Kapitein Viking Pride ziet tanker niet aankomen

De kapitein van het riviercruiseschip Viking Pride heeft de binnenvaarttanker waarmee hij zondagochtend rond vier uur op de Waal in aanvaring kwam, niet zien aankomen. Dat concludeert de waterpolitie na de verhoren.

Toen de kapitein op het laatste moment alsnog uitweek, kwam hij ook nog in aanvaring met een duwstel dat hij aan het oplopen was. Niemand van de 155 Amerikaanse passagiers of de bemanning raakte gewond. De materiële schade aan het passagiersschip en de binnenvaarttanker was echter wel groot.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Ik was zelf degene die voer en er was nog 60 meter plaats tussen mij en de tanker hij kwam veel ste ruim om heen en niet geroepen en Roel ik weet niet maar hij voer haaks bij mij in de bak hij sloeg gewoon rond en hij zat al tegen de tanker aan en gooide gewoon zn roer er dwars onder en het klopt dat ik in eerste instantie niks over de marifoon zei maar je heb dan ook je handen vol om dat passagier schip te ontwijken en mn colega te roepen en te kijken of de draaden nog in orde zijn en kijken hoe erg de schade is en daarna hebben we gewoon iedereen opgeroepen in de verklaring van het passagiers schip staat gewoon dat hij de tanker niet heeft gezien groetjes

    Geplaatst door: henk op
  • De kapi van het passagier schip heeft de tanker wel gezien ik zat alleen daar aan de linkeroever (ik werk op een koppelverband)en aan de rechter zat de tanker. dus hij koos om aan de rechter oever in te halen waar er veel ste weinig plek was. als hij 5 min. langer achter het afvarige koppelverband had gezeten was dr nix gebeurd. Ik moet ook er bij zeggen dat er tot 2 min. na het ongelijk niks over de marifoon was gezegt. niet van de post, niet van de tanker, niet van het passagierschip en ook niet van het afvarige koppelverband. is het echt zo moeilijk om soms even wat te melden of te vragen over de marifoon???

    Geplaatst door: Roel Otter op
  • een week later was ditzelfde schip betrokken bij een bijna-aanvaring op het Kanaal van Gent naar Terneuzen.
    Na het uitvaren van de sluis zat het schip te ver naar bakboord, waardoor een tegenliggende tanker, geladen met ammoniak, vol achteruit moest slaan om een aanvaring te voorkomen.

    Levensgevaarlijk, hoe er nu met die passagiersschepen gevaren word. Je wil niet weten hoeveel nearmisses ze al hebben gehad,hoofdzakelijk door het gebrek aan communicatie.

    Geplaatst door: Mark op
  • Die C . Janszn hangt mij me een beetje uit de keel met zijn wijze vraagjes altijd!

    Geplaatst door: johan op
  • er word door wesley gezegd dat hij geen antwoord gaf op het roepen van de post, en het feit is nu eenmaal dat er steeds meer oostblok kapteins komen die heel gebrekkig duits spreken en moeilijk te begrijpen zijn. maar iets anders tegenwoordig heeft iedereen de radar draaien en zeker om 4 uur s’morgens hoekomt het dat hij op zijn radar die tanker niet gezien heeft ?

    Geplaatst door: Fred op
  • zij die zelf zonder gebreken zijn werpen de eerste steen

    Geplaatst door: Hein op
  • Jammer als je gewoon voorbij gelopen word en er ineens een pasagiers schip in de zij ramt!
    Het is geoon niet oplettendheid van de pride.Maar ja je kan eens iets over het hoofd zien,maar ja als er 2keer voor gewaarschuwd is….

    Geplaatst door: Piet op
  • Of het nu een Nederlandse of buitenlands stuurman is zou ik geen oordeel willen hebben,maar zou willen pleiten voor in de nachtelijke uren met twwe personen op de brug met zoveel passagiers aan boord met 4 ogen zie je meer.

    Geplaatst door: Klaas op
  • jhet is te merken dat het een rustige tijd is voor de binnenvaart,het kommentaar is weer ruimschoots aanwezig

    Geplaatst door: a.peperkamp op
  • Ja het is weer raak,weer een oost europees schipper met gebrekkig taal gebruik zeker,kan niet missen,inderdaad het seizoen is weer geopend,vannochtend ook weer,werd voorbij gelopen door een passa,maar het scheelde maar niks of ….. blupblup

    Geplaatst door: Johan op
  • Dat duwstel was een koppelverband

    Geplaatst door: Gerard op
  • Warom wijst iedereen altijd met een vingertje terwijl men niet weet wat er precies gebeurd is,kennelijk staan de beste stuurlui nog steeds aan de wal,geen reclame voor onze bedrijfstak dat geroddel!!

    Geplaatst door: Robert op
  • als eerste gaat het erom waar haal je met passagiers aan boord in, denk eens goed na met zoveel verantwoording, en als dan blijkt dat de communicatie bijna niet kan dan kunnen we alleen zeggen , rederij goed gedaan lekker goedkoop zeker.
    moet je toch voorstellen wat had kunnen gebeuren

    Geplaatst door: Peter op
  • Draak!!!

    Geplaatst door: ben op
  • Dit ongeval is vlak achter mij gebeurd en deze schipper van het passagier schip sprak niet het beste duits of nederlands dat is 1.
    en 2 de post had hem al een paar maal geroepen maar daar ik zelfs de post amper kon verstaan met de volume knop helemaal open denk ik dat communicatie het grootste probleem was . mvg wesly. en nee ik wijs niet met een dikke vinger naar deze oost europese schipper

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • Niet de schuld, maar de oorzaak is belangrijk om zo een incident te kunnen voorkomen! Sterkte aan alle bemanningsleden.

    Geplaatst door: Stephan Kramer op
  • En Jan,

    Niet lullig bedoeld richting jou persoonlijk, maar;
    1.
    Wanneer is de openbare zitting van de Raad voor de Veiligheid(voorheen Transportveiligheid)?
    2.
    Wanneer wordt het volledige rapport van dit ene specifieke incident gepubliceerd?

    Ik ben bang dat we nog lang moeten wachten op dit soort info…
    Er vanuit gaande dat er überhaupt een rapport openbaar gemaakt gaat worden!

    In afwachting van verdere info,

    Geplaatst door: C.Janszn op
  • Beste schipper
    De inspectie verkeer en waterstaat is erbij geweest en ook de Rijkspolitie te water.
    En jij suggereert zulke dingen?
    Als hiet iets niet in de haak zou zijn geweest had het schip geen meter meer gevaren volgens mij.
    En ben voortaan een flinke vent en zet je volledige naam eronder.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • er was wel kermis op de kade in nijmegen dus een grote verleiding.
    en op de main gaat het personeel ook wel eens de wal op met de gasten , dus waarom in nijmegen niet .
    het had wel een ramp aller tijden kunnen worden zo . onverantwoord .

    Geplaatst door: schipper op
  • Henk natuurlijk kan niemand over de schuldvraag oordelen en is ook naar mijn bescheiden mening niet relevant als je vindt dat je nooit wat moet gebeuren dan zegt het gezegde moet je stil in een hoekje gaan zitten en wachten tot de bui over is.
    Wat ik wel belangrijk vindt is hoe had dit voorkomen kunnen worden, om er lering uit te trekken ook voor andere vaarweggebruikers vindt dus zeker dat Schuttevaer dit moet blijven volgen en de verantwoordelijke van de vaarweg met advies moet komen, voor de rest sterkte voor de bemmanningen van alle schepen en het is gelukkig alleen maar materieele schade.

    Geplaatst door: hagens op
  • Piet, ik weet niet waar dit opslaat want volgens mij oordeel jij al over de schuldvraag terwijl er nog niets van de schuldvraag bekend is.
    ZEER zwak vind ik zulke opmerkingen en een teken van simpelheid. Daar wou ik het maar bij laten.

    Geplaatst door: Henk de Bie op
  • het seizoen is weer geopend……..

    Geplaatst door: piet op

Reageer

Kapitein Viking Pride ziet tanker niet aankomen | Schuttevaer.nl

Kapitein Viking Pride ziet tanker niet aankomen

De kapitein van het riviercruiseschip Viking Pride heeft de binnenvaarttanker waarmee hij zondagochtend rond vier uur op de Waal in aanvaring kwam, niet zien aankomen. Dat concludeert de waterpolitie na de verhoren.

Toen de kapitein op het laatste moment alsnog uitweek, kwam hij ook nog in aanvaring met een duwstel dat hij aan het oplopen was. Niemand van de 155 Amerikaanse passagiers of de bemanning raakte gewond. De materiële schade aan het passagiersschip en de binnenvaarttanker was echter wel groot.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Ik was zelf degene die voer en er was nog 60 meter plaats tussen mij en de tanker hij kwam veel ste ruim om heen en niet geroepen en Roel ik weet niet maar hij voer haaks bij mij in de bak hij sloeg gewoon rond en hij zat al tegen de tanker aan en gooide gewoon zn roer er dwars onder en het klopt dat ik in eerste instantie niks over de marifoon zei maar je heb dan ook je handen vol om dat passagier schip te ontwijken en mn colega te roepen en te kijken of de draaden nog in orde zijn en kijken hoe erg de schade is en daarna hebben we gewoon iedereen opgeroepen in de verklaring van het passagiers schip staat gewoon dat hij de tanker niet heeft gezien groetjes

    Geplaatst door: henk op
  • De kapi van het passagier schip heeft de tanker wel gezien ik zat alleen daar aan de linkeroever (ik werk op een koppelverband)en aan de rechter zat de tanker. dus hij koos om aan de rechter oever in te halen waar er veel ste weinig plek was. als hij 5 min. langer achter het afvarige koppelverband had gezeten was dr nix gebeurd. Ik moet ook er bij zeggen dat er tot 2 min. na het ongelijk niks over de marifoon was gezegt. niet van de post, niet van de tanker, niet van het passagierschip en ook niet van het afvarige koppelverband. is het echt zo moeilijk om soms even wat te melden of te vragen over de marifoon???

    Geplaatst door: Roel Otter op
  • een week later was ditzelfde schip betrokken bij een bijna-aanvaring op het Kanaal van Gent naar Terneuzen.
    Na het uitvaren van de sluis zat het schip te ver naar bakboord, waardoor een tegenliggende tanker, geladen met ammoniak, vol achteruit moest slaan om een aanvaring te voorkomen.

    Levensgevaarlijk, hoe er nu met die passagiersschepen gevaren word. Je wil niet weten hoeveel nearmisses ze al hebben gehad,hoofdzakelijk door het gebrek aan communicatie.

    Geplaatst door: Mark op
  • Die C . Janszn hangt mij me een beetje uit de keel met zijn wijze vraagjes altijd!

    Geplaatst door: johan op
  • er word door wesley gezegd dat hij geen antwoord gaf op het roepen van de post, en het feit is nu eenmaal dat er steeds meer oostblok kapteins komen die heel gebrekkig duits spreken en moeilijk te begrijpen zijn. maar iets anders tegenwoordig heeft iedereen de radar draaien en zeker om 4 uur s’morgens hoekomt het dat hij op zijn radar die tanker niet gezien heeft ?

    Geplaatst door: Fred op
  • zij die zelf zonder gebreken zijn werpen de eerste steen

    Geplaatst door: Hein op
  • Jammer als je gewoon voorbij gelopen word en er ineens een pasagiers schip in de zij ramt!
    Het is geoon niet oplettendheid van de pride.Maar ja je kan eens iets over het hoofd zien,maar ja als er 2keer voor gewaarschuwd is….

    Geplaatst door: Piet op
  • Of het nu een Nederlandse of buitenlands stuurman is zou ik geen oordeel willen hebben,maar zou willen pleiten voor in de nachtelijke uren met twwe personen op de brug met zoveel passagiers aan boord met 4 ogen zie je meer.

    Geplaatst door: Klaas op
  • jhet is te merken dat het een rustige tijd is voor de binnenvaart,het kommentaar is weer ruimschoots aanwezig

    Geplaatst door: a.peperkamp op
  • Ja het is weer raak,weer een oost europees schipper met gebrekkig taal gebruik zeker,kan niet missen,inderdaad het seizoen is weer geopend,vannochtend ook weer,werd voorbij gelopen door een passa,maar het scheelde maar niks of ….. blupblup

    Geplaatst door: Johan op
  • Dat duwstel was een koppelverband

    Geplaatst door: Gerard op
  • Warom wijst iedereen altijd met een vingertje terwijl men niet weet wat er precies gebeurd is,kennelijk staan de beste stuurlui nog steeds aan de wal,geen reclame voor onze bedrijfstak dat geroddel!!

    Geplaatst door: Robert op
  • als eerste gaat het erom waar haal je met passagiers aan boord in, denk eens goed na met zoveel verantwoording, en als dan blijkt dat de communicatie bijna niet kan dan kunnen we alleen zeggen , rederij goed gedaan lekker goedkoop zeker.
    moet je toch voorstellen wat had kunnen gebeuren

    Geplaatst door: Peter op
  • Draak!!!

    Geplaatst door: ben op
  • Dit ongeval is vlak achter mij gebeurd en deze schipper van het passagier schip sprak niet het beste duits of nederlands dat is 1.
    en 2 de post had hem al een paar maal geroepen maar daar ik zelfs de post amper kon verstaan met de volume knop helemaal open denk ik dat communicatie het grootste probleem was . mvg wesly. en nee ik wijs niet met een dikke vinger naar deze oost europese schipper

    Geplaatst door: Wesly Vermeulen op
  • Niet de schuld, maar de oorzaak is belangrijk om zo een incident te kunnen voorkomen! Sterkte aan alle bemanningsleden.

    Geplaatst door: Stephan Kramer op
  • En Jan,

    Niet lullig bedoeld richting jou persoonlijk, maar;
    1.
    Wanneer is de openbare zitting van de Raad voor de Veiligheid(voorheen Transportveiligheid)?
    2.
    Wanneer wordt het volledige rapport van dit ene specifieke incident gepubliceerd?

    Ik ben bang dat we nog lang moeten wachten op dit soort info…
    Er vanuit gaande dat er überhaupt een rapport openbaar gemaakt gaat worden!

    In afwachting van verdere info,

    Geplaatst door: C.Janszn op
  • Beste schipper
    De inspectie verkeer en waterstaat is erbij geweest en ook de Rijkspolitie te water.
    En jij suggereert zulke dingen?
    Als hiet iets niet in de haak zou zijn geweest had het schip geen meter meer gevaren volgens mij.
    En ben voortaan een flinke vent en zet je volledige naam eronder.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • er was wel kermis op de kade in nijmegen dus een grote verleiding.
    en op de main gaat het personeel ook wel eens de wal op met de gasten , dus waarom in nijmegen niet .
    het had wel een ramp aller tijden kunnen worden zo . onverantwoord .

    Geplaatst door: schipper op
  • Henk natuurlijk kan niemand over de schuldvraag oordelen en is ook naar mijn bescheiden mening niet relevant als je vindt dat je nooit wat moet gebeuren dan zegt het gezegde moet je stil in een hoekje gaan zitten en wachten tot de bui over is.
    Wat ik wel belangrijk vindt is hoe had dit voorkomen kunnen worden, om er lering uit te trekken ook voor andere vaarweggebruikers vindt dus zeker dat Schuttevaer dit moet blijven volgen en de verantwoordelijke van de vaarweg met advies moet komen, voor de rest sterkte voor de bemmanningen van alle schepen en het is gelukkig alleen maar materieele schade.

    Geplaatst door: hagens op
  • Piet, ik weet niet waar dit opslaat want volgens mij oordeel jij al over de schuldvraag terwijl er nog niets van de schuldvraag bekend is.
    ZEER zwak vind ik zulke opmerkingen en een teken van simpelheid. Daar wou ik het maar bij laten.

    Geplaatst door: Henk de Bie op
  • het seizoen is weer geopend……..

    Geplaatst door: piet op

Reageer