Dronken schipper vaart door na aanvaring

Een 67-jarige schipper uit Duisburg (D) van een motortankschip, geladen met 1200 ton gasolie, is aangehouden voor het veroorzaken van een aanvaring op de Beneden Merwede ter hoogte van Sliedrecht en het varen onder invloed van alcoholhoudende drank. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt door het Korps landelijkse politiediensten (KLPD). Hij heeft een vaarverbod gekregen van vijf uur en een schikkingsvoorstel van 2000 euro.

Omstreeks 06.15 uur voer zijn
schip ter hoogte van Sliedrecht op een aantal lege duwbakken, die lagen
afgemeerd bij Baars. Deze aanvaring ging met een hoop lawaai gepaard, waardoor omwonenden wakker
schrokken. Na de aanvaring voer het schip door. Pas na herhaaldelijke oproepen van
de verkeerspost van Rijkswaterstaat in Dordrecht besloot de schipper ter hoogte
van Werkendam voor anker te
gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Zulke schippers moeten ze terstond een vaar verbod opleggen en rijnpatent(vaarbewijs) in nemen voor 3 a 4 maanden met een fixe boete er boven op.
    En als dat niet helpt het zelfde doen als bij automobilisten nieuwe cursus laten volgen die ze zelf moeten betalen.

    @ Tankerboer

    Vroeger waren er alleen maar enkelwandige tankers en er gebeurde eigenlijk nooit iets mee, de takners die ontploft zijn zijn tot nu toe nog altijd dubbelwandige!
    Als je mij vraagt wat veiliger is dan zeg ik enkelwandige!
    Vele beseffen niet dat er in die dubbele wand ook gassen zitten is tevens bij een beunschip ook zo die moeten ook worden ontgast voordat er in de beunen gelast en gebrand mag worden, is dat veilig ???? denk het niet he.

    Geplaatst door: Matt B op
  • Met een flinke borrel op achter het roer is al jaar en dag een probleem bij de beroepsvaart.Maximale sancties zijn een vaarverbod en een eventuele boete. Wat betreft de aanvaring zelf moet men niet zo\’n heisa maken, als er voor de deur 2 auto\’s op elkaar rijden wordt er ook niet gezegd \”het had een tankwagen van shell kunnen zijn\”.

    Geplaatst door: mar op
  • @ de vette,
    Had je ook deze reactie gegeven als jij in de afvaart zo’n bak tegen was gekomen? Dan had je zeker ook gezeurd dat de “bakendienst” weer niets deed. Zoals Hans al aan geeft gebeurd het echt niet voor niets en ik weet zeker dat als je een klacht in dient bij rws deze echt wel wordt behandeld. Ik weet uit ervaring dat t vaak makkelijker is om hard te roepen naar rws terwijl dat ene kopje dat om viel ook bij een veerhaven of andere collega schipper om had kunnen vallen.

    Geplaatst door: kees op
  • Schipper van 67 jr? Behoord die niet met pensioen te zijn?

    Geplaatst door: dennis op
  • Tankerboer,

    Fijne collega bent U, maar U zult nog heel wat jaartjes van die enkelwandige jongens tegenkomen.
    Dus dat dubbelwandige word voor U geen enkelwandige maar wel een enkelbandje!

    Geplaatst door: enkelbandje op
  • Als dit enkelwandige schip was lekgeslagen en de gasolie in de merwede was gelopen had mooi vanaf 1januari 2011 alles in dubbelwandig gekund….

    Geplaatst door: Tankerboer op
  • Gezien het feit er 3 duwbakken en een sleepvlet onverlicht midden in de rivier dreven en het op dat moment nogal druk was met scheepvaartverkeer op de Beneden Merwede, was er enige spoed geboden om nog erger te voorkomen!

    Geplaatst door: Saco op
  • Johan, je hebt gelijk ik was te vlug sorry

    Geplaatst door: hans op
  • Nederland wilt maar al te graag dat het vaarbevoegdheid kan worden ingenomen na grote overtredingen of door drank.
    Alleen zitten we helaas met de andere lidstaten en daar zijn er een paar die het niet nodig vinden.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • beste Hans er staat in het artikel een met GASOLIE geladen tanker volgens mij is dat geen blauwe kegel waard dus maak het niet spannender als het al is.
    natuurlijk vind ik dit ook schandalig maar we moeten wel eerlijk blijven.

    Geplaatst door: johan op
  • Aan de Vette;

    Ik zou direkt een schade claim indienen bij de werkgever van deze schipper, en een bij RWS hou je er nog iets aan over voor geleden schade en schrik.

    Geplaatst door: hans op
  • Weten we ook direct waarom de bakendienst zo’n haast had dat bij de schepen die in Dordt en Zwijndrecht afgemeerd lagen het serviesgoed uit de kasten lag.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • belachelijk, een vaarverbod van maar 5 uur !!!!! nu zijn het bakken van baars het had ook zomaar een tanker kunnen zijn leeg van benzine of zo dan was de ramp niet te overzien. direct vaarbevoegdheid invorderen doen ze op de weg ook

    Geplaatst door: Fred op
  • drh hjs
    hoe bedoelje blazen op het duist of nl?

    Geplaatst door: grapje op
  • Wat een schande, ik neem aan dat we onder deze reacties nog wel ’n reactie van zijn werkgever zullen lezen dat deze “kapitein”op staande voet ontslagen is…..

    Geplaatst door: Toontje op
  • je hoort de laatste tijd wel veel aanvaringen door drank. Ze moesten net als bij auto rijden, ook bij scheepvaart iets zien te vinden, dat ze bij drank aangehouden worden, en dan gelijk voorlopig niet meer mogen varen, en idd vaar bewijs afnemen, daar leert hij misschien van, de andere schipper is de klos.

    Geplaatst door: bianca op
  • Geen alcohol en of drugs beleid ?? en wij maar geregeld blazen !!

    Geplaatst door: hjs op
  • Moet je op de weg flikken; dronken een aanrijding en dan nog doorrijden ook!
    Word je rijbewijs sowieso naar de officier van justitie gestuurd, zelfs zonder drank!
    Kijk maar naar wegmisbruikers o.i.d.

    En dan nog met en (blauwe) kegel ook!
    Maare…. wel ontkennen, oh ja stuurwek kaputt!

    Geplaatst door: hans op
  • laat me raden , de eiltank nogwat ??

    Geplaatst door: arie op
  • moet je in duitsland niet proberen. zonder pardon vaarbewijs innemen.

    Geplaatst door: sjanie op
  • waarom word bij zo iemand niet gewoon patent-vaarbewijs afgepakt?

    Geplaatst door: ikke op

Reageer

Dronken schipper vaart door na aanvaring | Schuttevaer.nl

Dronken schipper vaart door na aanvaring

Een 67-jarige schipper uit Duisburg (D) van een motortankschip, geladen met 1200 ton gasolie, is aangehouden voor het veroorzaken van een aanvaring op de Beneden Merwede ter hoogte van Sliedrecht en het varen onder invloed van alcoholhoudende drank. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt door het Korps landelijkse politiediensten (KLPD). Hij heeft een vaarverbod gekregen van vijf uur en een schikkingsvoorstel van 2000 euro.

Omstreeks 06.15 uur voer zijn
schip ter hoogte van Sliedrecht op een aantal lege duwbakken, die lagen
afgemeerd bij Baars. Deze aanvaring ging met een hoop lawaai gepaard, waardoor omwonenden wakker
schrokken. Na de aanvaring voer het schip door. Pas na herhaaldelijke oproepen van
de verkeerspost van Rijkswaterstaat in Dordrecht besloot de schipper ter hoogte
van Werkendam voor anker te
gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Zulke schippers moeten ze terstond een vaar verbod opleggen en rijnpatent(vaarbewijs) in nemen voor 3 a 4 maanden met een fixe boete er boven op.
    En als dat niet helpt het zelfde doen als bij automobilisten nieuwe cursus laten volgen die ze zelf moeten betalen.

    @ Tankerboer

    Vroeger waren er alleen maar enkelwandige tankers en er gebeurde eigenlijk nooit iets mee, de takners die ontploft zijn zijn tot nu toe nog altijd dubbelwandige!
    Als je mij vraagt wat veiliger is dan zeg ik enkelwandige!
    Vele beseffen niet dat er in die dubbele wand ook gassen zitten is tevens bij een beunschip ook zo die moeten ook worden ontgast voordat er in de beunen gelast en gebrand mag worden, is dat veilig ???? denk het niet he.

    Geplaatst door: Matt B op
  • Met een flinke borrel op achter het roer is al jaar en dag een probleem bij de beroepsvaart.Maximale sancties zijn een vaarverbod en een eventuele boete. Wat betreft de aanvaring zelf moet men niet zo\’n heisa maken, als er voor de deur 2 auto\’s op elkaar rijden wordt er ook niet gezegd \”het had een tankwagen van shell kunnen zijn\”.

    Geplaatst door: mar op
  • @ de vette,
    Had je ook deze reactie gegeven als jij in de afvaart zo’n bak tegen was gekomen? Dan had je zeker ook gezeurd dat de “bakendienst” weer niets deed. Zoals Hans al aan geeft gebeurd het echt niet voor niets en ik weet zeker dat als je een klacht in dient bij rws deze echt wel wordt behandeld. Ik weet uit ervaring dat t vaak makkelijker is om hard te roepen naar rws terwijl dat ene kopje dat om viel ook bij een veerhaven of andere collega schipper om had kunnen vallen.

    Geplaatst door: kees op
  • Schipper van 67 jr? Behoord die niet met pensioen te zijn?

    Geplaatst door: dennis op
  • Tankerboer,

    Fijne collega bent U, maar U zult nog heel wat jaartjes van die enkelwandige jongens tegenkomen.
    Dus dat dubbelwandige word voor U geen enkelwandige maar wel een enkelbandje!

    Geplaatst door: enkelbandje op
  • Als dit enkelwandige schip was lekgeslagen en de gasolie in de merwede was gelopen had mooi vanaf 1januari 2011 alles in dubbelwandig gekund….

    Geplaatst door: Tankerboer op
  • Gezien het feit er 3 duwbakken en een sleepvlet onverlicht midden in de rivier dreven en het op dat moment nogal druk was met scheepvaartverkeer op de Beneden Merwede, was er enige spoed geboden om nog erger te voorkomen!

    Geplaatst door: Saco op
  • Johan, je hebt gelijk ik was te vlug sorry

    Geplaatst door: hans op
  • Nederland wilt maar al te graag dat het vaarbevoegdheid kan worden ingenomen na grote overtredingen of door drank.
    Alleen zitten we helaas met de andere lidstaten en daar zijn er een paar die het niet nodig vinden.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • beste Hans er staat in het artikel een met GASOLIE geladen tanker volgens mij is dat geen blauwe kegel waard dus maak het niet spannender als het al is.
    natuurlijk vind ik dit ook schandalig maar we moeten wel eerlijk blijven.

    Geplaatst door: johan op
  • Aan de Vette;

    Ik zou direkt een schade claim indienen bij de werkgever van deze schipper, en een bij RWS hou je er nog iets aan over voor geleden schade en schrik.

    Geplaatst door: hans op
  • Weten we ook direct waarom de bakendienst zo’n haast had dat bij de schepen die in Dordt en Zwijndrecht afgemeerd lagen het serviesgoed uit de kasten lag.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • belachelijk, een vaarverbod van maar 5 uur !!!!! nu zijn het bakken van baars het had ook zomaar een tanker kunnen zijn leeg van benzine of zo dan was de ramp niet te overzien. direct vaarbevoegdheid invorderen doen ze op de weg ook

    Geplaatst door: Fred op
  • drh hjs
    hoe bedoelje blazen op het duist of nl?

    Geplaatst door: grapje op
  • Wat een schande, ik neem aan dat we onder deze reacties nog wel ’n reactie van zijn werkgever zullen lezen dat deze “kapitein”op staande voet ontslagen is…..

    Geplaatst door: Toontje op
  • je hoort de laatste tijd wel veel aanvaringen door drank. Ze moesten net als bij auto rijden, ook bij scheepvaart iets zien te vinden, dat ze bij drank aangehouden worden, en dan gelijk voorlopig niet meer mogen varen, en idd vaar bewijs afnemen, daar leert hij misschien van, de andere schipper is de klos.

    Geplaatst door: bianca op
  • Geen alcohol en of drugs beleid ?? en wij maar geregeld blazen !!

    Geplaatst door: hjs op
  • Moet je op de weg flikken; dronken een aanrijding en dan nog doorrijden ook!
    Word je rijbewijs sowieso naar de officier van justitie gestuurd, zelfs zonder drank!
    Kijk maar naar wegmisbruikers o.i.d.

    En dan nog met en (blauwe) kegel ook!
    Maare…. wel ontkennen, oh ja stuurwek kaputt!

    Geplaatst door: hans op
  • laat me raden , de eiltank nogwat ??

    Geplaatst door: arie op
  • moet je in duitsland niet proberen. zonder pardon vaarbewijs innemen.

    Geplaatst door: sjanie op
  • waarom word bij zo iemand niet gewoon patent-vaarbewijs afgepakt?

    Geplaatst door: ikke op

Reageer