‘De verladers zien heus wel het nut in van behoud van het kleine schip, maar ik zie het niet een, twee, drie gebeuren dat ze meer gaan betalen’, zegt beleidsadviseur binnenvaart en spoor Joris Tenhagen van verladersorganisatie EVO. ‘Je kunt er natuurlijk altijd over discussiëren of er meer moet worden betaald, maar de tariefsontwikkeling bij de kleine schepen is de laatste jaren al flink positief. Wij zien meer in andere zaken, die ook in het rapport worden genoemd. Een van de belangrijkste is wat mij betreft het bevorderen van de instroom. Het rendement kan verder worden verbeterd door samen met verladers naar oplossingen te zoeken om het kleine schip efficiënter in te zetten. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het bundelen van ladingstromen, zodat een klein schip op kortere afstand heen en weer kan pendelen. Dat lijken mij belangrijker punten dan verhoging van de vrachtprijs.’ (EvH)
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?