Lang niet slecht voor handysizers

In de droge-ladingmarkt daalden de huren en vrachten voor de panamaxen op de Atlantische routes. Er zijn teveel schepen voor het huidige ladingaanbod en er is weinig zicht op verbetering in de zomermaanden. De Clipper Emperor (74.381 dwt, 2000) werd gecharterd voor een reis van West-Europa naar het Oostelijk gedeelte van de Middellandse Zee voor $ 30.000 per dag. In het Verre Oosten waren de huren al lager dan op de Atlantische routes, maar onder meer door congestie in Chinese havens daalden de huren niet verder. De Lake Dahlia (78.000 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Goa, teruglevering Mundra voor $ 26.500 per dag.

Voor de capesizers werd de markt erg rustig met stabiele huren en vrachten. Voor ijzererts lagen de vrachtprijzen voor reizen van Australië naar China rond $ 14,50 per ton, van Brazilië naar China rond $ 36,50 per ton. De Anangel Dynasty (171.101 dwt, 1999) werd gecharterd oplevering Xingang, via Australië, teruglevering China voor $ 51.500 per dag, de Maria A. Angelicoussi (169.163 dwt, 2001) oplevering IJmuiden, via Brazilië, teruglevering IJmuiden voor $ 77.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Lang niet slecht voor handysizers | Schuttevaer.nl

Lang niet slecht voor handysizers

In de droge-ladingmarkt daalden de huren en vrachten voor de panamaxen op de Atlantische routes. Er zijn teveel schepen voor het huidige ladingaanbod en er is weinig zicht op verbetering in de zomermaanden. De Clipper Emperor (74.381 dwt, 2000) werd gecharterd voor een reis van West-Europa naar het Oostelijk gedeelte van de Middellandse Zee voor $ 30.000 per dag. In het Verre Oosten waren de huren al lager dan op de Atlantische routes, maar onder meer door congestie in Chinese havens daalden de huren niet verder. De Lake Dahlia (78.000 dwt, 2009) werd gecharterd oplevering Goa, teruglevering Mundra voor $ 26.500 per dag.

Voor de capesizers werd de markt erg rustig met stabiele huren en vrachten. Voor ijzererts lagen de vrachtprijzen voor reizen van Australië naar China rond $ 14,50 per ton, van Brazilië naar China rond $ 36,50 per ton. De Anangel Dynasty (171.101 dwt, 1999) werd gecharterd oplevering Xingang, via Australië, teruglevering China voor $ 51.500 per dag, de Maria A. Angelicoussi (169.163 dwt, 2001) oplevering IJmuiden, via Brazilië, teruglevering IJmuiden voor $ 77.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer