INGEZONDEN: ‘Wie geeft mij de magische formule?’

Door: Madien
bemanningslid van een vrachtschip
(Volledige naam en adres bij de redactie bekend)

Hoewel ik de binnenvaart een prachtig beroep vind, is het niet meer leuk. Als het zo doorgaat mogen wij straks inpakken en kamperen in een lege ruimte bij de bank. En dat hebben we dan te danken aan collega’s die nooit wiskunde- of rekenlessen hebben gehad.
Sinds de economische crisis zich aankondigde is de transportwereld het eerste slachtoffer. Begin 2009 begon de vrachtprijzen zeer belachelijk te worden: voor 0,68 cent per ton van Rotterdam naar Duisburg. De bruto-opbrengst van de vracht was minder dan de directe kosten voor de betreffende reis, maar er werd toch gevaren. Wij reageerden toen: ‘Wie biedt het voor minder.’ En we weigerden reizen als de vracht niet passend was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • @ C.Jans_zn.

    Dat je het niet met me eens bent kan ik heel goed mee leven maar ik kan niet leven met het idee dat er collega’s tegen een toerbeurt zijn maar niet weten waarom !

    Noem dan eens een paar nadelen !

    We leven in een vrij land dus kom ergens mee .

    Maar zo goedkoop als je het nu zegt gaat nergens over !

    Toerbeurt .

    Een toerbeurt is eigenlijk een heel groot swvb .

    We gaan mekaar niet meer onderbieden .

    Vaste goed kosten dekkende prijzen . ( Ik denk dat Anton te laag zit het moet 9 of 10 euro zijn naar Krotzenburg )

    Nu denken al een paar collega’s ik word miljonair . Fout er is niet genoeg werk om continu te kunnen varen dus krijg je wachtdagen en dan kan het tientje nog wel eens te laag zijn !

    Met een toerbeurt haal je de over capaciteit uit de markt het schip dat aan de beurt is gaat de reis doen !

    De toerbeurt die ik graag wil moeten we zelf opzetten . Dan heb je alles in eigen hand als de crisis voorbij is geven we een groot feest en iedereen gaat weer zijn eigen weg . De toerbeurt is een crisis maatregel . Dit moet je willen inzien !

    Ook met een toerbeurt zullen er schepen failliet gaan . Maar zoals we nu bezig zijn gaan er meer schepen failliet dan dat nodig is ! Dit komt door onze eigen stommiteit . Overal waar je komt moet je op je beurt wachten ! Maar met een fatsoenlijke reis aannemen willen we dat in een keer niet meer dan hebben we heel, graag de reis van de collega die eerder leeg was . Dus wat gebeurd er ? Het schip dat net leeg komt doet het voor een kwartje minder . En zo gaan we met mekaar naar de klote !

    Ga maar een proberen de laatste taxi te nemen op de wachtplaats ! Je word afgemaakt !

    Probeer maar eens voor te dringen aan de kassa van de beurtsuper . Dit komt niet goed !

    En dan nog die onnozele die zelf in een Swvb zitten en heel hard roepen laat de markt zijn werk doen . Wees dan ook zelf een vent en ga zelf je werk zoeken . Maar verschuil je niet achter je Swvb . Dit geeft maar weer het bewijs dat ook deze mensen niet voor zich zelf kunnen zorgen . De schepen die niet in een Swvb zitten en gewoon op de vrije markt varen kunnen het ook niet . Dan is het toch veel handiger om met heel de binnenvaart vloot te gaan samenwerken in een Toerbeurt !

    Ik ben voor . Ik heb het wel gehad met dat voor niks varen . Varen is leuk dat is niet te ontkennen , maar er moet wel wat verdiend worden !
    Mvg Roelof

    Geplaatst door: Roelof op
  • @ ROELOF:

    JE CAPS-LOCK ZIT VAST!
    En daarbij; Ik ben het niet met je eens.
    Toerbeurt is Zooooo- 20ste eeuw. Dus al meer dan 10 jaar defuinitief passée.

    Voor alle rekenwonders:
    http://www.kantoorbinnenvaart.org/files/kostprijs_jansz_meijer_uitgebreid.xls
    Kunnen we eens lekker puzzelen met cijfertjes!

    Geplaatst door: C.Jans_zn. op
  • Als je van dom – en lafheid koppijn zou krijgen dan begin ik een aspirinefabriekje. Vroeger heette het eendracht maakt macht, maar zolang bijna iedereen de bevrachters in de kont kruipt met ja en amen kunnen wij het schudden. Geef die vrekken niet teveel macht, je ziet wat er van komt. Ze hebben het altijd over: unsere Kunden willen dit, unsere Kunden willen dat……….. Wij zijn ook Kunden!!!!Iedereen heeft een mond om te praten om te onderhandelen, schippers trek je bek eens bij de disponenten bobo’s open en niet bij je kollega’s.

    Geplaatst door: viooltje op
  • ALS JE HEEL EERLIJK BENT KAN JE FAILLIESEMENTEN NIET TEGEN HOUDEN !

    WIE ER TEVEEL GEGOKT HEEFT IS DAAR ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR !

    JE KAN NIET MET NUL PROCENT EIGEN GELD EEN SCHIP KOPEN . MAAR HET IS WEL GEBEURD ! !

    HOE IS HET MOGELIJK DAT HET EIGEN SCHIP NOG NIET VERKOCHT IS ER TOCH GELD WERD VERSTREK VOOR EEN NIEUWE ?

    ER WAS MET HANDELEN GELD TE VERDIENEN DUS DOE ER MAAR EEN TANKERTJE BIJ VOOR DE HANDEL .

    WAAR IS HET EIGEN VERMOGEN ? OF IS HET GEFINANCIERD MET DE OVERWAARDE VAN DE SCHEPEN ? ?

    DE OPGEPOMPTE TAXATIEWAARDE ! !

    LUCHT ?

    DE BANKEN HEBBEN MAAR LUK RAAK SCHEPEN GEFINANCIERD DE BOMEN GROEIDE TOT IN DE HEMEL . HET KON NIET OP ! ER WERD MEER AAN LUXE GEDACHT DAN AAN HET IDEE HOE GA IK HET WEER TERUG VERDIENEN !

    EN WAT NU ? ZEG HET MAAR IK WEET HET NIET MEER DE BANKEN BLIJVEN MAAR GELD GEVEN AAN BEDRIJVEN DIE EIGENLIJK FAILLIET ZIJN ! EN HELPEN DE ANDERE BEDRIJVEN NAAR DE KLOTE MET DEZE MANIER VAN HANDELEN ! !

    HOE LANG GAAN DE AANDEELHOUDERS DIT NOG GOED KEUREN ? INVERSTEREN IN EIGENLIJK FAILLIETE BEDRIJVEN HAALD OOK HET VERMOGEN VAN DE BANK NAAR BENEDEN .
    MIJN ADVIES . BANKEN STOP HIER MEEEEEEEEEEEE !

    DE GENE DIE VOOR EEN VRIJE MARKT ZIJN MOETEN DAN MAAR ACCEPTEREN DAT ZE HET RISICO LOPEN OM FAILLIET TE GAAN !

    EN WIL JE NIET FAILLIET DAN IS DE ENIGSTE MOGELIJKHEID OM JE BEDRIJF TE BEHOUDEN SAMEN WERKEN !

    TOERBEURT !

    WIE NIET WIL GAAT MAAR FAILLIET !

    HET IS DE ENIGSTE GOEDE OPLOSSING !

    MAGISCHE FORMULE !

    Geplaatst door: Roelof op
  • Schippers moeten eens ophouden met korte termijn politiek,Ik ga liever met stilliggen falliet dan met varen.
    Formule= doe mee met EUBO-Ook niet kolenmannen. En neem niet aan voor slechte tarieven.Zoals nu gebeurd, wanneer ik vracht indicator moet geloven. Heel veel mensen wachten om mee te doen, om te kijken of het werkt om te weigeren.Mensen mensen je moet gelijk vanaf het begin meedoen. Anders werkt het niet. Dan ben je zelf schuldig.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ja Martin,
    Kwaliteit kent geen recessie

    Geplaatst door: Toontje op
  • Toontje,dat is een goed gezegde! Konden tenminste weer effe lachen!

    Geplaatst door: Martin op
  • De oude formule is: Euro’s x massa = kassa. Zo hoort ’t

    De nieuwe formule is : Tonnen x centen = Faillisementen

    Geplaatst door: Toontje op
  • Ik geloof dat de ondernemers in de binnenvaart het nog steeds niet snappen;

    Al die rekensommen zijn mooi, maar ook woj hebben de appels en peren markt. Als er veel appels zijn dan is de prijs laag en weinig appels de prijs hoog. En als er echt te veel appels zijn draaien we die door. En zo gaat het bij ons ook wij draaien de schepen ook door want straks heb je een paar jaar voor niks gevaren en moet alles in survee en dan kun je schip doordraaien bij Treffers. En dan zal de binnenvaart pas herstellen en komen er nieuwe kansen voor de sterke bedrijven.En daarom ook geen halfzachte maatregelen wat heelveel ruzie,veroorzaakt.

    Geplaatst door: jan op
  • @ Tineke, als ik je dus goed begrijp is dus iedereen die zijn papiertje heeft GEKREGEN in de overgangsperiode en ervoor een beter rekenwonder, dan degene die erna aan het papiertje gekomen zijn.
    Ik kan je uit de droom helpen :

    25% weet de optelling van het kostenplaatje uit het hoofd op te noemen.

    50% weet dat niet eens.

    25% lift mee op de vrachtprijs die de buurman zich als doel steld.

    Dit betekent dus dat de hele binnenvaart draaid op de 25% die een kostprijs berekening weet te formuleren, en je maakt mij niet wijs dat die mensen allemaal hun ondernemersdiploma op volmacht hebben.

    Geplaatst door: petra op
  • @ Tineke, als ik je dus goed begrijp is dus iedereen die zijn papiertje heeft GEKREGEN in de overgangsperiode en ervoor een beter rekenwonder, dan degene die erna aan het papiertje gekomen zijn.
    Ik kan je uit de droom helpen :

    25% weet de optelling van het kostenplaatje uit het hoofd op te noemen.

    50% weet dat niet eens.

    25% lift mee op de vrachtprijs die de buurman zich als doel steld.

    Dit betekent dus dat de hele binnenvaart draaid op de 25% die een kostprijs berekening weet te formuleren, en je maakt mij niet wijs dat die mensen allemaal hun ondernemersdiploma op volmacht hebben.

    Geplaatst door: petra op
  • Waarom zou je je haasten als het tot niet meer succes leidt?

    Geplaatst door: johan op
  • We moeten weer een toerbeurt hebben. Zolang we daar niet meer voor durven gaan hou je deze situatie. Als je een vrije markt wil moet je nu ook niet zeuren.

    Geplaatst door: varensman op
  • Volgens mij weet iedereen heel goed wat rekenen is,
    Want zo heel moeilijk is het niet om uit te rekenen wat de reis ongeveer MOET kosten.
    Als je de laad/losdagen over de volle tonnage rekent, dan vaart bijna iedereen met verlies.
    Als je snel laat en lost heb je de kosten er NET uit…
    en daar hopen we nu maar op, met de visie in onze achterhoofd ..volgende reis misschien beter..
    dat er ergens geld blijft hangen is zeker voorbeeld:
    als wij een partij diervoerdes moeten transporteren voor €4,-
    en als die prijs voor de crises nu €5,- was, is er €1,- zoek…
    de beesten eten door de crises niet minder, en de ontvanger betaald hetzelfde
    (als het niet meer is, ”want het is crises”)
    Ergens word iemand rijk

    En een formule is er ja!!
    Varen met verlies = beetje verlies
    Stilliggen niet varen =veel verlies

    Geplaatst door: moe van crizzzzes op
  • Iedereen die zijn bedrijf begonnen is na ,ik geloof 1 jauari 1993 moet in het bezit zijn van een ondernemersdiploma binnenvaart.
    Ervaring leert dat bijna niemand ,die begonnen is na die tijd ook maar in het bezit is van zo\’n papiertje.
    De meesten varen allemaal op een volmacht en weten vaak niet eens hoe ze een afrekening moeten maken .Laat staan dat ze weten hoe ze een berekening moeten maken wat men voor een te maken reis aan kosten nodig heeft.

    Geplaatst door: Tineke op

Reageer

INGEZONDEN: ‘Wie geeft mij de magische formule?’ | Schuttevaer.nl

INGEZONDEN: ‘Wie geeft mij de magische formule?’

Door: Madien
bemanningslid van een vrachtschip
(Volledige naam en adres bij de redactie bekend)

Hoewel ik de binnenvaart een prachtig beroep vind, is het niet meer leuk. Als het zo doorgaat mogen wij straks inpakken en kamperen in een lege ruimte bij de bank. En dat hebben we dan te danken aan collega’s die nooit wiskunde- of rekenlessen hebben gehad.
Sinds de economische crisis zich aankondigde is de transportwereld het eerste slachtoffer. Begin 2009 begon de vrachtprijzen zeer belachelijk te worden: voor 0,68 cent per ton van Rotterdam naar Duisburg. De bruto-opbrengst van de vracht was minder dan de directe kosten voor de betreffende reis, maar er werd toch gevaren. Wij reageerden toen: ‘Wie biedt het voor minder.’ En we weigerden reizen als de vracht niet passend was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • @ C.Jans_zn.

    Dat je het niet met me eens bent kan ik heel goed mee leven maar ik kan niet leven met het idee dat er collega’s tegen een toerbeurt zijn maar niet weten waarom !

    Noem dan eens een paar nadelen !

    We leven in een vrij land dus kom ergens mee .

    Maar zo goedkoop als je het nu zegt gaat nergens over !

    Toerbeurt .

    Een toerbeurt is eigenlijk een heel groot swvb .

    We gaan mekaar niet meer onderbieden .

    Vaste goed kosten dekkende prijzen . ( Ik denk dat Anton te laag zit het moet 9 of 10 euro zijn naar Krotzenburg )

    Nu denken al een paar collega’s ik word miljonair . Fout er is niet genoeg werk om continu te kunnen varen dus krijg je wachtdagen en dan kan het tientje nog wel eens te laag zijn !

    Met een toerbeurt haal je de over capaciteit uit de markt het schip dat aan de beurt is gaat de reis doen !

    De toerbeurt die ik graag wil moeten we zelf opzetten . Dan heb je alles in eigen hand als de crisis voorbij is geven we een groot feest en iedereen gaat weer zijn eigen weg . De toerbeurt is een crisis maatregel . Dit moet je willen inzien !

    Ook met een toerbeurt zullen er schepen failliet gaan . Maar zoals we nu bezig zijn gaan er meer schepen failliet dan dat nodig is ! Dit komt door onze eigen stommiteit . Overal waar je komt moet je op je beurt wachten ! Maar met een fatsoenlijke reis aannemen willen we dat in een keer niet meer dan hebben we heel, graag de reis van de collega die eerder leeg was . Dus wat gebeurd er ? Het schip dat net leeg komt doet het voor een kwartje minder . En zo gaan we met mekaar naar de klote !

    Ga maar een proberen de laatste taxi te nemen op de wachtplaats ! Je word afgemaakt !

    Probeer maar eens voor te dringen aan de kassa van de beurtsuper . Dit komt niet goed !

    En dan nog die onnozele die zelf in een Swvb zitten en heel hard roepen laat de markt zijn werk doen . Wees dan ook zelf een vent en ga zelf je werk zoeken . Maar verschuil je niet achter je Swvb . Dit geeft maar weer het bewijs dat ook deze mensen niet voor zich zelf kunnen zorgen . De schepen die niet in een Swvb zitten en gewoon op de vrije markt varen kunnen het ook niet . Dan is het toch veel handiger om met heel de binnenvaart vloot te gaan samenwerken in een Toerbeurt !

    Ik ben voor . Ik heb het wel gehad met dat voor niks varen . Varen is leuk dat is niet te ontkennen , maar er moet wel wat verdiend worden !
    Mvg Roelof

    Geplaatst door: Roelof op
  • @ ROELOF:

    JE CAPS-LOCK ZIT VAST!
    En daarbij; Ik ben het niet met je eens.
    Toerbeurt is Zooooo- 20ste eeuw. Dus al meer dan 10 jaar defuinitief passée.

    Voor alle rekenwonders:
    http://www.kantoorbinnenvaart.org/files/kostprijs_jansz_meijer_uitgebreid.xls
    Kunnen we eens lekker puzzelen met cijfertjes!

    Geplaatst door: C.Jans_zn. op
  • Als je van dom – en lafheid koppijn zou krijgen dan begin ik een aspirinefabriekje. Vroeger heette het eendracht maakt macht, maar zolang bijna iedereen de bevrachters in de kont kruipt met ja en amen kunnen wij het schudden. Geef die vrekken niet teveel macht, je ziet wat er van komt. Ze hebben het altijd over: unsere Kunden willen dit, unsere Kunden willen dat……….. Wij zijn ook Kunden!!!!Iedereen heeft een mond om te praten om te onderhandelen, schippers trek je bek eens bij de disponenten bobo’s open en niet bij je kollega’s.

    Geplaatst door: viooltje op
  • ALS JE HEEL EERLIJK BENT KAN JE FAILLIESEMENTEN NIET TEGEN HOUDEN !

    WIE ER TEVEEL GEGOKT HEEFT IS DAAR ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR !

    JE KAN NIET MET NUL PROCENT EIGEN GELD EEN SCHIP KOPEN . MAAR HET IS WEL GEBEURD ! !

    HOE IS HET MOGELIJK DAT HET EIGEN SCHIP NOG NIET VERKOCHT IS ER TOCH GELD WERD VERSTREK VOOR EEN NIEUWE ?

    ER WAS MET HANDELEN GELD TE VERDIENEN DUS DOE ER MAAR EEN TANKERTJE BIJ VOOR DE HANDEL .

    WAAR IS HET EIGEN VERMOGEN ? OF IS HET GEFINANCIERD MET DE OVERWAARDE VAN DE SCHEPEN ? ?

    DE OPGEPOMPTE TAXATIEWAARDE ! !

    LUCHT ?

    DE BANKEN HEBBEN MAAR LUK RAAK SCHEPEN GEFINANCIERD DE BOMEN GROEIDE TOT IN DE HEMEL . HET KON NIET OP ! ER WERD MEER AAN LUXE GEDACHT DAN AAN HET IDEE HOE GA IK HET WEER TERUG VERDIENEN !

    EN WAT NU ? ZEG HET MAAR IK WEET HET NIET MEER DE BANKEN BLIJVEN MAAR GELD GEVEN AAN BEDRIJVEN DIE EIGENLIJK FAILLIET ZIJN ! EN HELPEN DE ANDERE BEDRIJVEN NAAR DE KLOTE MET DEZE MANIER VAN HANDELEN ! !

    HOE LANG GAAN DE AANDEELHOUDERS DIT NOG GOED KEUREN ? INVERSTEREN IN EIGENLIJK FAILLIETE BEDRIJVEN HAALD OOK HET VERMOGEN VAN DE BANK NAAR BENEDEN .
    MIJN ADVIES . BANKEN STOP HIER MEEEEEEEEEEEE !

    DE GENE DIE VOOR EEN VRIJE MARKT ZIJN MOETEN DAN MAAR ACCEPTEREN DAT ZE HET RISICO LOPEN OM FAILLIET TE GAAN !

    EN WIL JE NIET FAILLIET DAN IS DE ENIGSTE MOGELIJKHEID OM JE BEDRIJF TE BEHOUDEN SAMEN WERKEN !

    TOERBEURT !

    WIE NIET WIL GAAT MAAR FAILLIET !

    HET IS DE ENIGSTE GOEDE OPLOSSING !

    MAGISCHE FORMULE !

    Geplaatst door: Roelof op
  • Schippers moeten eens ophouden met korte termijn politiek,Ik ga liever met stilliggen falliet dan met varen.
    Formule= doe mee met EUBO-Ook niet kolenmannen. En neem niet aan voor slechte tarieven.Zoals nu gebeurd, wanneer ik vracht indicator moet geloven. Heel veel mensen wachten om mee te doen, om te kijken of het werkt om te weigeren.Mensen mensen je moet gelijk vanaf het begin meedoen. Anders werkt het niet. Dan ben je zelf schuldig.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ja Martin,
    Kwaliteit kent geen recessie

    Geplaatst door: Toontje op
  • Toontje,dat is een goed gezegde! Konden tenminste weer effe lachen!

    Geplaatst door: Martin op
  • De oude formule is: Euro’s x massa = kassa. Zo hoort ’t

    De nieuwe formule is : Tonnen x centen = Faillisementen

    Geplaatst door: Toontje op
  • Ik geloof dat de ondernemers in de binnenvaart het nog steeds niet snappen;

    Al die rekensommen zijn mooi, maar ook woj hebben de appels en peren markt. Als er veel appels zijn dan is de prijs laag en weinig appels de prijs hoog. En als er echt te veel appels zijn draaien we die door. En zo gaat het bij ons ook wij draaien de schepen ook door want straks heb je een paar jaar voor niks gevaren en moet alles in survee en dan kun je schip doordraaien bij Treffers. En dan zal de binnenvaart pas herstellen en komen er nieuwe kansen voor de sterke bedrijven.En daarom ook geen halfzachte maatregelen wat heelveel ruzie,veroorzaakt.

    Geplaatst door: jan op
  • @ Tineke, als ik je dus goed begrijp is dus iedereen die zijn papiertje heeft GEKREGEN in de overgangsperiode en ervoor een beter rekenwonder, dan degene die erna aan het papiertje gekomen zijn.
    Ik kan je uit de droom helpen :

    25% weet de optelling van het kostenplaatje uit het hoofd op te noemen.

    50% weet dat niet eens.

    25% lift mee op de vrachtprijs die de buurman zich als doel steld.

    Dit betekent dus dat de hele binnenvaart draaid op de 25% die een kostprijs berekening weet te formuleren, en je maakt mij niet wijs dat die mensen allemaal hun ondernemersdiploma op volmacht hebben.

    Geplaatst door: petra op
  • @ Tineke, als ik je dus goed begrijp is dus iedereen die zijn papiertje heeft GEKREGEN in de overgangsperiode en ervoor een beter rekenwonder, dan degene die erna aan het papiertje gekomen zijn.
    Ik kan je uit de droom helpen :

    25% weet de optelling van het kostenplaatje uit het hoofd op te noemen.

    50% weet dat niet eens.

    25% lift mee op de vrachtprijs die de buurman zich als doel steld.

    Dit betekent dus dat de hele binnenvaart draaid op de 25% die een kostprijs berekening weet te formuleren, en je maakt mij niet wijs dat die mensen allemaal hun ondernemersdiploma op volmacht hebben.

    Geplaatst door: petra op
  • Waarom zou je je haasten als het tot niet meer succes leidt?

    Geplaatst door: johan op
  • We moeten weer een toerbeurt hebben. Zolang we daar niet meer voor durven gaan hou je deze situatie. Als je een vrije markt wil moet je nu ook niet zeuren.

    Geplaatst door: varensman op
  • Volgens mij weet iedereen heel goed wat rekenen is,
    Want zo heel moeilijk is het niet om uit te rekenen wat de reis ongeveer MOET kosten.
    Als je de laad/losdagen over de volle tonnage rekent, dan vaart bijna iedereen met verlies.
    Als je snel laat en lost heb je de kosten er NET uit…
    en daar hopen we nu maar op, met de visie in onze achterhoofd ..volgende reis misschien beter..
    dat er ergens geld blijft hangen is zeker voorbeeld:
    als wij een partij diervoerdes moeten transporteren voor €4,-
    en als die prijs voor de crises nu €5,- was, is er €1,- zoek…
    de beesten eten door de crises niet minder, en de ontvanger betaald hetzelfde
    (als het niet meer is, ”want het is crises”)
    Ergens word iemand rijk

    En een formule is er ja!!
    Varen met verlies = beetje verlies
    Stilliggen niet varen =veel verlies

    Geplaatst door: moe van crizzzzes op
  • Iedereen die zijn bedrijf begonnen is na ,ik geloof 1 jauari 1993 moet in het bezit zijn van een ondernemersdiploma binnenvaart.
    Ervaring leert dat bijna niemand ,die begonnen is na die tijd ook maar in het bezit is van zo\’n papiertje.
    De meesten varen allemaal op een volmacht en weten vaak niet eens hoe ze een afrekening moeten maken .Laat staan dat ze weten hoe ze een berekening moeten maken wat men voor een te maken reis aan kosten nodig heeft.

    Geplaatst door: Tineke op

Reageer