Taigeta in storm zonder brandstof

Het onder Dominicaanse vlag varende vrachtschip Taigeta is donderdag 1 april in opdracht van haar Letse eigenaren naar Falmouth gesleept. Dinsdag 30 maart zond de Britse Kustwacht uit voorzorg een reddingboot en later de kustwachtsleper Anglian Earl naar de 82 meter lange en 3085 ton metende Taigeta. Ze lag toen zonder navigatieverlichting bij stormweer achter krabbend anker nabij Plymouth.

Ze bleek gebrek aan brandstof te hebben. De brandstofvoorraad was zelfs te klein geworden om ’s nachts de ankerlichten te laten branden. Inmiddels was het al zover gekomen, dat de 11 Russische en Oekraïense bemanningsleden de brandstof van de reddingssloepen hadden afgetapt om de generator draaiende te houden. Koken kon niet meer en de bemanning moest zijn warme maaltijd koud nuttigen. ’s Nachts moesten zij hun weg op het schip in totale duisternis zien te vinden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Taigeta in storm zonder brandstof | Schuttevaer.nl

Taigeta in storm zonder brandstof

Het onder Dominicaanse vlag varende vrachtschip Taigeta is donderdag 1 april in opdracht van haar Letse eigenaren naar Falmouth gesleept. Dinsdag 30 maart zond de Britse Kustwacht uit voorzorg een reddingboot en later de kustwachtsleper Anglian Earl naar de 82 meter lange en 3085 ton metende Taigeta. Ze lag toen zonder navigatieverlichting bij stormweer achter krabbend anker nabij Plymouth.

Ze bleek gebrek aan brandstof te hebben. De brandstofvoorraad was zelfs te klein geworden om ’s nachts de ankerlichten te laten branden. Inmiddels was het al zover gekomen, dat de 11 Russische en Oekraïense bemanningsleden de brandstof van de reddingssloepen hadden afgetapt om de generator draaiende te houden. Koken kon niet meer en de bemanning moest zijn warme maaltijd koud nuttigen. ’s Nachts moesten zij hun weg op het schip in totale duisternis zien te vinden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer