplaatst door: Schuttevaer op

Reageer