zware metalen en teer

Denemarken wil verbod op lozen waswater scrubbers

Er moet een verbod komen op het lozen van waswater uit open loop-scrubbers in Deense wateren. Dat stelt de Deense minister van Milieuzaken Magnus Heunicke. Volgens hem bevat dit waswater veel meer zware metalen en teer dan werd aangenomen.

Scrubber Norwegian Escape
De basis van een scrubber voor cruiseschip Norwegian Escape in de bouwhal van de Meyer Werft. Foto Meyer Werft

‘Het zijn stoffen die neerslaan op de zeebodem en niet worden afgebroken. Gevolg is, dat ze in de voedselketen van zeedieren terechtkomen en op die manier, via gevangen vis, bij de mens.’

In 2020 schatte de International Council on Clean Transportation (ICCT) al dat 68 miljoen ton verontreinigd water uit scrubbers werd geloosd binnen 22 kilometer van de Deense kust. Uit een nieuwe analyse van het Deense instituut voor wateronderzoek NIVA, blijkt dat de lozing van milieugevaarlijke stoffen de op twee na grootste drukfactor op het mariene milieu vormt.

Denemarken zou zich met een verbod scharen in een wereldwijde groep van een kleine 50 landen die het lozen van waswater compleet of in bepaalde gebieden heeft verboden.

Gevaarlijk of niet

Voor- en tegenstanders van scrubbers zijn het al jaren oneens over de effecten van scrubberwater in zee. Natuurorganisaties produceren met enige regelmaat rapporten over schadelijke gevolgen, fabrikanten stellen daar onderzoeken tegenover, waarin staat dat het allemaal wel meevalt. Zij stellen dat de schadelijke stoffen in het waswater zodanig worden verdund dat ze geen gevaar meer opleveren. In 2021 zei de scrubber-industrie dat het effect op vissen nihil was en dat hooguit sprake was van een korte termijn-effect op algen en schaaldieren.

Tekst gaat verder onder de foto.

Het plaatsen van een scrubber in een cruiseschip. Foto Yara

Markt vlakt af

Intussen vlakt de scrubbermarkt, na jaren van stijgende aantallen, behoorlijk af. Dat meldt de ICCT, die medio vorig jaar een rapport uitbracht op basis van gegevens van onder meer klassenbureau DNV.  Daarin is te lezen dat tussen 2015 en 2018 het aantal met scrubbers uitgeruste schepen opliep van 242 naar 740. In 2019, aan de vooravond van de invoering van de 0,5% zwavelnorm in 2020, was sprake van een ruime verviervoudiging naar 3178. In 2020 waren het er ruim 4300 en vorig jaar 5008. DNV verwacht dat daar in 2024 nog 50 bij komen en in 2025 nog maar vijf. Van het totale aantal is ruim 81% een open loop-scrubber, 17% is hybride en slechts 1% heeft een gesloten systeem.

De afvlakking van de scrubber-verkoop heeft onder meer te maken met de vlootopbouw. Scrubbers zijn vooral een oplossing voor bestaande schepen die op stookolie varen. Bij nieuwbouw zetten reders meer in op de toepassing van alternatieve brandstoffen zoals LNG en methanol.

Denemarken wil verbod op lozen waswater scrubbers | Schuttevaer.nl
zware metalen en teer

Denemarken wil verbod op lozen waswater scrubbers

Er moet een verbod komen op het lozen van waswater uit open loop-scrubbers in Deense wateren. Dat stelt de Deense minister van Milieuzaken Magnus Heunicke. Volgens hem bevat dit waswater veel meer zware metalen en teer dan werd aangenomen.

Scrubber Norwegian Escape
De basis van een scrubber voor cruiseschip Norwegian Escape in de bouwhal van de Meyer Werft. Foto Meyer Werft

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer