Zeevrachtenmarkt: Lagere huren bij verlenging

Bij verlenging van langdurige charters moeten droge-ladingschepen flinke verlagingen van de huur accepteren. Het charter van de panamax Erato (74.444 dwt, 2004) had een huur van $ 7100 per dag, maar bij de verlenging van 11 tot 14 maanden, werd de nieuwe huur gesteld op $ 4650 per dag. Het gaat overigens wel steeds iets beter met de wat kleinere droge-bulkschepen.

Zeevrachtenmarkt: Lagere huren bij verlenging

Weliswaar met kleine stapjes maar toch. Voor de supramaxen steeg de gemiddelde charterhuur naar $ 4960 per dag. Er komen al meer positieve uitschieters voor, zoals bij het charter van de Porthos (56.825 dwt, 2010). Dit schip werd gecharterd voor een reis van Richards Bay naar de westkust van India voor $ 10.500 per dag.
Voor de capesizers blijft de markt uitzichtloos. De Norfolk (164.218 dwt, 2002) werd voor 8 tot 12 maanden gecharterd voor $ 4350 per dag. De oplossing voor de problemen van de droge-ladingmarkt is slopen. Niet erg aantrekkelijk, omdat de slopers steeds lagere prijzen boden. Daarin is intussen overigens wel enige verbetering in gekomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Lagere huren bij verlenging | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Lagere huren bij verlenging

Bij verlenging van langdurige charters moeten droge-ladingschepen flinke verlagingen van de huur accepteren. Het charter van de panamax Erato (74.444 dwt, 2004) had een huur van $ 7100 per dag, maar bij de verlenging van 11 tot 14 maanden, werd de nieuwe huur gesteld op $ 4650 per dag. Het gaat overigens wel steeds iets beter met de wat kleinere droge-bulkschepen.

Zeevrachtenmarkt: Lagere huren bij verlenging

Weliswaar met kleine stapjes maar toch. Voor de supramaxen steeg de gemiddelde charterhuur naar $ 4960 per dag. Er komen al meer positieve uitschieters voor, zoals bij het charter van de Porthos (56.825 dwt, 2010). Dit schip werd gecharterd voor een reis van Richards Bay naar de westkust van India voor $ 10.500 per dag.
Voor de capesizers blijft de markt uitzichtloos. De Norfolk (164.218 dwt, 2002) werd voor 8 tot 12 maanden gecharterd voor $ 4350 per dag. De oplossing voor de problemen van de droge-ladingmarkt is slopen. Niet erg aantrekkelijk, omdat de slopers steeds lagere prijzen boden. Daarin is intussen overigens wel enige verbetering in gekomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer