Kleinere scheepsongelukken minder aan bod bij nieuw tuchtcollege

Zeevarenden op schepen onder Nederlandse vlag kunnen sinds 1 januari te maken krijgen met een nieuw tuchtcollege, het Tuchtcollege voor de Scheepvaart. Per die datum is het onderzoek naar de oorzaak van scheepsrampen van de Raad voor de Scheepvaart (in opheffing) overgegaan naar de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven. Mr. Derk Roemers, voorzitter van het nieuwe tuchtcollege, vreest dat in de nieuwe situatie nogal wat ‘kleinere scheepsrampen’ tussen wal en schip kunnen raken.

Door Lies Russel
Die vrees komt niet uit de lucht vallen. Deze rechter, nu staatsraad in buitengewone dienst bij de Raad van State, was twintig jaar plaatsvervangend voorzitter van de Raad voor de Scheepvaart. Deze raad behandelde bijvoorbeeld ook ongevallen met trossen, luikenwagens of jomperhaken (visserij). Roemers: ‘Kijk naar hoe het is gegaan met de Binnenvaartrampenwet (onderzoek naar OVV – red.). ‘Ik vind dat ook de kleinere, maar niet onbelangrijke zaken onder de aandacht moeten blijven, ten behoeve van de sector. Hier ligt een taak voor de toezichthouder.‘Zo zou ik blij zijn als er, zoals recentelijk in Finland, een allesomvattend onderzoek komt naar het gebruik van luikenwagens. Er kunnen niet alleen handen onder de wielen komen, maar je moet die luiken ook nog inpikken. Ook daarbij kan het mis gaan.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kleinere scheepsongelukken minder aan bod bij nieuw tuchtcollege | Schuttevaer.nl

Kleinere scheepsongelukken minder aan bod bij nieuw tuchtcollege

Zeevarenden op schepen onder Nederlandse vlag kunnen sinds 1 januari te maken krijgen met een nieuw tuchtcollege, het Tuchtcollege voor de Scheepvaart. Per die datum is het onderzoek naar de oorzaak van scheepsrampen van de Raad voor de Scheepvaart (in opheffing) overgegaan naar de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven. Mr. Derk Roemers, voorzitter van het nieuwe tuchtcollege, vreest dat in de nieuwe situatie nogal wat ‘kleinere scheepsrampen’ tussen wal en schip kunnen raken.

Door Lies Russel
Die vrees komt niet uit de lucht vallen. Deze rechter, nu staatsraad in buitengewone dienst bij de Raad van State, was twintig jaar plaatsvervangend voorzitter van de Raad voor de Scheepvaart. Deze raad behandelde bijvoorbeeld ook ongevallen met trossen, luikenwagens of jomperhaken (visserij). Roemers: ‘Kijk naar hoe het is gegaan met de Binnenvaartrampenwet (onderzoek naar OVV – red.). ‘Ik vind dat ook de kleinere, maar niet onbelangrijke zaken onder de aandacht moeten blijven, ten behoeve van de sector. Hier ligt een taak voor de toezichthouder.‘Zo zou ik blij zijn als er, zoals recentelijk in Finland, een allesomvattend onderzoek komt naar het gebruik van luikenwagens. Er kunnen niet alleen handen onder de wielen komen, maar je moet die luiken ook nog inpikken. Ook daarbij kan het mis gaan.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer