Vrachtenmarkt: Erts en kolen naar China

Na vorige crises namen landen als China en toen nog het Engelse Hongkong de beslissing om zwaar in te zetten op de export. Maar deze keer wordt in China enorme bedragen geïnvesteerd in infrastructuur. De gevolgen zijn gunstig voor de droge bulkers, vooral voor de capesizers en in wat mindere mate voor de panamaxen.

De Chinese importen van ijzererts en kolen groeien en dus de vraag naar tonnage. Jammer dat er zo’n enorm aantal schepen is besteld, anders zouden de huren en vrachten inmiddels op een veel hoger niveau liggen dan nu het geval is. De Nord Power (178.000 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering Verre Oosten voor $ 42.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Erts en kolen naar China | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Erts en kolen naar China

Na vorige crises namen landen als China en toen nog het Engelse Hongkong de beslissing om zwaar in te zetten op de export. Maar deze keer wordt in China enorme bedragen geïnvesteerd in infrastructuur. De gevolgen zijn gunstig voor de droge bulkers, vooral voor de capesizers en in wat mindere mate voor de panamaxen.

De Chinese importen van ijzererts en kolen groeien en dus de vraag naar tonnage. Jammer dat er zo’n enorm aantal schepen is besteld, anders zouden de huren en vrachten inmiddels op een veel hoger niveau liggen dan nu het geval is. De Nord Power (178.000 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering Verre Oosten voor $ 42.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer