‘Laatste strohalm’ EUBO zorgt voor veel discussie

Binnenvaartondernemers reageren verdeeld op het Rent-a-Shipconcept van de European United Barge Owners (EUBO), zo blijkt het uit de reacties op het artikel Rent-a-Ship in Weekblad Schuttevaer van vorige week, op www.schuttevaer.nl en VAART!Forum. Voorstanders zijn enthousiast, tegenstanders hebben nog veel vragen en twijfels.

Door Marja de Vet
Is er wel genoeg animo voor de eerste op te richten coöperatie? ‘Anton (Van Megen, directeur EUBO – Red.) doet zijn best, maar schippers zijn een vrijgevochten bende en eens worden ze het nooit.’ Een ander steunt de EUBO door dik en dun: ‘Ik doe mee, ook al is het alleen maar om te steunen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (39)

  • Nou ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
    Wij redden ons nog prima dus wij doen er niet aan mee maar ben benieuwd hoe het allemaal gaat.

    Ik hoop alleen dat de schepen die kunstmatig in leven worden gehouden gauw in de hoek liggen, failliet is failliet, zie maar in België zo moet dat bij ons ook, dat zou al heel wat schelen denk ik.

    Succes

    Geplaatst door: Zelfstandige ondernemer op
  • @Onwaarschijnlijkj, waar gaat het dan bij U om. Er wordt toch niemand tot iets verplicht Dus U voelt zich dus(standaard)geroepen om iets af te fakkelen waar U geen deel aan wilt nemen
    Maar een vraag aan U , wat kan de Rent a Ship dan aan richten…. (21-08-11.45)Dat is geen discussie Meer nieuwsgierigheid van mijn kant

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Schippersvrouw Maria,

    Ik heb heel mijn leventje te weinig verdiend,
    maar heb er wel een mooi en vrij leven bij gehad en dat wil ik graag zo houden. Einde discussie.

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • Sorry @Onwaarschijnlijkj Moest een j achter Maar wat is het verschil tussen rechtstreeks in de huur of onder een vlag te varen die ook scheven gezichten trekt als je ergens anders aanneemt dan van die vlag die bij U in de mast wappert
    Dan achter een vlag die voor iedereen openstaat die daar interesse voor heeft …als tussen-persoon ontvanger of wie dan ook En aan Uzelf ook nog keuzes laat wat U wel of niet wilt doen…
    Kijk overal in de droge lading of tanker beweging Alles is zo gegroeid dat we zeggen dat we zelfstandige ondernemers zijn maar ondertussen zijn we niet meer dan een een verlengstuk van die bevrachter Terwijl het gewoon zo is dat de 1 niet zonder de ander kan. En samenwerken is een mooier iets dan een verlengstuk van een inventaris zijn
    Het klinkt heel zwart wit Maar ik denk dat het gewoon zo is dat we geen zelfstandigen meer zijn Dat het meer te maken heeft met iemand wat te gunnen Ik heb ook het idee dat het ook niet meer te maken heeft met wie de meeste service biedt (toch wel Er laten al veel schippers hun rechten allang varen Maar dat was al zo voor deze misère Wie weet nou precies zijn laad en lostijden met aanhangsels Ben bang dat Kantoor Binnenvaart niet voor die ene vraag zo’n rubriekje opgezet heeft in zijn vakblad)
    Ik vind het jammer dat de meeste van ons een verkeerde manier van zakendoen hebben Bedoel daar mee te zeggen dat veel zaken gedaan zijn op de manier van … Maar helaas laat nu deze bedrijfstak zien dat we geen ondernemers zijn Want die ene ondernemer alleen kan niet de hele zaak naar beneden halen daar zijn meerdere voor nodig Want dan kan dat “kleine” groepje van Rent a Ship het dus WEL omhoog halen Of zou dat juist zijn waar de schoen wringt
    Ik ga niet vertellen en zeggen dat het allemaal het je van het is MAAR dat is het nu ook niet
    Inderdaad wat Meneer van Toor zegt WAT hebben we te verliezen…onze trots hebben we al verloren dat blijkt wel Want het is toch eigenlijk bizar dat er rondgevaren wordt met (of je het vind of niet) mooie en zeer dure spullen dat je er nog niet eens voor betaald wordt om voor de opdrachtgevers hun spullen ergens naar toe te varen Want je wordt eigenlijk “beloond” om als opslag te fungeren Want de olie kan je er niet eens van betalen….of zie ik dit verkeerd
    GA niet roepen over gokkers Want er zijn mensen die niet aan onverantwoorde sprongen hebben gedaan en ook er niets aan over houden
    We moeten uit een bepaalde gedachtengoed ontsnappen en proberen er SAMEN er een wat beter bestaan er van te maken
    Het maakt me niet uit met welk ei er gekomen wordt maar er moet een ei opengebroken worden want echt op deze manier zit iedere ondernemer aan het eind met een lege dop

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • @Atjen, waar heeft U het over, Dus als het laag water zou zijn dan zou het wel lukken Weer zo’n ALS argument die ALS het waar zou zijn uit ZOU kunnen komen ALS er enige onderbouwing aan gegeven werd
    Maar wat ik me afvraag WAAROM mogen mensen wel aan slecht ondernemerschap doen waar ANDERE dus HEEL VEEL last van hebben Zal wel komen doordat er een naampje aan te verbinden is Ja die coöperatie is lekker bezig ….. Laat ze maar lekker dromen….en ik…heb mijn bedenkingen ALS ALS
    En WAAROM mag , in dit geval, Rent a Ship NIET iets ondernemen waar iedereen het BETER tot goed van krijgt ALS er maar voldoende mensen mee doen …is al gezegd door Meneer de bevrachter van Overmeer (ben zijn naam kwijt) en nog maar excuses bedenken die er niet toe doen. Het blijft maar ALS ALS ALS Waarom altijd alles negatief benaderen dan het een positieve kans te geven
    Maar stel dat het allemaal niet zo is en dat het Rent a Ship wel werkt Wat dan…..
    Ik heb er een goed gevoel bij dat 1dracht macht maakt…Maak niet uit in welke bedrijfstak Daar zijn ook blije gezichten van gekomen
    Wie zegt dat dat niet zo is Daar is ook een bekend liedje over gemaakt meneer Onwaarschijnlijk die “waarschijnlijk” meer bezig is met de bangmakerij-praktijken dan verder denken

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • ik heb bedenkingen over eubocooperatie.
    wij doen 1 vracht in de week of 10 dagen.een huurschip gaat 2tot3 vracht per week doen,meestal heel gericht varen.
    o ja je had toch overcapasiteit (de markt is op schoftige manier dichtgebouwd ,als ze maar het mooiste en beste hadden tot 2 of3 keer nieuw.
    EN NU er zal gesloopt moeten worden en schepen stilleggen tot er rust komt in de markt.
    Noch een pech ,de waterstand is te hoog,ik ben bang dat het niet gaat slagen toch succes gewenst

    Geplaatst door: a tjen op
  • Beste onwaarschijnlijk het blijkt voor u moeilijk zijn om te zeggen geef het een kans of als je een deel van de vloot beheert dikteer je de markt ,het lijkt wel of u ergens bang voor bent .
    Trouwens met gasolie klopt het gedeeltelijk wat u zegt koopt men op maandag in en de prijs zakt kan het zijn dat er niet veel aan de gasolie verdient word maar met een steigende prijs verdien je des te meer Maar ik zal u 1 ding vertellen het gaat hier niet om de olieboeren die in de problemen zitten maar de binnenvaart en diegene waar u het dan over heeft die teveel betaalt hebben voor hun schip is het grootste gedeelte van de binnenvaart ,misschien u niet die toevallig is blijven zitten maar als het goed gaat in de binnenvaart is dat voor ieder toch beter van reperatie bedrijf tot iemand die zijn schip wil verkopen en met pensioen gaat

    Geplaatst door: jansen op
  • Mijnheer van Megen,

    U moest toch beter weten, en dat weet U ook, als olieboer zijnde, als U een partij te duur ingekocht heeft dan moet U het verlies nemen, en dat verlies is blijvend, want je kunt niet zeggen mijn olie is duurder omdat ik op de vorige partij verloren hebt. Maar stunt U maar als U de binnenvaart wilt verkwanselen moet U zo door gaan!!!

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • @onwaarschijnlijk zegt:
    Eubo zal de ondergang van een gedeelte van de binnenvaart betekenen. Als deze aktie, wat in principe een werkweigerings aktie is, slaagt en de verladers gaan schepen huren voor de grote trafieken verdwijnt de spotmarkt. Er zullen een aantal koppels en 135 mtr. op de grote vervoersstromen ingezet worden en dan is de koek op. Verder zullen de verladers zich niet laten dwingen en treinen huren en zelf schepen kopen.
    Kijk maar wat Agrifirm en CFNR hebben gedaan. Heren Dames EUBO voorstanders met alle respect voor uw inzet, maar bedenk wat U aanricht!!

    Wat u hierboven schrijft is al aangericht en daar gaan wij dagelijks mee door. Als een opdrachtgever veel lading brengt word hij gestraft met hoge prijzen, voelt zich daar niet vrolijk over [ eufemisme] en zoekt alternatieven. En nu moeten we met schandalig lage tarieven hopen dat we die ladingstromen weer binnenhalen. Met zo een marktgedrag ben je niet erg betrouwbaar. Als u maar dat is “onwaarschijnlijk” het businessplan gelezen had heeft u kunnen lezen dat wij de prijzen verlagen bij veel aanbod en verhogen bij weinig aanbod. Dus er is al een alternatief voor het gedrag van de vrije markt voor de verladers en dat zijn de coöperaties.
    Als u lid bent van de coöperaties word het werk evenredig aan de leden AANGEBODEN. Dus niet enkelen varen de lading weg maar de hele coöperatie. Tsja en bent u geen lid dan heeft u zelf die stap niet genomen….

    En het is al helemaal niet een werkweigeringsactie. Wat een onzin wie is er verplicht werk aan te nemen ? Je hebt zelf de vrijheid want je bent ZELFSTANDIG ondernemer. En dat je werk aanneemt waar je minimaal de onkosten mee verdient lijkt mij MINIMAAL ondernemerschap

    Geplaatst door: anton van megen op
  • Mijnheer de Vette,

    U reageert wel direct op het feit dat ik zeg, dat het een werkweigeringsaktie is, maar op het feit, gegeven van de grote ladingtrafieken reageert U niet. Of denkt U dat we straks, met al die af te bouwen cascos,s, een weekje leeg liggen en dan op het gemakje een reis kolen naar Mannheim gaan doen? Ik heb ook geen glazen bol, maar als het mislukt,
    en U heeft een aantal grote opdrachtgevers verspeeld wees dan ook niet teleurgesteld. En dat verhaal van met ..zn,allen.. is een mooi liedje en daar blijft het bij.

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • Beste schippersvrouw Maria,
    Ik wil voorkomen dat we op deze site allerlei discussies krijgen; toch even een antwoord. Ik heb zelf 10 jaar lang als zelfstandig schipper op de spotmarkt gevaren en weet dus, dat het heel makkelijk lijkt om vanachter een bureau te roepen: “Laat u niet chanteren”. Tóch denk ik dat schippers zich veel te veel laten leven door anderen, terwijl je juist ondernemer bent om je eigen leven in de hand te hebben. Na die tien jaar spotmarkt voelde ik mij te vaak gechanteerd en hebben wij nog acht jaar voor een vast kantoor gevaren en dat ging naar volle tevredenheid. Dan uw vraag wat Kantoor Binnenvaart met deze informatie doet. U zult begrijpen, dat ik op het moment dat ik een bevrachter met naam en toenaam noem, direct (en wellicht terecht) een advocaat van zo’n bevrachter aan mijn broek heb wegens smaad. De ervaring leert ook, dat het geen zin heeft om dat te doen; na een week is iedereen het weer vergeten. De ONS had vroeger een rubriekje dat “de schandpaal” heette. Ik herinner mij, dat er daarin zeer regelmatig één bevrachter te schande werd gemaakt omdat hij er zeer dubieuze praktijken op na hield. Deze man heeft tot ver na zijn pensioengerechtigde leeftijd veel geld verdiend aan schippers die hem toch bleven bellen en hem hun scheepsruimte gunden. Maar het probleem zit veel dieper. Dat bepaalde delen van de markt dusdanig verziekt zijn, dat zulke praktijken kúnnen voorkomen is niet te tolereren. Maar wie kan daar uiteindelijk iets aan doen? De overheid? Die gaat dat niet doen. De rechter? Dat kan, maar daarmee verdwijnen deze praktijken niet. De schipper? Ja, die kan er wat aan doen door zijn eigen marktwaarde te kennen. Vandaar dat wij al tijden proberen om het bewustzijn te kweken, dat de particulieren die geen grip meer hebben op hun bedrijfsvoering zélf het heft in handen kunnen nemen. Organiseer u! Wordt weer opdrachtgever van de goede bevrachtingskantoren in plaats van andersom. Dat is natuurlijk een heel ingewikkeld proces. Wij zijn inderdaad het Kantoor van “de” zelfstandige schippers, maar wij weten ook dat “de” schipper niet bestaat. Lang geleden al hebben wij m.b.v. een aantal leden deze praktijken onder de aandacht van NMa gebracht. Maar hard bewijs ontbreekt altijd en eigenlijk zegt de buitenwereld al heel gauw: “Ja, maar schippers zijn toch zelfstandige ondernemers? Als het ze niet bevalt, zoeken ze toch gewoon een andere bevrachter?”. Zo zou het natuurlijk eigenlijk ook moeten werken. En vergis u niet. Er zijn natuurlijk ook hele goede kantoren, die de laatste moeilijke jaren hun stinkende best hebben gedaan om hun vaste relaties door de crisis heen te trekken. Maar ook zij worden speelbal van de markt en zijn dus ook niet meer in staat om fatsoenlijke contracten af te sluiten. De verdeeldheid onder de schippers is het verdriet van de binnenvaart. Ik zie in uw reactie een stukje angst voor wanneer Rent-a-ship mislukt. Maar, wat valt er te verliezen? U vaart nu toch ook? U en uw schip zijn nodig. Dat stuk zelfvertrouwen moet u hebben. Als de beschikbare capaciteit georganiseerd wordt, is de positie van de particulier langdurig gewaarborgd. Voor de rest nodig ik u graag uit om mij op kantoor te bellen of om een keer langs te komen. Dan praat ik graag uitgebreid met u. En dat geldt natuurlijk voor iedere schipper.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • @Meneer van Toor Ik weet dat U het niet openbaar kan (wil) maken wie deze bevrachetrs zijn Maar het is wel zo gesteld dat diezelfde bevrachter die ene ondernemer WEL kapot kan maken Het Kantoor Binnenvaart staat toch voor DE schipper Gaat daar Uw Kantoor met deze wetenschap wat mee doen
    Want stel dat deze schipper de stap “durft” te nemen en stel dat het toch niet van de grond komt wat dan Ik kan u verzekeren dat deze aktie ver strekkende gevolgen heeft voor deze en vergelijkbare schippers……
    En het is van U wel heel simpel gesteld dat om te zeggen…U zich niet te laten chanteren… Maar het zou toch fijn zijn dat U zich openlijk uit spreekt dat er onderzoek wordt gedaan naar deze “boeven” praktijken, want een schipper heeft wel iets meer te verliezen dan zijn trots
    Ik /wij zijn reuze benieuwd wat hieraan gedaan zal worden
    Ik weet U kan niets garanderen maar daar zijn meerder voorbeelden van U kunt zich nu openlijk presenteren als de bond voor de schipper Want als dit initiatief mislukt door intimidatie zou toch OOK een teken aan de wand zijn dat 1-lingen het OOK nooit zullen kunnen oplossen…. al zouden ze willen

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Helemaal niets doen betekent dat iedereen nog jarenlang door moet modderen. Het EUBO initiatief is voornamelijk interessant voor de grote schepen. En of het nou wel of niet leuk of nodig is dat die schepen er zijn, doet niet meer ter zake. Ze zijn er nou eenmaal en daar moet mee gedeald worden. Heel verstandig dus, dat zij zelf initiatieven nemen. Als zij massaal geveild gaan worden, is het hek van de dam. Er is op dit moment (bijna?)geen enkele particulier die zoveel krediet krijgt dat hij een schip uit een veiling kan bemachtigen. Tenminste, als er al veilingen komen. Maar wie gaan in dat geval dus die schepen opkopen? Rederijen en investeringsmaatschappijen. Damco 2 is dan een feit en de positie van de particulier zal langdurig niet meer herstellen. Er zijn nu al “particulieren” die geen klap meer te vertellen hebben over hun eigen bedrijfsvoering en die daardoor nu eigenlijk al een Damco vlootje vormen. Essentieel bij iedere samenwerking van particulieren is wel, dat de coöperaties in staat moeten zijn om langdurige contracten aan te gaan. De schippers zullen zich dus ook langdurig vast moeten leggen om hun positie te verbeteren, en daarmee dus langdurig van de spotmarkt te verdwijnen. Voor de kleinere schepen betekent het Rent-a-ship plan een betere marktpositie omdat zij minder last zullen hebben van de druk op de markt die momenteel door de grote schepen wordt veroorzaakt. Een druk die nog wel een tijdje blijft bestaan als er niets gebeurt, daar zal een ieder het over eens zijn. Het is en blijft wél een kwestie van voldoende deelname, anders raad ik de EUBO initiatiefnemers sterk aan er niet mee te beginnen. Dan hebben we wéér een teleurstelling te pakken. Overigens hebben bij ons (Kantoor Binnenvaart) een aantal schippers zich al gemeld die door hun bevrachter onder druk zijn gezet om niet aan EUBO deel te nemen. Teken aan de wand, lijkt mij. Laat je niet chanteren; je bent eigen baas. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Iedereen zou zich eens moeten afvragen hoe de binnenvaart er over vijf jaar uit zal zien. En bedenk dan een scenario waarin er helemaal niets wordt gedaan, waarbij je er van uit moet gaan dat de banken hun verlies niet zullen nemen, de schepen zwaar overgefinancierd doorvaren en de markt door moet tobben. Bedenk daarnaast een scenario waarin de particulier zelf initiatieven ontwikkelt om zijn marktpositie langdurig te verbeteren. Waarbij misschien eindelijk eens recht wordt gedaan aan de inzet en kapitaal risico’s die je als ondernemer loopt. En dat geldt voor grote overgefinancierde schepen, maar ook voor kleine, hypotheekvrije schepen. Schippers zijn allemaal ondernemers, maar een groot deel laat zich leven door tussenhandelaren in vrachten. Daar hebben de schippers niks aan, maar onze klanten net zo goed niet.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • @onwaarschijnlijkdom

    Inderdaad, CFNR heeft die koppels laten bouwen om die explosieve makt van 13 en 14 euro tegen te gaan en er zelf van te profiteren.
    Eubo zal daar rust in brengen, wel genoeg voor iedereen maar niet teveel en zeker niet zoveel dat kantoren er schepen van gaan kopen want personeel kost wel teveel daarvoor.
    Je moet niet zomaar wat vertellen maar alle aspecten erbij nemen.
    En om eerlijk te zijn het was leuk maar 14 euro hoef ik niet te hebben, daar komen alleen maar vodden van.

    Geplaatst door: M/S Signum op
  • @onwaarschijnlijk dom.

    Dit is zeer zeker geen werkweigering,dit is het aanbieden van scheepsruimte voor een prijs waarmee de ondernemer uit de voeten kan,en we zijn zeer ver weg van een situatie waarbij het voor de opdrachtgever loont om zelf schepen te kopen en te exploiteren.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Eubo zal de ondergang van een gedeelte van de binnenvaart betekenen. Als deze aktie, wat in principe een werkweigerings aktie is, slaagt en de verladers gaan schepen huren voor de grote trafieken verdwijnt de spotmarkt. Er zullen een aantal koppels en 135 mtr. op de grote vervoersstromen ingezet worden en dan is de koek op. Verder zullen de verladers zich niet laten dwingen en treinen huren en zelf schepen kopen.
    Kijk maar wat Agrifirm en CFNR hebben gedaan. Heren Dames EUBO voorstanders met alle respect voor uw inzet, maar bedenk wat U aanricht!!

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • Als je een gemiddelde tonnage van die 1200 op 2000 ton zet heb je 2400000 ton is er toch meer dan 20 % bij de eubo dat is niet weinig is de gemiddelde tonnage lager van die 1200 schepen wat best wel eens zou kunnen 1400 ton bv ga je al gauw naar kleine 30% aan scheepruimte dan heb je echt wel markmacht ,
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • Dus als ik het goed begrijp zijn er ongeveer 1200 schepen op de spotmarkt. En is daar klein en groot in vertegenwoordigd! En van dat grote deel is dus al een groot percentage lid van de coop! Wat er dan overblijft: een paar ondernemers die de speelbal zullen zijn van hun bevrachter, zich een slag in de rondte mogen varen, zonder enige redelijke vergoeding en voorwaarden die de Eubo wel heeft. En zoals terecht is opgemerkt wachten tot de Euboschepen eerst leeg zijn. Wie heeft het dan beter?

    Geplaatst door: Klaas Regenakker op
  • @koos van rijn

    Let op u woorden voor u onzin uitkraamt want kan u zuur opbreken.
    Spreek voor uzelf want jij kent eveneens niet de rekening van een ander.

    Geplaatst door: M/S Signum op
  • Bedankt Erik van Toor, dat u het nog iets helderder verwoordt hebt, dan is het nu voor iedereen duidelijk dat we, nu de eerste coop bijna vol zit (500.000 ton), wel degelijk markmacht zullen hebben. En dat NMA proof!

    Geplaatst door: Klaas Regenakker op
  • Beste Jansen

    Wij zijn ons de situatie zeer bewust,maar je vergist je,wat “ons” schip betreft; maar dat diegene die gewoon altijd afgelost en alle rente betaald heeft,nu het gelag moet betalen van alle zieners en broekhanniken, verontrust mij zeer

    Slaap lekker

    Geplaatst door: Jantina op
  • Beste Jantina .

    Als ik het goed heb heeft jou schip jaren te koop gestaan maar is hij nooit verkocht .Was dit jou wel gelukt had jij ook geschakelt op een verantwoorde manier en had je nu in het zelfde schuitje gezeten als de meesten .Dus achteraf zo’n commentaar geven omdat iets je niet gelukt is ,is wel makkelijk.
    Ik wil wel eens zien wat er gebeurt als jou motor eruit loopt ,ik bedoel 2 motoren ,wat ze dan op jou leeftijd met je huidige verdiensten tegen je vertellen bij de bank.Kortom je zit eigenlijk al in het zelfde schuitje zonder dat je het door hebt.

    Geplaatst door: jansen op
  • Beste Allemaal,

    Er gaat niet èèn grootschip failliet en dat alleen maar in het belang van de Banken.
    Stel een schip heeft een waarde (op papier ) van 4 miljoen euro, datzelfde schip zou, als het al verhandeld kan worden nu 2,5 miljoen opbrengen,doe dit voor het gemak maal 10,maar dat kan ieder zelf invullen,dus:
    1,5 miljoen x 10 = 15 miljoen verlies, terwijl er nu 40 miljoen in de plus op hun balans prijkt, dat de onrendabele schepen gewoon varen, is niet in het belang van de schippers,maar alleen in het belang van banken,je hoort mensen ook zeggen “Ik geef de sleutel terug,ik kan er niet meer tegen”,
    Dat is natuurlijk onzin,want als de Hoogmoed door had blijven gaan,had men gewoon meegedaan,Wie zijn billen heeft gebrand,moet op de blaren zitten,daar is niets aan te doen.
    Verder vind ik het gewoon concurentievervalsing en daar zou men naar moeten kijken, zoiets wordt ook opgevoerd als men `n uur te lang vaart.

    Fijn weekend allen

    Geplaatst door: Jantina op
  • Een nieuwe coöperatie die in het voordeel van de schippers gaat handelen is altijd goed . Maar bij dit plan heb ik mijn bedenkingen . Ten eerste is het niet duidelijk hoe de schepen ingedeeld gaan worden ( of ik heb er over heen gelezen ) . Ik ben voor een toerbeurt iedereen op zijn beurt aan de reis . Ga je werken zonder toerbeurt dan heb je zo oorlog in de tent als blijkt dat twee gelijke schepen verschillende inkomsten hebben . De klant kiest want hij wil een schip huren en heeft van de schipper zelf te horen gekregen dat hij beschikbaar is en ja dan heeft de coöperatie dit schip maar aan te bieden . Doe je dat niet dan loop je het risico dat deze klant in het vervolg een andere weg gaat zoeken voor zijn te vervoeren handel ! En wat als je steeds word verhuurd voor 60 cent en je collega steeds voor 80 cent dit is een verschil van 20 cent maal 2500 ton is een verschil van 500 euro per dag en doe dit eens maal 156 dagen dit is de helft van de aantal dagen die je gegarandeerd betaald krijg dan heb je een behoorlijk verschil ! 78000,00 netto geld ! Volgens mij is coöperatief varen iedereen gelijk en allemaal de zelfde kansen en het zelfde tarief . Ik zie het met dit plan niet gebeuren en denk dan ook dat het door de schippers zelf weer verpest gaat worden en dan doel ik op de schippers die het altijd beter kunnen en zitten te rekenen hoe kan ik me in de schijnwerpers werken van de klant de WEL werk heeft !

    Geplaatst door: koos werkeloos op
  • Als het uitsluitend om Nederlandse droge lading motorschepen gaat, zitten we op nog geen 3000 in totaal. Naar schatting opereert zo’n 40% daarvan op de spotmarkt. Ik wens EUBO veel succes met het streven naar samenwerking. Het is de enige manier om de positie van de particulier te versterken. Tegen de sceptici zou ik willen zeggen: baat het niet dan schaadt het niet. En kijk eens naar de mogelijkheden i.p.v. naar de onmogelijkheden.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Beste Meneer van Rijn
    U maakt een vergelijking tussen het Scheepvaartgilde en het Rent a Ship plan. Het succes van het Scheepvaartgilde heeft zich uiteindelijk niet kunnen continueren onder andere omdat er direct na de eerste successen geen duidelijke structuur kwam. Het was immers weer goed. Gelukkig heb ik het vermogen om te leren van mijn fouten. En ik zal deze ook geen twee keer maken. Dus bij het Rent A Ship plan een duidelijke structuur, contracten en een zeer uitgebreid scala aan rechten en plichten. En een langjarige opzet. Bedankt voor complimenten.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • Van die 5700 schepen zijn er tig die alleen op de Maas varen. tig die alleen maar kolen pendelen in België, tig die alleen maar zand varen en tig die al in de huur zitten, en tig containerschepen, en zo kan ik nog even doorgaan. Die vallen dus al af!!! Dus het clubje vrije marktschippers is niet zo groot. Als de coop een feit is zullen de vrachten op de spotmarkt gaan stijgen. Tot een bepaalde hoogte, want dan zal men toch liever huren, want dan komt de vracht niet op VI! Onthoud dat goed, en van verschillende bevrachters hebben we gehoord dat ze dit ook beamen. Dus nogmaals: die 5700 schepen die er zijn zitten niet allemaal op de spotmarkt!!!

    Geplaatst door: Klaas Regenakker op
  • Koos de rijn,
    Wat is er mis als er een groep ondernemers zijn die zich verenigen en zich verhuren onder bepaalde voorwaarden, zodat ze een sterkere positie verkrijgen?
    Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van ccoperties die al jaren succesvol bestaand.
    Deze groeiende groep schippers doet er teminste wat aan om de positie te verbeteren.
    Dat lees ik toch liever als u negatieve gezeur!

    Geplaatst door: marcos op
  • Ik hoop wel dat er veel zich aansluiten, dan hebben wij tenminste weer een paar weken werk.
    Als ze het al een paar weken volhouden.
    Failliette schepen moeten gaan liggen niet de rest.

    Geplaatst door: realist op
  • Beste Koos van Rijn Ik wacht op antwoord over die geweldige vrije markt van U.
    STEL volgend jaar is het nog slechter, wat dan ?

    Ik sluit me wel aan bij Rent-a-ship, dan afwachten op stel, misschien het zou kunnen en nog meer vaagheden.
    Inderdaad de Eubo gaat niet werken, want dat is samenwerken op vrijwilligheid en niet zoals Rent-a-ship plan met huurprijzen.

    Mocht het plan Rent-a-ship plan mislukken heb ik nog niks verloren, want ik verdien nu ook niks.

    Ik zal wel gesterkt de markt terug op komen om de prijzen nog wat verder te drukken, want ik moet mijn verloren tijd inhalen, en dat kan maar op 1 manier de goedkoopste zijn.

    Geplaatst door: Een Ultra Boze Ondernemer op
  • @ Schippersvrouw Maria,

    Ik denk dat je nooit alle neuzen 1 kant opkrijgt.De afgelopen 2 jaar is er alleen maar wat geouwehoerd op elkaar ZONDER dat er daadwerkelijk wat gebeurd.Ik vind wel dat Anton van Megen een compliment verdiend omdat je ziet dat hij wel bezig is,zonder dat hij een 110/135meter heeft varen.Maar de Eubo gaat echt niet werken.Je ziet het hetzelfde resultaat met het scheepvaartgilde.Met veel tamtam opgezet,en nu op sterven na dood.STEL dat het over een jaar weer een stuk beter gaat,dan zie je dat lidmaatschappen worden opgezegt,en ieder weer voor zn eigen vaart.Hoe het dan wel moet?Gewoon wachten tot het weer beter gaat.Simpel genoeg!

    Geplaatst door: Koos van Rijn op
  • het is allemaal gewoon duidelijk bij de kleine schepen is er geen overcappaciteit. alleen bij de grote, en laat dat juist de maat zijn die de afgelopen jaren zo lekker is bijgebouwd. een ieder die zo een ding heeft besteld wist war die aan begon, of dacht je nu echt dat het nooit meer minder zou worden. hoe dom kun je wezen. maar nee we namen de gok dus loop nu niet te zeuren en iedereen die eubo in te praten. de gemiddelde tonnage bij de eubo ligt boven de 3000 ton oftewel reddingsplan voor de failliete zooi. ja kom maar met het commentaar, de waarheid is niet altijd leuk.

    Geplaatst door: kleine man op
  • Here we go again Hetzelfde riedeltje Maar het is zoals Tja omschrijft
    En aan dat Helder licht Meneer Koos van Rijn Dus U bent ook nog helderziend Vertel mij even hoe snel we dan uit deze misère zijn, zeker wanneer Uw schip/onderneming ook in de trend van onderhands verhandelen door de banken is “gevangen” Lekkere bijdehand Er gaan heus geen mensen failliet
    Maar goed en maar blijven roepen ik heb het niet veroorzaakt U bent vast wel degene die probeert deze zooi te verlengen…..
    Ieder zijn manier van doen Maar als niemand wat doet gebeurd er niets Meer schreeuwen dan willen oplossen
    En als het dan door dit initiatief het een beetje beter of zelfs goed wordt dan roepen , want dan gaat het U ook beter, ik heb het zo goed gedaan Laat ik 1 ding voorop zetten WE KUNNEN NIET ZONDER ELKAAR
    Ik wordt er wel zo ontzettend moe van Doe je ding en laat een ander die tenminste wel wil strijden ook zijn ding doen En val niet telkens in herhaling Volgens mij is alles wel een keer ….of 100 gezegd Lees gewoon waar ze voor staan en wat ze willen doen EN HOE ze het aan willen pakken en beslis ZELF en laat je niet leiden of is dat met een lange ij

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Beste Koos, kan je voor mij dan regelen dat het weer een echte markt wordt.
    Dus alles wat niet aan zijn bancaire verplichtingen kan voldoen eruit.
    Alles wat Imperial, Rhenus en andere grote machtsblokken over hebben genomen weer zelfstandig maken. Ja dan had ik er weer vertrouwen in dat de markt zijn werk kon doen, maar helaas is het boven beschrevene een droom, dus de markt zijn werk laten doen is ook een sprookje.

    Geplaatst door: Een Ultra Boze Ondernemer op
  • Gewoon aansluiten is de enige snelle weg omhoog.

    Bij genoeg aanmeldingen zal de vrije markt snel stijgen en de EUBO de goedkoopste vervoersoptie worden.
    Daarna stelt de EUBO haar prijzen zachtjes mee omhoog en stabiliseerd zo de markt op een aangenaam nivo.

    Als weinig aansluiten tobben we (ook de mensen die geen gekke dingen gedaan hebben) nog jaren verder onder de regie van bevrachter en opdrachtgever.
    Dan zijn we toch ook geen eigen baas,of wel?
    In iedergeval niet de baas zoals ik zou willen wezen in MIJN EIGEN bedrijf.
    Nu is de bevrachter en de bank dat en heb er een grote hekel aan.
    Zij vertellen mij wat ik moet doen en voor hoeveel want als ik weiger….

    WEER EIGEN BAAS WORDEN? SLUIT AAN BIJ EUBO. KLINKT RAAR MAAR IS WEL WAAR.

    Geplaatst door: Tja op
  • We wilden toch een vrije markt lig dan nu ook niet te zeuren. Dit is weer zo’n voorbeeld om een bevoorrechte positie voor een bepaalde groep te realiseren.Durf eens te kiezen of een volledige vrije markt of een wettelijk verdeel systeem
    Laten we ons eens druk om het verschil in rente die een bank rekend tussen grote en kleine hypotheken en dat nu sommigen helemaal niets meer betalen en toch blijven varen en hiermee de markt verzieken. Ik hoop dat er heel veel mensen meedoen dan kunnen wij voor 5 centen per ton minder per dag varen. En noem dit niet oncollegiaal want dat is het bovenstaande ook niet. Want huurschepen moeten toch ook weer eerst lossen of laden tenkoste van anderen.

    Geplaatst door: Ook zo’n ondernemer op
  • Gewoon de markt zn werk laten doen.Geen EUBO.Daar word je het toch nooit samen over eens.Geduld hebben tot het weer beter gaat.Ik zie alleen maar EUBO vlaggen wapperen van schepen die tot ver over de nek/hoofd in de Hypotheek zitten.EUBO:Echte Uitgerangeerde Blutte Ondernemers!!

    Geplaatst door: koos van rijn op
  • Je kunt het ook omdraaien, welk risico lopen we nu, om niet mee te doen met de Rent a Ship?
    -Dat we nog lang door sukkelen voor de slechte tarieven.
    -Dat je schip door de bank wordt verkocht, voor de prijs van je hypo.
    – En nog veel meer negatieve redenen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik versta sommige mensen niet,welke winst maak je als je niet meedoet met rent-a-ship?Dat je zoals nu verder de dieperrik in gaat?Dat de bevrachters meer gaan betalen dan aan rent-a-ship?Dat u je vrijheid kwijt bent tot de bank er een einde aanmaakt?Dat je toch zo wie zo de lotto gaat winnen?Word eens wakker slaapkoppen.

    Geplaatst door: ondernemer op

Reageer

‘Laatste strohalm’ EUBO zorgt voor veel discussie | Schuttevaer.nl

‘Laatste strohalm’ EUBO zorgt voor veel discussie

Binnenvaartondernemers reageren verdeeld op het Rent-a-Shipconcept van de European United Barge Owners (EUBO), zo blijkt het uit de reacties op het artikel Rent-a-Ship in Weekblad Schuttevaer van vorige week, op www.schuttevaer.nl en VAART!Forum. Voorstanders zijn enthousiast, tegenstanders hebben nog veel vragen en twijfels.

Door Marja de Vet
Is er wel genoeg animo voor de eerste op te richten coöperatie? ‘Anton (Van Megen, directeur EUBO – Red.) doet zijn best, maar schippers zijn een vrijgevochten bende en eens worden ze het nooit.’ Een ander steunt de EUBO door dik en dun: ‘Ik doe mee, ook al is het alleen maar om te steunen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (39)

  • Nou ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
    Wij redden ons nog prima dus wij doen er niet aan mee maar ben benieuwd hoe het allemaal gaat.

    Ik hoop alleen dat de schepen die kunstmatig in leven worden gehouden gauw in de hoek liggen, failliet is failliet, zie maar in België zo moet dat bij ons ook, dat zou al heel wat schelen denk ik.

    Succes

    Geplaatst door: Zelfstandige ondernemer op
  • @Onwaarschijnlijkj, waar gaat het dan bij U om. Er wordt toch niemand tot iets verplicht Dus U voelt zich dus(standaard)geroepen om iets af te fakkelen waar U geen deel aan wilt nemen
    Maar een vraag aan U , wat kan de Rent a Ship dan aan richten…. (21-08-11.45)Dat is geen discussie Meer nieuwsgierigheid van mijn kant

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Schippersvrouw Maria,

    Ik heb heel mijn leventje te weinig verdiend,
    maar heb er wel een mooi en vrij leven bij gehad en dat wil ik graag zo houden. Einde discussie.

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • Sorry @Onwaarschijnlijkj Moest een j achter Maar wat is het verschil tussen rechtstreeks in de huur of onder een vlag te varen die ook scheven gezichten trekt als je ergens anders aanneemt dan van die vlag die bij U in de mast wappert
    Dan achter een vlag die voor iedereen openstaat die daar interesse voor heeft …als tussen-persoon ontvanger of wie dan ook En aan Uzelf ook nog keuzes laat wat U wel of niet wilt doen…
    Kijk overal in de droge lading of tanker beweging Alles is zo gegroeid dat we zeggen dat we zelfstandige ondernemers zijn maar ondertussen zijn we niet meer dan een een verlengstuk van die bevrachter Terwijl het gewoon zo is dat de 1 niet zonder de ander kan. En samenwerken is een mooier iets dan een verlengstuk van een inventaris zijn
    Het klinkt heel zwart wit Maar ik denk dat het gewoon zo is dat we geen zelfstandigen meer zijn Dat het meer te maken heeft met iemand wat te gunnen Ik heb ook het idee dat het ook niet meer te maken heeft met wie de meeste service biedt (toch wel Er laten al veel schippers hun rechten allang varen Maar dat was al zo voor deze misère Wie weet nou precies zijn laad en lostijden met aanhangsels Ben bang dat Kantoor Binnenvaart niet voor die ene vraag zo’n rubriekje opgezet heeft in zijn vakblad)
    Ik vind het jammer dat de meeste van ons een verkeerde manier van zakendoen hebben Bedoel daar mee te zeggen dat veel zaken gedaan zijn op de manier van … Maar helaas laat nu deze bedrijfstak zien dat we geen ondernemers zijn Want die ene ondernemer alleen kan niet de hele zaak naar beneden halen daar zijn meerdere voor nodig Want dan kan dat “kleine” groepje van Rent a Ship het dus WEL omhoog halen Of zou dat juist zijn waar de schoen wringt
    Ik ga niet vertellen en zeggen dat het allemaal het je van het is MAAR dat is het nu ook niet
    Inderdaad wat Meneer van Toor zegt WAT hebben we te verliezen…onze trots hebben we al verloren dat blijkt wel Want het is toch eigenlijk bizar dat er rondgevaren wordt met (of je het vind of niet) mooie en zeer dure spullen dat je er nog niet eens voor betaald wordt om voor de opdrachtgevers hun spullen ergens naar toe te varen Want je wordt eigenlijk “beloond” om als opslag te fungeren Want de olie kan je er niet eens van betalen….of zie ik dit verkeerd
    GA niet roepen over gokkers Want er zijn mensen die niet aan onverantwoorde sprongen hebben gedaan en ook er niets aan over houden
    We moeten uit een bepaalde gedachtengoed ontsnappen en proberen er SAMEN er een wat beter bestaan er van te maken
    Het maakt me niet uit met welk ei er gekomen wordt maar er moet een ei opengebroken worden want echt op deze manier zit iedere ondernemer aan het eind met een lege dop

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • @Atjen, waar heeft U het over, Dus als het laag water zou zijn dan zou het wel lukken Weer zo’n ALS argument die ALS het waar zou zijn uit ZOU kunnen komen ALS er enige onderbouwing aan gegeven werd
    Maar wat ik me afvraag WAAROM mogen mensen wel aan slecht ondernemerschap doen waar ANDERE dus HEEL VEEL last van hebben Zal wel komen doordat er een naampje aan te verbinden is Ja die coöperatie is lekker bezig ….. Laat ze maar lekker dromen….en ik…heb mijn bedenkingen ALS ALS
    En WAAROM mag , in dit geval, Rent a Ship NIET iets ondernemen waar iedereen het BETER tot goed van krijgt ALS er maar voldoende mensen mee doen …is al gezegd door Meneer de bevrachter van Overmeer (ben zijn naam kwijt) en nog maar excuses bedenken die er niet toe doen. Het blijft maar ALS ALS ALS Waarom altijd alles negatief benaderen dan het een positieve kans te geven
    Maar stel dat het allemaal niet zo is en dat het Rent a Ship wel werkt Wat dan…..
    Ik heb er een goed gevoel bij dat 1dracht macht maakt…Maak niet uit in welke bedrijfstak Daar zijn ook blije gezichten van gekomen
    Wie zegt dat dat niet zo is Daar is ook een bekend liedje over gemaakt meneer Onwaarschijnlijk die “waarschijnlijk” meer bezig is met de bangmakerij-praktijken dan verder denken

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • ik heb bedenkingen over eubocooperatie.
    wij doen 1 vracht in de week of 10 dagen.een huurschip gaat 2tot3 vracht per week doen,meestal heel gericht varen.
    o ja je had toch overcapasiteit (de markt is op schoftige manier dichtgebouwd ,als ze maar het mooiste en beste hadden tot 2 of3 keer nieuw.
    EN NU er zal gesloopt moeten worden en schepen stilleggen tot er rust komt in de markt.
    Noch een pech ,de waterstand is te hoog,ik ben bang dat het niet gaat slagen toch succes gewenst

    Geplaatst door: a tjen op
  • Beste onwaarschijnlijk het blijkt voor u moeilijk zijn om te zeggen geef het een kans of als je een deel van de vloot beheert dikteer je de markt ,het lijkt wel of u ergens bang voor bent .
    Trouwens met gasolie klopt het gedeeltelijk wat u zegt koopt men op maandag in en de prijs zakt kan het zijn dat er niet veel aan de gasolie verdient word maar met een steigende prijs verdien je des te meer Maar ik zal u 1 ding vertellen het gaat hier niet om de olieboeren die in de problemen zitten maar de binnenvaart en diegene waar u het dan over heeft die teveel betaalt hebben voor hun schip is het grootste gedeelte van de binnenvaart ,misschien u niet die toevallig is blijven zitten maar als het goed gaat in de binnenvaart is dat voor ieder toch beter van reperatie bedrijf tot iemand die zijn schip wil verkopen en met pensioen gaat

    Geplaatst door: jansen op
  • Mijnheer van Megen,

    U moest toch beter weten, en dat weet U ook, als olieboer zijnde, als U een partij te duur ingekocht heeft dan moet U het verlies nemen, en dat verlies is blijvend, want je kunt niet zeggen mijn olie is duurder omdat ik op de vorige partij verloren hebt. Maar stunt U maar als U de binnenvaart wilt verkwanselen moet U zo door gaan!!!

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • @onwaarschijnlijk zegt:
    Eubo zal de ondergang van een gedeelte van de binnenvaart betekenen. Als deze aktie, wat in principe een werkweigerings aktie is, slaagt en de verladers gaan schepen huren voor de grote trafieken verdwijnt de spotmarkt. Er zullen een aantal koppels en 135 mtr. op de grote vervoersstromen ingezet worden en dan is de koek op. Verder zullen de verladers zich niet laten dwingen en treinen huren en zelf schepen kopen.
    Kijk maar wat Agrifirm en CFNR hebben gedaan. Heren Dames EUBO voorstanders met alle respect voor uw inzet, maar bedenk wat U aanricht!!

    Wat u hierboven schrijft is al aangericht en daar gaan wij dagelijks mee door. Als een opdrachtgever veel lading brengt word hij gestraft met hoge prijzen, voelt zich daar niet vrolijk over [ eufemisme] en zoekt alternatieven. En nu moeten we met schandalig lage tarieven hopen dat we die ladingstromen weer binnenhalen. Met zo een marktgedrag ben je niet erg betrouwbaar. Als u maar dat is “onwaarschijnlijk” het businessplan gelezen had heeft u kunnen lezen dat wij de prijzen verlagen bij veel aanbod en verhogen bij weinig aanbod. Dus er is al een alternatief voor het gedrag van de vrije markt voor de verladers en dat zijn de coöperaties.
    Als u lid bent van de coöperaties word het werk evenredig aan de leden AANGEBODEN. Dus niet enkelen varen de lading weg maar de hele coöperatie. Tsja en bent u geen lid dan heeft u zelf die stap niet genomen….

    En het is al helemaal niet een werkweigeringsactie. Wat een onzin wie is er verplicht werk aan te nemen ? Je hebt zelf de vrijheid want je bent ZELFSTANDIG ondernemer. En dat je werk aanneemt waar je minimaal de onkosten mee verdient lijkt mij MINIMAAL ondernemerschap

    Geplaatst door: anton van megen op
  • Mijnheer de Vette,

    U reageert wel direct op het feit dat ik zeg, dat het een werkweigeringsaktie is, maar op het feit, gegeven van de grote ladingtrafieken reageert U niet. Of denkt U dat we straks, met al die af te bouwen cascos,s, een weekje leeg liggen en dan op het gemakje een reis kolen naar Mannheim gaan doen? Ik heb ook geen glazen bol, maar als het mislukt,
    en U heeft een aantal grote opdrachtgevers verspeeld wees dan ook niet teleurgesteld. En dat verhaal van met ..zn,allen.. is een mooi liedje en daar blijft het bij.

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • Beste schippersvrouw Maria,
    Ik wil voorkomen dat we op deze site allerlei discussies krijgen; toch even een antwoord. Ik heb zelf 10 jaar lang als zelfstandig schipper op de spotmarkt gevaren en weet dus, dat het heel makkelijk lijkt om vanachter een bureau te roepen: “Laat u niet chanteren”. Tóch denk ik dat schippers zich veel te veel laten leven door anderen, terwijl je juist ondernemer bent om je eigen leven in de hand te hebben. Na die tien jaar spotmarkt voelde ik mij te vaak gechanteerd en hebben wij nog acht jaar voor een vast kantoor gevaren en dat ging naar volle tevredenheid. Dan uw vraag wat Kantoor Binnenvaart met deze informatie doet. U zult begrijpen, dat ik op het moment dat ik een bevrachter met naam en toenaam noem, direct (en wellicht terecht) een advocaat van zo’n bevrachter aan mijn broek heb wegens smaad. De ervaring leert ook, dat het geen zin heeft om dat te doen; na een week is iedereen het weer vergeten. De ONS had vroeger een rubriekje dat “de schandpaal” heette. Ik herinner mij, dat er daarin zeer regelmatig één bevrachter te schande werd gemaakt omdat hij er zeer dubieuze praktijken op na hield. Deze man heeft tot ver na zijn pensioengerechtigde leeftijd veel geld verdiend aan schippers die hem toch bleven bellen en hem hun scheepsruimte gunden. Maar het probleem zit veel dieper. Dat bepaalde delen van de markt dusdanig verziekt zijn, dat zulke praktijken kúnnen voorkomen is niet te tolereren. Maar wie kan daar uiteindelijk iets aan doen? De overheid? Die gaat dat niet doen. De rechter? Dat kan, maar daarmee verdwijnen deze praktijken niet. De schipper? Ja, die kan er wat aan doen door zijn eigen marktwaarde te kennen. Vandaar dat wij al tijden proberen om het bewustzijn te kweken, dat de particulieren die geen grip meer hebben op hun bedrijfsvoering zélf het heft in handen kunnen nemen. Organiseer u! Wordt weer opdrachtgever van de goede bevrachtingskantoren in plaats van andersom. Dat is natuurlijk een heel ingewikkeld proces. Wij zijn inderdaad het Kantoor van “de” zelfstandige schippers, maar wij weten ook dat “de” schipper niet bestaat. Lang geleden al hebben wij m.b.v. een aantal leden deze praktijken onder de aandacht van NMa gebracht. Maar hard bewijs ontbreekt altijd en eigenlijk zegt de buitenwereld al heel gauw: “Ja, maar schippers zijn toch zelfstandige ondernemers? Als het ze niet bevalt, zoeken ze toch gewoon een andere bevrachter?”. Zo zou het natuurlijk eigenlijk ook moeten werken. En vergis u niet. Er zijn natuurlijk ook hele goede kantoren, die de laatste moeilijke jaren hun stinkende best hebben gedaan om hun vaste relaties door de crisis heen te trekken. Maar ook zij worden speelbal van de markt en zijn dus ook niet meer in staat om fatsoenlijke contracten af te sluiten. De verdeeldheid onder de schippers is het verdriet van de binnenvaart. Ik zie in uw reactie een stukje angst voor wanneer Rent-a-ship mislukt. Maar, wat valt er te verliezen? U vaart nu toch ook? U en uw schip zijn nodig. Dat stuk zelfvertrouwen moet u hebben. Als de beschikbare capaciteit georganiseerd wordt, is de positie van de particulier langdurig gewaarborgd. Voor de rest nodig ik u graag uit om mij op kantoor te bellen of om een keer langs te komen. Dan praat ik graag uitgebreid met u. En dat geldt natuurlijk voor iedere schipper.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • @Meneer van Toor Ik weet dat U het niet openbaar kan (wil) maken wie deze bevrachetrs zijn Maar het is wel zo gesteld dat diezelfde bevrachter die ene ondernemer WEL kapot kan maken Het Kantoor Binnenvaart staat toch voor DE schipper Gaat daar Uw Kantoor met deze wetenschap wat mee doen
    Want stel dat deze schipper de stap “durft” te nemen en stel dat het toch niet van de grond komt wat dan Ik kan u verzekeren dat deze aktie ver strekkende gevolgen heeft voor deze en vergelijkbare schippers……
    En het is van U wel heel simpel gesteld dat om te zeggen…U zich niet te laten chanteren… Maar het zou toch fijn zijn dat U zich openlijk uit spreekt dat er onderzoek wordt gedaan naar deze “boeven” praktijken, want een schipper heeft wel iets meer te verliezen dan zijn trots
    Ik /wij zijn reuze benieuwd wat hieraan gedaan zal worden
    Ik weet U kan niets garanderen maar daar zijn meerder voorbeelden van U kunt zich nu openlijk presenteren als de bond voor de schipper Want als dit initiatief mislukt door intimidatie zou toch OOK een teken aan de wand zijn dat 1-lingen het OOK nooit zullen kunnen oplossen…. al zouden ze willen

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Helemaal niets doen betekent dat iedereen nog jarenlang door moet modderen. Het EUBO initiatief is voornamelijk interessant voor de grote schepen. En of het nou wel of niet leuk of nodig is dat die schepen er zijn, doet niet meer ter zake. Ze zijn er nou eenmaal en daar moet mee gedeald worden. Heel verstandig dus, dat zij zelf initiatieven nemen. Als zij massaal geveild gaan worden, is het hek van de dam. Er is op dit moment (bijna?)geen enkele particulier die zoveel krediet krijgt dat hij een schip uit een veiling kan bemachtigen. Tenminste, als er al veilingen komen. Maar wie gaan in dat geval dus die schepen opkopen? Rederijen en investeringsmaatschappijen. Damco 2 is dan een feit en de positie van de particulier zal langdurig niet meer herstellen. Er zijn nu al “particulieren” die geen klap meer te vertellen hebben over hun eigen bedrijfsvoering en die daardoor nu eigenlijk al een Damco vlootje vormen. Essentieel bij iedere samenwerking van particulieren is wel, dat de coöperaties in staat moeten zijn om langdurige contracten aan te gaan. De schippers zullen zich dus ook langdurig vast moeten leggen om hun positie te verbeteren, en daarmee dus langdurig van de spotmarkt te verdwijnen. Voor de kleinere schepen betekent het Rent-a-ship plan een betere marktpositie omdat zij minder last zullen hebben van de druk op de markt die momenteel door de grote schepen wordt veroorzaakt. Een druk die nog wel een tijdje blijft bestaan als er niets gebeurt, daar zal een ieder het over eens zijn. Het is en blijft wél een kwestie van voldoende deelname, anders raad ik de EUBO initiatiefnemers sterk aan er niet mee te beginnen. Dan hebben we wéér een teleurstelling te pakken. Overigens hebben bij ons (Kantoor Binnenvaart) een aantal schippers zich al gemeld die door hun bevrachter onder druk zijn gezet om niet aan EUBO deel te nemen. Teken aan de wand, lijkt mij. Laat je niet chanteren; je bent eigen baas. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Iedereen zou zich eens moeten afvragen hoe de binnenvaart er over vijf jaar uit zal zien. En bedenk dan een scenario waarin er helemaal niets wordt gedaan, waarbij je er van uit moet gaan dat de banken hun verlies niet zullen nemen, de schepen zwaar overgefinancierd doorvaren en de markt door moet tobben. Bedenk daarnaast een scenario waarin de particulier zelf initiatieven ontwikkelt om zijn marktpositie langdurig te verbeteren. Waarbij misschien eindelijk eens recht wordt gedaan aan de inzet en kapitaal risico’s die je als ondernemer loopt. En dat geldt voor grote overgefinancierde schepen, maar ook voor kleine, hypotheekvrije schepen. Schippers zijn allemaal ondernemers, maar een groot deel laat zich leven door tussenhandelaren in vrachten. Daar hebben de schippers niks aan, maar onze klanten net zo goed niet.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • @onwaarschijnlijkdom

    Inderdaad, CFNR heeft die koppels laten bouwen om die explosieve makt van 13 en 14 euro tegen te gaan en er zelf van te profiteren.
    Eubo zal daar rust in brengen, wel genoeg voor iedereen maar niet teveel en zeker niet zoveel dat kantoren er schepen van gaan kopen want personeel kost wel teveel daarvoor.
    Je moet niet zomaar wat vertellen maar alle aspecten erbij nemen.
    En om eerlijk te zijn het was leuk maar 14 euro hoef ik niet te hebben, daar komen alleen maar vodden van.

    Geplaatst door: M/S Signum op
  • @onwaarschijnlijk dom.

    Dit is zeer zeker geen werkweigering,dit is het aanbieden van scheepsruimte voor een prijs waarmee de ondernemer uit de voeten kan,en we zijn zeer ver weg van een situatie waarbij het voor de opdrachtgever loont om zelf schepen te kopen en te exploiteren.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Eubo zal de ondergang van een gedeelte van de binnenvaart betekenen. Als deze aktie, wat in principe een werkweigerings aktie is, slaagt en de verladers gaan schepen huren voor de grote trafieken verdwijnt de spotmarkt. Er zullen een aantal koppels en 135 mtr. op de grote vervoersstromen ingezet worden en dan is de koek op. Verder zullen de verladers zich niet laten dwingen en treinen huren en zelf schepen kopen.
    Kijk maar wat Agrifirm en CFNR hebben gedaan. Heren Dames EUBO voorstanders met alle respect voor uw inzet, maar bedenk wat U aanricht!!

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • Als je een gemiddelde tonnage van die 1200 op 2000 ton zet heb je 2400000 ton is er toch meer dan 20 % bij de eubo dat is niet weinig is de gemiddelde tonnage lager van die 1200 schepen wat best wel eens zou kunnen 1400 ton bv ga je al gauw naar kleine 30% aan scheepruimte dan heb je echt wel markmacht ,
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • Dus als ik het goed begrijp zijn er ongeveer 1200 schepen op de spotmarkt. En is daar klein en groot in vertegenwoordigd! En van dat grote deel is dus al een groot percentage lid van de coop! Wat er dan overblijft: een paar ondernemers die de speelbal zullen zijn van hun bevrachter, zich een slag in de rondte mogen varen, zonder enige redelijke vergoeding en voorwaarden die de Eubo wel heeft. En zoals terecht is opgemerkt wachten tot de Euboschepen eerst leeg zijn. Wie heeft het dan beter?

    Geplaatst door: Klaas Regenakker op
  • @koos van rijn

    Let op u woorden voor u onzin uitkraamt want kan u zuur opbreken.
    Spreek voor uzelf want jij kent eveneens niet de rekening van een ander.

    Geplaatst door: M/S Signum op
  • Bedankt Erik van Toor, dat u het nog iets helderder verwoordt hebt, dan is het nu voor iedereen duidelijk dat we, nu de eerste coop bijna vol zit (500.000 ton), wel degelijk markmacht zullen hebben. En dat NMA proof!

    Geplaatst door: Klaas Regenakker op
  • Beste Jansen

    Wij zijn ons de situatie zeer bewust,maar je vergist je,wat “ons” schip betreft; maar dat diegene die gewoon altijd afgelost en alle rente betaald heeft,nu het gelag moet betalen van alle zieners en broekhanniken, verontrust mij zeer

    Slaap lekker

    Geplaatst door: Jantina op
  • Beste Jantina .

    Als ik het goed heb heeft jou schip jaren te koop gestaan maar is hij nooit verkocht .Was dit jou wel gelukt had jij ook geschakelt op een verantwoorde manier en had je nu in het zelfde schuitje gezeten als de meesten .Dus achteraf zo’n commentaar geven omdat iets je niet gelukt is ,is wel makkelijk.
    Ik wil wel eens zien wat er gebeurt als jou motor eruit loopt ,ik bedoel 2 motoren ,wat ze dan op jou leeftijd met je huidige verdiensten tegen je vertellen bij de bank.Kortom je zit eigenlijk al in het zelfde schuitje zonder dat je het door hebt.

    Geplaatst door: jansen op
  • Beste Allemaal,

    Er gaat niet èèn grootschip failliet en dat alleen maar in het belang van de Banken.
    Stel een schip heeft een waarde (op papier ) van 4 miljoen euro, datzelfde schip zou, als het al verhandeld kan worden nu 2,5 miljoen opbrengen,doe dit voor het gemak maal 10,maar dat kan ieder zelf invullen,dus:
    1,5 miljoen x 10 = 15 miljoen verlies, terwijl er nu 40 miljoen in de plus op hun balans prijkt, dat de onrendabele schepen gewoon varen, is niet in het belang van de schippers,maar alleen in het belang van banken,je hoort mensen ook zeggen “Ik geef de sleutel terug,ik kan er niet meer tegen”,
    Dat is natuurlijk onzin,want als de Hoogmoed door had blijven gaan,had men gewoon meegedaan,Wie zijn billen heeft gebrand,moet op de blaren zitten,daar is niets aan te doen.
    Verder vind ik het gewoon concurentievervalsing en daar zou men naar moeten kijken, zoiets wordt ook opgevoerd als men `n uur te lang vaart.

    Fijn weekend allen

    Geplaatst door: Jantina op
  • Een nieuwe coöperatie die in het voordeel van de schippers gaat handelen is altijd goed . Maar bij dit plan heb ik mijn bedenkingen . Ten eerste is het niet duidelijk hoe de schepen ingedeeld gaan worden ( of ik heb er over heen gelezen ) . Ik ben voor een toerbeurt iedereen op zijn beurt aan de reis . Ga je werken zonder toerbeurt dan heb je zo oorlog in de tent als blijkt dat twee gelijke schepen verschillende inkomsten hebben . De klant kiest want hij wil een schip huren en heeft van de schipper zelf te horen gekregen dat hij beschikbaar is en ja dan heeft de coöperatie dit schip maar aan te bieden . Doe je dat niet dan loop je het risico dat deze klant in het vervolg een andere weg gaat zoeken voor zijn te vervoeren handel ! En wat als je steeds word verhuurd voor 60 cent en je collega steeds voor 80 cent dit is een verschil van 20 cent maal 2500 ton is een verschil van 500 euro per dag en doe dit eens maal 156 dagen dit is de helft van de aantal dagen die je gegarandeerd betaald krijg dan heb je een behoorlijk verschil ! 78000,00 netto geld ! Volgens mij is coöperatief varen iedereen gelijk en allemaal de zelfde kansen en het zelfde tarief . Ik zie het met dit plan niet gebeuren en denk dan ook dat het door de schippers zelf weer verpest gaat worden en dan doel ik op de schippers die het altijd beter kunnen en zitten te rekenen hoe kan ik me in de schijnwerpers werken van de klant de WEL werk heeft !

    Geplaatst door: koos werkeloos op
  • Als het uitsluitend om Nederlandse droge lading motorschepen gaat, zitten we op nog geen 3000 in totaal. Naar schatting opereert zo’n 40% daarvan op de spotmarkt. Ik wens EUBO veel succes met het streven naar samenwerking. Het is de enige manier om de positie van de particulier te versterken. Tegen de sceptici zou ik willen zeggen: baat het niet dan schaadt het niet. En kijk eens naar de mogelijkheden i.p.v. naar de onmogelijkheden.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • Beste Meneer van Rijn
    U maakt een vergelijking tussen het Scheepvaartgilde en het Rent a Ship plan. Het succes van het Scheepvaartgilde heeft zich uiteindelijk niet kunnen continueren onder andere omdat er direct na de eerste successen geen duidelijke structuur kwam. Het was immers weer goed. Gelukkig heb ik het vermogen om te leren van mijn fouten. En ik zal deze ook geen twee keer maken. Dus bij het Rent A Ship plan een duidelijke structuur, contracten en een zeer uitgebreid scala aan rechten en plichten. En een langjarige opzet. Bedankt voor complimenten.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • Van die 5700 schepen zijn er tig die alleen op de Maas varen. tig die alleen maar kolen pendelen in België, tig die alleen maar zand varen en tig die al in de huur zitten, en tig containerschepen, en zo kan ik nog even doorgaan. Die vallen dus al af!!! Dus het clubje vrije marktschippers is niet zo groot. Als de coop een feit is zullen de vrachten op de spotmarkt gaan stijgen. Tot een bepaalde hoogte, want dan zal men toch liever huren, want dan komt de vracht niet op VI! Onthoud dat goed, en van verschillende bevrachters hebben we gehoord dat ze dit ook beamen. Dus nogmaals: die 5700 schepen die er zijn zitten niet allemaal op de spotmarkt!!!

    Geplaatst door: Klaas Regenakker op
  • Koos de rijn,
    Wat is er mis als er een groep ondernemers zijn die zich verenigen en zich verhuren onder bepaalde voorwaarden, zodat ze een sterkere positie verkrijgen?
    Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van ccoperties die al jaren succesvol bestaand.
    Deze groeiende groep schippers doet er teminste wat aan om de positie te verbeteren.
    Dat lees ik toch liever als u negatieve gezeur!

    Geplaatst door: marcos op
  • Ik hoop wel dat er veel zich aansluiten, dan hebben wij tenminste weer een paar weken werk.
    Als ze het al een paar weken volhouden.
    Failliette schepen moeten gaan liggen niet de rest.

    Geplaatst door: realist op
  • Beste Koos van Rijn Ik wacht op antwoord over die geweldige vrije markt van U.
    STEL volgend jaar is het nog slechter, wat dan ?

    Ik sluit me wel aan bij Rent-a-ship, dan afwachten op stel, misschien het zou kunnen en nog meer vaagheden.
    Inderdaad de Eubo gaat niet werken, want dat is samenwerken op vrijwilligheid en niet zoals Rent-a-ship plan met huurprijzen.

    Mocht het plan Rent-a-ship plan mislukken heb ik nog niks verloren, want ik verdien nu ook niks.

    Ik zal wel gesterkt de markt terug op komen om de prijzen nog wat verder te drukken, want ik moet mijn verloren tijd inhalen, en dat kan maar op 1 manier de goedkoopste zijn.

    Geplaatst door: Een Ultra Boze Ondernemer op
  • @ Schippersvrouw Maria,

    Ik denk dat je nooit alle neuzen 1 kant opkrijgt.De afgelopen 2 jaar is er alleen maar wat geouwehoerd op elkaar ZONDER dat er daadwerkelijk wat gebeurd.Ik vind wel dat Anton van Megen een compliment verdiend omdat je ziet dat hij wel bezig is,zonder dat hij een 110/135meter heeft varen.Maar de Eubo gaat echt niet werken.Je ziet het hetzelfde resultaat met het scheepvaartgilde.Met veel tamtam opgezet,en nu op sterven na dood.STEL dat het over een jaar weer een stuk beter gaat,dan zie je dat lidmaatschappen worden opgezegt,en ieder weer voor zn eigen vaart.Hoe het dan wel moet?Gewoon wachten tot het weer beter gaat.Simpel genoeg!

    Geplaatst door: Koos van Rijn op
  • het is allemaal gewoon duidelijk bij de kleine schepen is er geen overcappaciteit. alleen bij de grote, en laat dat juist de maat zijn die de afgelopen jaren zo lekker is bijgebouwd. een ieder die zo een ding heeft besteld wist war die aan begon, of dacht je nu echt dat het nooit meer minder zou worden. hoe dom kun je wezen. maar nee we namen de gok dus loop nu niet te zeuren en iedereen die eubo in te praten. de gemiddelde tonnage bij de eubo ligt boven de 3000 ton oftewel reddingsplan voor de failliete zooi. ja kom maar met het commentaar, de waarheid is niet altijd leuk.

    Geplaatst door: kleine man op
  • Here we go again Hetzelfde riedeltje Maar het is zoals Tja omschrijft
    En aan dat Helder licht Meneer Koos van Rijn Dus U bent ook nog helderziend Vertel mij even hoe snel we dan uit deze misère zijn, zeker wanneer Uw schip/onderneming ook in de trend van onderhands verhandelen door de banken is “gevangen” Lekkere bijdehand Er gaan heus geen mensen failliet
    Maar goed en maar blijven roepen ik heb het niet veroorzaakt U bent vast wel degene die probeert deze zooi te verlengen…..
    Ieder zijn manier van doen Maar als niemand wat doet gebeurd er niets Meer schreeuwen dan willen oplossen
    En als het dan door dit initiatief het een beetje beter of zelfs goed wordt dan roepen , want dan gaat het U ook beter, ik heb het zo goed gedaan Laat ik 1 ding voorop zetten WE KUNNEN NIET ZONDER ELKAAR
    Ik wordt er wel zo ontzettend moe van Doe je ding en laat een ander die tenminste wel wil strijden ook zijn ding doen En val niet telkens in herhaling Volgens mij is alles wel een keer ….of 100 gezegd Lees gewoon waar ze voor staan en wat ze willen doen EN HOE ze het aan willen pakken en beslis ZELF en laat je niet leiden of is dat met een lange ij

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Beste Koos, kan je voor mij dan regelen dat het weer een echte markt wordt.
    Dus alles wat niet aan zijn bancaire verplichtingen kan voldoen eruit.
    Alles wat Imperial, Rhenus en andere grote machtsblokken over hebben genomen weer zelfstandig maken. Ja dan had ik er weer vertrouwen in dat de markt zijn werk kon doen, maar helaas is het boven beschrevene een droom, dus de markt zijn werk laten doen is ook een sprookje.

    Geplaatst door: Een Ultra Boze Ondernemer op
  • Gewoon aansluiten is de enige snelle weg omhoog.

    Bij genoeg aanmeldingen zal de vrije markt snel stijgen en de EUBO de goedkoopste vervoersoptie worden.
    Daarna stelt de EUBO haar prijzen zachtjes mee omhoog en stabiliseerd zo de markt op een aangenaam nivo.

    Als weinig aansluiten tobben we (ook de mensen die geen gekke dingen gedaan hebben) nog jaren verder onder de regie van bevrachter en opdrachtgever.
    Dan zijn we toch ook geen eigen baas,of wel?
    In iedergeval niet de baas zoals ik zou willen wezen in MIJN EIGEN bedrijf.
    Nu is de bevrachter en de bank dat en heb er een grote hekel aan.
    Zij vertellen mij wat ik moet doen en voor hoeveel want als ik weiger….

    WEER EIGEN BAAS WORDEN? SLUIT AAN BIJ EUBO. KLINKT RAAR MAAR IS WEL WAAR.

    Geplaatst door: Tja op
  • We wilden toch een vrije markt lig dan nu ook niet te zeuren. Dit is weer zo’n voorbeeld om een bevoorrechte positie voor een bepaalde groep te realiseren.Durf eens te kiezen of een volledige vrije markt of een wettelijk verdeel systeem
    Laten we ons eens druk om het verschil in rente die een bank rekend tussen grote en kleine hypotheken en dat nu sommigen helemaal niets meer betalen en toch blijven varen en hiermee de markt verzieken. Ik hoop dat er heel veel mensen meedoen dan kunnen wij voor 5 centen per ton minder per dag varen. En noem dit niet oncollegiaal want dat is het bovenstaande ook niet. Want huurschepen moeten toch ook weer eerst lossen of laden tenkoste van anderen.

    Geplaatst door: Ook zo’n ondernemer op
  • Gewoon de markt zn werk laten doen.Geen EUBO.Daar word je het toch nooit samen over eens.Geduld hebben tot het weer beter gaat.Ik zie alleen maar EUBO vlaggen wapperen van schepen die tot ver over de nek/hoofd in de Hypotheek zitten.EUBO:Echte Uitgerangeerde Blutte Ondernemers!!

    Geplaatst door: koos van rijn op
  • Je kunt het ook omdraaien, welk risico lopen we nu, om niet mee te doen met de Rent a Ship?
    -Dat we nog lang door sukkelen voor de slechte tarieven.
    -Dat je schip door de bank wordt verkocht, voor de prijs van je hypo.
    – En nog veel meer negatieve redenen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik versta sommige mensen niet,welke winst maak je als je niet meedoet met rent-a-ship?Dat je zoals nu verder de dieperrik in gaat?Dat de bevrachters meer gaan betalen dan aan rent-a-ship?Dat u je vrijheid kwijt bent tot de bank er een einde aanmaakt?Dat je toch zo wie zo de lotto gaat winnen?Word eens wakker slaapkoppen.

    Geplaatst door: ondernemer op

Reageer