‘Binnenvaart hindert in zeesluis’

De haven van Gent wil meer invloed op het gebruik van de sluizen in Terneuzen en vooral op dat van de zeesluis. Volgens het Gents Havenbedrijf en het Loodswezen kunnen de huidige wachttijden voor de sluizen worden vermeden door een betere planning.

Die is, volgens de Gentse havenautoriteiten, verre van optimaal. Dat wordt toegeschreven aan met name Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor beheer en gebruik van het sluizencomplex. Diensthoofd Alain Pels van het Loodswezen in Gent stelt vast dat de planning te weinig transparant is. Hij vindt ook dat de zeesluis niet optimaal wordt gebruikt en wijt dat vooral aan het feit dat ook de binnenvaart gebruik maakt van die sluis, terwijl de binnenschepen ook gebruik kunnen maken van de Midden- en Oostsluis. Pels steekt overigens ook de hand in eigen boezem. Als in Gent de afvaart van zeeschepen beter wordt gepland, zou dat zeker meehelpen files voor de zeesluis te voorkomen. Die extra wachttijden zorgen ook voor een tekort aan loodsen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Binnenvaart hindert in zeesluis’ | Schuttevaer.nl

‘Binnenvaart hindert in zeesluis’

De haven van Gent wil meer invloed op het gebruik van de sluizen in Terneuzen en vooral op dat van de zeesluis. Volgens het Gents Havenbedrijf en het Loodswezen kunnen de huidige wachttijden voor de sluizen worden vermeden door een betere planning.

Die is, volgens de Gentse havenautoriteiten, verre van optimaal. Dat wordt toegeschreven aan met name Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor beheer en gebruik van het sluizencomplex. Diensthoofd Alain Pels van het Loodswezen in Gent stelt vast dat de planning te weinig transparant is. Hij vindt ook dat de zeesluis niet optimaal wordt gebruikt en wijt dat vooral aan het feit dat ook de binnenvaart gebruik maakt van die sluis, terwijl de binnenschepen ook gebruik kunnen maken van de Midden- en Oostsluis. Pels steekt overigens ook de hand in eigen boezem. Als in Gent de afvaart van zeeschepen beter wordt gepland, zou dat zeker meehelpen files voor de zeesluis te voorkomen. Die extra wachttijden zorgen ook voor een tekort aan loodsen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer