Zeevrachtenmarkt: Stormen stuwen prijzen even op

De stormen in Azië, met name in de Chinese Zee, dreven de huren voor de capesizers op tot bijna $ 9000 per dag. Niet voldoende om winst te maken, maar het gaf wat lucht. Ook het grotere ladingaanbod voor de capesizers in Zuid-Afrika hielp. Maar de overcapaciteit is waarschijnlijk te groot voor en blijvende verbetering.

Zeevrachtenmarkt: Stormen stuwen prijzen even op

Voor de kleinere droge-bulkschepen zijn er soms kleine oplevingen, maar de markt blijft hopeloos slecht. Voor de supramaxen daalde de gemiddelde charterhuur tot iets onder $ 5000 per dag, het laagste niveau sinds januari 2009.
De kleinere handysizers, schepen met een draagvermogen van 10.000-40.000 dwt verdienen amper $ 4000 per dag. Doordat de slopers lage prijzen bieden, gaan er ook betrekkelijk weinig schepen naar de sloperijen, wat de kansen op verbetering nog verder verkleint.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Stormen stuwen prijzen even op | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Stormen stuwen prijzen even op

De stormen in Azië, met name in de Chinese Zee, dreven de huren voor de capesizers op tot bijna $ 9000 per dag. Niet voldoende om winst te maken, maar het gaf wat lucht. Ook het grotere ladingaanbod voor de capesizers in Zuid-Afrika hielp. Maar de overcapaciteit is waarschijnlijk te groot voor en blijvende verbetering.

Zeevrachtenmarkt: Stormen stuwen prijzen even op

Voor de kleinere droge-bulkschepen zijn er soms kleine oplevingen, maar de markt blijft hopeloos slecht. Voor de supramaxen daalde de gemiddelde charterhuur tot iets onder $ 5000 per dag, het laagste niveau sinds januari 2009.
De kleinere handysizers, schepen met een draagvermogen van 10.000-40.000 dwt verdienen amper $ 4000 per dag. Doordat de slopers lage prijzen bieden, gaan er ook betrekkelijk weinig schepen naar de sloperijen, wat de kansen op verbetering nog verder verkleint.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer