Kop op kop in dichte mist

De Jan Gerard is dinsdag 26 oktober ’s morgens om 8.45 uur in dichte mist kop op kop in aanvaring gekomen met een ander Nederlands schip bij kmr 667 op de Rijn ter hoogte van Wesseling.

Het andere schip, een 110 meter, voer met 2000 ton zout te berg van Rotterdam naar Lahnstein en de Jan Gerard was met 1000 ton tarwe onderweg van Plochingen naar Delden. Volgens de Wasserschutzpolizei (WSP) hadden de schippers over de marifoon afgesproken om elkaar bakboord op bakboord te ontmoeten. Toch kwam het tot een aanvaring.
‘We schampten elkaar’, zegt schipper Jager van de Jan Gerard. ‘We hadden bakboord-bakboord afgesproken, zoals gebruikelijk daar. Maar hij liet het schip in de bocht volgens mij in principe rechtuit lopen en kwam op mijn vaarhelft uit. Hij dacht volgens mij dat hij te ver aan zijn kant zat. Hij stak dieper dan mij en dacht denk ik meer water nodig te hebben. Maar dat is mijn versie van het gebeurde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kop op kop in dichte mist | Schuttevaer.nl

Kop op kop in dichte mist

De Jan Gerard is dinsdag 26 oktober ’s morgens om 8.45 uur in dichte mist kop op kop in aanvaring gekomen met een ander Nederlands schip bij kmr 667 op de Rijn ter hoogte van Wesseling.

Het andere schip, een 110 meter, voer met 2000 ton zout te berg van Rotterdam naar Lahnstein en de Jan Gerard was met 1000 ton tarwe onderweg van Plochingen naar Delden. Volgens de Wasserschutzpolizei (WSP) hadden de schippers over de marifoon afgesproken om elkaar bakboord op bakboord te ontmoeten. Toch kwam het tot een aanvaring.
‘We schampten elkaar’, zegt schipper Jager van de Jan Gerard. ‘We hadden bakboord-bakboord afgesproken, zoals gebruikelijk daar. Maar hij liet het schip in de bocht volgens mij in principe rechtuit lopen en kwam op mijn vaarhelft uit. Hij dacht volgens mij dat hij te ver aan zijn kant zat. Hij stak dieper dan mij en dacht denk ik meer water nodig te hebben. Maar dat is mijn versie van het gebeurde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer