Zeevrachtenmarkt: Kolenprognoses naar beneden

Als er in 2016 voldoende droge-bulkschepen naar de slopers gaan en weinig nieuwe worden besteld, kan de markt voor dit scheepstype wat minder inktzwart worden dan in 2015. Maar de slopers bieden lage prijzen, wat reders ervan weerhoudt relatief moderne schepen voor de sloop aan te bieden, terwijl vooral in Azië nog volop krediet te krijgen is voor nieuwbouw.

Zeevrachtenmarkt: Kolenprognoses naar beneden

In de laatste maanden van 2015 steeg het aantal schepen dat naar de sloop ging wel. Het waren vooral oudere panamaxen en handysizers. De prijs voor modernere tweedehands schepen is nu dermate laag, dat partijen met geld deze schepen op de gok kopen. Die blijven dus in de vaart en dat helpt niet voor marktherstel. En die is bar slecht. Als illustratie: de huur van de gloednieuwe capesizer Santa Barbara (179.426 dwt) bedroeg voor een periode van 11 tot 14 maanden $ 12.000 per dag. Maar na 11 maanden maakte de charterer gebruik van zijn recht het charter te herzien en verlengde het met 12 tot 15 maanden voor $ 7500 per dag. De panamax Polymnia (98.704 dwt, 2012) werd in 2013 voor 24 maanden gecharterd voor $ 7600 per dag en na afloop van dit charter werd ze voor 12 tot 15 maanden gecharterd voor $ 5650 per dag.
Als resultaat van de Parijse klimaatconferentie heeft het International Energy Agency de verwachte vraag naar kolen voor de komende vijf jaar naar beneden bijgesteld met meer dan 500 miljoen ton. Nu zijn toezeggingen niet altijd werkelijkheid, maar goed nieuws voor de droge-bulkschepen is het niet. Vooral China lijkt zo snel mogelijk kolen te willen vervangen door nucleaire-, wind-, water- en zonne-energie. India daarentegen lijkt voor energie-opwekking juist meer kolen te gaan gebruiken.
Zoals gebruikelijk is het erg rustig in de charterwereld vanaf Kerstmis tot na nieuwjaarsdag. Lagere charterhuren geven de trend aan. Ze zijn mede het gevolg van lagere Amerikaanse export van graan en de duurdere dollar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Kolenprognoses naar beneden | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Kolenprognoses naar beneden

Als er in 2016 voldoende droge-bulkschepen naar de slopers gaan en weinig nieuwe worden besteld, kan de markt voor dit scheepstype wat minder inktzwart worden dan in 2015. Maar de slopers bieden lage prijzen, wat reders ervan weerhoudt relatief moderne schepen voor de sloop aan te bieden, terwijl vooral in Azië nog volop krediet te krijgen is voor nieuwbouw.

Zeevrachtenmarkt: Kolenprognoses naar beneden

In de laatste maanden van 2015 steeg het aantal schepen dat naar de sloop ging wel. Het waren vooral oudere panamaxen en handysizers. De prijs voor modernere tweedehands schepen is nu dermate laag, dat partijen met geld deze schepen op de gok kopen. Die blijven dus in de vaart en dat helpt niet voor marktherstel. En die is bar slecht. Als illustratie: de huur van de gloednieuwe capesizer Santa Barbara (179.426 dwt) bedroeg voor een periode van 11 tot 14 maanden $ 12.000 per dag. Maar na 11 maanden maakte de charterer gebruik van zijn recht het charter te herzien en verlengde het met 12 tot 15 maanden voor $ 7500 per dag. De panamax Polymnia (98.704 dwt, 2012) werd in 2013 voor 24 maanden gecharterd voor $ 7600 per dag en na afloop van dit charter werd ze voor 12 tot 15 maanden gecharterd voor $ 5650 per dag.
Als resultaat van de Parijse klimaatconferentie heeft het International Energy Agency de verwachte vraag naar kolen voor de komende vijf jaar naar beneden bijgesteld met meer dan 500 miljoen ton. Nu zijn toezeggingen niet altijd werkelijkheid, maar goed nieuws voor de droge-bulkschepen is het niet. Vooral China lijkt zo snel mogelijk kolen te willen vervangen door nucleaire-, wind-, water- en zonne-energie. India daarentegen lijkt voor energie-opwekking juist meer kolen te gaan gebruiken.
Zoals gebruikelijk is het erg rustig in de charterwereld vanaf Kerstmis tot na nieuwjaarsdag. Lagere charterhuren geven de trend aan. Ze zijn mede het gevolg van lagere Amerikaanse export van graan en de duurdere dollar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer