Esso vergeet tankerschippers te alarmeren bij calamiteit

Het terrein van de Esso-raffinaderij is vorige week dinsdag ontruimd vanwege een calamiteit, zonder dat de opvarenden van de binnenvaarttankers die op dat ogenblik in behandeling waren daarvan in kennis zijn gesteld. Nadat een alarm was afgegaan vanwege een stroomstoring, werden 600 personeelsleden geëvacueerd, maar dat drong niet door tot de schepen.

Bij olieraffinaderij Esso in de Antwerpse haven loeide dinsdag 2 september rond het middaguur het evacuatiealarm. Er ontsnapte stoom uit een lek waarbij ook restanten van waterstofsulfide vrijkamen. Achteraf bleken de dampen geen gevaar op te leveren, maar dat was niet meteen duidelijk. Daarom werd het Esso-personeel geëvacueerd, maar de tankerbemanningen werden in het ongewisse gelaten, zegt de Nederlandse schipper Harm Lammersma van het mts Maracaibo, die op dat ogenblik gasolie laadde op steiger 903 en opmerkte dat plotseling de belading werd onderbroken. ‘Ik en mijn bemanning hebben herhaaldelijk geprobeerd bij Esso informatie te krijgen over het voorval, maar zonder resultaat. Pas zes uur na het incident heb ik het nieuws vernomen via mijn reder.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Esso vergeet tankerschippers te alarmeren bij calamiteit | Schuttevaer.nl

Esso vergeet tankerschippers te alarmeren bij calamiteit

Het terrein van de Esso-raffinaderij is vorige week dinsdag ontruimd vanwege een calamiteit, zonder dat de opvarenden van de binnenvaarttankers die op dat ogenblik in behandeling waren daarvan in kennis zijn gesteld. Nadat een alarm was afgegaan vanwege een stroomstoring, werden 600 personeelsleden geëvacueerd, maar dat drong niet door tot de schepen.

Bij olieraffinaderij Esso in de Antwerpse haven loeide dinsdag 2 september rond het middaguur het evacuatiealarm. Er ontsnapte stoom uit een lek waarbij ook restanten van waterstofsulfide vrijkamen. Achteraf bleken de dampen geen gevaar op te leveren, maar dat was niet meteen duidelijk. Daarom werd het Esso-personeel geëvacueerd, maar de tankerbemanningen werden in het ongewisse gelaten, zegt de Nederlandse schipper Harm Lammersma van het mts Maracaibo, die op dat ogenblik gasolie laadde op steiger 903 en opmerkte dat plotseling de belading werd onderbroken. ‘Ik en mijn bemanning hebben herhaaldelijk geprobeerd bij Esso informatie te krijgen over het voorval, maar zonder resultaat. Pas zes uur na het incident heb ik het nieuws vernomen via mijn reder.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer