Schipper op de vuist met RWS-controleurs

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft vrijdag 11 juni in Wijk bij Duurstede een schipper aangehouden nadat medewerkers van Rijkswaterstaat aangifte van bedreiging en mishandeling tegen de man hadden gedaan.

Een controle aan boord
van het schip van de verdachte liep uit de hand waarna de
Rijkswaterstaatmedewerkers het KLPD inschakelden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Geen sympathie voor iemand op kunnen brengen betekend niet dat je iemand gelijk bij z’n strot moet pakken dat heeft niets met normen en waarden te maken.De desbetreffende schipper had zij zaakjes niet in orde daar moet hij ook zijn straf voor krijgen.Het is in heel Nederland bekend dat onze bedrijfstak in zwaar weer verkeerd.Je probeert alles om je hoofd boven water te houden en dan stapt er iemand aan boord die begint te zeuren over een Led lampje van 0,5 cm wat je 10 meter voor de kop al niet meer ziet.Begrijp je dan dat er iets begin te kriebelen? Nogmaals dat is geen reden om te gaan slaan,maar ik kan het heel goed begrijpen!!

    Geplaatst door: harry op
  • Punt uit, is dat constructief overleg of RWS dictatuur?

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Schippersvrouw Maria: Uit uw reacties maak ik op dat het bij u (en waarsch. ook anderen) nogal diep zit.
    Uw verhaal is echter volledig in strijd met de realiteit. Indien mogelijk wordt er ALTIJD opgetreden tegen misdragende jachtenschippers. Zomers hebben wij er bij RWS dan ook een dagtaak aan.
    En veel collega’s weten echt wel het e.e.a. over SAV-verklaringen (hoewel misschien nóg niet voldoende). U heeft toevallig iemand getroffen die daar kennelijk niets van wist, wat vreemd is. Verder vraag ik me af of u werkelijk een proces-verbaal ontvangen heeft voor de letter die 1,5 mm te klein zou zijn. En mocht dit wél het geval zijn, dan is dit inderdaad een beetje erg zoeken. Maar misschien ligt het ook wel aan uw instelling tegen over de ambtenaar (wat het uiteraard niet goed praat).
    Varen zonder vaarbewijs kan gewoon niet. Agressie al helemaal niet! Er zijn regels, punt uit.

    Geplaatst door: RWS op
  • Ja meer Johan wij varen voor ons beroep en er varen jachtenschippers rond voor diegene die zich aangesproken voelt die varen als verstandloze rond zonder vaarbewijs en die de mensen die voor hun beroep varen een hartaanval bezorgen Maar als je dan de RWS of een politieboot er op aanspreek zijn ze niet thuis En ze treden al helemaal niet op als er hinderlijke golfslag door diezelfde jachtenschippers wordt veroorzaakt
    Dus als U zich aangesproken voelt PRIMA doe er wat aan want We worden vaak op de kast gejaagd voor dingen waar ik me over afvraag….
    Een letter die 1,5 mm te klein De desbetreffende persoon ging met een geo3hoek de letter meten…Hoe bedoel je…

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Aan Harry en alle die het zich aantrekken,

    Ik vaar voor mijn plezier op een jacht en soms ook in het donker. Ik sta volledig achter RWS wat betreft de hinderlijke of verwarrende verlichting. Voor mij zonder radar is het heel moeilijk in te schatten wat er soms aan komt varen.
    Zo zie je maar weer, RWS moet zeer veel verschillende belangen behartigen. Ik ben dan ook van mening dat ze dit zo goed mogelijk doen, maar het is soms moeilijk te begrijpen voor een andere partij.
    Overigen sluit ik me volledig aan bij Joep. Respecteer elkaar en elkaars werk.

    En denk er aan het blijven politieke keuzen.

    Mvg,

    Geplaatst door: johan op
  • Tja Harrie.

    Dus jij rechtvaardigd dat de schipper,die zwaar in overtreding is, een controleur naar de strot grijpt!!!
    Zoals zo vaak gesteld als je de zaak voor elkaar hebt is er niks aan de hand maar degene die over het randje heen gaan mogen te pas en te onpas roepen dat KLPD en RWSers een stelletje…. zijn.
    Ik denk dat jullie iets gemist hebben in de opvoeding. Waar zijn onze normen en waarden gebleven?
    Groeten Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • Zo lang de RWS gaat lopen zeuren over een LED lampje in een camera terwijl er complete discotheken rondvaren op het Amsterdan Rijnkanaal kan ik geen enkele symphatie opbrengen voor deze mensen.Ik hoop dat de desbetreffende RWS’er dit leest en weet waar we het over hebben.

    Geplaatst door: harry op
  • Geachte schippers,

    Lezen is ook een vak blijkbaar. Ik schreef dat ik als docent werd ingehuurd. Niet dat ik de opleiding verzorgde die hoorde bij de nieuwe opsporingsbevoegdheden.

    Bij RWS is het net als elders; er komen taken bij. Gevraagd of ongevraagd. Welke schipper zit er te wachten op bijkomende taken als gevolg van allerlei regelgeving? Maar het komt er wel bij. En is iedereen die als schipper is begonnen ook een goede administrateur of een zakenman? Kijkend naar de ontwikkelingen door de jaren heen, zou dat wel moeten. Maar is dat ook zo? En welke schipper legt daarom zijn schip tegen te wal. Weinig of geen een, lijkt mij.
    Bij RWS is het niet anders. Taken komen erbij, functies veranderen onder druk van de altijd maar doorgaande veranderingen en ontwikkelingen.
    En net als in de binnenvaart een goede schipper nog geen goede administrateur of zakenman is, zijn er bij RWS mensen die prima weten van de hoed en de rand maar daarom nog niet noodzakelijkerwijs een goede opsporingsambtenaar zijn.
    Bovendien, geef de mensen daar gewoon een kans om in die rol te groeien. Als schipper heb je toch ook een leerproces doorlopen. Of kon iedereen perfect alles zodra hij in de binnenvaart begon?

    Rijsdijk

    Geplaatst door: Rijsdijk op
  • met de laatste 2 eens.gewoon normaale controle.gewoon normaal doen.zeker wel eens een menings verschil.maar gewoon rustig praten.vragen waar staat dat dan?welk regelement en dan als je het er niet mee eens bent dan gewoon altijd ja sorrie ik heb het niet geweten.volgengende keer maak ik het in orde.mijn brandblussers zijn over de datum nu.als ze langs komen komende week dan zal ik dat eerst even mededelen dat scheeld weer eenboete of warnung.gewoon je zooi op orde hebben zo niet dan weet je zelf wat je fout doet.. weer minstens jaar geen grote controle alleen op bemanning.toppie toch? je moet ze gewoon voor zijn met de regels.ook zijn ze onzinnig.je trekt toch aant korste eindje

    Geplaatst door: ikke op
  • Nee hoor Sjaak, ik vaar ruim 20 jaar en heb het nooit anders meegemaakt als u.
    Om de 2 a 3 jaar een controle hier en in Duitsland en nooit problemen, heel af en toe een Warnung voor iets wat nét niet klopte, maar dat klopt dan weer had ik t maar moeten doen!
    Boos worden als je weet dat je fout zit, nou dan zit je pas echt goed fout!!

    Geplaatst door: hans op
  • Ca 2mnd. geleden een man van RWS in Amsterdam lanszij, met een stickie, en brochure.
    Schipper als u dit even overneemt op u pc, en leest, dan moet ik minder uitleggen.
    We hebben zeker een half uur gezellig over de toekomst van dit verhaal gesproken, en weg wastie.
    Afgelopen week tijdens de vaart KLPD langszij, voor het eerst in ruim 2,5 jaar Ca. half uur controle en ook weer over alles en nog wat gebabbeld, elkaar goede reis gewenst,en weg wastie.
    Hadden wij dan de eenige twee goede ambtenaren of zouden er meer van dit slag zijn?

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Wij worden ook maar in het diepe gegooid, ineens moeten we gaan handhaven op de nieuwe binnenvaartwet, sommige klpd-ers zien dit als “broodroof” maar dit word door hogerhand opgelegd.
    Overal heb je verschillende mensen,bij rws, klpd, havendienst, douane. Je hebt ook wel eens een bakker die met z’n verkeerde been uit bed is gestapt en is dan ook niet de vrolijkste.
    Als je je boeltje in orde hebt, maakt het niet uit door wie je gecontroleerd wordt.
    Op elk schip is wel iets te vinden.
    De ene schrijft overal voor de andere niet, die mensen heb je bij rws en bij de klpd.
    Voor dat ik bij rws kwam heb ik een jaar of 20 gevaren. In loondienst, voor me zelf, van alles en nog wat, toen kreeg ik ook wel eens een bekeuring en dacht ik ook wel eens “moet dat nou” wat een zeikerd.

    Als iedereen nu eens gewoon doet, doe je gek genoeg. Goeie reis allemaal.
    Gergoet,

    Geplaatst door: rws-er op
  • @Nico

    Waar schrijf ik dat? Nergens beweer ik dat een schipper de boel mag belazeren. Mij geen stellingen aanwrijven die ik niet heb geponeerd, zorgvuldig reageen blijkt ook een kunst die niet iedereen beheerst.

    Ik heb het over over de muur gooien van taken bij mensen die daar vooraf niet voor zijn gevraagd, laat staan op geschiktheid zijn beoordeeld. Zoals uit de reactie van Rijsdijk blijkt zijn ze er naar zijn mening ook niet allemaal even geschikt voor.

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • Beste Leraar Nautop,

    U zal best heel goed u opleiding hebben gegeven maar nu op het moment word met een controle gezocht en niet gecontroleerd en dat is een groot verschil laats een controle alles in orde maar de handleiding hoe je een marifoon moet bedienen was niet aan boord de volgend keer zorgen dat dat aan boord is ,ik zal u eerlijk zeggen ik ben 20 jaar schipper ik had er nog nooit van gehoord er zijn bij rws gewoon lijsten met overtredingen met de boete erachter wat te betalen .Waar gaat dit over als dit van hogerhand word opgelegt zou ik intern voordat ik dat ten uitvoer zou brengen eerst bij de klpd informeren en voor laten lichten hoe zij controleren voor dat u dit werk op u neemt .
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • @ CJ,

    Slecht managment bij RWS geeft de schipper nog geen vrijbrief om de boel te belazeren.

    Geplaatst door: Nico op
  • @Rijsdijk

    Tot voor kort hadden de schippers te maken met beroepshandhavers (KLPD) die voor die taak werden geselecteerd tijdens hun sollicitatieprocedure. Van hen mag die tact, kennis en inzicht worden verwacht, en zij zullen er tijdens hun opleiding veel aandacht aan hebben moeten besteden. Hoeveel tijd kregen de leden van de gele politie om deze tact, kennis en dit inzicht te verwerven? Is er daarbij individueel geselecteerd op geschiktheid voor het uitoefenen van deze taken voordat ze werden opgelegd? Ik hoop het wel, maar vrees van niet. Een goed verkeersleider maakt nog geen goed handhaver. Slecht management, als geen aandacht wordt besteed aan geschiktheid voor nieuwe taken, ondoordacht en kortzichtig. Maar dat schijnen tegenwoordig de voornaamste eigenschappen van managers te moeten zijn, uitzonderingen daargelaten.

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • Ik zat als ingehuurd docent bij RWS dicht op het vuur toen discussie intern werd gevoerd over deze “nieuwe” bevoegdheden. (Slechts een deel is nieuw, andere bevoegdheden werden niet ingevuld) Ik heb zeer veel mensen van de RWS-vaartuigen gesproken in deze periode en spreek nog vaak met mensen uit deze groep.
    Hun reacties liepen sterk uiteen. Sommigen vonden het prettig deze taak erbij te krijgen. Daarbij waren de meesten van mening dat het kon bijdragen aan een veiliger verkeer op de binnenwateren. Een ENKELING kon niet wachten om te beginnen. Weer anderen vonden het helemaal niks. Niet iedereen is immers als opsporingsambtenaar in de wieg gelegd. Maar ja, de taak werd hen iuiteindelijk wel opgedragen VAN BOVENAF. De wetgever heeft dat zo beslist. En wetten komen nog steeds democratisch tot stand.
    Om je taak uit te voeren zoals opgedragen door je baas zonder aan de andere kant ook maar iemand op de teentjes te trappen is lastig.
    Het vergt een hoop tact, kennis, inzicht en ervaring. En aangezien ambtenaren ook gewoon mensen zijn, beschikt de ene nu eenmaal meer en de ander minder over alle gewenste eigenschappen. OF is het schippersgilde hierop een uitzondering?
    Om al deze, naar mijn mening over het algemeen, goedwillende mensen, over een kam te scheren is veel te kort door de bocht.
    Zo veroordelen de mensen bij RWS ook niet alle schippers omdat er eentje zonder geldig vaarbewijs is gepakt.
    Zorgen dat je zaken in orde zijn, is het beste recept. Neem je bewust een risico wanneer dat niet zo is, dan ook niet klagen wanneer je wordt betrapt.

    Rijsdijk
    Leraar Nautop

    Geplaatst door: Rijsdijk op
  • De varende medeverkers van RWS hebben sinds kort deze bevoegdheden, deze bevoegdheden zijn ook voor die medewerkers nieuw. RWS heeft altijd een handhavende taak gehad maar nu hebben zij een uitbreiding van hun bevoegdheden gekregen. Een goede opleiding vooraf is er niet geweest en deze medewerkers worden min of meer in het diepen gegooid. Dat dit nu is gebeurd heeft ook te maken met het feit dat de binnenvaart niet gewend is dat RWS niet alleen voor een praatje pot en een bakkie koffie aan boord komt maar ook om een controle uit te voeren. Eerst was het IVW en KLPD en nu is het RWS

    Geplaatst door: Co op
  • Schippers moeten ook altijd wat te zeuren hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: kees op
  • Hulde aan de rws/ goed door gaan met controleren!!maar niet arraogant gaan doen of over pietlutttige dingetjes vallen. maar een waarschuwing is ook voldoende meestal om het in orde temaken.verder : na 4 zwaare overtredingen zoals met a1 b vaar varen en dus onderbemand en bij drankmisbruik(wat best op 0.3 promiel mag komen)vaarbewijs en vervoersvergunning in nemen. groetjes en goeie vaart

    Geplaatst door: ikke op
  • Pak ook eens die schipper die dag en nacht vaart en alleen aan boord is

    Geplaatst door: cor op
  • Dus stel ik voor dat deze zelfde RWS die vast ook meeleest ook eens op de bezettingsgraad gaat controleren MET de geldige papieren Zou een heleboel valse concurentie oplossen
    Want we maken zoveel drukte dat deze beste man geen vaarbewijs heeft wat dan ook wel terecht is maar kijk even verder of komen we dan te dicht bij ieder in het gangboord

    Geplaatst door: voorstander van eerlijkheid op
  • Dit zat er natuurlijk een keertje aan te komen… Niet dat ik het goed wil praten dat iemand een klap uitdeelt en zeker niet als degene zelf zijn zaken niet op orde heeft maar het tegenwoordige optreden van RWS is op z’n minst arrogant te noemen. Ik vond juist dat we de laatste jaren goed met de waterpolitie overweg konden. Wij zorgden dat we de zaken in orde hadden en zij stonden niet meteen met het bonnenboekje klaar als er (per ongeluk) toch even iets niet helemaal oké was. Er was altijd redelijk te praten. Zelfs de Wasserschutz in Duitsland vind ik over het algemeen redelijke mensen. Even de papieren controleren, een babbeltje over van alles en nog wat en wég zijn ze weer. Nu heeft RWS bevoegdheden gekregen en komen ze meteen op alle slakken zout leggen. Als je maar lang genoeg zoekt kom je op elk schip, oud of nieuw, wel iets tegen wat nét niet helemaal in orde is. Het gaat ook niet alleen om de controles maar ook om het ligplaatsenbeleid. Dit alles roept irritaties op en nogmaals keur ik het gebeurde af maar ik kan me voorstellen dat het voor iemand met “losse handjes” soms wel moeilijk gemaakt word om zich in te houden.

    Geplaatst door: Garfield op
  • Zonder rijbewijs mag je niet rijden dus zonder vaarbewijs niet varen, is toch duidelijk?
    En dan je eigen zo opstellen?Goede reclame voor de binnenvaart!
    En verder heeft Gerrit van den Adel het bij het rechte eind.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • Dat is dus geen schipper want een schipper heeft een vaarbewijs. Je word natuurlijk wel eens helemaal simpel van al die controles maar dit is toch geheel terecht dat die man gepakt word , het zou ook lekker zijn als je zelf de opleiding hebt gedaan en iemand anders gaat op de bonnefooi maar aan rommelen. Leuk ook voor de ondernemers jij maar dure gediplomeerde mensen aannemen en een ander lekker onder de tarieven aannemen…

    Geplaatst door: jan op
  • Ik heb er ook gruwelijke hekel aan dat RWS meer bevoegdheid krijgt. Maar als je iemand naar de keel vliegt, heb je alleen jezelf ermee. Er zijn regels in dit land. Ga je daartegen vechten heb je jezelf ermee. Je ertegen verzetten moet je op hoger niveau doen!!!

    Geplaatst door: sjonnie op
  • Goedemiddag.
    Even een reactie op schipper met vaarbewijs.
    Ik ben dan wel pas 47 jaar,dus 2 jaar jonger als 49 maar heb mijn patent niet gekregen.
    Heb er gewoon in Rotterdam destijds examen voor moeten doen,dus waar u deze opmerking vandaan heeft begrijp ik niet helemaal.
    Het bewijs van vakbekwaamheid hebben we wel gewoon gekregen,en het marifoon certificaat vroeger ook in de tiid dat er nog geen pasfoto’s op voorkwamen.
    Je moest netjes beloven geen misbruik te maken en een papier ondertekenen en dan kreeg je het opgestuurd.
    Natuurlijk bestonden er zeker wel gekochte patenten.(Straatsburg,Hamburg).
    Net zoals gekochte Certificaten van onderzoek,die nog steeds voorkomen zelfs.(ook in Nederland)
    En verder is al die controle niet zo leuk misschien,maar echt onbeleefde mensen van Politie of Rijkswaterstaat heb ik in Nederland nog niet aan boord gehad.
    Natuurlijk zijn er vriendelijke en minder vriendelijke ambtenaren,maar die heb je onder onze collega’s ook
    En verder gewoon zorgen dat je papieren in orde zijn dan krijg je ook geen gedonder.
    Groeten en goeie reis verder allemaal

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel op
  • Ja de manier HOE ze aan boord komen…..
    Leer mij die gasten kennen Ze hebben ook ineens “bevoegdheden” gekregen waar hun EGO nog meer kan “groeien” En waar ze niet eens een opleiding voor gevolgd hebben DUHH
    Maar als je diezelfde gasten aanspreekt op de SAV verklaring WETEN ze ineens NIETS??!!!
    Nee wij moeten zoveel maar wij hebben ook rechten
    JE KAN TEVER gaan!!!
    We zullen nooit het hele verhaal weten

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • De meeste schippers van 49 jaar hebben hun patent of vaarbewijs gekregen dus dat verschil zie ik niet zo,maar je moet hem nu wel hebben natuurlijk.

    Geplaatst door: schipper met vaarbewijs op
  • hieruit blijkt dus dat er niet genoeg gecontroleerd kan worden, door wie dan ook, deze “schipper” had geen vaarbewijs en zo één komen we wel tegen op het water…zorg gewoon dat je alles een beetje op orde heb dan komen ze ook niet zo vaak

    Geplaatst door: pieter op
  • Dat krijg je als jan en alleman te pas en te onpas aan boord kan stappen om te controleren

    Geplaatst door: C. de Vette op

Reageer

Schipper op de vuist met RWS-controleurs | Schuttevaer.nl

Schipper op de vuist met RWS-controleurs

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft vrijdag 11 juni in Wijk bij Duurstede een schipper aangehouden nadat medewerkers van Rijkswaterstaat aangifte van bedreiging en mishandeling tegen de man hadden gedaan.

Een controle aan boord
van het schip van de verdachte liep uit de hand waarna de
Rijkswaterstaatmedewerkers het KLPD inschakelden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Geen sympathie voor iemand op kunnen brengen betekend niet dat je iemand gelijk bij z’n strot moet pakken dat heeft niets met normen en waarden te maken.De desbetreffende schipper had zij zaakjes niet in orde daar moet hij ook zijn straf voor krijgen.Het is in heel Nederland bekend dat onze bedrijfstak in zwaar weer verkeerd.Je probeert alles om je hoofd boven water te houden en dan stapt er iemand aan boord die begint te zeuren over een Led lampje van 0,5 cm wat je 10 meter voor de kop al niet meer ziet.Begrijp je dan dat er iets begin te kriebelen? Nogmaals dat is geen reden om te gaan slaan,maar ik kan het heel goed begrijpen!!

    Geplaatst door: harry op
  • Punt uit, is dat constructief overleg of RWS dictatuur?

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Schippersvrouw Maria: Uit uw reacties maak ik op dat het bij u (en waarsch. ook anderen) nogal diep zit.
    Uw verhaal is echter volledig in strijd met de realiteit. Indien mogelijk wordt er ALTIJD opgetreden tegen misdragende jachtenschippers. Zomers hebben wij er bij RWS dan ook een dagtaak aan.
    En veel collega’s weten echt wel het e.e.a. over SAV-verklaringen (hoewel misschien nóg niet voldoende). U heeft toevallig iemand getroffen die daar kennelijk niets van wist, wat vreemd is. Verder vraag ik me af of u werkelijk een proces-verbaal ontvangen heeft voor de letter die 1,5 mm te klein zou zijn. En mocht dit wél het geval zijn, dan is dit inderdaad een beetje erg zoeken. Maar misschien ligt het ook wel aan uw instelling tegen over de ambtenaar (wat het uiteraard niet goed praat).
    Varen zonder vaarbewijs kan gewoon niet. Agressie al helemaal niet! Er zijn regels, punt uit.

    Geplaatst door: RWS op
  • Ja meer Johan wij varen voor ons beroep en er varen jachtenschippers rond voor diegene die zich aangesproken voelt die varen als verstandloze rond zonder vaarbewijs en die de mensen die voor hun beroep varen een hartaanval bezorgen Maar als je dan de RWS of een politieboot er op aanspreek zijn ze niet thuis En ze treden al helemaal niet op als er hinderlijke golfslag door diezelfde jachtenschippers wordt veroorzaakt
    Dus als U zich aangesproken voelt PRIMA doe er wat aan want We worden vaak op de kast gejaagd voor dingen waar ik me over afvraag….
    Een letter die 1,5 mm te klein De desbetreffende persoon ging met een geo3hoek de letter meten…Hoe bedoel je…

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Aan Harry en alle die het zich aantrekken,

    Ik vaar voor mijn plezier op een jacht en soms ook in het donker. Ik sta volledig achter RWS wat betreft de hinderlijke of verwarrende verlichting. Voor mij zonder radar is het heel moeilijk in te schatten wat er soms aan komt varen.
    Zo zie je maar weer, RWS moet zeer veel verschillende belangen behartigen. Ik ben dan ook van mening dat ze dit zo goed mogelijk doen, maar het is soms moeilijk te begrijpen voor een andere partij.
    Overigen sluit ik me volledig aan bij Joep. Respecteer elkaar en elkaars werk.

    En denk er aan het blijven politieke keuzen.

    Mvg,

    Geplaatst door: johan op
  • Tja Harrie.

    Dus jij rechtvaardigd dat de schipper,die zwaar in overtreding is, een controleur naar de strot grijpt!!!
    Zoals zo vaak gesteld als je de zaak voor elkaar hebt is er niks aan de hand maar degene die over het randje heen gaan mogen te pas en te onpas roepen dat KLPD en RWSers een stelletje…. zijn.
    Ik denk dat jullie iets gemist hebben in de opvoeding. Waar zijn onze normen en waarden gebleven?
    Groeten Joep

    Geplaatst door: Joep op
  • Zo lang de RWS gaat lopen zeuren over een LED lampje in een camera terwijl er complete discotheken rondvaren op het Amsterdan Rijnkanaal kan ik geen enkele symphatie opbrengen voor deze mensen.Ik hoop dat de desbetreffende RWS’er dit leest en weet waar we het over hebben.

    Geplaatst door: harry op
  • Geachte schippers,

    Lezen is ook een vak blijkbaar. Ik schreef dat ik als docent werd ingehuurd. Niet dat ik de opleiding verzorgde die hoorde bij de nieuwe opsporingsbevoegdheden.

    Bij RWS is het net als elders; er komen taken bij. Gevraagd of ongevraagd. Welke schipper zit er te wachten op bijkomende taken als gevolg van allerlei regelgeving? Maar het komt er wel bij. En is iedereen die als schipper is begonnen ook een goede administrateur of een zakenman? Kijkend naar de ontwikkelingen door de jaren heen, zou dat wel moeten. Maar is dat ook zo? En welke schipper legt daarom zijn schip tegen te wal. Weinig of geen een, lijkt mij.
    Bij RWS is het niet anders. Taken komen erbij, functies veranderen onder druk van de altijd maar doorgaande veranderingen en ontwikkelingen.
    En net als in de binnenvaart een goede schipper nog geen goede administrateur of zakenman is, zijn er bij RWS mensen die prima weten van de hoed en de rand maar daarom nog niet noodzakelijkerwijs een goede opsporingsambtenaar zijn.
    Bovendien, geef de mensen daar gewoon een kans om in die rol te groeien. Als schipper heb je toch ook een leerproces doorlopen. Of kon iedereen perfect alles zodra hij in de binnenvaart begon?

    Rijsdijk

    Geplaatst door: Rijsdijk op
  • met de laatste 2 eens.gewoon normaale controle.gewoon normaal doen.zeker wel eens een menings verschil.maar gewoon rustig praten.vragen waar staat dat dan?welk regelement en dan als je het er niet mee eens bent dan gewoon altijd ja sorrie ik heb het niet geweten.volgengende keer maak ik het in orde.mijn brandblussers zijn over de datum nu.als ze langs komen komende week dan zal ik dat eerst even mededelen dat scheeld weer eenboete of warnung.gewoon je zooi op orde hebben zo niet dan weet je zelf wat je fout doet.. weer minstens jaar geen grote controle alleen op bemanning.toppie toch? je moet ze gewoon voor zijn met de regels.ook zijn ze onzinnig.je trekt toch aant korste eindje

    Geplaatst door: ikke op
  • Nee hoor Sjaak, ik vaar ruim 20 jaar en heb het nooit anders meegemaakt als u.
    Om de 2 a 3 jaar een controle hier en in Duitsland en nooit problemen, heel af en toe een Warnung voor iets wat nét niet klopte, maar dat klopt dan weer had ik t maar moeten doen!
    Boos worden als je weet dat je fout zit, nou dan zit je pas echt goed fout!!

    Geplaatst door: hans op
  • Ca 2mnd. geleden een man van RWS in Amsterdam lanszij, met een stickie, en brochure.
    Schipper als u dit even overneemt op u pc, en leest, dan moet ik minder uitleggen.
    We hebben zeker een half uur gezellig over de toekomst van dit verhaal gesproken, en weg wastie.
    Afgelopen week tijdens de vaart KLPD langszij, voor het eerst in ruim 2,5 jaar Ca. half uur controle en ook weer over alles en nog wat gebabbeld, elkaar goede reis gewenst,en weg wastie.
    Hadden wij dan de eenige twee goede ambtenaren of zouden er meer van dit slag zijn?

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Wij worden ook maar in het diepe gegooid, ineens moeten we gaan handhaven op de nieuwe binnenvaartwet, sommige klpd-ers zien dit als “broodroof” maar dit word door hogerhand opgelegd.
    Overal heb je verschillende mensen,bij rws, klpd, havendienst, douane. Je hebt ook wel eens een bakker die met z’n verkeerde been uit bed is gestapt en is dan ook niet de vrolijkste.
    Als je je boeltje in orde hebt, maakt het niet uit door wie je gecontroleerd wordt.
    Op elk schip is wel iets te vinden.
    De ene schrijft overal voor de andere niet, die mensen heb je bij rws en bij de klpd.
    Voor dat ik bij rws kwam heb ik een jaar of 20 gevaren. In loondienst, voor me zelf, van alles en nog wat, toen kreeg ik ook wel eens een bekeuring en dacht ik ook wel eens “moet dat nou” wat een zeikerd.

    Als iedereen nu eens gewoon doet, doe je gek genoeg. Goeie reis allemaal.
    Gergoet,

    Geplaatst door: rws-er op
  • @Nico

    Waar schrijf ik dat? Nergens beweer ik dat een schipper de boel mag belazeren. Mij geen stellingen aanwrijven die ik niet heb geponeerd, zorgvuldig reageen blijkt ook een kunst die niet iedereen beheerst.

    Ik heb het over over de muur gooien van taken bij mensen die daar vooraf niet voor zijn gevraagd, laat staan op geschiktheid zijn beoordeeld. Zoals uit de reactie van Rijsdijk blijkt zijn ze er naar zijn mening ook niet allemaal even geschikt voor.

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • Beste Leraar Nautop,

    U zal best heel goed u opleiding hebben gegeven maar nu op het moment word met een controle gezocht en niet gecontroleerd en dat is een groot verschil laats een controle alles in orde maar de handleiding hoe je een marifoon moet bedienen was niet aan boord de volgend keer zorgen dat dat aan boord is ,ik zal u eerlijk zeggen ik ben 20 jaar schipper ik had er nog nooit van gehoord er zijn bij rws gewoon lijsten met overtredingen met de boete erachter wat te betalen .Waar gaat dit over als dit van hogerhand word opgelegt zou ik intern voordat ik dat ten uitvoer zou brengen eerst bij de klpd informeren en voor laten lichten hoe zij controleren voor dat u dit werk op u neemt .
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • @ CJ,

    Slecht managment bij RWS geeft de schipper nog geen vrijbrief om de boel te belazeren.

    Geplaatst door: Nico op
  • @Rijsdijk

    Tot voor kort hadden de schippers te maken met beroepshandhavers (KLPD) die voor die taak werden geselecteerd tijdens hun sollicitatieprocedure. Van hen mag die tact, kennis en inzicht worden verwacht, en zij zullen er tijdens hun opleiding veel aandacht aan hebben moeten besteden. Hoeveel tijd kregen de leden van de gele politie om deze tact, kennis en dit inzicht te verwerven? Is er daarbij individueel geselecteerd op geschiktheid voor het uitoefenen van deze taken voordat ze werden opgelegd? Ik hoop het wel, maar vrees van niet. Een goed verkeersleider maakt nog geen goed handhaver. Slecht management, als geen aandacht wordt besteed aan geschiktheid voor nieuwe taken, ondoordacht en kortzichtig. Maar dat schijnen tegenwoordig de voornaamste eigenschappen van managers te moeten zijn, uitzonderingen daargelaten.

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • Ik zat als ingehuurd docent bij RWS dicht op het vuur toen discussie intern werd gevoerd over deze “nieuwe” bevoegdheden. (Slechts een deel is nieuw, andere bevoegdheden werden niet ingevuld) Ik heb zeer veel mensen van de RWS-vaartuigen gesproken in deze periode en spreek nog vaak met mensen uit deze groep.
    Hun reacties liepen sterk uiteen. Sommigen vonden het prettig deze taak erbij te krijgen. Daarbij waren de meesten van mening dat het kon bijdragen aan een veiliger verkeer op de binnenwateren. Een ENKELING kon niet wachten om te beginnen. Weer anderen vonden het helemaal niks. Niet iedereen is immers als opsporingsambtenaar in de wieg gelegd. Maar ja, de taak werd hen iuiteindelijk wel opgedragen VAN BOVENAF. De wetgever heeft dat zo beslist. En wetten komen nog steeds democratisch tot stand.
    Om je taak uit te voeren zoals opgedragen door je baas zonder aan de andere kant ook maar iemand op de teentjes te trappen is lastig.
    Het vergt een hoop tact, kennis, inzicht en ervaring. En aangezien ambtenaren ook gewoon mensen zijn, beschikt de ene nu eenmaal meer en de ander minder over alle gewenste eigenschappen. OF is het schippersgilde hierop een uitzondering?
    Om al deze, naar mijn mening over het algemeen, goedwillende mensen, over een kam te scheren is veel te kort door de bocht.
    Zo veroordelen de mensen bij RWS ook niet alle schippers omdat er eentje zonder geldig vaarbewijs is gepakt.
    Zorgen dat je zaken in orde zijn, is het beste recept. Neem je bewust een risico wanneer dat niet zo is, dan ook niet klagen wanneer je wordt betrapt.

    Rijsdijk
    Leraar Nautop

    Geplaatst door: Rijsdijk op
  • De varende medeverkers van RWS hebben sinds kort deze bevoegdheden, deze bevoegdheden zijn ook voor die medewerkers nieuw. RWS heeft altijd een handhavende taak gehad maar nu hebben zij een uitbreiding van hun bevoegdheden gekregen. Een goede opleiding vooraf is er niet geweest en deze medewerkers worden min of meer in het diepen gegooid. Dat dit nu is gebeurd heeft ook te maken met het feit dat de binnenvaart niet gewend is dat RWS niet alleen voor een praatje pot en een bakkie koffie aan boord komt maar ook om een controle uit te voeren. Eerst was het IVW en KLPD en nu is het RWS

    Geplaatst door: Co op
  • Schippers moeten ook altijd wat te zeuren hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: kees op
  • Hulde aan de rws/ goed door gaan met controleren!!maar niet arraogant gaan doen of over pietlutttige dingetjes vallen. maar een waarschuwing is ook voldoende meestal om het in orde temaken.verder : na 4 zwaare overtredingen zoals met a1 b vaar varen en dus onderbemand en bij drankmisbruik(wat best op 0.3 promiel mag komen)vaarbewijs en vervoersvergunning in nemen. groetjes en goeie vaart

    Geplaatst door: ikke op
  • Pak ook eens die schipper die dag en nacht vaart en alleen aan boord is

    Geplaatst door: cor op
  • Dus stel ik voor dat deze zelfde RWS die vast ook meeleest ook eens op de bezettingsgraad gaat controleren MET de geldige papieren Zou een heleboel valse concurentie oplossen
    Want we maken zoveel drukte dat deze beste man geen vaarbewijs heeft wat dan ook wel terecht is maar kijk even verder of komen we dan te dicht bij ieder in het gangboord

    Geplaatst door: voorstander van eerlijkheid op
  • Dit zat er natuurlijk een keertje aan te komen… Niet dat ik het goed wil praten dat iemand een klap uitdeelt en zeker niet als degene zelf zijn zaken niet op orde heeft maar het tegenwoordige optreden van RWS is op z’n minst arrogant te noemen. Ik vond juist dat we de laatste jaren goed met de waterpolitie overweg konden. Wij zorgden dat we de zaken in orde hadden en zij stonden niet meteen met het bonnenboekje klaar als er (per ongeluk) toch even iets niet helemaal oké was. Er was altijd redelijk te praten. Zelfs de Wasserschutz in Duitsland vind ik over het algemeen redelijke mensen. Even de papieren controleren, een babbeltje over van alles en nog wat en wég zijn ze weer. Nu heeft RWS bevoegdheden gekregen en komen ze meteen op alle slakken zout leggen. Als je maar lang genoeg zoekt kom je op elk schip, oud of nieuw, wel iets tegen wat nét niet helemaal in orde is. Het gaat ook niet alleen om de controles maar ook om het ligplaatsenbeleid. Dit alles roept irritaties op en nogmaals keur ik het gebeurde af maar ik kan me voorstellen dat het voor iemand met “losse handjes” soms wel moeilijk gemaakt word om zich in te houden.

    Geplaatst door: Garfield op
  • Zonder rijbewijs mag je niet rijden dus zonder vaarbewijs niet varen, is toch duidelijk?
    En dan je eigen zo opstellen?Goede reclame voor de binnenvaart!
    En verder heeft Gerrit van den Adel het bij het rechte eind.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • Dat is dus geen schipper want een schipper heeft een vaarbewijs. Je word natuurlijk wel eens helemaal simpel van al die controles maar dit is toch geheel terecht dat die man gepakt word , het zou ook lekker zijn als je zelf de opleiding hebt gedaan en iemand anders gaat op de bonnefooi maar aan rommelen. Leuk ook voor de ondernemers jij maar dure gediplomeerde mensen aannemen en een ander lekker onder de tarieven aannemen…

    Geplaatst door: jan op
  • Ik heb er ook gruwelijke hekel aan dat RWS meer bevoegdheid krijgt. Maar als je iemand naar de keel vliegt, heb je alleen jezelf ermee. Er zijn regels in dit land. Ga je daartegen vechten heb je jezelf ermee. Je ertegen verzetten moet je op hoger niveau doen!!!

    Geplaatst door: sjonnie op
  • Goedemiddag.
    Even een reactie op schipper met vaarbewijs.
    Ik ben dan wel pas 47 jaar,dus 2 jaar jonger als 49 maar heb mijn patent niet gekregen.
    Heb er gewoon in Rotterdam destijds examen voor moeten doen,dus waar u deze opmerking vandaan heeft begrijp ik niet helemaal.
    Het bewijs van vakbekwaamheid hebben we wel gewoon gekregen,en het marifoon certificaat vroeger ook in de tiid dat er nog geen pasfoto’s op voorkwamen.
    Je moest netjes beloven geen misbruik te maken en een papier ondertekenen en dan kreeg je het opgestuurd.
    Natuurlijk bestonden er zeker wel gekochte patenten.(Straatsburg,Hamburg).
    Net zoals gekochte Certificaten van onderzoek,die nog steeds voorkomen zelfs.(ook in Nederland)
    En verder is al die controle niet zo leuk misschien,maar echt onbeleefde mensen van Politie of Rijkswaterstaat heb ik in Nederland nog niet aan boord gehad.
    Natuurlijk zijn er vriendelijke en minder vriendelijke ambtenaren,maar die heb je onder onze collega’s ook
    En verder gewoon zorgen dat je papieren in orde zijn dan krijg je ook geen gedonder.
    Groeten en goeie reis verder allemaal

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel op
  • Ja de manier HOE ze aan boord komen…..
    Leer mij die gasten kennen Ze hebben ook ineens “bevoegdheden” gekregen waar hun EGO nog meer kan “groeien” En waar ze niet eens een opleiding voor gevolgd hebben DUHH
    Maar als je diezelfde gasten aanspreekt op de SAV verklaring WETEN ze ineens NIETS??!!!
    Nee wij moeten zoveel maar wij hebben ook rechten
    JE KAN TEVER gaan!!!
    We zullen nooit het hele verhaal weten

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • De meeste schippers van 49 jaar hebben hun patent of vaarbewijs gekregen dus dat verschil zie ik niet zo,maar je moet hem nu wel hebben natuurlijk.

    Geplaatst door: schipper met vaarbewijs op
  • hieruit blijkt dus dat er niet genoeg gecontroleerd kan worden, door wie dan ook, deze “schipper” had geen vaarbewijs en zo één komen we wel tegen op het water…zorg gewoon dat je alles een beetje op orde heb dan komen ze ook niet zo vaak

    Geplaatst door: pieter op
  • Dat krijg je als jan en alleman te pas en te onpas aan boord kan stappen om te controleren

    Geplaatst door: C. de Vette op

Reageer