Zeevrachtenmarkt: Onzekerheid over ertsimport

Onzekerheid over de import van ijzererts door China beïnvloedt de huren en vrachten voor de capesizers. De hoogovens zouden zijn begonnen hun voorraden aan te vullen. Maar de recente renteverhoging en kredietbeperking door de Chinese overheid om zodoende inflatie in de hand te houden kan een negatieve invloed op importen van erts hebben. Goed was de markt voor de capesizers niet. De vrachten voor ertsreizen van Australië naar China daalden tot onder $ 11 per ton. Op de Atlantische routes was sprake van overaanbod van schepen.

Voor de panamaxen is er weinig hoop op een verbetering op korte termijn, de huren en vrachten bleven laag. De Giovanni Della Gatta (64.850 dwt, 1987) werd gecharterd oplevering Richards Bay, teruglevering China voor $ 20.000 per dag plus een ballastbonus van $ 400.000, de Seapower (72.389 dwt, 1992) werd gecharterd oplevering Gibraltar voor twee Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 16.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Onzekerheid over ertsimport | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Onzekerheid over ertsimport

Onzekerheid over de import van ijzererts door China beïnvloedt de huren en vrachten voor de capesizers. De hoogovens zouden zijn begonnen hun voorraden aan te vullen. Maar de recente renteverhoging en kredietbeperking door de Chinese overheid om zodoende inflatie in de hand te houden kan een negatieve invloed op importen van erts hebben. Goed was de markt voor de capesizers niet. De vrachten voor ertsreizen van Australië naar China daalden tot onder $ 11 per ton. Op de Atlantische routes was sprake van overaanbod van schepen.

Voor de panamaxen is er weinig hoop op een verbetering op korte termijn, de huren en vrachten bleven laag. De Giovanni Della Gatta (64.850 dwt, 1987) werd gecharterd oplevering Richards Bay, teruglevering China voor $ 20.000 per dag plus een ballastbonus van $ 400.000, de Seapower (72.389 dwt, 1992) werd gecharterd oplevering Gibraltar voor twee Atlantische reizen, teruglevering West-Europa voor $ 16.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer