Zeevrachtenmarkt: Terminalsluitingen voelbaar

In de droge-ladingmarkt voelen de capesizers de onderbreking van de kolenexport vanuit Queensland, waarbij dan ook nog een exportstop van ijzererts kwam vanaf de twee belangrijkste laadhavens in Brazilië, Tubarao en Ponta Da Madeira. In Australië is de oorzaak de overstromingen, in Brazilië zal de stop van korte duur zijn, want deze komt door groot onderhoud aan de terminals.

Maar zelfs wanneer Australië weer in staat is te exporteren ziet de toekomst voor de capesizers er somber uit, omdat de capaciteit van de vloot maar blijft groeien. Het aantal capesizers dat naar de slopers gaat loopt al jaren achter op het aantal nieuwe schepen dat in de vaart kwam en nog komt. Opleggen van een flink aantal schepen zou een oplossing kunnen zijn als de op te leggen schepen een vergoeding zouden krijgen van de schepen die in de vaart blijven. Gezien het grote aantal reders met vaak tegengestelde belangen is het tot stand komen van zo’n akkoord niet te verwachten. De Sea Gloria (157.466 dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Fukuyama, via Dalrymple Bay, teruglevering China voor $ 7500 per dag. Op de Atlantische routes was het iets beter, maar verre van goed. De Navios Pollux (180.727 dwt, 2001) werd gecharterd voor een reis van Bolivar naar West-Europa voor $ 10.500 per dag, plus een ballastbonus van $ 545.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Terminalsluitingen voelbaar | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Terminalsluitingen voelbaar

In de droge-ladingmarkt voelen de capesizers de onderbreking van de kolenexport vanuit Queensland, waarbij dan ook nog een exportstop van ijzererts kwam vanaf de twee belangrijkste laadhavens in Brazilië, Tubarao en Ponta Da Madeira. In Australië is de oorzaak de overstromingen, in Brazilië zal de stop van korte duur zijn, want deze komt door groot onderhoud aan de terminals.

Maar zelfs wanneer Australië weer in staat is te exporteren ziet de toekomst voor de capesizers er somber uit, omdat de capaciteit van de vloot maar blijft groeien. Het aantal capesizers dat naar de slopers gaat loopt al jaren achter op het aantal nieuwe schepen dat in de vaart kwam en nog komt. Opleggen van een flink aantal schepen zou een oplossing kunnen zijn als de op te leggen schepen een vergoeding zouden krijgen van de schepen die in de vaart blijven. Gezien het grote aantal reders met vaak tegengestelde belangen is het tot stand komen van zo’n akkoord niet te verwachten. De Sea Gloria (157.466 dwt, 1994) werd gecharterd oplevering Fukuyama, via Dalrymple Bay, teruglevering China voor $ 7500 per dag. Op de Atlantische routes was het iets beter, maar verre van goed. De Navios Pollux (180.727 dwt, 2001) werd gecharterd voor een reis van Bolivar naar West-Europa voor $ 10.500 per dag, plus een ballastbonus van $ 545.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer