Alles wijst in richting kapitein Costa Concordia

De aanwijzingen worden steeds sterker dat kapitein Francesco Schettino zowel voor, tijdens als na de ondergang van het cruiseschip Costa Concordia, waarover hij het gezag voerde, ernstig in gebreke is gebleven. Het schip verging vrijdag 13 januari met ruim 4200 opvarenden bij het eiland Giglio voor de Italiaanse kust. Vijf dagen na de ramp waren 11 doden geteld en werden nog 23 opvarenden vermist.

Alles wijst in richting kapitein  (2)

Door

mare-press

Het schip van de Italiaanse rederij Costa Crociere was onderweg van Chivitaveggia naar Savonna toen het ’s avonds kort na negen uur bij het eiland Giglio voor de Toscaanse kust een rots raakte en over een lengte van ruim 60 meter openscheurde. Het snel binnendringende water was niet te stoppen.

  • Costa Concordia vergaat met 4200 opvarenden voor Italiaanse kust

De bemanning zag nog kans het 112.000 gt metende schip dicht bij het havenplaatsje Giglio Porto op de kust te zetten. Via de boordomroep kregen de passagiers aanvankelijk te horen dat in de machinekamer een black out was opgetreden en zij zich niet ongerust hoefden te maken. Maar het schip kwam steeds schuiner te liggen. Om 21.30 uur doofden alle lichten en brak paniek uit. Er werden pogingen gedaan de reddingboten te water te laten, maar volgens verschillende opvarenden leek de bemanning niet goed voorbereid op die taak. Geadviseerd werd met reddingsvesten aan in zee te springen. Dat hebben veel mensen ook gedaan. Anderen zagen kans op de bakboordflank van het schip te klimmen en wachtten daar urenlang hulp af. Het wordt een wonder genoemd dat zoveel mensen het er heelhuids vanaf hebben gebracht.

De 290 meter lange Costa Concordia ligt nu stabiel op haar zij tegen het eiland.

Lees deze week het hele artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 3, 21 januari 2012). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement, 8 weken voor 15 euro.

Boskalis-Smit haalt stookolie uit wrak Costa Concordia

PORTO SANTO

Boskalis-Smit verwacht deze week te beginnen met het leegpompen van de brandstoftanks van de het verongelukte cruiseschip Costa Concordia bij het eiland Giglio voor de Italiaanse kust.

In een dinsdagmiddag te Porto Santo gehouden persconferentie stelde operationeel manager Kees van Essen dat er vooralsnog geen olie uit het schip lekt en dat het schip vrij stabiel ligt. ‘Er steken rotsblokken door de stuurboordzij die als een soort verankering fungeren. De kans dat het schip wegglijdt acht ik klein.’

Van Essen kon nog niet met zekerheid zeggen of Boskalis-Smit het schip ook gaat bergen wanneer de 2400 ton stookolie, 200 ton dieselolie en een kleine hoeveelheid smeerolie zijn verwijderd, wat naar verwachting twee tot vier weken in beslag neemt. ‘De precieze duur hangt af van de weersomstandigheden en van de dag dat we mogen beginnen.’

Momenteel is de reddingsacties nog in volle gang, waarbij gezocht wordt naar overlevenden en omgekomen opvarenden in het schip. ‘In principe is het mogelijk beide operaties tegelijkertijd uit te voeren, maar de Capitaneria moet daar wel toestemming voor geven.’

Als Boskalis-Smit de Costa Concordia ook mag bergen hoopt Van Essen het schip in zijn geheel te lichten door drijfvermogen te genereren. ‘Dat is het efficiëntst.’ Hoeveel tijd nodig is voor de berging, is moeilijk te zeggen. ‘Hopelijk duurt het geen jaar en lukt het om het schip nog deze zomer te bergen.’ (HH)

 

Alles wijst in richting kapitein Costa Concordia | Schuttevaer.nl

Alles wijst in richting kapitein Costa Concordia

De aanwijzingen worden steeds sterker dat kapitein Francesco Schettino zowel voor, tijdens als na de ondergang van het cruiseschip Costa Concordia, waarover hij het gezag voerde, ernstig in gebreke is gebleven. Het schip verging vrijdag 13 januari met ruim 4200 opvarenden bij het eiland Giglio voor de Italiaanse kust. Vijf dagen na de ramp waren 11 doden geteld en werden nog 23 opvarenden vermist.

Alles wijst in richting kapitein  (2)

Door mare-press

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer