Rabo houdt rekening met faillissementen

‘We houden rekening met kredietverliezen in de binnenvaart, de bouw en de tuinbouw’, zegt woordvoerder René Loman van de Rabobank. ‘Maar vooralsnog passen we de geduldstrategie toe. We hebben veel goede klanten in de sector en zo lang dat verantwoord is, proberen we ze te helpen met uitstel van hun betalingsverplichtingen.’

Door Marja de Vet
Dat is volgens Loman niet uitzonderlijk. ‘Dat doen we al tientallen jaren. Juist in deze slechte tijden moet een bank zo lang als het kan achter de klanten staan. We spannen ons zo goed mogelijk in voor de sector en wachten tot de markt weer aantrekt.’
De binnenvaart kan volgens Loman geen oplossingen van de bank verwachten. ‘De sector zal zelf de problemen moeten oplossen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (99)

  • Ik heb de oplossing voor de banken fusies school de bank medewerkers om om schipper te worden of onderhoud monteur kunnen die er op gaan zitten voor niks of crusen in een grind gat of nog beter trap de tangs vol olie en enkele reis ijsland

    Geplaatst door: Jantje op
  • Beste schippers (ondernemers), zoals ik het bekijkt zijn jullie (incl. ikzelf) dom volk. We zeuren allemaal over slechte prijzen en over dhr. Looman, maar de sleutel naar verandering ligt bij onszelf. Nee, dan moet er iemand aan te pas komen om onze prijzen weer in de lift te krijgen zoals dhr. v. Megen. Dan behoren wij tot een dom volk, als allen de prijzen van 2008 hanteren en daaronder niet meer aanneemt, is het toch over!!! Maar nee, beuren wat er beurt, we zullen varen al is het naar onze faillietsement toe. Maar nee, als ik het niet doet, dan doet de buurman het (we horen niet anders). Is het wel eens bij de schippers in hun brijn opgekomen dat wij de buurman zelf zijn? Wijs eens met onze vingers niet naar een ander maar naar de EUBO, en sluit je daarbij aan, jah maar, niet jah maar, als die persoon (zakken vullen praten ze over) geld gaat verdienen GAAN WIJ DAT OOK HOOR. Dit is de oplossing om weer rente en aflossing te betalen. Dan zijn de schippers die dhr. Looman een v erhaaltje voor gaat lezen. Nu word men voor L*L gezet door een persoon van de bank, draai de boel eens om???? Het is zo makkelijk, maar door onze domheid te moeilijk om op te lossen.

    Geplaatst door: BdL op
  • Ja hoe zat dat ook alweer pers vrijheid!

    Geplaatst door: jw.vissers op
  • De macht van de Rabo bank gaat erg ver ,ze zijn in staat de berichtgeveng naar hun hand te zetten. Of zou Schuttevaer of haar redacteuren ook bankieren bij de Rabo en een waarschuwing hebben gekregen.

    Geplaatst door: Peter op
  • Tegen domheid is geen kruid gewassen!

    Geplaatst door: viooltje op
  • dhr loman moet maar de politiek in gaan,als daar woorden niet goed vallen draaien die de woorden daar ook weer om ,wie dit nu gelooft gelooft ook in sprookjes zeker.

    Geplaatst door: ag op
  • Iword zo langzamerhand schijtziek van die vd meulen, dit is niet de eerste keer dat er “nieuws” word aangepast en zal ook niet de laatste keer zijn hoe betrouwbaar kom je over dan. Ga zo door vd meulen!

    Geplaatst door: konfjoest op
  • Meenr Dirk, Ja ik heb het ook zo gelezen maar ik dacht dat IK alleen het ZO had gelezen… Dus NU is het NOG VEEL ERGER De bank wilde stiekem dat beleid gaan uitvoeren….
    Dus de onrust is niet geheel onterecht

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Als ik het nu goed begrijp,na de reactie van de hr.v/d Meulen,is de uitspraak wel gedaan door de heer Loman,maar had het niet in de schuttevaer geplaats mogen worden.Of….zie ik het verkeerd?

    Geplaatst door: Dirk op
  • Dag mensen,

    graag wil ik via deze weg onder de aandacht brengen dat Rabobank Merwestroom
    ook aan positieve akties doet!
    Als het goed is heeft ieder Rabobanklid een kaart gekregen met een code
    waarmee je kunt stemmen op 1 van de zeven goede doelen die aangedragen zijn.
    Onder deze doelen wordt een bedrag naar rato van stemmen verdeeld van E
    25.000,-
    En een van die doelen is het Nationaal Kamp voor Schipperskinderen!!
    Dus mensen, kijk op http://www.rabobank.nl/merwestroom en stem !

    Fam. Romijn – Fernhout
    ms Alm

    Geplaatst door: A. Romijn op
  • Meneer Nico Om dan toch maar ergens verder op in te gaan U heeft het toch een soort zelf uitgelokt “zo’n reactie” Want als, zoals U het dan zegt zelf formuleerd, iets is tussen u en de andere partijen Waarom schrijft U dan zo op die puberaal LBO site? Getuigd dat dan niet iets over Uw zelf….
    En over lekker anoniem Dat zie je over Meneer van Haaften Wordt ook door betweters op de persoon afgefakkeld…. En daar gaat U, toen zo’n zogenaamde discussie al aan de gang was, zo’n reactie hier neer zetten……
    Nee ik kijk wel uit met mijn eigen naam hier neer te zetten
    Maar toch krijgen we weer NIET de waarheid te weten … Want anders zou Meneer van der Meulen allang wat proberen recht te zetten Want diezelfde meneer kan WEL mensen van deze site verwijderen…. Ja… Maar het zal allemaal wel We geloven het allemaal wel

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Effe zonder gekheid.

    Juist de Jongens die graag vanaf 16 als de gesmeerde bliksem naar boord wouden om schipper te worden, die zaten op het LBO (en niet eens altijd op LBO c-nivo).

    Vele daarvan zie ik het nu toch nog redelijk redden, en niet eens behroen tot de bekende door-, door- doorvaarders. Een gezonde dosis boeren slimheid kan ook veel waard zijn!

    Wie toen (jaren 1990) wel verder wilde leren en doordenken, weinigen daarvan heb ik uberhaupt nog schipper zien worden.

    Maar als de groep ‘niet reken, altijd ja zeggen tegen elke prijs’ dan toch nog zo groot is; die hebben toch allemaal ook die cursus moeten doen:
    http://www.maritiemecursussen.nl/cursus/STC+B.V./Binnenvaart+ondernemer

    Of zouden er écht zoveel varen met een achtergestelde lening van een bevrachter; en zo een vrijstelling voor dit diploma hebben bemachtigd??

    Alles lijkt nu wel mogelijk,

    Geplaatst door: C.Janszn. op
  • NICO LBO is ze nog niet gelukt ze zijn niet verder gekomen als kleuter aanboord !!!!!!!

    Geplaatst door: !!!! op
  • Beste “Wilt U de “waarheid” wel weten”

    Ik ben niet tevreden met elk antwoord dat ik krijg maar omdat ik het op een fatsoenlijke manier aan beide partijen heb gevraagd heb ik ook van beiden een antwoord gekregen. dat getuigd van meer respect dan anoniem wat gissen en trappen op deze site. Als ik het merendeel van de reacties op deze site lees dan ligt het niveau op puberaal LBO. Ik hoop maar dat dat geen mensen zijn die een eigen schip hebben want dan hebben we nog een lange weg te gaan !

    Geplaatst door: Nico op
  • wie gaat ermee kijken naar sluis denbosch of schijndel of die sluizen in de flevopolder hoe ze proberen een schip van 110 of 135 meter lengte en een minimale breedte van 11.45 in die sluis proberen te proppen, dat word nog lachen. Nee, wat die Looman wil dat gaat gewoon stomweg niet omdat het economisch gezien voor de staat der nederlanden een catastrofale strop zou zijn!!!!!!! Onlangs heeft de tweede kamer nog een uitspraak gedaan dat de nederlandse economie niet zonder de binnenvaart kan dus ook niet zonder de oudere schepen.
    o ja, ik wist niet dat als je 38 jaar bent al oud en versleten bent.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • ARME STAKKERS DOET PIJN IN ME HART

    Geplaatst door: Ali B op
  • Meneer Nico , Wie er met z’n billen bloot gaan dat zal NIET de RABO-Bank zijn EN OOK NIET Meneer D. vd Meulen
    Draaien draaien en nog eens draaien Of denkt U dat U zijn “beste Vriend” bent en dat U zijn geheimpje mag delen Denk dat U zeer tevreden bent met welk antwoord U Uberhaupt ook krijgt AHUM
    Hoe hoog heeft U zichzelf staan….

    Geplaatst door: Wilt U de “waarheid” wel weten op
  • Net kleine kinderen, wat een reacties.

    Geplaatst door: tja op
  • Ongelooflijk,die Wouter alleen maar afkatten en zelf met z’n gewoon door blijven varen.Als iedereen zou stoppen met varen,al was het maar voor een maand,zou alles geregeld zijn,zelfs wettelijk.Wanneer er geen transport door de binnenvaart gedaan wordt,staat europa op z’n kop.Dat lukt alleen met heel de binnenvaart.Dan wordt er gesproken dat de boeren eensgezind zijn,maar die bepalen niet de economie,en jullie binnenschippers wel.KAP ER MEE en zie wat er gebeurt,wat heb je te verliezen,slechter als dit wordt het niet.

    Geplaatst door: j op
  • Ja meneer Nico , dat schreef ik al eerder Dat het als er op aangesproken zou worden als antwoordt zou krijge”:Niet goed geciteerd en of begrepen En ja hoor het wordt weer geleverd….. Ze kunnen het altijd zo draaien dat het klopt… wat ook alweer…
    Maar het is toch erg dat er zo gesold wordt met hun “eigen” klanten
    Ik geef mezelf maar een heeeeeel klein hoopje met “dat het tij wel een keer zal keren” of is dat ijdele hoop
    Iemand opperde eens om met z’n allen het spaargeld bij die bank op te nemen….

    Geplaatst door: kassafan op
  • Volgens mijn accountmanager die ik idd eens om uitleg heb gevraagd is het fout door Marja de Vet opgeschreven . Om die rede heb ik een Mailtje gestuurd naar Dirk vd Meulen de hoofdredacteur van dit blad. Het is al weer even geleden maar ik heb nog geen antwoord van dvdm retour ontvangen. Iemand moet hiet met de billen bloot .Wie zal het worden 😉

    Geplaatst door: Nico op
  • Wouter van Haaften

    Wij begrijpen 1 ding niet jij hebt bijna geen hypotheek en je levert je sleutels als eerste in ? Beetje raar he of vindt je niet veel succes wat ga je straks doen met je Woonwagen touren

    Geplaatst door: PIPO DE CLOWN op
  • Wouter ben je ook al afgesloten dan.
    Word nog romanties ook bij kaarslicht

    Geplaatst door: jaap op
  • Dat is nu het grote probleem met jullie: jullie lullen te veel en denken teveel te weten.Discussie van mijn kant gesloten

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Nou wij hebben andere dingen gehoord en gezien.
    droom maar lekker verder
    gr

    Geplaatst door: A van Hoorn op
  • Ik weet dat er mensen zijn die hopen of denken dat mijn sleutels afgepakt zijn maar die moet ik helaas teleurstellen.
    Ik ben zelf gestopt. Mede door eikeltjes zoals jullie ,waar ik me voor schaam om “collega” van te zijn. met sommige bekrompen mensen wens ik niet geasocieerd te worden.
    Blijven jullie nu maar lekker geloven wat jullie willen, maar geloof me : ik ben jullie een stap voor!!

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • @Jaap,

    Wat nou aktie?
    En jij dan verder varen voor €0,10 minder doorvaren onder de afgesproken prijs!

    De Rijnvaarders hebben het tot 1990 altijd nog wel kunnen verdienen; omdat er altijd wel een paar waren die hem inschreven op de Binnenlandse lijst.

    Dus anderen moesten altijd de kooltjes uit het vuur halen voor de bekende door-, door- doorvaarders. En laat ik het dan maar helemaal niet hebben over de overbekende figuren die het altijd al (voor een kwartje minder!), achter het bord om wouden doen.

    Dus Jaap, was jij al lid van de EUBO:
    Of moeten aderen nu ook weer de kooltjes voor jou en jouw kornuiten uit het vuur halen.

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • HET IS TYD VOOR AKTIE!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: JAAP op
  • Samenwerkingsverbanden, EUBO… Keep dreaming!! Als je de reacties tegen Wouter hier leest, is dat precies wat er mis is in de binnenvaart. De ene is nog a-socialer dan de ander. En dat moet dan de zogenaamde gezellige, samenwerkende binnenvaart vertolken…

    Geplaatst door: FraFra op
  • Breaking NEWS

    Wouter Heb jij de sleutels in gelevert of zijn ze afgepakt!!!!!!

    Geplaatst door: CURATOR op
  • Ik cteer Wouter dat mensen nooit genoeg hadden of hebben daar was jij er toch een van
    gr

    Geplaatst door: A van Hoorn op
  • Diep triest dat mensen op zulke posten, van die geweldige domme uitspraken kunnen doen. Het is overigens het beste bewijs, dat dhr Looman geen goede ondernemer is en het waarschijlijk ook nooit zal worden. Dat de Rabobank alles op de lange termijn bekijkt, blijkt niet waar. Dan had dhrr Looman nooit die baan gehad. MVG

    Geplaatst door: dvw op
  • Beste Wouter wie had het nu over hebberigheid jij toch en waarom loop je dan zo hard te schreeuwen in deze site over anderen

    Geplaatst door: jansen op
  • Ondernemen is een vak en daar was een dyploma voor nodig.
    Dit is afgeschaft en daar hebben de banken en rabo voorop handig op ingespeeld met de goedpratende jongens in glimmend pak.
    Resultaat, heden zijn er te veel schippers met schip en te weinig werk werk voor dat schip.
    Het glimmend pak zit reeds op kantoor te lachen of mogelijk zonder werk thuis met goed gevulde zakken.
    En wat roepen de banken met de rabo aan kop; er moet geld komen uit de EU, Nederland enz.want anders zijn wij ons kapitaal kwijt.
    SCHIPPERS wordt eens wijs.
    Jullie zijn met 4000 mede schippers en eigenaren.
    Wordt het eens eens onder elkander.
    Dan als dat kwartje is gevalllen gaan julie voor veel betere marktprijzen u werk doen.
    Dan lost die crisis voor julie van zelf op.
    Met 4000 mede strijders moet dat lukken, zoniet dan zit er een ziekte onder de schippers.
    Waar u alle zelf schuld aan hebt en niet een ander.

    Geplaatst door: Berend Bartelds op
  • In godsnaam stop dan ook met nieuwbouw op de markt te brengen,de overcapaciteit die er nu is werd al jaren voor gewaarschuwd en heeft niks te maken met de crisis.Dus stop met vracht en tankschepen in de vaart te brengen.Zo gaat het in de tankvaart straks hetzelfde,er zijn toch nog voldoende schepen die het waard zijn om omgebouwd te worden naar dubbelwandig in plaats van 5/6 miljoen op je nek te nemen,stoppen gvd.

    Geplaatst door: rob op
  • Zijn vandaag ook bij de Bank geweest maar had beter aanboord kunnen blijven niks wijzer geworden ze wachten alleen maar af.
    Wel had hij een lijstje waar verschillende schepen op stonden waaronder ook die twee koppelverbanden.
    Zegt hij nog niks voor jou.
    Heb maar hartelijk bedankt toen ik de prijs hoorde en gezegd breng maar naar treffers .
    Volgende week weer een afspraak kijken wat er dan weer wel en niet kan,gewoon vol houden en zen waar we terecht komen.
    Denk lekker aan de wal met uitzicht over het water

    Geplaatst door: A van Hoorn op
  • @w v haaften
    toppunt van ondernemen is toch echt niet ondernemen en dan aan de wal gaan zitten zat zijn van de binnenvaart?! maar jammer genoeg was jij niet de enige die makelaartje ging spuele

    Geplaatst door: e ratelband op
  • Jansen:
    van wie jij je info hebt weet ik niet maar alles wat ik heb heb ik zelf gekocht en opgebouwd. Mijn ouders zijn zo slim geweest om nooit een eigen schip te kopen.
    En dat ik een tweede OUD KOPPELVERBAND heb samengesteld heb is omdat ik het varen 3 jaar terug al zat was en full time aan de wal wilde.
    Eerst je informatie goeg ophalen voordat je dom gaat lullen JANSEN!!!

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Wouter als jij wel genoeg had waarom heb je dan nu twee koppelverbanden inplaats van het schip wat van je ouders was dan wou je toch ook meer Kortom iedereen heeft er toch aan mee gedaan

    Geplaatst door: jansen op
  • Arie je hebt groot gelijk! De crisis hadden we niet kunnen voorkomen, maar de binnenvaart is nu wel kapot door mensen die nooit genoeg hadden.

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Hoi Hallo
    Als je 2,5 miljoen eigen geld hebt (had) waarom dan weer in een nieuw schip investeren? Was het nog niet genoeg dan ? of moest er nog afgerekend worden met de belasting?
    Maar dan heeft hij ook geen 2,5 miljoen .
    En trouwens dat was ook gebakken lucht.
    Dat geeft niet maar als je dan zo’n geweldige ondernemer bent, weet je ook wanneer je er uit moet stappen en je winst moet nemen.
    Maar nee het was nooit genoeg altijd maar meer.
    En dank zij de hebzucht gaat de hele binnenvaart naar de knoppen.
    Dus dat zeg ik gegokt en verloren. En niks prut verhaal de waarheid is soms hard sorrie.

    Geplaatst door: Arie (Prut) op
  • meneer Arie Prut misschien heeft die man het probleem dat die met 2,5 miljoen eigen geld een 110 meter heeft gebouwd voor 5 miljoen in Nederland nu vaart hij ze,n aflossing niet meer op en gaan de banken roepen sorry maar verkoop eerst u vrije huis maar voordat wij geld erbij gaan lenen dit is voor iemand die 25 jaar vaart en nooit geen betalingsproblemen heeft gehad heel moeilijk te verwerken want iemand die 100% hyphotheek heeft loopt niet tegen deze problemen op gewoon omdat deze niets te verkopen heeft het bekende verhaal van een kale kip snap je voordat je begin te blaffen je doet je naam eer aan meneer prut… een prut verhaal

    Geplaatst door: hallo op
  • Geachte Ohja.
    Wat had u dan verwacht dat u alles mag houden als u failliet gaat.
    En nee u mag niet in zijn huis komen wonen.
    Er is vast wel nog een leuk huur flatje voor u 6 hoog achter in een wijk waar je niet niet wilt wonen.
    U heeft gegokt en verloren dat is de harde realiteit.

    Geplaatst door: Arie (Prut) op
  • met zijn alle janken en schelden doe iets aan jullie situatie ? dat zou beter zijn dan elkaar maar de schuld geven .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Meneer tjongect..
    Ja en dat bedoel ik nu precies… Nu kan het al NIET uit Maar TOCH wordt, blijft er OOK voor die vrachten gevaren worden Hoezo dit idee dan niet en zogenaamd wat ook niet uit kan WEL mee doorgaan Moet het dan tergent langzaam gaan naar het uiteindelijk zelfde resultaat Er gaat toch niemand zijn verstand gebruiken Want anders was dat allang gebeurd…
    Maar laat mij maar een kalf zijn Dan ben ik een jonge ondernemer en blijf ik toch wel varen…

    Geplaatst door: iemand met dat “domme” idee op
  • Tja en dan…. Wordt er toch achter de schermen geroepen dat die reporter verkeerd geciteerd EN/OF “verkeerd” begrepen heeft…
    Die boefjes zijn niet te vangen Maar misschien iets meer voor Kassa….

    Geplaatst door: kassafan in meerdere opzichten op
  • Zijlijnlezer dit snap ik, maar in zijn reactie staat en dan kan je gewoon niet rekenen voor de mensen waar het uit kan moeten het voor 1,5 euro wegvaren het is natuurlijk van de zotte dat je iets opschrijft wat gewoon echt echt echt niet gaat voor NIEMAND dit kost geld tot 3,- euro heb je al nodig voor Gasolie en Havengeld dan komen daar nog kosten bij zoals eten,drinken telefoon,boekhouder,personeel,verzekeringen,SLIJTAGE moet ik nog even doorgaan als dit iemand leest die een pruduct vervoerd of wil gaan vervoeren die leest dat er voor 1,5 euro kolen vervoert kan worden DIT KAN NOOIT of de gasolie moeten ze gaan weggeven zo bedoelde ik het.En ja sorry maar dan ben je voor mijn een kalf.
    MVG BG hier heeft u absoluut gelijk in wat er gezegd en gedaan wordt door banken kan echt niet.

    Geplaatst door: tjongegegegege op
  • hallo wordt het misschien dan nu eens tijd om Zembla of de consumentenbond in te gaan schakelen?Wordt namelijk tijd de maffiapraktijken van banken eens worden onderzocht.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • dan kun je wel iemand Kalf noemen Maar dat is zo’n beetje iedereen toch al Er word toch AL voor zulke tarieven gevaren die NIET uitkunnen Dus wie is hier een kalf Diegene probeert alleen maar dat het wat “sneller” is “afgelopen”…
    En wie moet wie gek maken…. Dat zijn we ondertussen al…
    Buiten diegene die NU nog een ….huur/contract heeft Maar die houden ook een keer op… en dan is het “welkom tot de club” mits er eens een gezondverstand-blik word opengetrokken
    Maar Meneer Looman heeft WEL zijn doel bereikt: VERDEEL EN HEERS….

    Geplaatst door: zijlijnlezer op
  • Dan ben je echt dom ga nou is leren rekenen man voor deze tarieven heb je dit effect al kalf daar hoef je geen 1,5 euro voor te betalen deze tarieven kan al voor niemand uit al heb je geen hyphotheek ook niet begrijp je dat niet of begin je net op school lagere school wel te verstaan.
    En ja dit bedoelde ze met koude sanering maar ik verwacht dat dit niet mag als dit gebeurt de pers erbij halen eigenlijk nu al wat de banken van plan zijn dan krabbelen ze zich waarschijnlijk wel ietsje terug.
    Dit kan en mag niet in dit land het lijkt wel China,laat je niet gek maken

    Geplaatst door: tjongegegegege op
  • ….of met z’n allen, die dat kunnen, een geruime tijd voor 1,5 euro naar Krotzenburg gaan varen Dan weten dat het ook werkelijk bij NIEMAND meer uit kan…..
    Misschien iets voor een SWV…. Toch vervoersgarantie…
    Als we gaan gaan we dan maar op zo’n manier Serieus worden we toch al niet meer genomen…

    Geplaatst door: van iemand met een “dom” ideetje op
  • misschien is het een idee voor degene die nog wel de rente ophoesten om dit is een maandje vast te houden moet je is opletten wat voor kredietprobleem er gaat ontstaan

    Geplaatst door: harm op
  • Dus de grootste gokkers wordt goede ondernemer genoemt??
    En dat is baas bij een bank?? Wat een kronkel in zijn hersenen!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • gewoon iedereen een email naar die man sturen met ons ongenoegen maar wel niet te onbeschoft alhoewel hij het verdient

    Geplaatst door: yannick helsen op
  • Het is wel duidelijk dat de nieuwbouw de hand boven het hoofd wordt gehiouden door Hr. Looman

    Geplaatst door: Henk op
  • Van de Margriet tot aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering, alles wordt langs de bezuinigingslat gelegd. Ook een huis met hypotheek wordt aan de orde gesteld en eventueel moet de lease-auto er uit. De maandlasten moeten van de bank koste wat kost omlaag en dat is zuur en ongekend.’

    Dus ik moet me huis verkopen van meneertje Rabobank. En als we dan alsnog failliet gaan mag ik bij meneertje Rabobank komen wonen???

    Geplaatst door: ohja op
  • misschien moet je dan gewoon GEEN uitstel aflossing aanvragen en dan maar tot een faillissement laten kommen dan gaat je rente(risico) percentage teminste niet de lucht in en je hoeft geen dure behandelingskosten te betalen. Gewoon het erop aan laten komen. dan beginnen ze vanzelf wel te knijpen bij de bank.

    Geplaatst door: tja op
  • We zijn al tientallen jaren klant bij Rabobank hoe deze bank met de crisis omgaat is te belachelijk voor woorden we hebben nu binnen een jaar onze derde adviseur.
    Dan vraag je uitstel van aflossing aan, na drie maanden komen ze terug dat je rente met 0,20% wordt verhoogd terwijl je de rente en andere vaste lasten en een groot gedeelte van je aflossing opvaart.
    Eerst hadden we nog het (probleem) dat we volgens de bank nog niet in aanmerking kwamen hiervoor omdat we nog al stevig in het groen stonden. Maar na veel aan dringen en een paar keer een brief schrijven of ze me wilde helpen of ons lekker in de problemen te zetten kwam er toch een half jaar uitstel van aflossing. Ook aangegeven waarom collega,s wel en wij niet, tegen die collega,s kan ik nu niet concureren. We hebben hier ook een klacht ingediend naar de bank. Me,n adviseur zegt: sorry, maar ik weet even niet hoe dit te werk gaat want dit maken we niet veel mee ja, en over die 0,20% opslag over de losse en vaste rente tja ik ken toch collega,s van je die een heel stuk meer betalen.
    Maar ja, wel naar weer drie maanden al reactie op me,n klacht dus op gesprek: Ze konden er natuurlijk niets aan doen maar wel afgesproken als we weer zouden gaan aflossen gaat de 0,20% opslag eraf.

    Ik hoor toch uit de markt dat er rente over rente word gehaald en dat hier 7 tot zelf 10 procent rente voor gerekend wordt.
    Sorry maar als dit werkelijk waar is ging ik liever kapot dan heel me,n leven voor zo,n k– bank in de stuurhut te zitten collega,s wees niet bang voor je bank en zeg gewoon de ballen ermee wat hun eisen en doen slaat nergens meer op.
    Het feit is wel dat we vroeger dachten he kijk ze helpen ons maar inmiddels ben ik er heel anders over gaan denken.
    En gooi het niet bij je adviseur die kan niets doen maar stuur een brief en ga gelijk hoger op.
    Wat volgens mijn ook wel handig is dat we gaan samenwerken bv Eubo want we weten met ze,n allen niet hoe we er voor staan en vanuit de Eubo gaan ze ook met de banken praten over deze boeven praktijken mensen jong/oud groot/klein het is geen 5 voor twaalf maar 10 over twaalf.
    Heel veel stekte iedereen want het zijn roerige tijden en het plezier in werken is ver te zoeken en denk niet dat de buurman eerder failliet gaat als uw zelf u ziet het.

    Geplaatst door: Rabo klant op
  • Met verbazing de reactie van dhr. Looman gelezen, dit is een klap in het gezicht van veel ondernemers. Het getuigd er tevens van dat dhr.Looman niet deskundig is, want anders zou hij weten dat de nieuwe grote schepen niet geschikt zijn voor een groot vaargebied waar nu, die wat oudere schepen hun diensten verlenen.
    Meneer Looman U zaait nu onrust!!

    Geplaatst door: ad le cessie vofnelly op
  • Looman maakt nogal wat los met zijn uitspraken.
    Ik vraag mij af of er al raboklanten verhaal hebben gehaald bij hun bank?

    Geplaatst door: Eric op
  • Wat een gigantische droplul die looman!
    Als ik hem zo hoor ga ik ook maar een prachtige 135 bestellen, volledig door de bank gefinancieerd , want dan ben je een goed ondernemer !

    Volgens mij varen er op dit moment niet veel meer mensen met plezier rond , erg jammer de binnenvaart was toch altijd een beroepstak met mensen die van hun hobby hun beroep hadden gemaakt , een goede boterham konden verdienen en er veel plezier in hadden.

    Een beetje jammer.

    Geplaatst door: arie op
  • Ik had al eerder geschreven dat dit gaat gebeuren !

    Ik heb ook geschreven dat we de banken tot de orde moeten roepen maar toen was ik de stommeling van de binnenvaart . Je gaat toch geen ruzie maken met je sponsor ! En zie hier hoe de sponsor over ons de wat oudere denkt ! !

    Als we nu in de binnenvaart allemaal onze spaar rekening opzeggen en gaan sparen bij een andere bank . En dan kijken of ze dan nog een grote bek hebben .

    Oude ondernemer 40+

    Geplaatst door: Oude ondernemer 40+ op
  • Binnevaart ondernemers sluit de gelederen en maak u door samewerking sterk. Zoek anderen vormen van financieren deze zijn er. Werk minder met de bekende banken dan hebben zij een probleem en zullen de rentes en voorwaarden wel gunstiger worden. Zet de banken met elkaar onder druk nu verdienen zij nog genoeg aan u draait dit om en wees creatief.

    Geplaatst door: albert op
  • Erik ,ik weet dat je gelijk hebt en het is ook geen oplossing maar om nu die ouwe schepen of schippers want zo voelt dat,zo in de steek te laten terwijl de banken zelf niet kunnen overleven en dan de “normale” ondernemer hier een beetje af te kraken dan is het logish dat je zulke reactie`s krijgt.Ik zal je vertelen :oude schepen hebben hun dienst bewezen en gaan zich nog veel meer bewijzen en dat moeten die nieuwe ondernemingen nog maar bewijzen.

    Geplaatst door: GJ op
  • En wat gaan we er aan doen? Het hoofd laten hangen? Of gaan we ons eindelijk eens gedragen als ondernemers die geconfronteerd worden met tegenslag en er alles aan doen om hun bedrijven te redden. Dus ook samenwerken om door de crisis heen te komen. Of blijven we schreeuwen dat iedereen ons moet helpen, de buren failliet moeten, dat er wetten moeten komen om ons te beschermen, wat niet gaat gebeuren en gaan we hier blèren en schelden tegen de banken die toch niet zullen luisteren en uitsluitend hun eigen rekensommetjes maken. Failliete schepen worden niet gesloopt, daar begint geen één bank aan, want te duur.
    Maak zelf je rekensommetje en concludeer dat je in deze markt geen moer te vertellen hebt. Verander dat! Laat je niet kapot maken door foute bevrachters, banken en de druk van de markt. Alleen in gezamenlijkheid komen we hier nog uit. Het is vijf voor twaalf. Het tij kan nog keren. Je bent je eigen buurman.

    Geplaatst door: Erik op
  • Hij is een beetje dom

    Geplaatst door: een ouderwets goede ondernemer op
  • Deze opmerking van deze man zou eigenlijk bij de politiek terecht moeten komen ,want als ze zelf in de shit zitten zijn ze de eersten die bij de politiek steun vragen ik zou wel eens willen weten hou ze in Den Haag hierover denken.

    Geplaatst door: jansen op
  • Heel goed!Maar failliete schepen slopen, nieuw of niet.
    Dit is het risico van de banken. Het kan niet door 110% te financieren aan sommige ondernemers(die helemaal geen ondernemers zijn maar avonturiers)gezonde bedrijven naar de haaien helpen!

    Geplaatst door: EC op
  • Typische bank uitspraak, graaien wordt beloond en doe je normaal ondernemen ben je de lul.

    Geplaatst door: m op
  • Iedereen geld geven,de oudere schepen moeten maar aan de kant en de jonge gelukzoekers zijn de goede ondernemers??De banken worden door de oudere schepen in stand gehouden,via de belasting,en nu gaan ze de jonge schepen helpen??
    Een visuele cirkel met de nadruk op VIES.
    Gewoon schepen tegen de kant en het probleem is snel opgelost.

    Geplaatst door: GJW op
  • ik heb vanmiddag er een paar in bestelling gezet. Ben ik in ieder geval een goede ondernemer.

    Geplaatst door: willem op
  • dat is nu bijna 1 jaar dat ik jullie daar voor waarschuw.
    telkens word ik uitgescholden voor alles en nog wat.
    alles herhaald zich weer damco!!!we zijn er niet ver meer van weg .
    wat looman doet vind ik normaal hij probeert zo veel mogelijk verlies te lijden,hij weet goed genoeg dat de schepen met 40 tot 50% gedaalt zijn in prijs al de schepen met de minste schuld tegen de kant is voor hem de beste oplossing.

    Geplaatst door: sjaak op
  • De banken wachten totdat ieder z’n belasting terug heeft gevangen van voorgaande jaren en nemen dan maatregelingen.Koude sanering gaat het worden.

    Geplaatst door: p op
  • dhr.of mevr.(hoofdletter ben je niet waard)looman.
    Hoezo jonge schepen en goede jonge ondernemers?!buiten een paar,die op 1 hand te tellen zijn,ik (bijna eind 30)meteen schip goed in orde gehouden enz.heel hard gewerkt enz.wij horen tot de oudere generatie met een oud schip(jaren 60)die blijkbaar volgens u eruit moet alhoewel,de aflossing en rente ook nu nog,netjes betaald word.DANKU WEL!!
    Ik hoop dat je vanaf morgen 2 weken op de wc zit met diaree,kun je eens nadenken welke onzin je uitkraamt!!!!

    Geplaatst door: rolletje wc papier op
  • Ik denk dat die man niet weet wat hij zegt ,volgens mij heeft de bank in elk schip een zelfde soort risico uitstaan een deel eigen vermogen ,een deel staatsgarantie en een deel van de bank of het nu een ouder of nieuw schip is ,wat wel waar is dat nieuw materiaal in een goede tijd sneller weer zijn oude waarde terug heeft dus voor de bank een beter onderpand is .
    Ik denk ook dat het een reactie is op hetgene wat er hele tijd geroepen wordt het is de schuld van de nieuwbouw. Maar hij zal volgens mij echt niet in een onderneming elke dag 1000 of 1500 euro bij financieren twee of drie jaar lang want dan kan dat onderpand nog zo goed zijn ,maar dat levert dat schip echt niet meer op of die ondernemer .
    Het is gewoon een rekensommetje .

    Geplaatst door: jansen op
  • Kan je nagaan hoe DOM die jonge ondernemers zijn dat ze door blijven varen terwijl ze weten dat de schuld alleen maar op blijft lopen Want als ze werkelijk mensen gaan saneren, want zo zien ik dat, die al wat opgebouwd hebben, blijft er alleen de hypotheekrisicoblijvende ondernemers over Want het blijft zo want er word een hele andere tonnge gesanneerd Dus gaan er nog geen grotere uit de markt… Ja en dan zijn de jonge garde nog zo ver en blijven nog zo staan als waar ze nu staan
    Dat de strop tot hun pensioen rondom hun nek blijft bungelen want daar hebben de banken nog jaren “plezier” van Dus jonge ondernemers geen vakantie’s meer geen leaseauto’s geen mooi huis Want wat denken die jonge lui dan dat ze alles zo mogen blijven door “varen” Succes jonge “goede”, voor de bank, ondernemers…
    Ik ben zelf nog relatief jong 43 jaar Maar zit op een relatief oud schip met relatief gewone hoeveelheid schuld Dus wij zullen wel “afscheid” mogen nemen Maar daar schaam ik me dan niet voor Want wie op “die” nieuwe spullen mogen door varen dat zijn diegene die RISICOVOLLE hypo’s hebben waar de banken nog jarenlang van kan profiteren…
    Jonge ondernemers ik zie nog wel hoop voor jullie want je wordt vanzelf ouder EN je schip ook….dus je wordt vanzelf een slechte oude ondernemer en vloei je vanzelf ook af
    Succes allen Zoals je ziet zitten we er met z’n allen mee
    Sluit je aan bij de Eubo wie weet….

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Met andere woorden: Je schuld is je toekomst.

    Geplaatst door: Rikes Wijkstra op
  • jongen jingens maak je niet zo druk dat dit eraan zat tekomen was gewoon te verwachtenhet gaat precies het zelfde als in de jaren 80 toen was het ook zo mesen met een hopp schuld bleven drijven en mensen met weinig schuld dreven er af.
    neem maar van mij aan het is gewoon een koude sanering meer is het niet mvg Hendrik

    Geplaatst door: Hendrik op
  • Schande dat mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt zo worden behandeld en de zgn casinofiguren door te laten varen en dat goede ondernemers te noemen

    Geplaatst door: JT op
  • Leeftijd niet belangrijk. Zijn nog te slecht om op te hangen, is zonde van het touw.

    Geplaatst door: Jan op
  • dit komt nooit meer goed tenzij alles waar een teveel aan is weg gaat.
    hetzij ondernemer hetzij schip.
    maar elk woord is er een die teveel is binnen nu en twee jaar komt er door de bank en niet door iets of iemand anders opgerichte cooperatie kijk maar naar de geschiedenis en je kan de toekomst voorspellen .
    ps .
    iedereen die daar anders over–denkt
    wens ik heel veel succes toe maar dit gaat heel veel mensen heel erg zeer doen en let op mijn woorden veel schepen gaan binnenkort gewoon in een zandgat met een bewaker er bij en als het beter word mogen zij er weer uit voor de volgende st*mme schippers generatie
    tja je kan maar beter bankier worden

    Geplaatst door: ik heb het al eerder gezecht op
  • En ze zakken steeds verder in het moeras!!!!
    Nog even wachten en het sluit zich boven hun hoofden!!

    Geplaatst door: Varensvrouw op
  • Wil, overigings de leeftijd willen weten van die heer Looman. Misschien ook zo,n flitsende dertiger?

    Geplaatst door: Martin op
  • Ik ben blij dat ik een slechte oudere ??? ondernemer ben.
    Maar liever een slechte ondernemer dan een jonge dynamische bla bla bla ondernemer die de rest van zijn leven slaaf is geworden van zijn idiote investering en de bank.

    Geplaatst door: Arie (Prut) op
  • Het is duidelijk : Oh wat zijn wij goed als bank, wij hebben een heel groot probleem en het is ten strengste verboden om failliet te gaan. Doorvaaren en ga maar geld bij de overheid lenen om je salaris te betalen. Dit is het toppunt van sociaal beleid, in mijn ogen gewoon slavernij. Als schipper kun je zelf ook je faillisement aanvragen, en dan van boord stappen. zonder personeel vaart geen schip.

    Geplaatst door: belangstellend op
  • Je zal maar wat met zo’n eikel te maken hebben.Je gaat je nog schamen dat je al 35 jaar klant bent bij een rabo bank maar ja we brengen toch niet veel voor ze op dus ze zullen ons ook wel niet hard missen. wat een blamage als grote binnenvaartbank. iedereen die nog wat te zeggen heeft over z\\\’n materiaal hoe oud dan ook veel sterkte o ja de onze heeft al een crises (30er jaren) overleeft.
    E.Volker

    Geplaatst door: E.Volker op
  • Te koop aangeboden,wegen bedijfsbeeindiging, van een slecht ondernemer met weinig hypotheek : 2 oudere koppelverbanden .
    Prijsidee: wat een andere slechte ondernemer er voor over heeft.
    (want als je deze koopt dan heb je ook weinig hypotheek en veel tonnen)
    Direct te aanvaarden.

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • De oudere schippers de spaarcentjes raken op (die heeft de bank al te pakken)En heel veel Hipoteek bij geven dan moet je wel jong zijn!Een toekomst van lang naar de pijpen van de bank dansen?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dus met andere woorden lees ik in de tekst dat een ouder iemand met een bijna afgelost schip maar failliet moet gaan om de jonge en blijkbaar goede ondernemers te redden?
    Die oudere ondernemer met zijn oudere schip is blijkbaar niet goed of goed genoeg???
    Schande…

    Geplaatst door: J op
  • zucht kreun en steun…iedereen krijgt een DREUN!!!

    Geplaatst door: Rob op
  • nieuwbouw eigenaars zijn nu al aan het aflossen op andere schepen . ze komen er voor wat te verdienen maar de grap is . ik blijf niet de woning is te oud en te veel geluid .etc ik ga terug naar mijn eigen schuit dat krijg als antwoord .

    Geplaatst door: silversurfer op
  • Dan hoop ik, voor die goede en jonge ondernemers dat de tijden snel veranderen. Want elk jaar,je hypotheek zien verhogen en je schip in waarde ziet dalen.Hoelang ga je dat geestelijk en mentaal volhouden?Veel sterkte!

    Geplaatst door: Martin op
  • welke lompe mensen steken zich in de de schuld dat ze er niet meer uitkomen wie betaalt er nu 5mil .die zijn toch geen normale zaken ? of wel en laat de bestaande schippers die al jaren ervaring hebben gerust die weten wat het is

    Geplaatst door: traantjes voor de schippers op
  • Ik vind het toch leuk om te horen dat ik een slechte ondernemer ben omadt ik oudere schepen met weinig hypotheek heb.
    Eerst veroorzaken ze overcapiciteit en dan worden het nog goede ondernemers genoemt!!!!En de banken gaan nu nog eisen stellen ook terwijl ze zelf de oorzaak zijn van de overfinanciering.
    Ze zoeken het maar uit, ik stop er mee en hou zo de eer aan mezelf.

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Waar voor gevreesd werd wordt dan toch werkelijkheid,zij die niets van zich zelf hadden en mega hypotheken hebben lopen worden gered van een haast zekere ondergang,en mensen die al vele jaren wat meer behoudend en in mijn ogen verstandiger bezig geweest zijn laten ze vallen.Mijn idee van een goede ondernemer strookt toch niet met het idee van de bank,zo zie je maar weer dat hebberigheid meer gewaardeerd wordt dan gezond verstand!

    Geplaatst door: Adri op
  • Dus toch een koude sanering !!! Heren van de banken moeten gewoon hun verantwoordelijk nemen en het verlies nemen , net als wij dat moeten doen !! En dat daar nu toevallig 95 % van de nieuwbouw onder valt is dan jammer .
    Maar ja , zoals al verwacht denken de banken eerst aan eigenbelang , dus gaan de NIET nieuwbouwers als eerste naar de kl*te
    want daar valt nog iets uit te halen zonder dat het ze veel geld kost.
    DANK U RABOBANK , ABN AMRO , ING voor het ongecontroleerd investeren in onfinacierbare schepen , dank u dat u markt zo goed verziekt hebt.

    Geplaatst door: Genius op
  • Lees ik het toch goed meneer Looman u probeert toch u eigen straatje weer schoon te vegen en daarom de schippers met oudere goed doorgerepareerde schepen als eerste failliet te laten gaan boven de door u overgefinancierde schepen en deze uit de wind te houden .
    Heb de ex Boerenleenbank, Raifeisenbank en nu dus Rabobank altijd hoger in het vaandel gehad.
    Ook is het niet zo slim tenslotte geeft dit alleen maar onrust we zitten allemaal in het zelfde schuitje en het is sinds 35 jaar volgens meneer Onderdelinden niet zo slecht geweest.
    Volgens mijn heeft de Eubo gelijk samenwerkingsverbanden, waardoor je een vuist kunt maken maar als je nu bodemprijzen wil moet je als je als branche volwassen over wil komen ook een prijs noemen waar je het maximal voor doet met natuurlijk gasolietoeslag, zodat de klant weet waar die aan toe is, ook wij zijn een deel in de keten.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Beste meneer Looman.
    Als ik dit zo lees dan denkt u de binnenvaart ondernemers te helpen echter ik denk dat u juist niet helpt om maar te blijven financieren.
    Dit leid tot meer schulden en problemen bij de schrijnende gevallen.
    Zoek een passende oplossing voor de ergste gevallen.Doe wat de banken 15 jaar geleden ook deden en stop hiermee, wij de binnenvaart kunnen dit niet oplossen.
    Door een aantal schepen weg te halen uit de markt gaat de vrachtprijs mischien iets minder onder druk staan. Denk niet alleen aan u opslagprovisie .Doe wat u al had moeten doen. Helaas.

    Geplaatst door: theo op
  • Haha die meneer looman heeft meer vertouwen in de jonge garde die met hun blik op oneindig maar blind geinvesteerd hebben , die hun eigen kostprijs niet eens kunnen berekenen . Dank zij dit soort mensen bij de banken helpen ze de hele bedrijfstak naar de klote, dus oud schippers met niet teveel schulden en die volgens de bank niet teveel rente meer opbrengt om hun doelstelling te halen wij moeten straks ruimte maken voor die jonge cowboy’s op de rivier , die zonder gps niet eens weten waar ze zitten.

    Geplaatst door: ag op

Reageer

Rabo houdt rekening met faillissementen | Schuttevaer.nl

Rabo houdt rekening met faillissementen

‘We houden rekening met kredietverliezen in de binnenvaart, de bouw en de tuinbouw’, zegt woordvoerder René Loman van de Rabobank. ‘Maar vooralsnog passen we de geduldstrategie toe. We hebben veel goede klanten in de sector en zo lang dat verantwoord is, proberen we ze te helpen met uitstel van hun betalingsverplichtingen.’

Door Marja de Vet
Dat is volgens Loman niet uitzonderlijk. ‘Dat doen we al tientallen jaren. Juist in deze slechte tijden moet een bank zo lang als het kan achter de klanten staan. We spannen ons zo goed mogelijk in voor de sector en wachten tot de markt weer aantrekt.’
De binnenvaart kan volgens Loman geen oplossingen van de bank verwachten. ‘De sector zal zelf de problemen moeten oplossen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (99)

  • Ik heb de oplossing voor de banken fusies school de bank medewerkers om om schipper te worden of onderhoud monteur kunnen die er op gaan zitten voor niks of crusen in een grind gat of nog beter trap de tangs vol olie en enkele reis ijsland

    Geplaatst door: Jantje op
  • Beste schippers (ondernemers), zoals ik het bekijkt zijn jullie (incl. ikzelf) dom volk. We zeuren allemaal over slechte prijzen en over dhr. Looman, maar de sleutel naar verandering ligt bij onszelf. Nee, dan moet er iemand aan te pas komen om onze prijzen weer in de lift te krijgen zoals dhr. v. Megen. Dan behoren wij tot een dom volk, als allen de prijzen van 2008 hanteren en daaronder niet meer aanneemt, is het toch over!!! Maar nee, beuren wat er beurt, we zullen varen al is het naar onze faillietsement toe. Maar nee, als ik het niet doet, dan doet de buurman het (we horen niet anders). Is het wel eens bij de schippers in hun brijn opgekomen dat wij de buurman zelf zijn? Wijs eens met onze vingers niet naar een ander maar naar de EUBO, en sluit je daarbij aan, jah maar, niet jah maar, als die persoon (zakken vullen praten ze over) geld gaat verdienen GAAN WIJ DAT OOK HOOR. Dit is de oplossing om weer rente en aflossing te betalen. Dan zijn de schippers die dhr. Looman een v erhaaltje voor gaat lezen. Nu word men voor L*L gezet door een persoon van de bank, draai de boel eens om???? Het is zo makkelijk, maar door onze domheid te moeilijk om op te lossen.

    Geplaatst door: BdL op
  • Ja hoe zat dat ook alweer pers vrijheid!

    Geplaatst door: jw.vissers op
  • De macht van de Rabo bank gaat erg ver ,ze zijn in staat de berichtgeveng naar hun hand te zetten. Of zou Schuttevaer of haar redacteuren ook bankieren bij de Rabo en een waarschuwing hebben gekregen.

    Geplaatst door: Peter op
  • Tegen domheid is geen kruid gewassen!

    Geplaatst door: viooltje op
  • dhr loman moet maar de politiek in gaan,als daar woorden niet goed vallen draaien die de woorden daar ook weer om ,wie dit nu gelooft gelooft ook in sprookjes zeker.

    Geplaatst door: ag op
  • Iword zo langzamerhand schijtziek van die vd meulen, dit is niet de eerste keer dat er “nieuws” word aangepast en zal ook niet de laatste keer zijn hoe betrouwbaar kom je over dan. Ga zo door vd meulen!

    Geplaatst door: konfjoest op
  • Meenr Dirk, Ja ik heb het ook zo gelezen maar ik dacht dat IK alleen het ZO had gelezen… Dus NU is het NOG VEEL ERGER De bank wilde stiekem dat beleid gaan uitvoeren….
    Dus de onrust is niet geheel onterecht

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Als ik het nu goed begrijp,na de reactie van de hr.v/d Meulen,is de uitspraak wel gedaan door de heer Loman,maar had het niet in de schuttevaer geplaats mogen worden.Of….zie ik het verkeerd?

    Geplaatst door: Dirk op
  • Dag mensen,

    graag wil ik via deze weg onder de aandacht brengen dat Rabobank Merwestroom
    ook aan positieve akties doet!
    Als het goed is heeft ieder Rabobanklid een kaart gekregen met een code
    waarmee je kunt stemmen op 1 van de zeven goede doelen die aangedragen zijn.
    Onder deze doelen wordt een bedrag naar rato van stemmen verdeeld van E
    25.000,-
    En een van die doelen is het Nationaal Kamp voor Schipperskinderen!!
    Dus mensen, kijk op http://www.rabobank.nl/merwestroom en stem !

    Fam. Romijn – Fernhout
    ms Alm

    Geplaatst door: A. Romijn op
  • Meneer Nico Om dan toch maar ergens verder op in te gaan U heeft het toch een soort zelf uitgelokt “zo’n reactie” Want als, zoals U het dan zegt zelf formuleerd, iets is tussen u en de andere partijen Waarom schrijft U dan zo op die puberaal LBO site? Getuigd dat dan niet iets over Uw zelf….
    En over lekker anoniem Dat zie je over Meneer van Haaften Wordt ook door betweters op de persoon afgefakkeld…. En daar gaat U, toen zo’n zogenaamde discussie al aan de gang was, zo’n reactie hier neer zetten……
    Nee ik kijk wel uit met mijn eigen naam hier neer te zetten
    Maar toch krijgen we weer NIET de waarheid te weten … Want anders zou Meneer van der Meulen allang wat proberen recht te zetten Want diezelfde meneer kan WEL mensen van deze site verwijderen…. Ja… Maar het zal allemaal wel We geloven het allemaal wel

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Effe zonder gekheid.

    Juist de Jongens die graag vanaf 16 als de gesmeerde bliksem naar boord wouden om schipper te worden, die zaten op het LBO (en niet eens altijd op LBO c-nivo).

    Vele daarvan zie ik het nu toch nog redelijk redden, en niet eens behroen tot de bekende door-, door- doorvaarders. Een gezonde dosis boeren slimheid kan ook veel waard zijn!

    Wie toen (jaren 1990) wel verder wilde leren en doordenken, weinigen daarvan heb ik uberhaupt nog schipper zien worden.

    Maar als de groep ‘niet reken, altijd ja zeggen tegen elke prijs’ dan toch nog zo groot is; die hebben toch allemaal ook die cursus moeten doen:
    http://www.maritiemecursussen.nl/cursus/STC+B.V./Binnenvaart+ondernemer

    Of zouden er écht zoveel varen met een achtergestelde lening van een bevrachter; en zo een vrijstelling voor dit diploma hebben bemachtigd??

    Alles lijkt nu wel mogelijk,

    Geplaatst door: C.Janszn. op
  • NICO LBO is ze nog niet gelukt ze zijn niet verder gekomen als kleuter aanboord !!!!!!!

    Geplaatst door: !!!! op
  • Beste “Wilt U de “waarheid” wel weten”

    Ik ben niet tevreden met elk antwoord dat ik krijg maar omdat ik het op een fatsoenlijke manier aan beide partijen heb gevraagd heb ik ook van beiden een antwoord gekregen. dat getuigd van meer respect dan anoniem wat gissen en trappen op deze site. Als ik het merendeel van de reacties op deze site lees dan ligt het niveau op puberaal LBO. Ik hoop maar dat dat geen mensen zijn die een eigen schip hebben want dan hebben we nog een lange weg te gaan !

    Geplaatst door: Nico op
  • wie gaat ermee kijken naar sluis denbosch of schijndel of die sluizen in de flevopolder hoe ze proberen een schip van 110 of 135 meter lengte en een minimale breedte van 11.45 in die sluis proberen te proppen, dat word nog lachen. Nee, wat die Looman wil dat gaat gewoon stomweg niet omdat het economisch gezien voor de staat der nederlanden een catastrofale strop zou zijn!!!!!!! Onlangs heeft de tweede kamer nog een uitspraak gedaan dat de nederlandse economie niet zonder de binnenvaart kan dus ook niet zonder de oudere schepen.
    o ja, ik wist niet dat als je 38 jaar bent al oud en versleten bent.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • ARME STAKKERS DOET PIJN IN ME HART

    Geplaatst door: Ali B op
  • Meneer Nico , Wie er met z’n billen bloot gaan dat zal NIET de RABO-Bank zijn EN OOK NIET Meneer D. vd Meulen
    Draaien draaien en nog eens draaien Of denkt U dat U zijn “beste Vriend” bent en dat U zijn geheimpje mag delen Denk dat U zeer tevreden bent met welk antwoord U Uberhaupt ook krijgt AHUM
    Hoe hoog heeft U zichzelf staan….

    Geplaatst door: Wilt U de “waarheid” wel weten op
  • Net kleine kinderen, wat een reacties.

    Geplaatst door: tja op
  • Ongelooflijk,die Wouter alleen maar afkatten en zelf met z’n gewoon door blijven varen.Als iedereen zou stoppen met varen,al was het maar voor een maand,zou alles geregeld zijn,zelfs wettelijk.Wanneer er geen transport door de binnenvaart gedaan wordt,staat europa op z’n kop.Dat lukt alleen met heel de binnenvaart.Dan wordt er gesproken dat de boeren eensgezind zijn,maar die bepalen niet de economie,en jullie binnenschippers wel.KAP ER MEE en zie wat er gebeurt,wat heb je te verliezen,slechter als dit wordt het niet.

    Geplaatst door: j op
  • Ja meneer Nico , dat schreef ik al eerder Dat het als er op aangesproken zou worden als antwoordt zou krijge”:Niet goed geciteerd en of begrepen En ja hoor het wordt weer geleverd….. Ze kunnen het altijd zo draaien dat het klopt… wat ook alweer…
    Maar het is toch erg dat er zo gesold wordt met hun “eigen” klanten
    Ik geef mezelf maar een heeeeeel klein hoopje met “dat het tij wel een keer zal keren” of is dat ijdele hoop
    Iemand opperde eens om met z’n allen het spaargeld bij die bank op te nemen….

    Geplaatst door: kassafan op
  • Volgens mijn accountmanager die ik idd eens om uitleg heb gevraagd is het fout door Marja de Vet opgeschreven . Om die rede heb ik een Mailtje gestuurd naar Dirk vd Meulen de hoofdredacteur van dit blad. Het is al weer even geleden maar ik heb nog geen antwoord van dvdm retour ontvangen. Iemand moet hiet met de billen bloot .Wie zal het worden 😉

    Geplaatst door: Nico op
  • Wouter van Haaften

    Wij begrijpen 1 ding niet jij hebt bijna geen hypotheek en je levert je sleutels als eerste in ? Beetje raar he of vindt je niet veel succes wat ga je straks doen met je Woonwagen touren

    Geplaatst door: PIPO DE CLOWN op
  • Wouter ben je ook al afgesloten dan.
    Word nog romanties ook bij kaarslicht

    Geplaatst door: jaap op
  • Dat is nu het grote probleem met jullie: jullie lullen te veel en denken teveel te weten.Discussie van mijn kant gesloten

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Nou wij hebben andere dingen gehoord en gezien.
    droom maar lekker verder
    gr

    Geplaatst door: A van Hoorn op
  • Ik weet dat er mensen zijn die hopen of denken dat mijn sleutels afgepakt zijn maar die moet ik helaas teleurstellen.
    Ik ben zelf gestopt. Mede door eikeltjes zoals jullie ,waar ik me voor schaam om “collega” van te zijn. met sommige bekrompen mensen wens ik niet geasocieerd te worden.
    Blijven jullie nu maar lekker geloven wat jullie willen, maar geloof me : ik ben jullie een stap voor!!

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • @Jaap,

    Wat nou aktie?
    En jij dan verder varen voor €0,10 minder doorvaren onder de afgesproken prijs!

    De Rijnvaarders hebben het tot 1990 altijd nog wel kunnen verdienen; omdat er altijd wel een paar waren die hem inschreven op de Binnenlandse lijst.

    Dus anderen moesten altijd de kooltjes uit het vuur halen voor de bekende door-, door- doorvaarders. En laat ik het dan maar helemaal niet hebben over de overbekende figuren die het altijd al (voor een kwartje minder!), achter het bord om wouden doen.

    Dus Jaap, was jij al lid van de EUBO:
    Of moeten aderen nu ook weer de kooltjes voor jou en jouw kornuiten uit het vuur halen.

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • HET IS TYD VOOR AKTIE!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: JAAP op
  • Samenwerkingsverbanden, EUBO… Keep dreaming!! Als je de reacties tegen Wouter hier leest, is dat precies wat er mis is in de binnenvaart. De ene is nog a-socialer dan de ander. En dat moet dan de zogenaamde gezellige, samenwerkende binnenvaart vertolken…

    Geplaatst door: FraFra op
  • Breaking NEWS

    Wouter Heb jij de sleutels in gelevert of zijn ze afgepakt!!!!!!

    Geplaatst door: CURATOR op
  • Ik cteer Wouter dat mensen nooit genoeg hadden of hebben daar was jij er toch een van
    gr

    Geplaatst door: A van Hoorn op
  • Diep triest dat mensen op zulke posten, van die geweldige domme uitspraken kunnen doen. Het is overigens het beste bewijs, dat dhr Looman geen goede ondernemer is en het waarschijlijk ook nooit zal worden. Dat de Rabobank alles op de lange termijn bekijkt, blijkt niet waar. Dan had dhrr Looman nooit die baan gehad. MVG

    Geplaatst door: dvw op
  • Beste Wouter wie had het nu over hebberigheid jij toch en waarom loop je dan zo hard te schreeuwen in deze site over anderen

    Geplaatst door: jansen op
  • Ondernemen is een vak en daar was een dyploma voor nodig.
    Dit is afgeschaft en daar hebben de banken en rabo voorop handig op ingespeeld met de goedpratende jongens in glimmend pak.
    Resultaat, heden zijn er te veel schippers met schip en te weinig werk werk voor dat schip.
    Het glimmend pak zit reeds op kantoor te lachen of mogelijk zonder werk thuis met goed gevulde zakken.
    En wat roepen de banken met de rabo aan kop; er moet geld komen uit de EU, Nederland enz.want anders zijn wij ons kapitaal kwijt.
    SCHIPPERS wordt eens wijs.
    Jullie zijn met 4000 mede schippers en eigenaren.
    Wordt het eens eens onder elkander.
    Dan als dat kwartje is gevalllen gaan julie voor veel betere marktprijzen u werk doen.
    Dan lost die crisis voor julie van zelf op.
    Met 4000 mede strijders moet dat lukken, zoniet dan zit er een ziekte onder de schippers.
    Waar u alle zelf schuld aan hebt en niet een ander.

    Geplaatst door: Berend Bartelds op
  • In godsnaam stop dan ook met nieuwbouw op de markt te brengen,de overcapaciteit die er nu is werd al jaren voor gewaarschuwd en heeft niks te maken met de crisis.Dus stop met vracht en tankschepen in de vaart te brengen.Zo gaat het in de tankvaart straks hetzelfde,er zijn toch nog voldoende schepen die het waard zijn om omgebouwd te worden naar dubbelwandig in plaats van 5/6 miljoen op je nek te nemen,stoppen gvd.

    Geplaatst door: rob op
  • Zijn vandaag ook bij de Bank geweest maar had beter aanboord kunnen blijven niks wijzer geworden ze wachten alleen maar af.
    Wel had hij een lijstje waar verschillende schepen op stonden waaronder ook die twee koppelverbanden.
    Zegt hij nog niks voor jou.
    Heb maar hartelijk bedankt toen ik de prijs hoorde en gezegd breng maar naar treffers .
    Volgende week weer een afspraak kijken wat er dan weer wel en niet kan,gewoon vol houden en zen waar we terecht komen.
    Denk lekker aan de wal met uitzicht over het water

    Geplaatst door: A van Hoorn op
  • @w v haaften
    toppunt van ondernemen is toch echt niet ondernemen en dan aan de wal gaan zitten zat zijn van de binnenvaart?! maar jammer genoeg was jij niet de enige die makelaartje ging spuele

    Geplaatst door: e ratelband op
  • Jansen:
    van wie jij je info hebt weet ik niet maar alles wat ik heb heb ik zelf gekocht en opgebouwd. Mijn ouders zijn zo slim geweest om nooit een eigen schip te kopen.
    En dat ik een tweede OUD KOPPELVERBAND heb samengesteld heb is omdat ik het varen 3 jaar terug al zat was en full time aan de wal wilde.
    Eerst je informatie goeg ophalen voordat je dom gaat lullen JANSEN!!!

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Wouter als jij wel genoeg had waarom heb je dan nu twee koppelverbanden inplaats van het schip wat van je ouders was dan wou je toch ook meer Kortom iedereen heeft er toch aan mee gedaan

    Geplaatst door: jansen op
  • Arie je hebt groot gelijk! De crisis hadden we niet kunnen voorkomen, maar de binnenvaart is nu wel kapot door mensen die nooit genoeg hadden.

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Hoi Hallo
    Als je 2,5 miljoen eigen geld hebt (had) waarom dan weer in een nieuw schip investeren? Was het nog niet genoeg dan ? of moest er nog afgerekend worden met de belasting?
    Maar dan heeft hij ook geen 2,5 miljoen .
    En trouwens dat was ook gebakken lucht.
    Dat geeft niet maar als je dan zo’n geweldige ondernemer bent, weet je ook wanneer je er uit moet stappen en je winst moet nemen.
    Maar nee het was nooit genoeg altijd maar meer.
    En dank zij de hebzucht gaat de hele binnenvaart naar de knoppen.
    Dus dat zeg ik gegokt en verloren. En niks prut verhaal de waarheid is soms hard sorrie.

    Geplaatst door: Arie (Prut) op
  • meneer Arie Prut misschien heeft die man het probleem dat die met 2,5 miljoen eigen geld een 110 meter heeft gebouwd voor 5 miljoen in Nederland nu vaart hij ze,n aflossing niet meer op en gaan de banken roepen sorry maar verkoop eerst u vrije huis maar voordat wij geld erbij gaan lenen dit is voor iemand die 25 jaar vaart en nooit geen betalingsproblemen heeft gehad heel moeilijk te verwerken want iemand die 100% hyphotheek heeft loopt niet tegen deze problemen op gewoon omdat deze niets te verkopen heeft het bekende verhaal van een kale kip snap je voordat je begin te blaffen je doet je naam eer aan meneer prut… een prut verhaal

    Geplaatst door: hallo op
  • Geachte Ohja.
    Wat had u dan verwacht dat u alles mag houden als u failliet gaat.
    En nee u mag niet in zijn huis komen wonen.
    Er is vast wel nog een leuk huur flatje voor u 6 hoog achter in een wijk waar je niet niet wilt wonen.
    U heeft gegokt en verloren dat is de harde realiteit.

    Geplaatst door: Arie (Prut) op
  • met zijn alle janken en schelden doe iets aan jullie situatie ? dat zou beter zijn dan elkaar maar de schuld geven .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Meneer tjongect..
    Ja en dat bedoel ik nu precies… Nu kan het al NIET uit Maar TOCH wordt, blijft er OOK voor die vrachten gevaren worden Hoezo dit idee dan niet en zogenaamd wat ook niet uit kan WEL mee doorgaan Moet het dan tergent langzaam gaan naar het uiteindelijk zelfde resultaat Er gaat toch niemand zijn verstand gebruiken Want anders was dat allang gebeurd…
    Maar laat mij maar een kalf zijn Dan ben ik een jonge ondernemer en blijf ik toch wel varen…

    Geplaatst door: iemand met dat “domme” idee op
  • Tja en dan…. Wordt er toch achter de schermen geroepen dat die reporter verkeerd geciteerd EN/OF “verkeerd” begrepen heeft…
    Die boefjes zijn niet te vangen Maar misschien iets meer voor Kassa….

    Geplaatst door: kassafan in meerdere opzichten op
  • Zijlijnlezer dit snap ik, maar in zijn reactie staat en dan kan je gewoon niet rekenen voor de mensen waar het uit kan moeten het voor 1,5 euro wegvaren het is natuurlijk van de zotte dat je iets opschrijft wat gewoon echt echt echt niet gaat voor NIEMAND dit kost geld tot 3,- euro heb je al nodig voor Gasolie en Havengeld dan komen daar nog kosten bij zoals eten,drinken telefoon,boekhouder,personeel,verzekeringen,SLIJTAGE moet ik nog even doorgaan als dit iemand leest die een pruduct vervoerd of wil gaan vervoeren die leest dat er voor 1,5 euro kolen vervoert kan worden DIT KAN NOOIT of de gasolie moeten ze gaan weggeven zo bedoelde ik het.En ja sorry maar dan ben je voor mijn een kalf.
    MVG BG hier heeft u absoluut gelijk in wat er gezegd en gedaan wordt door banken kan echt niet.

    Geplaatst door: tjongegegegege op
  • hallo wordt het misschien dan nu eens tijd om Zembla of de consumentenbond in te gaan schakelen?Wordt namelijk tijd de maffiapraktijken van banken eens worden onderzocht.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • dan kun je wel iemand Kalf noemen Maar dat is zo’n beetje iedereen toch al Er word toch AL voor zulke tarieven gevaren die NIET uitkunnen Dus wie is hier een kalf Diegene probeert alleen maar dat het wat “sneller” is “afgelopen”…
    En wie moet wie gek maken…. Dat zijn we ondertussen al…
    Buiten diegene die NU nog een ….huur/contract heeft Maar die houden ook een keer op… en dan is het “welkom tot de club” mits er eens een gezondverstand-blik word opengetrokken
    Maar Meneer Looman heeft WEL zijn doel bereikt: VERDEEL EN HEERS….

    Geplaatst door: zijlijnlezer op
  • Dan ben je echt dom ga nou is leren rekenen man voor deze tarieven heb je dit effect al kalf daar hoef je geen 1,5 euro voor te betalen deze tarieven kan al voor niemand uit al heb je geen hyphotheek ook niet begrijp je dat niet of begin je net op school lagere school wel te verstaan.
    En ja dit bedoelde ze met koude sanering maar ik verwacht dat dit niet mag als dit gebeurt de pers erbij halen eigenlijk nu al wat de banken van plan zijn dan krabbelen ze zich waarschijnlijk wel ietsje terug.
    Dit kan en mag niet in dit land het lijkt wel China,laat je niet gek maken

    Geplaatst door: tjongegegegege op
  • ….of met z’n allen, die dat kunnen, een geruime tijd voor 1,5 euro naar Krotzenburg gaan varen Dan weten dat het ook werkelijk bij NIEMAND meer uit kan…..
    Misschien iets voor een SWV…. Toch vervoersgarantie…
    Als we gaan gaan we dan maar op zo’n manier Serieus worden we toch al niet meer genomen…

    Geplaatst door: van iemand met een “dom” ideetje op
  • misschien is het een idee voor degene die nog wel de rente ophoesten om dit is een maandje vast te houden moet je is opletten wat voor kredietprobleem er gaat ontstaan

    Geplaatst door: harm op
  • Dus de grootste gokkers wordt goede ondernemer genoemt??
    En dat is baas bij een bank?? Wat een kronkel in zijn hersenen!!

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • gewoon iedereen een email naar die man sturen met ons ongenoegen maar wel niet te onbeschoft alhoewel hij het verdient

    Geplaatst door: yannick helsen op
  • Het is wel duidelijk dat de nieuwbouw de hand boven het hoofd wordt gehiouden door Hr. Looman

    Geplaatst door: Henk op
  • Van de Margriet tot aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering, alles wordt langs de bezuinigingslat gelegd. Ook een huis met hypotheek wordt aan de orde gesteld en eventueel moet de lease-auto er uit. De maandlasten moeten van de bank koste wat kost omlaag en dat is zuur en ongekend.’

    Dus ik moet me huis verkopen van meneertje Rabobank. En als we dan alsnog failliet gaan mag ik bij meneertje Rabobank komen wonen???

    Geplaatst door: ohja op
  • misschien moet je dan gewoon GEEN uitstel aflossing aanvragen en dan maar tot een faillissement laten kommen dan gaat je rente(risico) percentage teminste niet de lucht in en je hoeft geen dure behandelingskosten te betalen. Gewoon het erop aan laten komen. dan beginnen ze vanzelf wel te knijpen bij de bank.

    Geplaatst door: tja op
  • We zijn al tientallen jaren klant bij Rabobank hoe deze bank met de crisis omgaat is te belachelijk voor woorden we hebben nu binnen een jaar onze derde adviseur.
    Dan vraag je uitstel van aflossing aan, na drie maanden komen ze terug dat je rente met 0,20% wordt verhoogd terwijl je de rente en andere vaste lasten en een groot gedeelte van je aflossing opvaart.
    Eerst hadden we nog het (probleem) dat we volgens de bank nog niet in aanmerking kwamen hiervoor omdat we nog al stevig in het groen stonden. Maar na veel aan dringen en een paar keer een brief schrijven of ze me wilde helpen of ons lekker in de problemen te zetten kwam er toch een half jaar uitstel van aflossing. Ook aangegeven waarom collega,s wel en wij niet, tegen die collega,s kan ik nu niet concureren. We hebben hier ook een klacht ingediend naar de bank. Me,n adviseur zegt: sorry, maar ik weet even niet hoe dit te werk gaat want dit maken we niet veel mee ja, en over die 0,20% opslag over de losse en vaste rente tja ik ken toch collega,s van je die een heel stuk meer betalen.
    Maar ja, wel naar weer drie maanden al reactie op me,n klacht dus op gesprek: Ze konden er natuurlijk niets aan doen maar wel afgesproken als we weer zouden gaan aflossen gaat de 0,20% opslag eraf.

    Ik hoor toch uit de markt dat er rente over rente word gehaald en dat hier 7 tot zelf 10 procent rente voor gerekend wordt.
    Sorry maar als dit werkelijk waar is ging ik liever kapot dan heel me,n leven voor zo,n k– bank in de stuurhut te zitten collega,s wees niet bang voor je bank en zeg gewoon de ballen ermee wat hun eisen en doen slaat nergens meer op.
    Het feit is wel dat we vroeger dachten he kijk ze helpen ons maar inmiddels ben ik er heel anders over gaan denken.
    En gooi het niet bij je adviseur die kan niets doen maar stuur een brief en ga gelijk hoger op.
    Wat volgens mijn ook wel handig is dat we gaan samenwerken bv Eubo want we weten met ze,n allen niet hoe we er voor staan en vanuit de Eubo gaan ze ook met de banken praten over deze boeven praktijken mensen jong/oud groot/klein het is geen 5 voor twaalf maar 10 over twaalf.
    Heel veel stekte iedereen want het zijn roerige tijden en het plezier in werken is ver te zoeken en denk niet dat de buurman eerder failliet gaat als uw zelf u ziet het.

    Geplaatst door: Rabo klant op
  • Met verbazing de reactie van dhr. Looman gelezen, dit is een klap in het gezicht van veel ondernemers. Het getuigd er tevens van dat dhr.Looman niet deskundig is, want anders zou hij weten dat de nieuwe grote schepen niet geschikt zijn voor een groot vaargebied waar nu, die wat oudere schepen hun diensten verlenen.
    Meneer Looman U zaait nu onrust!!

    Geplaatst door: ad le cessie vofnelly op
  • Looman maakt nogal wat los met zijn uitspraken.
    Ik vraag mij af of er al raboklanten verhaal hebben gehaald bij hun bank?

    Geplaatst door: Eric op
  • Wat een gigantische droplul die looman!
    Als ik hem zo hoor ga ik ook maar een prachtige 135 bestellen, volledig door de bank gefinancieerd , want dan ben je een goed ondernemer !

    Volgens mij varen er op dit moment niet veel meer mensen met plezier rond , erg jammer de binnenvaart was toch altijd een beroepstak met mensen die van hun hobby hun beroep hadden gemaakt , een goede boterham konden verdienen en er veel plezier in hadden.

    Een beetje jammer.

    Geplaatst door: arie op
  • Ik had al eerder geschreven dat dit gaat gebeuren !

    Ik heb ook geschreven dat we de banken tot de orde moeten roepen maar toen was ik de stommeling van de binnenvaart . Je gaat toch geen ruzie maken met je sponsor ! En zie hier hoe de sponsor over ons de wat oudere denkt ! !

    Als we nu in de binnenvaart allemaal onze spaar rekening opzeggen en gaan sparen bij een andere bank . En dan kijken of ze dan nog een grote bek hebben .

    Oude ondernemer 40+

    Geplaatst door: Oude ondernemer 40+ op
  • Binnevaart ondernemers sluit de gelederen en maak u door samewerking sterk. Zoek anderen vormen van financieren deze zijn er. Werk minder met de bekende banken dan hebben zij een probleem en zullen de rentes en voorwaarden wel gunstiger worden. Zet de banken met elkaar onder druk nu verdienen zij nog genoeg aan u draait dit om en wees creatief.

    Geplaatst door: albert op
  • Erik ,ik weet dat je gelijk hebt en het is ook geen oplossing maar om nu die ouwe schepen of schippers want zo voelt dat,zo in de steek te laten terwijl de banken zelf niet kunnen overleven en dan de “normale” ondernemer hier een beetje af te kraken dan is het logish dat je zulke reactie`s krijgt.Ik zal je vertelen :oude schepen hebben hun dienst bewezen en gaan zich nog veel meer bewijzen en dat moeten die nieuwe ondernemingen nog maar bewijzen.

    Geplaatst door: GJ op
  • En wat gaan we er aan doen? Het hoofd laten hangen? Of gaan we ons eindelijk eens gedragen als ondernemers die geconfronteerd worden met tegenslag en er alles aan doen om hun bedrijven te redden. Dus ook samenwerken om door de crisis heen te komen. Of blijven we schreeuwen dat iedereen ons moet helpen, de buren failliet moeten, dat er wetten moeten komen om ons te beschermen, wat niet gaat gebeuren en gaan we hier blèren en schelden tegen de banken die toch niet zullen luisteren en uitsluitend hun eigen rekensommetjes maken. Failliete schepen worden niet gesloopt, daar begint geen één bank aan, want te duur.
    Maak zelf je rekensommetje en concludeer dat je in deze markt geen moer te vertellen hebt. Verander dat! Laat je niet kapot maken door foute bevrachters, banken en de druk van de markt. Alleen in gezamenlijkheid komen we hier nog uit. Het is vijf voor twaalf. Het tij kan nog keren. Je bent je eigen buurman.

    Geplaatst door: Erik op
  • Hij is een beetje dom

    Geplaatst door: een ouderwets goede ondernemer op
  • Deze opmerking van deze man zou eigenlijk bij de politiek terecht moeten komen ,want als ze zelf in de shit zitten zijn ze de eersten die bij de politiek steun vragen ik zou wel eens willen weten hou ze in Den Haag hierover denken.

    Geplaatst door: jansen op
  • Heel goed!Maar failliete schepen slopen, nieuw of niet.
    Dit is het risico van de banken. Het kan niet door 110% te financieren aan sommige ondernemers(die helemaal geen ondernemers zijn maar avonturiers)gezonde bedrijven naar de haaien helpen!

    Geplaatst door: EC op
  • Typische bank uitspraak, graaien wordt beloond en doe je normaal ondernemen ben je de lul.

    Geplaatst door: m op
  • Iedereen geld geven,de oudere schepen moeten maar aan de kant en de jonge gelukzoekers zijn de goede ondernemers??De banken worden door de oudere schepen in stand gehouden,via de belasting,en nu gaan ze de jonge schepen helpen??
    Een visuele cirkel met de nadruk op VIES.
    Gewoon schepen tegen de kant en het probleem is snel opgelost.

    Geplaatst door: GJW op
  • ik heb vanmiddag er een paar in bestelling gezet. Ben ik in ieder geval een goede ondernemer.

    Geplaatst door: willem op
  • dat is nu bijna 1 jaar dat ik jullie daar voor waarschuw.
    telkens word ik uitgescholden voor alles en nog wat.
    alles herhaald zich weer damco!!!we zijn er niet ver meer van weg .
    wat looman doet vind ik normaal hij probeert zo veel mogelijk verlies te lijden,hij weet goed genoeg dat de schepen met 40 tot 50% gedaalt zijn in prijs al de schepen met de minste schuld tegen de kant is voor hem de beste oplossing.

    Geplaatst door: sjaak op
  • De banken wachten totdat ieder z’n belasting terug heeft gevangen van voorgaande jaren en nemen dan maatregelingen.Koude sanering gaat het worden.

    Geplaatst door: p op
  • dhr.of mevr.(hoofdletter ben je niet waard)looman.
    Hoezo jonge schepen en goede jonge ondernemers?!buiten een paar,die op 1 hand te tellen zijn,ik (bijna eind 30)meteen schip goed in orde gehouden enz.heel hard gewerkt enz.wij horen tot de oudere generatie met een oud schip(jaren 60)die blijkbaar volgens u eruit moet alhoewel,de aflossing en rente ook nu nog,netjes betaald word.DANKU WEL!!
    Ik hoop dat je vanaf morgen 2 weken op de wc zit met diaree,kun je eens nadenken welke onzin je uitkraamt!!!!

    Geplaatst door: rolletje wc papier op
  • Ik denk dat die man niet weet wat hij zegt ,volgens mij heeft de bank in elk schip een zelfde soort risico uitstaan een deel eigen vermogen ,een deel staatsgarantie en een deel van de bank of het nu een ouder of nieuw schip is ,wat wel waar is dat nieuw materiaal in een goede tijd sneller weer zijn oude waarde terug heeft dus voor de bank een beter onderpand is .
    Ik denk ook dat het een reactie is op hetgene wat er hele tijd geroepen wordt het is de schuld van de nieuwbouw. Maar hij zal volgens mij echt niet in een onderneming elke dag 1000 of 1500 euro bij financieren twee of drie jaar lang want dan kan dat onderpand nog zo goed zijn ,maar dat levert dat schip echt niet meer op of die ondernemer .
    Het is gewoon een rekensommetje .

    Geplaatst door: jansen op
  • Kan je nagaan hoe DOM die jonge ondernemers zijn dat ze door blijven varen terwijl ze weten dat de schuld alleen maar op blijft lopen Want als ze werkelijk mensen gaan saneren, want zo zien ik dat, die al wat opgebouwd hebben, blijft er alleen de hypotheekrisicoblijvende ondernemers over Want het blijft zo want er word een hele andere tonnge gesanneerd Dus gaan er nog geen grotere uit de markt… Ja en dan zijn de jonge garde nog zo ver en blijven nog zo staan als waar ze nu staan
    Dat de strop tot hun pensioen rondom hun nek blijft bungelen want daar hebben de banken nog jaren “plezier” van Dus jonge ondernemers geen vakantie’s meer geen leaseauto’s geen mooi huis Want wat denken die jonge lui dan dat ze alles zo mogen blijven door “varen” Succes jonge “goede”, voor de bank, ondernemers…
    Ik ben zelf nog relatief jong 43 jaar Maar zit op een relatief oud schip met relatief gewone hoeveelheid schuld Dus wij zullen wel “afscheid” mogen nemen Maar daar schaam ik me dan niet voor Want wie op “die” nieuwe spullen mogen door varen dat zijn diegene die RISICOVOLLE hypo’s hebben waar de banken nog jarenlang van kan profiteren…
    Jonge ondernemers ik zie nog wel hoop voor jullie want je wordt vanzelf ouder EN je schip ook….dus je wordt vanzelf een slechte oude ondernemer en vloei je vanzelf ook af
    Succes allen Zoals je ziet zitten we er met z’n allen mee
    Sluit je aan bij de Eubo wie weet….

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Met andere woorden: Je schuld is je toekomst.

    Geplaatst door: Rikes Wijkstra op
  • jongen jingens maak je niet zo druk dat dit eraan zat tekomen was gewoon te verwachtenhet gaat precies het zelfde als in de jaren 80 toen was het ook zo mesen met een hopp schuld bleven drijven en mensen met weinig schuld dreven er af.
    neem maar van mij aan het is gewoon een koude sanering meer is het niet mvg Hendrik

    Geplaatst door: Hendrik op
  • Schande dat mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt zo worden behandeld en de zgn casinofiguren door te laten varen en dat goede ondernemers te noemen

    Geplaatst door: JT op
  • Leeftijd niet belangrijk. Zijn nog te slecht om op te hangen, is zonde van het touw.

    Geplaatst door: Jan op
  • dit komt nooit meer goed tenzij alles waar een teveel aan is weg gaat.
    hetzij ondernemer hetzij schip.
    maar elk woord is er een die teveel is binnen nu en twee jaar komt er door de bank en niet door iets of iemand anders opgerichte cooperatie kijk maar naar de geschiedenis en je kan de toekomst voorspellen .
    ps .
    iedereen die daar anders over–denkt
    wens ik heel veel succes toe maar dit gaat heel veel mensen heel erg zeer doen en let op mijn woorden veel schepen gaan binnenkort gewoon in een zandgat met een bewaker er bij en als het beter word mogen zij er weer uit voor de volgende st*mme schippers generatie
    tja je kan maar beter bankier worden

    Geplaatst door: ik heb het al eerder gezecht op
  • En ze zakken steeds verder in het moeras!!!!
    Nog even wachten en het sluit zich boven hun hoofden!!

    Geplaatst door: Varensvrouw op
  • Wil, overigings de leeftijd willen weten van die heer Looman. Misschien ook zo,n flitsende dertiger?

    Geplaatst door: Martin op
  • Ik ben blij dat ik een slechte oudere ??? ondernemer ben.
    Maar liever een slechte ondernemer dan een jonge dynamische bla bla bla ondernemer die de rest van zijn leven slaaf is geworden van zijn idiote investering en de bank.

    Geplaatst door: Arie (Prut) op
  • Het is duidelijk : Oh wat zijn wij goed als bank, wij hebben een heel groot probleem en het is ten strengste verboden om failliet te gaan. Doorvaaren en ga maar geld bij de overheid lenen om je salaris te betalen. Dit is het toppunt van sociaal beleid, in mijn ogen gewoon slavernij. Als schipper kun je zelf ook je faillisement aanvragen, en dan van boord stappen. zonder personeel vaart geen schip.

    Geplaatst door: belangstellend op
  • Je zal maar wat met zo’n eikel te maken hebben.Je gaat je nog schamen dat je al 35 jaar klant bent bij een rabo bank maar ja we brengen toch niet veel voor ze op dus ze zullen ons ook wel niet hard missen. wat een blamage als grote binnenvaartbank. iedereen die nog wat te zeggen heeft over z\\\’n materiaal hoe oud dan ook veel sterkte o ja de onze heeft al een crises (30er jaren) overleeft.
    E.Volker

    Geplaatst door: E.Volker op
  • Te koop aangeboden,wegen bedijfsbeeindiging, van een slecht ondernemer met weinig hypotheek : 2 oudere koppelverbanden .
    Prijsidee: wat een andere slechte ondernemer er voor over heeft.
    (want als je deze koopt dan heb je ook weinig hypotheek en veel tonnen)
    Direct te aanvaarden.

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • De oudere schippers de spaarcentjes raken op (die heeft de bank al te pakken)En heel veel Hipoteek bij geven dan moet je wel jong zijn!Een toekomst van lang naar de pijpen van de bank dansen?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dus met andere woorden lees ik in de tekst dat een ouder iemand met een bijna afgelost schip maar failliet moet gaan om de jonge en blijkbaar goede ondernemers te redden?
    Die oudere ondernemer met zijn oudere schip is blijkbaar niet goed of goed genoeg???
    Schande…

    Geplaatst door: J op
  • zucht kreun en steun…iedereen krijgt een DREUN!!!

    Geplaatst door: Rob op
  • nieuwbouw eigenaars zijn nu al aan het aflossen op andere schepen . ze komen er voor wat te verdienen maar de grap is . ik blijf niet de woning is te oud en te veel geluid .etc ik ga terug naar mijn eigen schuit dat krijg als antwoord .

    Geplaatst door: silversurfer op
  • Dan hoop ik, voor die goede en jonge ondernemers dat de tijden snel veranderen. Want elk jaar,je hypotheek zien verhogen en je schip in waarde ziet dalen.Hoelang ga je dat geestelijk en mentaal volhouden?Veel sterkte!

    Geplaatst door: Martin op
  • welke lompe mensen steken zich in de de schuld dat ze er niet meer uitkomen wie betaalt er nu 5mil .die zijn toch geen normale zaken ? of wel en laat de bestaande schippers die al jaren ervaring hebben gerust die weten wat het is

    Geplaatst door: traantjes voor de schippers op
  • Ik vind het toch leuk om te horen dat ik een slechte ondernemer ben omadt ik oudere schepen met weinig hypotheek heb.
    Eerst veroorzaken ze overcapiciteit en dan worden het nog goede ondernemers genoemt!!!!En de banken gaan nu nog eisen stellen ook terwijl ze zelf de oorzaak zijn van de overfinanciering.
    Ze zoeken het maar uit, ik stop er mee en hou zo de eer aan mezelf.

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Waar voor gevreesd werd wordt dan toch werkelijkheid,zij die niets van zich zelf hadden en mega hypotheken hebben lopen worden gered van een haast zekere ondergang,en mensen die al vele jaren wat meer behoudend en in mijn ogen verstandiger bezig geweest zijn laten ze vallen.Mijn idee van een goede ondernemer strookt toch niet met het idee van de bank,zo zie je maar weer dat hebberigheid meer gewaardeerd wordt dan gezond verstand!

    Geplaatst door: Adri op
  • Dus toch een koude sanering !!! Heren van de banken moeten gewoon hun verantwoordelijk nemen en het verlies nemen , net als wij dat moeten doen !! En dat daar nu toevallig 95 % van de nieuwbouw onder valt is dan jammer .
    Maar ja , zoals al verwacht denken de banken eerst aan eigenbelang , dus gaan de NIET nieuwbouwers als eerste naar de kl*te
    want daar valt nog iets uit te halen zonder dat het ze veel geld kost.
    DANK U RABOBANK , ABN AMRO , ING voor het ongecontroleerd investeren in onfinacierbare schepen , dank u dat u markt zo goed verziekt hebt.

    Geplaatst door: Genius op
  • Lees ik het toch goed meneer Looman u probeert toch u eigen straatje weer schoon te vegen en daarom de schippers met oudere goed doorgerepareerde schepen als eerste failliet te laten gaan boven de door u overgefinancierde schepen en deze uit de wind te houden .
    Heb de ex Boerenleenbank, Raifeisenbank en nu dus Rabobank altijd hoger in het vaandel gehad.
    Ook is het niet zo slim tenslotte geeft dit alleen maar onrust we zitten allemaal in het zelfde schuitje en het is sinds 35 jaar volgens meneer Onderdelinden niet zo slecht geweest.
    Volgens mijn heeft de Eubo gelijk samenwerkingsverbanden, waardoor je een vuist kunt maken maar als je nu bodemprijzen wil moet je als je als branche volwassen over wil komen ook een prijs noemen waar je het maximal voor doet met natuurlijk gasolietoeslag, zodat de klant weet waar die aan toe is, ook wij zijn een deel in de keten.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Beste meneer Looman.
    Als ik dit zo lees dan denkt u de binnenvaart ondernemers te helpen echter ik denk dat u juist niet helpt om maar te blijven financieren.
    Dit leid tot meer schulden en problemen bij de schrijnende gevallen.
    Zoek een passende oplossing voor de ergste gevallen.Doe wat de banken 15 jaar geleden ook deden en stop hiermee, wij de binnenvaart kunnen dit niet oplossen.
    Door een aantal schepen weg te halen uit de markt gaat de vrachtprijs mischien iets minder onder druk staan. Denk niet alleen aan u opslagprovisie .Doe wat u al had moeten doen. Helaas.

    Geplaatst door: theo op
  • Haha die meneer looman heeft meer vertouwen in de jonge garde die met hun blik op oneindig maar blind geinvesteerd hebben , die hun eigen kostprijs niet eens kunnen berekenen . Dank zij dit soort mensen bij de banken helpen ze de hele bedrijfstak naar de klote, dus oud schippers met niet teveel schulden en die volgens de bank niet teveel rente meer opbrengt om hun doelstelling te halen wij moeten straks ruimte maken voor die jonge cowboy’s op de rivier , die zonder gps niet eens weten waar ze zitten.

    Geplaatst door: ag op

Reageer