Verplichte herhalingstoets Vervoer Gevaarlijke Stoffen vanaf 2013

Bezitters van een ADN-certificaat voor vervoer van gevaarlijke stoffen moeten vanaf 2103 een herhalingstoets afleggen voor verlenging van het certificaat, dat vijf jaar geldig is. Om te slagen moeten tenminste 16 van de 20 meerkeuzevragen correct worden beantwoord.

Door Hans Heynen
Voor de toetsen worden vragen gebruikt uit de vele honderden vragen tellende internationale vragenlijst die ook voor het basisexamen ADN wordt gebruikt.
De herhalingstoets moet worden gemaakt voordat het ADN-certificaat verloopt. Bedoeling is dat men in de 12 maanden voor het aflopen van het certificaat een herhalingscursus volgt bij een onderwijsinstelling, zoals het STC in Rotterdam, het NOVA-college in IJmuiden of het ROC in Harlingen. De cursus wordt afgerond met een schriftelijke toets, waarvoor een voldoende moet worden gehaald. Momenteel is alleen het bijwonen van zo’n herhalingscursus al voldoende. Met de invoering van de verplichte toets worden de herhalingscursussen dus minder vrijblijvend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • 16 van de 20 vragen? dat is een 8, 6 is genoeg toch? en trouwens, hoe lang denkt men nog mireralen als brandstof te gaan gebruiken?
    10 jaar- 15 jaar? dan is het over voor de tankvaart zoals wij die kennen.

    dit is gewoon geld klopperij, of bewijs tegendeel!

    Geplaatst door: daarom op
  • ja dan ga ik gewoon weer rij examen doen, want dan slaag ik meteen na die jaren ervaring. Dat is ook met adn je werkt er toch iedere dag mee, als je aan boord bent. En je bent er toch voor de herhalings cursus. Het nadeel zijn alleen de extra kosten, voor jezelf of werkgever. En het lijkt me sterk dat er filipijnen met een officieel adn lopen dat hier geldig, polen en tjechen met dubieuze vaarbewijzen oke. En daar heb je ook een punt mee dat er onderweg het meeste gebeurd.

    Geplaatst door: karel op
  • Karel, ga jij ook elke 5 jaar je rijbewijs verlengen als die regel er komt? Te zot voor woorden om elke 5 jaar examen te doen, tijdens laden en of lossen worden er minder fouten gemaakt dan tijdens het varen met die rommel. Ze kunnen beter die alcoholisten en de onverantwoorde schippers aan banden leggen dan dit. Ik laat het verlopen, doe er niks meer aan, en vindt het trouwens concurentie vervalsing, omdat er velen zijn (personeel) die er ook zo over denken hun baan zien vergaan aan philippijnen die zogenaamd een ADN uit Singapur of Manilla hebben. Dat zal D.K. wel voor hun regelen die gladde Werkendammer.

    Geplaatst door: kl*te op
  • Als dit ook gaat gelden voor onze oost-europese mede-collega’s, dan heb ik er geen problemen mee. Aan de ene kant misschien weer geld klopperij, word dit examen afgenomen bij de herhalingscursus, of door ccv? Dan kun je weer aanvragen, weken schuiven met je collega omdat het niet goed uitkomt, En het halve land door rijden als er geen examenlocatie in de buurt is. Ik vind het wel dom om het te laten verlopen. Je werkt hier in de praktijk mee, dus je kunt nu al 75% invullen na al die jaren. dan zoek je nog 5 % op en de rest vul je niet in en ben je lekker geslaagd en reden voor een feestje. En als je dat niet redt dan ben je het certificaat niet waardig.

    Geplaatst door: karel op
  • Ik vind een examen een goed plan maar dan zouden de schippers uit het oost europa ook een zwaardere examen moeten krijgen.
    En waarom gas en chemie dan niet dat is veel gevaarlijker. mensen die er dagelijks mee werken halen waarschijlijk makkelijk een examen maar om dan alleen aan te tonen dat je op een type c of g tanker vaart is flauwekul want er zijn genoeg mensen die al jaren op een type c schip varen met een basis adnr die alle veiligheids middelen op zo’n schip kennen ,een schipper op een type c tanker die nooit meer chemie vaart kan de lesstof ook vergeten

    Geplaatst door: hans op
  • Wel of niet goed?
    Zelf heb ik het voor het wegtransport.ADR
    Om de 5 jaar examen en verplicht 3 dagen naar school anders is het niet rechtsgeldig.
    Dus het valt nog mee, denk ik.

    Geplaatst door: rene op
  • Goed plan, al zou je een discussie kunnen opzetten hoeveel vragen je goed moet hebben maar uit ervaring weet ik dat het een enorme impact is om een dergelijk resultaat te verkrijgen. Uiteraard kost dit tijd om een examen af te leggen en staat daar een kostenplaatje tegenover. We willen toch ook vakspecialisten hebben, dus een bescherming van je beroep? Wat is er dan nu moeilijk aan om dit certificaat geldig te houden? Je werkt er dagelijks mee en we staan niet te wachten om ongevallen met ADN-goederen. In mijn beleving een goede zaak.

    Geplaatst door: M. Bosch op
  • Goed plan, al zou je een discussie kunnen opzetten hoeveel vragen je goed moet hebben maar uit ervaring weet ik dat het een enorme impact is om een dergelijk resultaat te verkrijgen. Uiteraard kost dit tijd om een examen af te leggen en staat daar een kostenplaatje tegenover. We willen toch ook vakspecialisten hebben, dus een bescherming van je beroep? Wat is er dan nu moeilijk aan om dit certificaat geldig te houden? Je werkt er dagelijks mee en we staan niet te wachten om ongevallen met ADN-goederen. In mijn beleving een goede zaak.

    Geplaatst door: M. Bosch op
  • Met alle respect voor de simpele zielen..

    Het mocht wel eens tijd worden!
    Onze collegas op de weg moeten al jaren herhalingsexamens doen.
    Kennis is over het algemeen beroerd in de binnenvaart.

    Enne die “stofhappers” hebben het complexer met die doosjes dan menig tankerman.

    Geplaatst door: Duh! op
  • mooi. een examen is toch niet zo gek? een vrachtwagen chaffeur moet ook zijn adn iedere twee jaar verlengen. dus waarom wij niet? ik zie ook wel weer een lichtpuntje. als er dus mensen uitvallen die geen adn meer hebben, word de vraag groter in de tankvaart naar mensen met een adn certificaat en kan ik meer loon afdwingen.
    maar even zonder gekheid, als je er dagelijks mee werkt en de opfris cursus normaal bijwoont en dus een beetje oplet, zullen de vragen toch niet zo moeilijk zijn?

    Geplaatst door: jannemannetje op
  • ik weet zeker dat 80% laat verlopen nu.
    hoe zou nou toch komen dat er allemaal buitenlanders komen varen? langzaam word iedereen het zat al die regeltjes waar je totaal niks aan heb! nog ff en niemand wil scheepvaart meer in!!!!!!

    Geplaatst door: skipper op
  • Toen ik 7 jaar geleden opging was ik 1 van de 5 mensen die het had gehaald in 1 keer dan. we waren met 25 mensen dus voor de hele groep het gehaald heeft heeft wel een tijdje geduurd

    Geplaatst door: andre op
  • lekker 1 europa las het verkeerd alleen voor basis

    Geplaatst door: k rijks op
  • dit hebben de hoge heren en misschien ook wel de ebis controleurs waarschijnlijk de uit gevonden en de scholen doen er zeker aan mee want het brengt geld op in plaats van examens doen moeten ze maar eerst op de scholen een goede herhalings lessen geven je zit de hele dag op school 2 dagen lang en betaal aardig wat geld er voor en ze geven maar van de 8 uur misschien 5 uur les de rest koffie drinken peuk roken en kletsen over allelei andere dingen behalve over adn zo als ik het zie moet ik drie examens doen basis chemie en gas nou ik zal alvast gaan sparen

    Geplaatst door: k rijks op
  • Ik heb toevallig vd week bericht gehad van de badmeester van het zwembad in Arnhem waar ik mijn B-diploma gehaald heb in 1968, of ik even wil komen laten zien of ik nog 7 meter onderwater kan zwemmen en 2 minuten watertrappen. Hij zou dat examen zelf afnemen vanuit zijn rolstoel, die man is nl al 98. Het wordt met de dag leuker op de binnenvaart, oorzaak zijn al die peentjestrekkers die de regeltjes maken/controleren ze verzinnen er vanalles bij ik kots er onderhand van, walgelijk!

    Geplaatst door: Fred op
  • geen enkel probleem……..wat zullen er toch een hoop afvallen jammer dat dit niet eerder is gebeurt hadden al die stofhappers lekker blijven vegen!!

    Geplaatst door: tankhengst op
  • Ze mogen heel die cursus in hun reet steken, ik ga er niet voor zitten blokken om weer een examen te gaan doen. Je vaarbewijs doe je toch ook niet elke 5 jaar. Mensen, wat denken die pubers wel niet die dit verzinnen. Het leven van varende mensen wordt zo zachtjes aan de nek omgedraaid. Opfris cursus heb ik geen moeite mee, maar dit slaat toch echt de plank mis. Ik kots zo langzamerhend van dit kl*te beroep……………..walgelijk.

    Geplaatst door: kl*te op
  • Hoe is het mogelijk ze hebben weer een ei van colombus uit gevonden.nu kunnen we nog eens examen doen en cursus volgen.En ik vermoed dat die cursus wel een paar dagen ga duren,en wat voor een prijskaartje gaat daar weer aan gangen??Net of we niets anders te doen hebben dan cursus hier en daar te volgen.En de percentage dat je moet halen is ook al niet verkeerd.dat is 80% dat is toch niet normaal.Ik denk dat ik die Adn maar laat verlopen zo.Ik wordd er zat van al die zever.Wij hebben straks meer papieren dan een dokter..
    Zo ik ben een beetje af gekoeld.want ik zou veel meer willen schrijven maar ik ga er mee stoppen..

    Geplaatst door: Joske op
  • Het slaat ook nergens op ik heb hem dan als ik hem moet verlengen 10 jaart dus dat valt nog mee maar de zijn ook schippers die hem al 40 jaar hebben en die moeten dan een examen afleggen

    Geplaatst door: andre op
  • Het slaat ook nergens op ik heb hem dan als ik hem moet verlengen 10 jaart dus dat valt nog mee maar de zijn ook schippers die hem al 40 jaar hebben en die moeten dan een examen afleggen

    Geplaatst door: andre op
  • Gelukkig ben ik in 2103 al met pensioen…… of is het toch 2013 ?

    Geplaatst door: simpel op

Reageer

Verplichte herhalingstoets Vervoer Gevaarlijke Stoffen vanaf 2013 | Schuttevaer.nl

Verplichte herhalingstoets Vervoer Gevaarlijke Stoffen vanaf 2013

Bezitters van een ADN-certificaat voor vervoer van gevaarlijke stoffen moeten vanaf 2103 een herhalingstoets afleggen voor verlenging van het certificaat, dat vijf jaar geldig is. Om te slagen moeten tenminste 16 van de 20 meerkeuzevragen correct worden beantwoord.

Door

Hans Heynen

Voor de toetsen worden vragen gebruikt uit de vele honderden vragen tellende internationale vragenlijst die ook voor het basisexamen ADN wordt gebruikt.
De herhalingstoets moet worden gemaakt voordat het ADN-certificaat verloopt. Bedoeling is dat men in de 12 maanden voor het aflopen van het certificaat een herhalingscursus volgt bij een onderwijsinstelling, zoals het STC in Rotterdam, het NOVA-college in IJmuiden of het ROC in Harlingen. De cursus wordt afgerond met een schriftelijke toets, waarvoor een voldoende moet worden gehaald. Momenteel is alleen het bijwonen van zo’n herhalingscursus al voldoende. Met de invoering van de verplichte toets worden de herhalingscursussen dus minder vrijblijvend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • 16 van de 20 vragen? dat is een 8, 6 is genoeg toch? en trouwens, hoe lang denkt men nog mireralen als brandstof te gaan gebruiken?
    10 jaar- 15 jaar? dan is het over voor de tankvaart zoals wij die kennen.

    dit is gewoon geld klopperij, of bewijs tegendeel!

    Geplaatst door: daarom op
  • ja dan ga ik gewoon weer rij examen doen, want dan slaag ik meteen na die jaren ervaring. Dat is ook met adn je werkt er toch iedere dag mee, als je aan boord bent. En je bent er toch voor de herhalings cursus. Het nadeel zijn alleen de extra kosten, voor jezelf of werkgever. En het lijkt me sterk dat er filipijnen met een officieel adn lopen dat hier geldig, polen en tjechen met dubieuze vaarbewijzen oke. En daar heb je ook een punt mee dat er onderweg het meeste gebeurd.

    Geplaatst door: karel op
  • Karel, ga jij ook elke 5 jaar je rijbewijs verlengen als die regel er komt? Te zot voor woorden om elke 5 jaar examen te doen, tijdens laden en of lossen worden er minder fouten gemaakt dan tijdens het varen met die rommel. Ze kunnen beter die alcoholisten en de onverantwoorde schippers aan banden leggen dan dit. Ik laat het verlopen, doe er niks meer aan, en vindt het trouwens concurentie vervalsing, omdat er velen zijn (personeel) die er ook zo over denken hun baan zien vergaan aan philippijnen die zogenaamd een ADN uit Singapur of Manilla hebben. Dat zal D.K. wel voor hun regelen die gladde Werkendammer.

    Geplaatst door: kl*te op
  • Als dit ook gaat gelden voor onze oost-europese mede-collega’s, dan heb ik er geen problemen mee. Aan de ene kant misschien weer geld klopperij, word dit examen afgenomen bij de herhalingscursus, of door ccv? Dan kun je weer aanvragen, weken schuiven met je collega omdat het niet goed uitkomt, En het halve land door rijden als er geen examenlocatie in de buurt is. Ik vind het wel dom om het te laten verlopen. Je werkt hier in de praktijk mee, dus je kunt nu al 75% invullen na al die jaren. dan zoek je nog 5 % op en de rest vul je niet in en ben je lekker geslaagd en reden voor een feestje. En als je dat niet redt dan ben je het certificaat niet waardig.

    Geplaatst door: karel op
  • Ik vind een examen een goed plan maar dan zouden de schippers uit het oost europa ook een zwaardere examen moeten krijgen.
    En waarom gas en chemie dan niet dat is veel gevaarlijker. mensen die er dagelijks mee werken halen waarschijlijk makkelijk een examen maar om dan alleen aan te tonen dat je op een type c of g tanker vaart is flauwekul want er zijn genoeg mensen die al jaren op een type c schip varen met een basis adnr die alle veiligheids middelen op zo’n schip kennen ,een schipper op een type c tanker die nooit meer chemie vaart kan de lesstof ook vergeten

    Geplaatst door: hans op
  • Wel of niet goed?
    Zelf heb ik het voor het wegtransport.ADR
    Om de 5 jaar examen en verplicht 3 dagen naar school anders is het niet rechtsgeldig.
    Dus het valt nog mee, denk ik.

    Geplaatst door: rene op
  • Goed plan, al zou je een discussie kunnen opzetten hoeveel vragen je goed moet hebben maar uit ervaring weet ik dat het een enorme impact is om een dergelijk resultaat te verkrijgen. Uiteraard kost dit tijd om een examen af te leggen en staat daar een kostenplaatje tegenover. We willen toch ook vakspecialisten hebben, dus een bescherming van je beroep? Wat is er dan nu moeilijk aan om dit certificaat geldig te houden? Je werkt er dagelijks mee en we staan niet te wachten om ongevallen met ADN-goederen. In mijn beleving een goede zaak.

    Geplaatst door: M. Bosch op
  • Goed plan, al zou je een discussie kunnen opzetten hoeveel vragen je goed moet hebben maar uit ervaring weet ik dat het een enorme impact is om een dergelijk resultaat te verkrijgen. Uiteraard kost dit tijd om een examen af te leggen en staat daar een kostenplaatje tegenover. We willen toch ook vakspecialisten hebben, dus een bescherming van je beroep? Wat is er dan nu moeilijk aan om dit certificaat geldig te houden? Je werkt er dagelijks mee en we staan niet te wachten om ongevallen met ADN-goederen. In mijn beleving een goede zaak.

    Geplaatst door: M. Bosch op
  • Met alle respect voor de simpele zielen..

    Het mocht wel eens tijd worden!
    Onze collegas op de weg moeten al jaren herhalingsexamens doen.
    Kennis is over het algemeen beroerd in de binnenvaart.

    Enne die “stofhappers” hebben het complexer met die doosjes dan menig tankerman.

    Geplaatst door: Duh! op
  • mooi. een examen is toch niet zo gek? een vrachtwagen chaffeur moet ook zijn adn iedere twee jaar verlengen. dus waarom wij niet? ik zie ook wel weer een lichtpuntje. als er dus mensen uitvallen die geen adn meer hebben, word de vraag groter in de tankvaart naar mensen met een adn certificaat en kan ik meer loon afdwingen.
    maar even zonder gekheid, als je er dagelijks mee werkt en de opfris cursus normaal bijwoont en dus een beetje oplet, zullen de vragen toch niet zo moeilijk zijn?

    Geplaatst door: jannemannetje op
  • ik weet zeker dat 80% laat verlopen nu.
    hoe zou nou toch komen dat er allemaal buitenlanders komen varen? langzaam word iedereen het zat al die regeltjes waar je totaal niks aan heb! nog ff en niemand wil scheepvaart meer in!!!!!!

    Geplaatst door: skipper op
  • Toen ik 7 jaar geleden opging was ik 1 van de 5 mensen die het had gehaald in 1 keer dan. we waren met 25 mensen dus voor de hele groep het gehaald heeft heeft wel een tijdje geduurd

    Geplaatst door: andre op
  • lekker 1 europa las het verkeerd alleen voor basis

    Geplaatst door: k rijks op
  • dit hebben de hoge heren en misschien ook wel de ebis controleurs waarschijnlijk de uit gevonden en de scholen doen er zeker aan mee want het brengt geld op in plaats van examens doen moeten ze maar eerst op de scholen een goede herhalings lessen geven je zit de hele dag op school 2 dagen lang en betaal aardig wat geld er voor en ze geven maar van de 8 uur misschien 5 uur les de rest koffie drinken peuk roken en kletsen over allelei andere dingen behalve over adn zo als ik het zie moet ik drie examens doen basis chemie en gas nou ik zal alvast gaan sparen

    Geplaatst door: k rijks op
  • Ik heb toevallig vd week bericht gehad van de badmeester van het zwembad in Arnhem waar ik mijn B-diploma gehaald heb in 1968, of ik even wil komen laten zien of ik nog 7 meter onderwater kan zwemmen en 2 minuten watertrappen. Hij zou dat examen zelf afnemen vanuit zijn rolstoel, die man is nl al 98. Het wordt met de dag leuker op de binnenvaart, oorzaak zijn al die peentjestrekkers die de regeltjes maken/controleren ze verzinnen er vanalles bij ik kots er onderhand van, walgelijk!

    Geplaatst door: Fred op
  • geen enkel probleem……..wat zullen er toch een hoop afvallen jammer dat dit niet eerder is gebeurt hadden al die stofhappers lekker blijven vegen!!

    Geplaatst door: tankhengst op
  • Ze mogen heel die cursus in hun reet steken, ik ga er niet voor zitten blokken om weer een examen te gaan doen. Je vaarbewijs doe je toch ook niet elke 5 jaar. Mensen, wat denken die pubers wel niet die dit verzinnen. Het leven van varende mensen wordt zo zachtjes aan de nek omgedraaid. Opfris cursus heb ik geen moeite mee, maar dit slaat toch echt de plank mis. Ik kots zo langzamerhend van dit kl*te beroep……………..walgelijk.

    Geplaatst door: kl*te op
  • Hoe is het mogelijk ze hebben weer een ei van colombus uit gevonden.nu kunnen we nog eens examen doen en cursus volgen.En ik vermoed dat die cursus wel een paar dagen ga duren,en wat voor een prijskaartje gaat daar weer aan gangen??Net of we niets anders te doen hebben dan cursus hier en daar te volgen.En de percentage dat je moet halen is ook al niet verkeerd.dat is 80% dat is toch niet normaal.Ik denk dat ik die Adn maar laat verlopen zo.Ik wordd er zat van al die zever.Wij hebben straks meer papieren dan een dokter..
    Zo ik ben een beetje af gekoeld.want ik zou veel meer willen schrijven maar ik ga er mee stoppen..

    Geplaatst door: Joske op
  • Het slaat ook nergens op ik heb hem dan als ik hem moet verlengen 10 jaart dus dat valt nog mee maar de zijn ook schippers die hem al 40 jaar hebben en die moeten dan een examen afleggen

    Geplaatst door: andre op
  • Het slaat ook nergens op ik heb hem dan als ik hem moet verlengen 10 jaart dus dat valt nog mee maar de zijn ook schippers die hem al 40 jaar hebben en die moeten dan een examen afleggen

    Geplaatst door: andre op
  • Gelukkig ben ik in 2103 al met pensioen…… of is het toch 2013 ?

    Geplaatst door: simpel op

Reageer