Waarom piraterij onuitroeibaar is

‘De Thaise tanker Siam Xanxai wordt vermist, nadat zij is gekaapt door piraten, ter hoogte van het Maleisische eiland Tioman.’ Zo luidde het nieuwsbericht van Hong Kong Shipping News International op 21 juni 1999. Het was het jaar waarin het aantal geregistreerde aanvallen van piraten op schepen in Zuidoost-Azië zich bijna zou verdubbelen tot 168. In de daarop volgende jaren zou het nog verder oplopen om in 2007 een recordaantal gevallen van piraterij te bereiken.

Waarom piraterij onuitroeibaar is

De kaping van de al 23 jaar oude Siam Xanxai lijkt daarom misschien niet zo bijzonder. In de Zuid-Chinese Zee en in de nauwe verbinding tussen het eiland Sumatra en de kusten van Maleisië en Singapore, Straat Malakka en Straat Singapore, is het door de eeuwen heen altijd ellende geweest. Het schip van 76 meter lang en twaalf meter breed was in de namiddag van 8 juni vertrokken met 2000 ton dieselolie van Singapore naar Songkhla in Thailand. Zij was negen uur onderweg toen zij vlak voor middernacht en ruim twintig zeemijlen Zuid van Pulau Tioman werd opgevaren door twee snelle speedboten met aan boord tien tot de tanden toe bewapende piraten. Hadden zij haar opgewacht in de beschutting van het nabijgelegen Pulau Tinggi (Hoog Eiland), of waren zij de tanker al vanaf Straat Singapore gevolgd en hadden zij dit moment, het moment van wachtoverdracht, afgewacht? De mannen op de brug zouden zeker meer aandacht voor elkaar hebben dan voor hun omgeving.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Waarom piraterij onuitroeibaar is | Schuttevaer.nl

Waarom piraterij onuitroeibaar is

‘De Thaise tanker Siam Xanxai wordt vermist, nadat zij is gekaapt door piraten, ter hoogte van het Maleisische eiland Tioman.’ Zo luidde het nieuwsbericht van Hong Kong Shipping News International op 21 juni 1999. Het was het jaar waarin het aantal geregistreerde aanvallen van piraten op schepen in Zuidoost-Azië zich bijna zou verdubbelen tot 168. In de daarop volgende jaren zou het nog verder oplopen om in 2007 een recordaantal gevallen van piraterij te bereiken.

Waarom piraterij onuitroeibaar is

De kaping van de al 23 jaar oude Siam Xanxai lijkt daarom misschien niet zo bijzonder. In de Zuid-Chinese Zee en in de nauwe verbinding tussen het eiland Sumatra en de kusten van Maleisië en Singapore, Straat Malakka en Straat Singapore, is het door de eeuwen heen altijd ellende geweest. Het schip van 76 meter lang en twaalf meter breed was in de namiddag van 8 juni vertrokken met 2000 ton dieselolie van Singapore naar Songkhla in Thailand. Zij was negen uur onderweg toen zij vlak voor middernacht en ruim twintig zeemijlen Zuid van Pulau Tioman werd opgevaren door twee snelle speedboten met aan boord tien tot de tanden toe bewapende piraten. Hadden zij haar opgewacht in de beschutting van het nabijgelegen Pulau Tinggi (Hoog Eiland), of waren zij de tanker al vanaf Straat Singapore gevolgd en hadden zij dit moment, het moment van wachtoverdracht, afgewacht? De mannen op de brug zouden zeker meer aandacht voor elkaar hebben dan voor hun omgeving.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer