Zeevrachtenmarkt: Opkomende markten niet immuun voor problemen VS en Europa

De opleving voor de capesizers was van korte duur. Langzamerhand beïnvloeden de Europese economische problemen en de kwakkelende Amerikaanse economie de hele wereldeconomie. Opkomende markten blijken niet immuun te zijn en de tweede economie van de wereld, China, kan het in haar eentje niet lostrekken en heeft zelf ook problemen.

De vrachten voor reizen met ijzererts van West-Australië naar China lagen nog maar net boven $ 7 per ton, van Brazilië naar China rond $ 17,80 per ton. De grote mijnbouwers bleven actief in de chartermarkt, maar de huren en vrachten bleven dalen. De reden van de korte duur van de opleving was dat een aantal capesizers lag te wachten op betere tijden en bij de opleving direct beschikbaar was. Steeds meer reders leggen capesizers ‘in de wacht’ als de huren onder de operationele kosten dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Opkomende markten niet immuun voor problemen VS en Europa | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Opkomende markten niet immuun voor problemen VS en Europa

De opleving voor de capesizers was van korte duur. Langzamerhand beïnvloeden de Europese economische problemen en de kwakkelende Amerikaanse economie de hele wereldeconomie. Opkomende markten blijken niet immuun te zijn en de tweede economie van de wereld, China, kan het in haar eentje niet lostrekken en heeft zelf ook problemen.

De vrachten voor reizen met ijzererts van West-Australië naar China lagen nog maar net boven $ 7 per ton, van Brazilië naar China rond $ 17,80 per ton. De grote mijnbouwers bleven actief in de chartermarkt, maar de huren en vrachten bleven dalen. De reden van de korte duur van de opleving was dat een aantal capesizers lag te wachten op betere tijden en bij de opleving direct beschikbaar was. Steeds meer reders leggen capesizers ‘in de wacht’ als de huren onder de operationele kosten dalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer