Schippers tussen hoop en vrees over uitwerking Rent-a-Ship

‘Give it a try. Baat het niet, dan schaadt het niet’ en ‘Zo krijg je de prijzen nooit omhoog’. De binnenvaart reageert verdeeld op het plan Rent-a-Ship van de EUBO. Sommige schippers hopen dat de binnenvaart met het plan eindelijk marktmacht krijgt. Anderen denken dat het plan slecht is voor de schippers die zich niet aansluiten en vrij blijven varen.

De voorstanders denken dat de schippers bij Rent-a-Ship beter af zijn dan bij de bevrachters. ‘De bevrachter verlangt 5% provisie, de EUBO rekent met 0,5% kantoorkosten. De bevrachter wil dus elke 20 dagen een dag inhouden en de EUBO elke 200 dagen. En het inleggeld blijft van de huurder. Dat krijg je terug als je de coöperatie verlaat. Ik denk niet dat je ooit iets hebt teruggekregen van je bevrachter.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (30)

  • Beste ondernemers.

    Ook al ben ik geen binnenvaartondernemer, maar “slechts” een oud-bank-binnenvaart-financier en met VUT ( ondanks dat ik zo her en der nog wel wat adviezen geef maar dit terzijde).

    FEIT IS:
    – dat de vracht prijs veel te laag is. Dit treft
    iedereen. Die ondernemer die nu met fors lagere
    financieringslast zit, omdat hij ( al dan niet
    bij toeval) niet heeft geïnvesteerd in een
    ander schip ( al dan niet bestaand of
    nieuwbouw) dient te beseffen, dat z’n
    schip “slijt” (vlak/kimmen/buikdenning etc),
    dat motoren na verloop van tijd gereviseerd
    danwel vervangen dienen te worden;
    DAT DIEN JE OOK IN DE VRACHTPRIJS
    verdisconteerd te krijgen, want anders bent u
    wel heel kortzichtig bezig.

    Wat immers als morgen uw motor er uitloopt; dat gebeurd altijd onverwacht. Ga dan nu maar ‘ns naar een bank en vraag om financiering van een nieuwe motor incl. tijdverlet voor uit en inbouw.

    U hebt er dus over de gehele linie en heus niet enkel die ondernemers die in de laatste jaren hebben geïnvesteerd, belang bij dat die prijs omhoog gaat en meer kostendekkend wordt ( da’s dus INCLUSIEF reservering groot onderhoud!!!)

    Ik heb er geen belang bij, maar WORDT LID en u krijgt een “vuist” in die vrachtenmarkt.

    Overigens wist u dat een grote financier dit plan vierkant steunt en bereid is te financieren; ze doen dit mits u massaal lid wordt; anders verandert er immers NIETS.
    Ik ben begaan met u allen.
    Dit coöp. gedachteengoed kan in uw aller voordeel zijn. MITS.

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • veel succes.

    einde discussie.

    Geplaatst door: klaas op
  • Nou Klaas dat proberen we dus met dat marktmachthuurplan ,en dan is het weer niet goed?
    Ik hoop overigens wel dat de voor en medestanders wel hun briefje op tijd insturen anders valt het plan idd in het water …..

    Geplaatst door: bram op
  • 15-09
    Als U op de markt loopt en de kramen zijn leeg en marktkooplui zijn naar huis, dan is er geen markt.
    Maar als er nog twee kramen staan tegen het aflopen van de markt, dan weet U toch ook dat die koopman zijn laatste spullen dumpt, sterker nog veel mensen gaan op het laats naar de markt om daar van te profiteren. Maar bij ons zijn de kramen niet leeg zij zijn rijkelijk gevuld met enorme hoeveelheden lading en de prijzen fluctueren sterk zowel binnelands moezel donau
    en noem maar op, maar uiteindelijk hebben ze altijd de neiging te zakken wat een natuurlijke
    beweging is. Dus markt hebben we zeer zeker alleen als je je marktwaar verkeerd hebt ingekocht ,lees schip, dan heb je een slechte
    marktpositie en daar zul je zelf verandering in moeten zien te krijgen.

    Geplaatst door: klaas op
  • Waarom doet iedereen of een aantal mensen zo zenuwachtig?
    Er word een idee aangedragen en ja hoor er word gelijk weer van alles geschreven over elkaar en toch weer gewezen met de vinger.
    Wie doet het goed als de 1 een reis weigerd omdat het niet opleverd gaat de ander hem toch doen leg het mij maar uit.
    Als het je niks lijkt doe dan gewoon niet mee.
    En wie het wel wat lijkt wel.
    Kijk bv naar een MSG dat werkt toch ook zij het op een iets andere manier maar daar word iedereen naar behoren vergoed.
    Dus als we dat met dit plan ook kunnen dichttimmeren dan hoeft daar geen discussie over te bestaan.
    Voorts is het een behoorlijk raamplan waar nog behoorlijk gesleuteld kan worden.
    Maar het geeft in iedergaval wel stof tot nadenken.
    Want misschien word er straks wel voor je beslist als je weer de rente moet komen bijfinancieren.

    iedereen veel sterkte en wijsheid toegewenst.

    Alex

    Geplaatst door: Alex op
  • @ klein schip
    je vaart maar 14 u per dag maar er kan tussen 6 -22 geladen of gelost worden (lees 16 beschikbaar)je 31 dagen betaald vrij dus je vaart 281 dagen indien je zelf wenst kan je meer varen als er werk is voor jouw schip moet niet.
    de 0.5 cent is voor kleine schepen inderdaad weinig maar dit is een begin ik kom nu maar aan 0.4 in de 14 uur vaart
    mvg bert

    Geplaatst door: dirk bernt op
  • Helaas denk ik dat dit plan niet de bedoeling is van de kleine gezinsbedrijven.Het is teminsten niet mijn keuze om 312 dagen per jaar te varen,16uur per dag.Ik heb nu zeker 4 weken vakantie per jaar,lig een paar weken stil voor [helling] onderhoud en ben weekends [meestal]thuis/vrij;kom ik een paar dagen minder…..Gr.

    Geplaatst door: klein schip op
  • Beste Klaas
    U spreekt over markt cq spotmarkt, waar is die markt nu dan ???
    Er is op dit moment geen vrije markt, we zitten in een markt met oneerlijke concurentie.
    Diverse ondernemingen varen met een BBZ uitkering, dus met U en mijn belastingcenten, deze ondernemingen plus de diverse ondernemingen die niet voldoende rente etc opvaren.
    Bij deze ondernemingen worden door de bank niet de economische regels toegepast, maar wordt er bijgefinancieerd.
    En daar moet je tegen concureren?, nou sorry dat noem ik geen markt.
    Kom niet aan met dat moet je niet willen, maar het gebeurt wel.
    Is dat U beschreven VRIJE WIL ???

    Geplaatst door: 15-09 op
  • Beste Anton van Megen en voorstanders van dit plan; Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen maar we moeten wel reeel blijven en dit is natuurlijk het plan waar we misschien allemaal van dromen, waar het mee valt of staat; Als we het allemaal eens met elkaar eens waren. Nu, het is een nobele gedachte maar ik adviseer, zet hem voor eens en voor altijd uit je hoofd. Ik begrijp ook niet de term voor en tegnstanders welke ik iedere keer op dit forum tegen kom, het is toch op vrijheid gebaseerd? Dan heeft een ieder recht om niet lid of wel lid te worden dus wat is het probleem zet gewoon het spul met je medestanders maar laat andere met rust. En laten we heel blij zij met een spotmarkt waar ik ovegerins al heel lang op actief ben mijn opdrachtgevers hebben nog nooit gezeurd dat ze wel eens veel moesten betalen alleen als de markt veranderde zakte hij ook voor mij weg. DIT HEET MARKT.Ik wens U verder veel succes maar doe het wel in de vrije wil van de ondernemers, of wilt U zo,n Amsterdamse taxi markt met zijn toerbeurten??

    Geplaatst door: klaas op
  • Goede laatse zin Anton, het is net als met het kopen van een schip je neemt een ondernemersrisico maar wel een waar goed is over nagedacht. Dat hadden meer mensen moeten doen

    Geplaatst door: bernd op
  • Beste collega’s,
    We hebben al vele reacties kunnen lezen betreffende dit EUBO plan. Zowel voor- als tegenstanders laten goed van zich horen. Opvallend is dat de voorstanders het plan meestal goed bestudeerd hebben en hun argumenten goed kunnen onderbouwen. Bij de tegenstanders is dat naar mijn idee minder het geval. Uitzonderingen daargelaten. Soms heeft men nu een vast contract en wil men dat niet prijsgeven. Maar voor hen is dit plan ook niet bedoeld. Het is bedoelt voor allen die nu in de vrije markt opereren en niet tevreden zijn met de huidige tarieven. Vaak echter laten de tegenstanders zich drijven door angst op een mislukking. Of men komt met niet gegronde argumenten omdat men het plan niet goed kent of niet goed begrijpt. Sorry, ik zal hier vast wel kritiek op krijgen, maar dit zijn mijn bevindingen na het lezen van alle reacties op dit en op het vorige artikel over het EUBO plan.
    Natuurlijk zijn er ook twijfels. Twijfels over de verdeling binnen de coöperatie, over het rond de kerktoren varen contra Donau reizen. Vragen over ladingen als oud ijzer en bijtende stoffen. De verdeeldheid bij 14 uur en continu vaart etc. Natuurlijk zullen 200 collega’s binnen een coöperatie het nooit 100% met elkaar eens worden. Maar dat zijn we nu zeker niet. De verdeeldheid is momenteel zo groot dat we elkaar daardoor geen hoger tarief gunnen. Liever varen we zelf voor een appel en een ei.
    “We hebben geen andere keus”, zeggen we dan. Nu mensen: die keus wordt nu wel geboden. Maar alleen als we het met elkaar eens kunnen worden. Er is dus een groot algemeen belang en al die twijfels zijn hieraan ondergeschikt. Soms lees ik tussen de regels door ook iets van een vingerwijzing naar een bepaalde groep. Alsof die groep de schuldige is van deze crisis. Maar die fase zijn we nu wel voorbij. Niemand heeft deze crisis gewild. Maar we hebben er wel allemaal mee te maken. Grote en kleine schepen, jong en oud. Dus ook hier geldt alleen nog een algemeen belang.
    Tot slot wil ik mijn waardering uitspreken voor Anton van Megen en de mensen van EUBO, want hoe je ook over dit plan denkt: het is goed gedetailleerd en het plan laat iedereen in z’n waarde.
    Bram D

    Geplaatst door: Bram D op
  • @levensgenieter, Wat is de definitie van “de zwakkere” en wie zijn dat

    Geplaatst door: Misschien de zwakkere op
  • sinds de crisis is uitgebroken blijfd iedereen kakelen,zelfs de bedfijfseconomen enz zogenaamd de mannetjes die het weten die weten net als de beursvoorspellers niets.die moeten eerst maar eens terug naar de fabeltjesschool er is gewoon niemand die een oplossing weet,ook de geleerde mannetjes onder ons niet,laat de economie zijn werk doen de zwakke gaan onderuit de sterkere overleven dit wel kijk naar het verleden.als gewoon menselijk verstand heb dan weet je dat in deze tijd alle zeilen bij moet zetten maar dat gebeurt kustmatig,dus niet goed pak dan je koffertje en geniet van het leven dat is al zo kort dus de gene die nu nog kakeld dat zijn de echte stressss kippetjes,,,,concluzie oud en jong er is in 50 jaar niets bij geleerd nog steeds het ja knikkende hoofdje.

    Geplaatst door: levensgenieter op
  • @klaas
    Ik heb een groot gedeelte geschreven van het plan. Ik ben 51 jaar oud en heb een universitaire opleiding gehad, helaas niet afgemaakt vond varen toch leuker. Belangrijker is dat mensen die financieel kunnen rekenen, de directies van administratiekantoren, het plan doorberekend hebben en het klopt. Ook een grote bank heeft het plan doorberekend en steun toegezegd.
    Het is een coöperatie met uitgesproken aansprakelijkheid dus de leden blijven niet met een kater zitten.
    Angst is een slechte raadgever en velen proberen met angst dit plan onderuit te halen, angst voor gevolgen; financieel en met je relatie. Maar wat is het alternatief ?
    Het is net als met het kopen van een schip je neemt een ondernemersrisico maar wel een waar goed is over nagedacht.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • @Klaas Wat wilt U nu zeggen met dit stukje Er staan veel letters maar totaal geen inhoud. Ik vraag me inderdaad af hoe oud U bent Ik ga niet schelden maar ik heb mijn twijfels of U de pamperleeftijd al ontgroeid bent
    Nu loop je ook risico, of de bevrachter of wie dan ook U gaat betalen voor de gedane diensten Oke als U er tegen bent Maar geef dan een onderbouwde reden en roep niet iets waar geen inhoud aan vast zit
    Maar zoals eerder aangehaald ga LEZEN!!!!

    Geplaatst door: bedrijfseconoom op
  • (Jan) Klaas blijf maar lekker trompetter van het leger van het volk,
    je bent geen toegevoegde waarde jonge.

    Geplaatst door: Poeaah op
  • Klaas,als je de mensen zoveel succes wenste had je dit dtukje wel weg gelaten.

    Geplaatst door: Tja op
  • Ik vraag me af wat de gemiddelde leeftijd is en de opleiding van de voorstanders van dit EUBO plan. Ik verzeker de voorstanders dat dit de grootste flop in de binnenvaart gaat worden. En in welke vorm gaan we dit gieten ien UA of blijft U hoodelijk aansprakelijk voor de verliezen. Pas op dat U niet met een veel grotere kater blijft zitten als U nu al heeft. U kunt natuurlijk roepen als je niets doet gebeurd er niets, maar er gaat genoeg gebeuren want we schrijven het materiaal momenteel erg snel af en er zijn geen reserves, maw de markt zal zich zelf saneren.

    En ik lees dat de bevrachters er tussen uit gaan en de volgende regl lees ik , dat is het werk van de bevrachters,??????

    Nu Dames en Heren ik wens jullie veel succes maar wel zonder ons.

    Geplaatst door: klaas op
  • Het inschrijven is nu vrij voor iedereen ,en angst voor uw bevrachter??? Die bevrachter komt straks weer bij U!!!! Want hij heeft UW schip nodig !! Als U maar zorgt,dat we met genoeg zijn>
    vooral voor de grote schepen is dit een geweldige marktverbetering!!! Het aanmelden is nu voor iedereen toegankelijk!!!! Dus meld u aan!!!!

    Geplaatst door: eubo -lid op
  • ongelooflijk dat veel schippers angst voor bevrachters hebben wat op zich te begrijpen is vanwege de onuitgesproken dreiging.Waarom,we zijn(zoals ze zeggen)door het dal dus ze hebben ons met een aantal jaren hard nodig,dan is dit toch een manier om geen of weinig achterstand op te lopen?Die zwarte lijst moet je toch lak aan hebben.En als je tegen spreekt omdat je wil profiteren,wat waarschijnlijk niet eens gaat lukken omdat het misschien intressanter is om een huurschip te nemen,zeg het gewoon eerlijk en brandt niet alles af.

    Geplaatst door: voorstander op
  • @Jan.
    Ik heb het laatste jaar bij bargelink geen reizen tegen gekomen die kostendekkend waren,en dat is het EUBO huurplan wel.
    Lees het plan en je weet dat de cooperaties eigendom van de schippers zullen zijn en niet van de EUBO.
    Lezen,lezen ,lezen

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • goede nacht collega’s concurrente

    Waarom EUBO en geen Barglink
    Barglink is goedkoper.
    Bij barglink is er de mogelijk direct contact met de klant. Dat is al 5% winst

    Het is bekent dat iedereen geld aan de binnenvaart probeert te verdienen. Het zij reparatie bedrijven, makelaars, BEVRACHTERS, ect.
    Je kan mij niet wijsmaken dat de EUBO minimaal geld aan ons schippers wil verdienen.
    Daar lijkt het misschien nu op maar als de tijd weer een beetje beter word dan moet ik het nog zien.
    Ik weet niet waar we beter mee af zijn. Of EUBO of bevrachters.
    Hoop dat iedereen het nog een even vol kan houden tot de prijzen weer een klein beetje bij trekken want werk is er.

    succes iedereen.

    Geplaatst door: dik op
  • @ Meneer Rienk Wat voor bijdrage zou het leveren als ik mijn naam er onder zou zetten Denk enkel en alleen dat U het dan zeer nodig vindt om …vult U zelf maar wat in…
    En om dan toch maar weer een antwoordt te geven die U hier ergens ook al heeft gekregen, zie Rent a Ship alinea kleine schepen, dus daar gaan we weer gewoon even AANDACHTIG lezen, is dat zijzelf de verhoudinge tussen om bijv uw voorbeeld te nemen die 2 tonnages ook niet goed verhoudt MAAR als er dan genoeg aanmeldingen zouden zijn dan wordt dat inderdaad dan in een staffeling “recht” getrokken
    Maar volgens mij (even terzijde) zijn er alleen de grote concurenten van elkaar waar de ellende heerst en het eerst opgelost moet worden dan in de wat kleinere tonnage En laten we eerlijk zijn er moet toch ergens begonnen worden
    Maar je bent ergens principieel tegen en blijft zoeken is best Maar draag dan iets aan bijv als U een beter idee heeft GRAAG ik sta er HELEMAAL voor open
    Maar geef dan nog meer voorbeelden waar de haken en ogen zitten Wie weet staan die antwoorden ook wel ergens hier vermeld of kunnen de haken en ogen weg genomen worden …..
    Maar ik ben bang dat er niet zoveel aan het idee schort ja bij ons schipper zelf…..want daar zitten ook een heleboel haken en ogen aan de bedrijfsvoering die er nu heerst

    Geplaatst door: bedrijfseconoom op
  • Meneer de bedrijfseconoom, wees een vent en vermeldt eerst je naam eens openlijk, voordat je iemand anders uitscheld.
    Aan dit plan zitten ook weer een heleboel haken en ogen. Ik denk, dat het verstandig is er een aantal te noemen, zonder te oordelen of het een goed of slecht plan is.
    Ik heb het plan inderdaad enkel uit de media, dus ga ik uit van de feiten die er zijn geschreven.
    Een andere vraag bijvoorbeeld, heeft iedereen 50 cent per ton? Dus geen staffeling, een kleine kempenaar van 500 ton zou er dan slecht van af komen, in verhouding tot een schip van 6000 ton.

    Geplaatst door: Rienk op
  • Ik vind het wel erg triest om te lezen wat voor vragen er hier gesteld worden Het eenvoudigste is gewoon AANDACHTIG de voorwaarden lezen En zoals de bedrijfseconoom al zegt Is er dan nog iets onduidelijk bel dan gewoon even
    Maar als U wat tegen het idee heeft prima maar begin dan niet weer alles in de grond te boren
    Ik weet schippers zijn niet op 1 lijn te krijgen maar ik had ondertussen wel gehoopt dat 50cent netto toch geld was MET varen OF met stil liggen waar je niet om heen kunt
    @CAT-tig Als U nu voor een stremming ligt krijgt U die dan wel betaald Hierbij dus wel… En als je ergens nu niet heen kan kunnen ze het je ook niet aanbieden en U kunt het dus ook niet weigeren En er zit geen tussen persoon tussen Gewoon mensen ga het lezen en U zult zien dat er echt geen nadelen aan zitten Tuurlijk in het begin zul je MISSCHIEN aanloopproblemen hebben Maar dat had U vast ook toen U Uw nieuwbouw in de vaart bracht….maar toen werd U er niet voor betaald…met liggen

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Meneer Rienk Ipv dat U hier Uw vraag stelt in het wilde weg …Ga het plan eens lezen en is het onduidelijk bel een bestuurslid op die weet U precies uit te leggen hoe het eventueel moet gaan werken Maar stel dat U eerst het plan GOED gelezen had Had U kunnen lezen dat U 31 weigerdagen heeft en dat er een soort van voorkeur in gevuld mag worden waar U NIET heen zou willen varen Maar U bleert als een kip zonder kop Die te lui is om te lezen anders had U dit voorbeeld niet gegeven
    En als er toch een bank/en zijn die dit plan steunen zit het toch goed want ze gaan geen geld ergens investeren als het niet terug gehaald wordt… Daarom zijn de schippers zo blij dat ze mogen varen maar dat komt omdat de banken weten …we geven ze extra ruimte op hun RC tegen een extra % Iedereen blij Maar een plan als dit waar je gewoon met 14 uur varen of zelfs met stil liggen 50cent netto kan krijgen gaan we weer domme praat uitkramen met…ik kan het nu ook zo….An me hoela Maar iedereen weer succes met het blijven hangen in het cirkeltje Als dit niet gaat lukken dan zijn we werkelijk de komende tijd aan de Goden overgeleverd…

    Geplaatst door: Bedrijfseconoom op
  • Nog enkele praktische vragen.
    Hoe gaat het werk eerlijk verdeeld worden? De meesten zullen het liefst “rondom de kerk” willen blijven varen (zeker als ze kinderen op het internaat hebben, vanwege leeftijd, vanwege gezondheidsredenen), of hebben geen patenten. Er zal echter toch ook naar boven, naar Moezel, Neckar en Donau gevaren moeten worden.

    Wat als een schip slechts 14 uur mag varen, maar bv naar de Moezel gestuurd wordt, waar dag en nacht gevaren wordt wegens onvoldoende overnachtingsplaatsen? Moeten zij voor de huurprijs dan extra personeel inhuren?

    Wat bij (onverwachte) stremmingen, stakingen, ijs?

    Geplaatst door: CAT-tig op
  • Er zijn 31 weiger dagen, blijf je daar binnen heeft geen effect op je gegarandeerde huur van 312 dagen. Bij inschrijving mag je vermelden welke ladingen je niet wil vervoeren bv. HBI of zwaar schroot. Huur is gebaseerd op 3,00mtr en 14/16u. Overuren worden vergoed. Dieper als 3mtr wordt per ton vergoed.

    Geplaatst door: Schipper op
  • 60 cent voor 16 uur. kan dat dan ook 90 cent voor 24 uur worden? Neem ik met 5 dagen wel genoeg hoor.

    Als het straks druk word, want daar gaat iedereen nog steeds van uit. En de Eubo houd zijn tarieven vast dan word dat een betrouwbare partner voor de verladers. Neemt niet weg dat als het druk is de Eubo waarschijnlijk nooit aan de vraag kan voldoen. Dan valt er op de spot markt waarschijnlijk weer genoeg te verdienen.

    Ondernemen is en zijn keuzes maken.
    In de huur varen, daar kun je mee en op rekenen.

    Op de spot markt kun je veel winnen, dit is de afgelopen jaren wel gebleken. Maar wat nog meer blijkt is hoe zwaar en snel je ook ineens kunt verliezen.

    Laat iedereen in zijn waarden.
    Ik heb nog steeds vertrouwen in de toekomst.
    En er leiden altijd meerdere wegen naar Rome!

    Geplaatst door: Bert op
  • Zomaar een practische vraag. Deze huurprijs, voor elke bestemming? Gedwongen worden, bv met hoog water naar de Donau, ook met elke lading. De meeste schippers, willen, zodra het wat beter is in de markt bv geen oud ijzer laden, niet met de kerst naar Hoenolulu varen.

    Geplaatst door: Rienk op

Reageer

Schippers tussen hoop en vrees over uitwerking Rent-a-Ship | Schuttevaer.nl

Schippers tussen hoop en vrees over uitwerking Rent-a-Ship

‘Give it a try. Baat het niet, dan schaadt het niet’ en ‘Zo krijg je de prijzen nooit omhoog’. De binnenvaart reageert verdeeld op het plan Rent-a-Ship van de EUBO. Sommige schippers hopen dat de binnenvaart met het plan eindelijk marktmacht krijgt. Anderen denken dat het plan slecht is voor de schippers die zich niet aansluiten en vrij blijven varen.

De voorstanders denken dat de schippers bij Rent-a-Ship beter af zijn dan bij de bevrachters. ‘De bevrachter verlangt 5% provisie, de EUBO rekent met 0,5% kantoorkosten. De bevrachter wil dus elke 20 dagen een dag inhouden en de EUBO elke 200 dagen. En het inleggeld blijft van de huurder. Dat krijg je terug als je de coöperatie verlaat. Ik denk niet dat je ooit iets hebt teruggekregen van je bevrachter.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (30)

  • Beste ondernemers.

    Ook al ben ik geen binnenvaartondernemer, maar “slechts” een oud-bank-binnenvaart-financier en met VUT ( ondanks dat ik zo her en der nog wel wat adviezen geef maar dit terzijde).

    FEIT IS:
    – dat de vracht prijs veel te laag is. Dit treft
    iedereen. Die ondernemer die nu met fors lagere
    financieringslast zit, omdat hij ( al dan niet
    bij toeval) niet heeft geïnvesteerd in een
    ander schip ( al dan niet bestaand of
    nieuwbouw) dient te beseffen, dat z’n
    schip “slijt” (vlak/kimmen/buikdenning etc),
    dat motoren na verloop van tijd gereviseerd
    danwel vervangen dienen te worden;
    DAT DIEN JE OOK IN DE VRACHTPRIJS
    verdisconteerd te krijgen, want anders bent u
    wel heel kortzichtig bezig.

    Wat immers als morgen uw motor er uitloopt; dat gebeurd altijd onverwacht. Ga dan nu maar ‘ns naar een bank en vraag om financiering van een nieuwe motor incl. tijdverlet voor uit en inbouw.

    U hebt er dus over de gehele linie en heus niet enkel die ondernemers die in de laatste jaren hebben geïnvesteerd, belang bij dat die prijs omhoog gaat en meer kostendekkend wordt ( da’s dus INCLUSIEF reservering groot onderhoud!!!)

    Ik heb er geen belang bij, maar WORDT LID en u krijgt een “vuist” in die vrachtenmarkt.

    Overigens wist u dat een grote financier dit plan vierkant steunt en bereid is te financieren; ze doen dit mits u massaal lid wordt; anders verandert er immers NIETS.
    Ik ben begaan met u allen.
    Dit coöp. gedachteengoed kan in uw aller voordeel zijn. MITS.

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • veel succes.

    einde discussie.

    Geplaatst door: klaas op
  • Nou Klaas dat proberen we dus met dat marktmachthuurplan ,en dan is het weer niet goed?
    Ik hoop overigens wel dat de voor en medestanders wel hun briefje op tijd insturen anders valt het plan idd in het water …..

    Geplaatst door: bram op
  • 15-09
    Als U op de markt loopt en de kramen zijn leeg en marktkooplui zijn naar huis, dan is er geen markt.
    Maar als er nog twee kramen staan tegen het aflopen van de markt, dan weet U toch ook dat die koopman zijn laatste spullen dumpt, sterker nog veel mensen gaan op het laats naar de markt om daar van te profiteren. Maar bij ons zijn de kramen niet leeg zij zijn rijkelijk gevuld met enorme hoeveelheden lading en de prijzen fluctueren sterk zowel binnelands moezel donau
    en noem maar op, maar uiteindelijk hebben ze altijd de neiging te zakken wat een natuurlijke
    beweging is. Dus markt hebben we zeer zeker alleen als je je marktwaar verkeerd hebt ingekocht ,lees schip, dan heb je een slechte
    marktpositie en daar zul je zelf verandering in moeten zien te krijgen.

    Geplaatst door: klaas op
  • Waarom doet iedereen of een aantal mensen zo zenuwachtig?
    Er word een idee aangedragen en ja hoor er word gelijk weer van alles geschreven over elkaar en toch weer gewezen met de vinger.
    Wie doet het goed als de 1 een reis weigerd omdat het niet opleverd gaat de ander hem toch doen leg het mij maar uit.
    Als het je niks lijkt doe dan gewoon niet mee.
    En wie het wel wat lijkt wel.
    Kijk bv naar een MSG dat werkt toch ook zij het op een iets andere manier maar daar word iedereen naar behoren vergoed.
    Dus als we dat met dit plan ook kunnen dichttimmeren dan hoeft daar geen discussie over te bestaan.
    Voorts is het een behoorlijk raamplan waar nog behoorlijk gesleuteld kan worden.
    Maar het geeft in iedergaval wel stof tot nadenken.
    Want misschien word er straks wel voor je beslist als je weer de rente moet komen bijfinancieren.

    iedereen veel sterkte en wijsheid toegewenst.

    Alex

    Geplaatst door: Alex op
  • @ klein schip
    je vaart maar 14 u per dag maar er kan tussen 6 -22 geladen of gelost worden (lees 16 beschikbaar)je 31 dagen betaald vrij dus je vaart 281 dagen indien je zelf wenst kan je meer varen als er werk is voor jouw schip moet niet.
    de 0.5 cent is voor kleine schepen inderdaad weinig maar dit is een begin ik kom nu maar aan 0.4 in de 14 uur vaart
    mvg bert

    Geplaatst door: dirk bernt op
  • Helaas denk ik dat dit plan niet de bedoeling is van de kleine gezinsbedrijven.Het is teminsten niet mijn keuze om 312 dagen per jaar te varen,16uur per dag.Ik heb nu zeker 4 weken vakantie per jaar,lig een paar weken stil voor [helling] onderhoud en ben weekends [meestal]thuis/vrij;kom ik een paar dagen minder…..Gr.

    Geplaatst door: klein schip op
  • Beste Klaas
    U spreekt over markt cq spotmarkt, waar is die markt nu dan ???
    Er is op dit moment geen vrije markt, we zitten in een markt met oneerlijke concurentie.
    Diverse ondernemingen varen met een BBZ uitkering, dus met U en mijn belastingcenten, deze ondernemingen plus de diverse ondernemingen die niet voldoende rente etc opvaren.
    Bij deze ondernemingen worden door de bank niet de economische regels toegepast, maar wordt er bijgefinancieerd.
    En daar moet je tegen concureren?, nou sorry dat noem ik geen markt.
    Kom niet aan met dat moet je niet willen, maar het gebeurt wel.
    Is dat U beschreven VRIJE WIL ???

    Geplaatst door: 15-09 op
  • Beste Anton van Megen en voorstanders van dit plan; Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen maar we moeten wel reeel blijven en dit is natuurlijk het plan waar we misschien allemaal van dromen, waar het mee valt of staat; Als we het allemaal eens met elkaar eens waren. Nu, het is een nobele gedachte maar ik adviseer, zet hem voor eens en voor altijd uit je hoofd. Ik begrijp ook niet de term voor en tegnstanders welke ik iedere keer op dit forum tegen kom, het is toch op vrijheid gebaseerd? Dan heeft een ieder recht om niet lid of wel lid te worden dus wat is het probleem zet gewoon het spul met je medestanders maar laat andere met rust. En laten we heel blij zij met een spotmarkt waar ik ovegerins al heel lang op actief ben mijn opdrachtgevers hebben nog nooit gezeurd dat ze wel eens veel moesten betalen alleen als de markt veranderde zakte hij ook voor mij weg. DIT HEET MARKT.Ik wens U verder veel succes maar doe het wel in de vrije wil van de ondernemers, of wilt U zo,n Amsterdamse taxi markt met zijn toerbeurten??

    Geplaatst door: klaas op
  • Goede laatse zin Anton, het is net als met het kopen van een schip je neemt een ondernemersrisico maar wel een waar goed is over nagedacht. Dat hadden meer mensen moeten doen

    Geplaatst door: bernd op
  • Beste collega’s,
    We hebben al vele reacties kunnen lezen betreffende dit EUBO plan. Zowel voor- als tegenstanders laten goed van zich horen. Opvallend is dat de voorstanders het plan meestal goed bestudeerd hebben en hun argumenten goed kunnen onderbouwen. Bij de tegenstanders is dat naar mijn idee minder het geval. Uitzonderingen daargelaten. Soms heeft men nu een vast contract en wil men dat niet prijsgeven. Maar voor hen is dit plan ook niet bedoeld. Het is bedoelt voor allen die nu in de vrije markt opereren en niet tevreden zijn met de huidige tarieven. Vaak echter laten de tegenstanders zich drijven door angst op een mislukking. Of men komt met niet gegronde argumenten omdat men het plan niet goed kent of niet goed begrijpt. Sorry, ik zal hier vast wel kritiek op krijgen, maar dit zijn mijn bevindingen na het lezen van alle reacties op dit en op het vorige artikel over het EUBO plan.
    Natuurlijk zijn er ook twijfels. Twijfels over de verdeling binnen de coöperatie, over het rond de kerktoren varen contra Donau reizen. Vragen over ladingen als oud ijzer en bijtende stoffen. De verdeeldheid bij 14 uur en continu vaart etc. Natuurlijk zullen 200 collega’s binnen een coöperatie het nooit 100% met elkaar eens worden. Maar dat zijn we nu zeker niet. De verdeeldheid is momenteel zo groot dat we elkaar daardoor geen hoger tarief gunnen. Liever varen we zelf voor een appel en een ei.
    “We hebben geen andere keus”, zeggen we dan. Nu mensen: die keus wordt nu wel geboden. Maar alleen als we het met elkaar eens kunnen worden. Er is dus een groot algemeen belang en al die twijfels zijn hieraan ondergeschikt. Soms lees ik tussen de regels door ook iets van een vingerwijzing naar een bepaalde groep. Alsof die groep de schuldige is van deze crisis. Maar die fase zijn we nu wel voorbij. Niemand heeft deze crisis gewild. Maar we hebben er wel allemaal mee te maken. Grote en kleine schepen, jong en oud. Dus ook hier geldt alleen nog een algemeen belang.
    Tot slot wil ik mijn waardering uitspreken voor Anton van Megen en de mensen van EUBO, want hoe je ook over dit plan denkt: het is goed gedetailleerd en het plan laat iedereen in z’n waarde.
    Bram D

    Geplaatst door: Bram D op
  • @levensgenieter, Wat is de definitie van “de zwakkere” en wie zijn dat

    Geplaatst door: Misschien de zwakkere op
  • sinds de crisis is uitgebroken blijfd iedereen kakelen,zelfs de bedfijfseconomen enz zogenaamd de mannetjes die het weten die weten net als de beursvoorspellers niets.die moeten eerst maar eens terug naar de fabeltjesschool er is gewoon niemand die een oplossing weet,ook de geleerde mannetjes onder ons niet,laat de economie zijn werk doen de zwakke gaan onderuit de sterkere overleven dit wel kijk naar het verleden.als gewoon menselijk verstand heb dan weet je dat in deze tijd alle zeilen bij moet zetten maar dat gebeurt kustmatig,dus niet goed pak dan je koffertje en geniet van het leven dat is al zo kort dus de gene die nu nog kakeld dat zijn de echte stressss kippetjes,,,,concluzie oud en jong er is in 50 jaar niets bij geleerd nog steeds het ja knikkende hoofdje.

    Geplaatst door: levensgenieter op
  • @klaas
    Ik heb een groot gedeelte geschreven van het plan. Ik ben 51 jaar oud en heb een universitaire opleiding gehad, helaas niet afgemaakt vond varen toch leuker. Belangrijker is dat mensen die financieel kunnen rekenen, de directies van administratiekantoren, het plan doorberekend hebben en het klopt. Ook een grote bank heeft het plan doorberekend en steun toegezegd.
    Het is een coöperatie met uitgesproken aansprakelijkheid dus de leden blijven niet met een kater zitten.
    Angst is een slechte raadgever en velen proberen met angst dit plan onderuit te halen, angst voor gevolgen; financieel en met je relatie. Maar wat is het alternatief ?
    Het is net als met het kopen van een schip je neemt een ondernemersrisico maar wel een waar goed is over nagedacht.

    Geplaatst door: anton van megen op
  • @Klaas Wat wilt U nu zeggen met dit stukje Er staan veel letters maar totaal geen inhoud. Ik vraag me inderdaad af hoe oud U bent Ik ga niet schelden maar ik heb mijn twijfels of U de pamperleeftijd al ontgroeid bent
    Nu loop je ook risico, of de bevrachter of wie dan ook U gaat betalen voor de gedane diensten Oke als U er tegen bent Maar geef dan een onderbouwde reden en roep niet iets waar geen inhoud aan vast zit
    Maar zoals eerder aangehaald ga LEZEN!!!!

    Geplaatst door: bedrijfseconoom op
  • (Jan) Klaas blijf maar lekker trompetter van het leger van het volk,
    je bent geen toegevoegde waarde jonge.

    Geplaatst door: Poeaah op
  • Klaas,als je de mensen zoveel succes wenste had je dit dtukje wel weg gelaten.

    Geplaatst door: Tja op
  • Ik vraag me af wat de gemiddelde leeftijd is en de opleiding van de voorstanders van dit EUBO plan. Ik verzeker de voorstanders dat dit de grootste flop in de binnenvaart gaat worden. En in welke vorm gaan we dit gieten ien UA of blijft U hoodelijk aansprakelijk voor de verliezen. Pas op dat U niet met een veel grotere kater blijft zitten als U nu al heeft. U kunt natuurlijk roepen als je niets doet gebeurd er niets, maar er gaat genoeg gebeuren want we schrijven het materiaal momenteel erg snel af en er zijn geen reserves, maw de markt zal zich zelf saneren.

    En ik lees dat de bevrachters er tussen uit gaan en de volgende regl lees ik , dat is het werk van de bevrachters,??????

    Nu Dames en Heren ik wens jullie veel succes maar wel zonder ons.

    Geplaatst door: klaas op
  • Het inschrijven is nu vrij voor iedereen ,en angst voor uw bevrachter??? Die bevrachter komt straks weer bij U!!!! Want hij heeft UW schip nodig !! Als U maar zorgt,dat we met genoeg zijn>
    vooral voor de grote schepen is dit een geweldige marktverbetering!!! Het aanmelden is nu voor iedereen toegankelijk!!!! Dus meld u aan!!!!

    Geplaatst door: eubo -lid op
  • ongelooflijk dat veel schippers angst voor bevrachters hebben wat op zich te begrijpen is vanwege de onuitgesproken dreiging.Waarom,we zijn(zoals ze zeggen)door het dal dus ze hebben ons met een aantal jaren hard nodig,dan is dit toch een manier om geen of weinig achterstand op te lopen?Die zwarte lijst moet je toch lak aan hebben.En als je tegen spreekt omdat je wil profiteren,wat waarschijnlijk niet eens gaat lukken omdat het misschien intressanter is om een huurschip te nemen,zeg het gewoon eerlijk en brandt niet alles af.

    Geplaatst door: voorstander op
  • @Jan.
    Ik heb het laatste jaar bij bargelink geen reizen tegen gekomen die kostendekkend waren,en dat is het EUBO huurplan wel.
    Lees het plan en je weet dat de cooperaties eigendom van de schippers zullen zijn en niet van de EUBO.
    Lezen,lezen ,lezen

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • goede nacht collega’s concurrente

    Waarom EUBO en geen Barglink
    Barglink is goedkoper.
    Bij barglink is er de mogelijk direct contact met de klant. Dat is al 5% winst

    Het is bekent dat iedereen geld aan de binnenvaart probeert te verdienen. Het zij reparatie bedrijven, makelaars, BEVRACHTERS, ect.
    Je kan mij niet wijsmaken dat de EUBO minimaal geld aan ons schippers wil verdienen.
    Daar lijkt het misschien nu op maar als de tijd weer een beetje beter word dan moet ik het nog zien.
    Ik weet niet waar we beter mee af zijn. Of EUBO of bevrachters.
    Hoop dat iedereen het nog een even vol kan houden tot de prijzen weer een klein beetje bij trekken want werk is er.

    succes iedereen.

    Geplaatst door: dik op
  • @ Meneer Rienk Wat voor bijdrage zou het leveren als ik mijn naam er onder zou zetten Denk enkel en alleen dat U het dan zeer nodig vindt om …vult U zelf maar wat in…
    En om dan toch maar weer een antwoordt te geven die U hier ergens ook al heeft gekregen, zie Rent a Ship alinea kleine schepen, dus daar gaan we weer gewoon even AANDACHTIG lezen, is dat zijzelf de verhoudinge tussen om bijv uw voorbeeld te nemen die 2 tonnages ook niet goed verhoudt MAAR als er dan genoeg aanmeldingen zouden zijn dan wordt dat inderdaad dan in een staffeling “recht” getrokken
    Maar volgens mij (even terzijde) zijn er alleen de grote concurenten van elkaar waar de ellende heerst en het eerst opgelost moet worden dan in de wat kleinere tonnage En laten we eerlijk zijn er moet toch ergens begonnen worden
    Maar je bent ergens principieel tegen en blijft zoeken is best Maar draag dan iets aan bijv als U een beter idee heeft GRAAG ik sta er HELEMAAL voor open
    Maar geef dan nog meer voorbeelden waar de haken en ogen zitten Wie weet staan die antwoorden ook wel ergens hier vermeld of kunnen de haken en ogen weg genomen worden …..
    Maar ik ben bang dat er niet zoveel aan het idee schort ja bij ons schipper zelf…..want daar zitten ook een heleboel haken en ogen aan de bedrijfsvoering die er nu heerst

    Geplaatst door: bedrijfseconoom op
  • Meneer de bedrijfseconoom, wees een vent en vermeldt eerst je naam eens openlijk, voordat je iemand anders uitscheld.
    Aan dit plan zitten ook weer een heleboel haken en ogen. Ik denk, dat het verstandig is er een aantal te noemen, zonder te oordelen of het een goed of slecht plan is.
    Ik heb het plan inderdaad enkel uit de media, dus ga ik uit van de feiten die er zijn geschreven.
    Een andere vraag bijvoorbeeld, heeft iedereen 50 cent per ton? Dus geen staffeling, een kleine kempenaar van 500 ton zou er dan slecht van af komen, in verhouding tot een schip van 6000 ton.

    Geplaatst door: Rienk op
  • Ik vind het wel erg triest om te lezen wat voor vragen er hier gesteld worden Het eenvoudigste is gewoon AANDACHTIG de voorwaarden lezen En zoals de bedrijfseconoom al zegt Is er dan nog iets onduidelijk bel dan gewoon even
    Maar als U wat tegen het idee heeft prima maar begin dan niet weer alles in de grond te boren
    Ik weet schippers zijn niet op 1 lijn te krijgen maar ik had ondertussen wel gehoopt dat 50cent netto toch geld was MET varen OF met stil liggen waar je niet om heen kunt
    @CAT-tig Als U nu voor een stremming ligt krijgt U die dan wel betaald Hierbij dus wel… En als je ergens nu niet heen kan kunnen ze het je ook niet aanbieden en U kunt het dus ook niet weigeren En er zit geen tussen persoon tussen Gewoon mensen ga het lezen en U zult zien dat er echt geen nadelen aan zitten Tuurlijk in het begin zul je MISSCHIEN aanloopproblemen hebben Maar dat had U vast ook toen U Uw nieuwbouw in de vaart bracht….maar toen werd U er niet voor betaald…met liggen

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Meneer Rienk Ipv dat U hier Uw vraag stelt in het wilde weg …Ga het plan eens lezen en is het onduidelijk bel een bestuurslid op die weet U precies uit te leggen hoe het eventueel moet gaan werken Maar stel dat U eerst het plan GOED gelezen had Had U kunnen lezen dat U 31 weigerdagen heeft en dat er een soort van voorkeur in gevuld mag worden waar U NIET heen zou willen varen Maar U bleert als een kip zonder kop Die te lui is om te lezen anders had U dit voorbeeld niet gegeven
    En als er toch een bank/en zijn die dit plan steunen zit het toch goed want ze gaan geen geld ergens investeren als het niet terug gehaald wordt… Daarom zijn de schippers zo blij dat ze mogen varen maar dat komt omdat de banken weten …we geven ze extra ruimte op hun RC tegen een extra % Iedereen blij Maar een plan als dit waar je gewoon met 14 uur varen of zelfs met stil liggen 50cent netto kan krijgen gaan we weer domme praat uitkramen met…ik kan het nu ook zo….An me hoela Maar iedereen weer succes met het blijven hangen in het cirkeltje Als dit niet gaat lukken dan zijn we werkelijk de komende tijd aan de Goden overgeleverd…

    Geplaatst door: Bedrijfseconoom op
  • Nog enkele praktische vragen.
    Hoe gaat het werk eerlijk verdeeld worden? De meesten zullen het liefst “rondom de kerk” willen blijven varen (zeker als ze kinderen op het internaat hebben, vanwege leeftijd, vanwege gezondheidsredenen), of hebben geen patenten. Er zal echter toch ook naar boven, naar Moezel, Neckar en Donau gevaren moeten worden.

    Wat als een schip slechts 14 uur mag varen, maar bv naar de Moezel gestuurd wordt, waar dag en nacht gevaren wordt wegens onvoldoende overnachtingsplaatsen? Moeten zij voor de huurprijs dan extra personeel inhuren?

    Wat bij (onverwachte) stremmingen, stakingen, ijs?

    Geplaatst door: CAT-tig op
  • Er zijn 31 weiger dagen, blijf je daar binnen heeft geen effect op je gegarandeerde huur van 312 dagen. Bij inschrijving mag je vermelden welke ladingen je niet wil vervoeren bv. HBI of zwaar schroot. Huur is gebaseerd op 3,00mtr en 14/16u. Overuren worden vergoed. Dieper als 3mtr wordt per ton vergoed.

    Geplaatst door: Schipper op
  • 60 cent voor 16 uur. kan dat dan ook 90 cent voor 24 uur worden? Neem ik met 5 dagen wel genoeg hoor.

    Als het straks druk word, want daar gaat iedereen nog steeds van uit. En de Eubo houd zijn tarieven vast dan word dat een betrouwbare partner voor de verladers. Neemt niet weg dat als het druk is de Eubo waarschijnlijk nooit aan de vraag kan voldoen. Dan valt er op de spot markt waarschijnlijk weer genoeg te verdienen.

    Ondernemen is en zijn keuzes maken.
    In de huur varen, daar kun je mee en op rekenen.

    Op de spot markt kun je veel winnen, dit is de afgelopen jaren wel gebleken. Maar wat nog meer blijkt is hoe zwaar en snel je ook ineens kunt verliezen.

    Laat iedereen in zijn waarden.
    Ik heb nog steeds vertrouwen in de toekomst.
    En er leiden altijd meerdere wegen naar Rome!

    Geplaatst door: Bert op
  • Zomaar een practische vraag. Deze huurprijs, voor elke bestemming? Gedwongen worden, bv met hoog water naar de Donau, ook met elke lading. De meeste schippers, willen, zodra het wat beter is in de markt bv geen oud ijzer laden, niet met de kerst naar Hoenolulu varen.

    Geplaatst door: Rienk op

Reageer