Costa Concordia geeft algemene schadebeeld een flinke knauw

Het boekjaar 2011-2012, dat 20 februari eindig, was tot nu toe zonder al teveel grote schadegevallen verlopen. De schadecijfers zouden ruim 10% lager zijn dan in het vorige boekjaar. Maar de ramp met de Costa Concordia kan de Clubs een gepeperde rekening opleveren.

De passagiers zullen wel de gebruikelijke verklaringen hebben ondertekend waarin onder meer wordt verwezen wordt naar het Verdrag van Athene, dat de vergoeding aan passagiers wettelijk beperkt. Maar niet alle landen hebben het Verdrag geratificeerd, de Verenigde Staten tekenen bijvoorbeeld nooit dit soort verdragen. Het is bovendien maar de vraag of, door de waarschijnlijke oorzaak van de ramp zijnde een grove fout van de kapitein, de wettelijke beperking door de rechters zal worden geaccepteerd. Er zijn al diverse rechtszaken aangekondigd. De kosten van de lossing van de stookolie en van een eventuele olievervuiling komen voor rekening van de P&I Club. Als door de cascoverzekeraars het schip als een ‘total loss’ wordt verklaard, krijgt de reder de verzekerde waarde uitgekeerd en komt de rekening van de wrakopruiming voor rekening van de P&I Club.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Costa Concordia geeft algemene schadebeeld een flinke knauw | Schuttevaer.nl

Costa Concordia geeft algemene schadebeeld een flinke knauw

Het boekjaar 2011-2012, dat 20 februari eindig, was tot nu toe zonder al teveel grote schadegevallen verlopen. De schadecijfers zouden ruim 10% lager zijn dan in het vorige boekjaar. Maar de ramp met de Costa Concordia kan de Clubs een gepeperde rekening opleveren.

De passagiers zullen wel de gebruikelijke verklaringen hebben ondertekend waarin onder meer wordt verwezen wordt naar het Verdrag van Athene, dat de vergoeding aan passagiers wettelijk beperkt. Maar niet alle landen hebben het Verdrag geratificeerd, de Verenigde Staten tekenen bijvoorbeeld nooit dit soort verdragen. Het is bovendien maar de vraag of, door de waarschijnlijke oorzaak van de ramp zijnde een grove fout van de kapitein, de wettelijke beperking door de rechters zal worden geaccepteerd. Er zijn al diverse rechtszaken aangekondigd. De kosten van de lossing van de stookolie en van een eventuele olievervuiling komen voor rekening van de P&I Club. Als door de cascoverzekeraars het schip als een ‘total loss’ wordt verklaard, krijgt de reder de verzekerde waarde uitgekeerd en komt de rekening van de wrakopruiming voor rekening van de P&I Club.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer