Zeevaart sluit CO2-convenant

De Nederlandse zeevaart wil vanaf 2020 energieneutraal groeien en in 2050 50% minder CO2 uitstoten dan in 2020.

Zeevaart sluit CO2-convenant

Dat staat in het ‘Convenant Energie Efficiency en CO2-reductie Zeevaart’ dat 15 december is ondertekend door minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), redersvereniging KVNR, verladersorganisatie EVO, Scheepsbouw Nederland en de Vereniging van Waterbouwers.
‘Groen varen biedt kansen voor de Nederlandse zeevaart’, zei minister Schultz van Haegen bij de ondertekening. ‘Investeren in schone schepen loont. Minder brandstofverbruik betekent minder kosten voor reders en dat is goed nieuws voor de concurrentiepositie en het milieu. De CO2-uitstoot door de zeevaart bedraagt op dit moment ongeveer 2,7% van de totale wereldwijde uitstoot. Door de verwachte forse groei van de internationale zeevaart, neemt het aandeel in de wereldwijde uitstoot echter toe. Overheden en bedrijfsleven staan nu voor de uitdaging de milieudruk zo sterk mogelijk te verminderen en tegelijkertijd de concurrentiekracht van de zeescheepvaart te verbeteren. De sector heeft de afgelopen jaren de CO2-uitstoot per tonkilometer al fors verlaagd door schaalvergroting en hightech innovaties en ontwerpen. Zo is de laadcapaciteit van schepen vergroot en de efficiency van de voortstuwing toegenomen. Zo zorgen bijvoorbeeld verbeteringen in het ontwerp van de scheepsromp voor minder brandstofverbruik bij dezelfde vaarsnelheid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevaart sluit CO2-convenant | Schuttevaer.nl

Zeevaart sluit CO2-convenant

De Nederlandse zeevaart wil vanaf 2020 energieneutraal groeien en in 2050 50% minder CO2 uitstoten dan in 2020.

Zeevaart sluit CO2-convenant

Dat staat in het ‘Convenant Energie Efficiency en CO2-reductie Zeevaart’ dat 15 december is ondertekend door minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), redersvereniging KVNR, verladersorganisatie EVO, Scheepsbouw Nederland en de Vereniging van Waterbouwers.
‘Groen varen biedt kansen voor de Nederlandse zeevaart’, zei minister Schultz van Haegen bij de ondertekening. ‘Investeren in schone schepen loont. Minder brandstofverbruik betekent minder kosten voor reders en dat is goed nieuws voor de concurrentiepositie en het milieu. De CO2-uitstoot door de zeevaart bedraagt op dit moment ongeveer 2,7% van de totale wereldwijde uitstoot. Door de verwachte forse groei van de internationale zeevaart, neemt het aandeel in de wereldwijde uitstoot echter toe. Overheden en bedrijfsleven staan nu voor de uitdaging de milieudruk zo sterk mogelijk te verminderen en tegelijkertijd de concurrentiekracht van de zeescheepvaart te verbeteren. De sector heeft de afgelopen jaren de CO2-uitstoot per tonkilometer al fors verlaagd door schaalvergroting en hightech innovaties en ontwerpen. Zo is de laadcapaciteit van schepen vergroot en de efficiency van de voortstuwing toegenomen. Zo zorgen bijvoorbeeld verbeteringen in het ontwerp van de scheepsromp voor minder brandstofverbruik bij dezelfde vaarsnelheid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer