Volgens Maersk is de winstdaling het gevolg van moeilijke marktomstandigheden in de containermarkt vanwege overcapaciteit en een dalend containervervoer naar Europa. Toch vervoerde de containervervoerder met 2,4 miljoen FFE (containers van veertig voet) nog 1,1% meer containers.
De vrachttarieven daalden in het derde kwartaal op de lijnen naar Europa naar een historisch laag niveau. De gemiddelde vrachtprijs daalde met bijna 20% tot 2.163 dollar per FFE. De omzet van Maersk Line daalde daardoor met bijna 15% naar 6 miljard dollar.
4.000 banen weg
Ondanks de overcapaciteit maakte Maersk in het derde kwartaal bekend negen nieuwe containerschepen te laten bouwen van 14.000 teu voor een bedrag van 1,1 miljard dollar. Ook werd een optie genomen op acht van deze schepen.
Deze week maakte Maersk Line al bekend te gaan snijden in de wereldwijde netwerkcapaciteit, investeringen uit te stellen en de organisatie in te krimpen. Van de 23.000 ‘land based’ banen zullen er zeker 4.000 verdwijnen.
Terminals
De malaise in het containervervoer had ook gevolgen voor het aantal containers dat werd overgeslagen op de APM Terminals. Het aantal overgeslagen containers daalde met 8,7% van 9,7 miljoen teu naar 8,9 miljoen teu. De winst daalde met bijna de helft van 345 naar 175 miljoen dollar. (EvH)