‘Binnenschipper moet ook milieuschade vergoeden’

Europa geeft lidstaten toestemming om de maatschappelijke kosten die het wegvervoer veroorzaakt op de wegvervoerders te verhalen. Het gaat daarbij om kosten als congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast. De Transportcommissie van het Europees Parlement stemde daar deze week mee in. Wegvervoerders zijn tegen en vinden dat ook de binnenschipper hiervoor moet gaan betalen.

Verladersorganisatie EVO en wegvervoersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Koninklijke Nederlands Vervoer (KNV) zijn teleurgesteld dat het Europees Parlement heeft ingestemd met het extra belasten van het wegtransport. ‘Zeker in een tijd dat veel ondernemers het water al aan de lippen staat, is zo’n kostenverhoging onverantwoord.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Binnenschipper moet ook milieuschade vergoeden’ | Schuttevaer.nl

‘Binnenschipper moet ook milieuschade vergoeden’

Europa geeft lidstaten toestemming om de maatschappelijke kosten die het wegvervoer veroorzaakt op de wegvervoerders te verhalen. Het gaat daarbij om kosten als congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast. De Transportcommissie van het Europees Parlement stemde daar deze week mee in. Wegvervoerders zijn tegen en vinden dat ook de binnenschipper hiervoor moet gaan betalen.

Verladersorganisatie EVO en wegvervoersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Koninklijke Nederlands Vervoer (KNV) zijn teleurgesteld dat het Europees Parlement heeft ingestemd met het extra belasten van het wegtransport. ‘Zeker in een tijd dat veel ondernemers het water al aan de lippen staat, is zo’n kostenverhoging onverantwoord.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer