Vrees drijft vracht dertig procent omlaag

Vrije vrachten in de Rijn- en binnenvaart zijn sinds half februari met bijna dertig procent gedaald in vergelijking met de betaalde vrachten in ‘normale tijden’ (2008). Dat blijkt uit een analyse van 270 vrachtmeldingen op 27 willekeurige vaartrajecten aan VAART!Vrachtindicator. Kantoor Binnenvaart (KB) heeft een werkgroep in het leven geroepen om de ontstane en dreigende problemen in de binnenvaart het hoofd te bieden.

Vrees drijft vracht dertig procent omlaag

Het gaat slecht, maar hoe slecht gaat het nu echt? Schippers, geconfronteerd met de vrachtanalyse, vinden de cijfers uit de Vrachtindicator ‘hard, maar niet schokkend’. Ze zien dagelijks meldingen met extreem lage vrachten langskomen. In de praktijk zijn de verliezen wellicht nog tientallen procenten hoger, dan uit de analyse blijkt. Want niet alleen krimpt het vrachtaanbod en dalen de vrachten, tegelijk nemen ook de wachttijden voor vervolgreizen toe. ‘Doordat er zoveel lege dagen tussen de reizen vallen, komt het netto bedrag gemiddeld zestig procent lager uit dan in de voorgaande jaren’, rekent een schipper voor, die vier dagen wachtte op zijn volgende reis tegen weer een lagere vracht. Om aan de reis te komen varen schippers nu zelfs leeg naar Boedapest, vertelt een bevrachter in Schuttevaer’s marktrubriek ‘De Rijn van A tot Z’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrees drijft vracht dertig procent omlaag | Schuttevaer.nl

Vrees drijft vracht dertig procent omlaag

Vrije vrachten in de Rijn- en binnenvaart zijn sinds half februari met bijna dertig procent gedaald in vergelijking met de betaalde vrachten in ‘normale tijden’ (2008). Dat blijkt uit een analyse van 270 vrachtmeldingen op 27 willekeurige vaartrajecten aan VAART!Vrachtindicator. Kantoor Binnenvaart (KB) heeft een werkgroep in het leven geroepen om de ontstane en dreigende problemen in de binnenvaart het hoofd te bieden.

Vrees drijft vracht dertig procent omlaag

Het gaat slecht, maar hoe slecht gaat het nu echt? Schippers, geconfronteerd met de vrachtanalyse, vinden de cijfers uit de Vrachtindicator ‘hard, maar niet schokkend’. Ze zien dagelijks meldingen met extreem lage vrachten langskomen. In de praktijk zijn de verliezen wellicht nog tientallen procenten hoger, dan uit de analyse blijkt. Want niet alleen krimpt het vrachtaanbod en dalen de vrachten, tegelijk nemen ook de wachttijden voor vervolgreizen toe. ‘Doordat er zoveel lege dagen tussen de reizen vallen, komt het netto bedrag gemiddeld zestig procent lager uit dan in de voorgaande jaren’, rekent een schipper voor, die vier dagen wachtte op zijn volgende reis tegen weer een lagere vracht. Om aan de reis te komen varen schippers nu zelfs leeg naar Boedapest, vertelt een bevrachter in Schuttevaer’s marktrubriek ‘De Rijn van A tot Z’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer