Hanseatic in de bergvaart

De Gerlien-Van Tiem in Druten heeft het koppelverband Hanseatic en Hanseatic 1 (172 x 11,45 meter, 4300 ton) afgebouwd voor Matthias en Stephanie Haak uit Hamburg.

Hanseatic in de bergvaart

De voortstuwing wordt verzorgd door twee Cummins QSK50 hoofdmotoren van 1600 pk elk. De twee Omega boegschroeven worden aangedreven door 560 pk QSX15’s van Cummins van 560 pk elk. Het koppelverband wordt bevracht door Häfen und Transport AG uit Duisburg. De casco’s zijn, naar een ontwerp van Huib van Dijke, gebouwd in Stettin. Van Dijke ontwierp een boeg met geïntegreerde bulb voor de bak, wat voor een verminderde weerstand zorgt. Het schip heeft dankzij het overzakbare stuurhuis een zeer lage geballaste kruiplijn. De Hanseatic heeft een autokraan van Misti. Op de foto vaart de Hanseatic met een lading kolen te berg op de Moezel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hanseatic in de bergvaart | Schuttevaer.nl

Hanseatic in de bergvaart

De Gerlien-Van Tiem in Druten heeft het koppelverband Hanseatic en Hanseatic 1 (172 x 11,45 meter, 4300 ton) afgebouwd voor Matthias en Stephanie Haak uit Hamburg.

Hanseatic in de bergvaart

De voortstuwing wordt verzorgd door twee Cummins QSK50 hoofdmotoren van 1600 pk elk. De twee Omega boegschroeven worden aangedreven door 560 pk QSX15’s van Cummins van 560 pk elk. Het koppelverband wordt bevracht door Häfen und Transport AG uit Duisburg. De casco’s zijn, naar een ontwerp van Huib van Dijke, gebouwd in Stettin. Van Dijke ontwierp een boeg met geïntegreerde bulb voor de bak, wat voor een verminderde weerstand zorgt. Het schip heeft dankzij het overzakbare stuurhuis een zeer lage geballaste kruiplijn. De Hanseatic heeft een autokraan van Misti. Op de foto vaart de Hanseatic met een lading kolen te berg op de Moezel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer