CBOB-bestuur krijgt wind van voren

‘Dit had nooit mogen gebeuren’, vinden schippers van de door de CCR in Straatsburg opgelegd technische en veiligheidsregels en de wijze waarop binnenvaartorganisaties die in het verleden over zich lieten komen. Het CBOB-bestuur kreeg tijdens de informatiebijeenkomst in Zwolle de wind stevig van voren.

CBOB-bestuur krijgt wind van voren

‘Als we het hadden laten escaleren, hadden we een betere oplossing gehad. Nu hebben we de CCR de vrije hand gegeven om het over ons te laten komen’, zei CBOB’er Jacob Peggeman, die onlangs zijn ms Sterlet naar Roemenië verkocht. Het schip uit 1957 kreeg in Konstanza probleemloos een nieuw certificaat waarmee het heel Europa mag doorvaren. ‘Wat doen wij nou met onze regels?!’, vroeg Peggeman zich af.
Hij viel met andere schippers Ger Veuger van de Cambio bij, die de discussie opende met: ‘Ik heb er enorm de ziekte over in dat deze normen zijn geaccepteerd door de bonden. Het is zomaar 2014. Draai de hele zaak terug, daar win je meer mee. In 1978 is afgesproken dat de nieuwe eisen alleen voor nieuwe schepen zouden gelden. Jullie hebben het compleet laten lopen. Het gaat niet meer om de algemene veiligheid, maar om de persoonlijke levenssfeer van mensen.’
Toen de CCR in 2002 besloot de eisen voor alle schepen te laten gelden, is de Europese Schippers Organisatie (ESO) er volgens CBOB-secretaris Henk van der Velde ‘dwars voor gaan liggen’. Dat heeft geleid tot nieuwe einddata voor de overgangsbepalingen, 2010 werd voor sommige eisen 2014 of zelfs 2045. ‘Na dat besluit konden we alleen nog bijsturen. Het was een intern CCR-besluit, het is nooit aan de orde geweest in het overleg met de Rijnvaartcommissarissen’, verdedigde Jan Veldman het bestuursbeleid rond de eeuwwisseling. De communicatie met de CCR was destijds niet optimaal, gaf hij toe.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

CBOB-bestuur krijgt wind van voren | Schuttevaer.nl

CBOB-bestuur krijgt wind van voren

‘Dit had nooit mogen gebeuren’, vinden schippers van de door de CCR in Straatsburg opgelegd technische en veiligheidsregels en de wijze waarop binnenvaartorganisaties die in het verleden over zich lieten komen. Het CBOB-bestuur kreeg tijdens de informatiebijeenkomst in Zwolle de wind stevig van voren.

CBOB-bestuur krijgt wind van voren

‘Als we het hadden laten escaleren, hadden we een betere oplossing gehad. Nu hebben we de CCR de vrije hand gegeven om het over ons te laten komen’, zei CBOB’er Jacob Peggeman, die onlangs zijn ms Sterlet naar Roemenië verkocht. Het schip uit 1957 kreeg in Konstanza probleemloos een nieuw certificaat waarmee het heel Europa mag doorvaren. ‘Wat doen wij nou met onze regels?!’, vroeg Peggeman zich af.
Hij viel met andere schippers Ger Veuger van de Cambio bij, die de discussie opende met: ‘Ik heb er enorm de ziekte over in dat deze normen zijn geaccepteerd door de bonden. Het is zomaar 2014. Draai de hele zaak terug, daar win je meer mee. In 1978 is afgesproken dat de nieuwe eisen alleen voor nieuwe schepen zouden gelden. Jullie hebben het compleet laten lopen. Het gaat niet meer om de algemene veiligheid, maar om de persoonlijke levenssfeer van mensen.’
Toen de CCR in 2002 besloot de eisen voor alle schepen te laten gelden, is de Europese Schippers Organisatie (ESO) er volgens CBOB-secretaris Henk van der Velde ‘dwars voor gaan liggen’. Dat heeft geleid tot nieuwe einddata voor de overgangsbepalingen, 2010 werd voor sommige eisen 2014 of zelfs 2045. ‘Na dat besluit konden we alleen nog bijsturen. Het was een intern CCR-besluit, het is nooit aan de orde geweest in het overleg met de Rijnvaartcommissarissen’, verdedigde Jan Veldman het bestuursbeleid rond de eeuwwisseling. De communicatie met de CCR was destijds niet optimaal, gaf hij toe.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer