Zeevrachtenmarkt: Mijnbouw Australië zwaar getroffen

Het nieuwe jaar begon niet best voor de droge bulkers. Voor reizen in het Verre Oosten lagen de huren voor de capesizers rond $ 20.000 per dag. De vrachten voor reizen met ijzererts van Australië naar China lagen iets boven $ 8 per ton. De huren die bij periodecharters werden betaald waren ook laag. De Antonis Angelicoussis (177.855 dwt, 2007) werd voor vijf tot zeven maanden gecharterd voor $ 21.000 per dag.

Ook voor de panamaxen begon het jaar niet goed. Vooral in het Verre Oosten was het slecht. De Brunhilde Salama (75.940 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Fangcheng, via Indonesië, teruglevering Zuid-Korea voor $ 6000 per dag. Op de Atlantische routes was het wat beter, maar voor hoelang nog. De Clymene HMM (73.600 dwt, 2006) werd gecharterd voor twee Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 20.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Mijnbouw Australië zwaar getroffen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Mijnbouw Australië zwaar getroffen

Het nieuwe jaar begon niet best voor de droge bulkers. Voor reizen in het Verre Oosten lagen de huren voor de capesizers rond $ 20.000 per dag. De vrachten voor reizen met ijzererts van Australië naar China lagen iets boven $ 8 per ton. De huren die bij periodecharters werden betaald waren ook laag. De Antonis Angelicoussis (177.855 dwt, 2007) werd voor vijf tot zeven maanden gecharterd voor $ 21.000 per dag.

Ook voor de panamaxen begon het jaar niet goed. Vooral in het Verre Oosten was het slecht. De Brunhilde Salama (75.940 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Fangcheng, via Indonesië, teruglevering Zuid-Korea voor $ 6000 per dag. Op de Atlantische routes was het wat beter, maar voor hoelang nog. De Clymene HMM (73.600 dwt, 2006) werd gecharterd voor twee Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 20.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer