Dat betekent dus dat Smeets er min of meer bovenop moet zitten. Voordat de afslag om zeven uur begint, heeft hij de gesorteerde vis in de schouwruimte al bekeken. Hij leert er de fijne kneepjes van het vak, zodat hij beter in staat is vis op kwaliteit te beoordelen. Smeets: ‘De Makro verkoopt al dertig jaar vis en nationaal zijn wij een belangrijke speler op de markt. Met onze leverancier hebben we al heel lang een goede zakelijke relatie, maar om meer diepgang te brengen in het product is het zaak dat we meer kennis opdoen van de totale visketen.’
De Jong van de Scheveningse visgroothandel opperde eens een reisje met een kotter mee te gaan. Hij gooide bij de schipper van de GO-4 een balletje op en die reageerde enthousiast. De Jong: ‘De Makro was erg gecharmeerd van het idee. Een excursie op zee zou mooi aansluiten bij het totale trainingsprogramma dat bedoeld is om de inkopers meer inzicht te geven in het totale ketenproces.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?