Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

EVT negeert regels Rijkswaterstaat

HARLINGEN

Rederij EVT van Terschelling heeft zich de woede van Rijkswaterstaat op de hals gehaald door meerdere malen buiten de afgesproken tijden in de veerhaven van Harlingen af te meren. Voor Rijkswaterstaat was dit zaterdag aanleiding om het hek met een kettingslot af te sluiten.

De bemanning van de veerboot Stortemelk besloot daarop de ketting door te knippen om de passagiers aan wal te kunnen zetten. Dinsdag moesten passagiers gebruik maken van een trap om over het hek te klimmen.

EVT heeft het recht van medegebruik van de rijksaanleginrichtingen in de haven van Harlingen en Terschelling. Dat is geregeld in het openbare dienstcontract dat in 2007 als aanloop naar de concessie die de overheid verleent aan Rederij Doeksen.

In een poging een voet tussen de deur te krijgen op de veerdienst naar en van Vlieland en Terschelling, vecht EVT al geruime tijd de zogenoemde venstertijdenregeling aan. Daarin staat dat schepen van EVT van een uur voor aankomst tot een half uur na vertrek, de Doeksenschepen ruim baan moeten geven.

Zo wordt voorkomen dat meerdere schepen gelijktijdig dezelfde ligplaats opeisen en verkeersstromen op de wal elkaar kruisen. EVT zegt dat er te weinig tijd overblijft om op deze manier een volledige veerdienst uit te voeren. Rijkswaterstaat heeft dit probleem erkend, maar volgens de havenbeheerder houdt EVT zich niet aan de regels door een voorschotje te nemen op eventuele aanpassing van de tijden.

Alleen zwemvesten
Op Terschelling mag EVT afmeren aan de brug van de Doeksenveerboot Friesland en de ponton van de snelboot. Pogingen van EVT om in deze haven een eigen ligplaats af te dwingen, zijn gestrand op de gemeentelijke havenverordening. De Raad van State besliste onlangs dat Terschelling die vergunning terecht heeft geweigerd.

De EVT-snelboot Willem Barentsz is na maandenlange reparatie in Harlingen aan motoren en schroefassen verkocht naar Zuid-Korea. Het zware-ladingschip Annemieke van SAL verzorgt het transport.

EVT zegt inmiddels de Noorse catamaran Fjordkongen te hebben aangekocht. Dit 45 meter lange schip uit 2005 kan 350 passagiers vervoeren en gaat volgens plan ook Vlieland aandoen.

Afgelopen winter heeft EVT de dienstregeling uitgevoerd met de klassieke, 34 meter lange Stortemelk. Het in 1964 in Noorwegen gebouwde schip deed lange tijd dienst tussen het Duitse Oostzee-eiland Hiddensee en Rostock en wordt geëxploiteerd door Mps Stortemelk BV.

Omdat het Nederlandse deel van de Waddenzee door de wetgever als binnenwater wordt aangemerkt, kan de Stortemelk de dagelijkse oversteken met passagiers maken zonder dat ze is uitgerust met andere reddingsmiddelen dan zwemvesten. De veerboten van de gevestigde waddenrederijen TESO, Doeksen en Wagenborg zijn alle als extra voorziening uitgevoerd met vlotten en glijgoten. (JH)

Reacties (10)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • henyou

    men zou eigenlijk een paar weken moeten boycotten om de prijzen die ze hanteren te laten zakken.
    de prijzen zijn absurt hoog en gaan maar omhoog met de jaren.zelfs voor je hond moet je betalen en die gebruikt geen stoel.

  • Gerrit

    Hebben we het straks voor elkaar als het toerisme naar Terschelling terug loopt, danzij al deze negative verhalen. Kennissen van mij vragen al of ze op een normale manier dit jaar met vakantie naar Terschelling kunnen gaan. Men zou wijzer moeten wezen.EVT laten varen, maar dan wel 365 dagen per jaar en niet alleen in het hoog seizoen. Laten de mensen zelf kiezen met welke boot ze willen varen.Concurentie mag, echter wel op een manier die fair is.

  • Dieks

    Aankoop nieuw schip EVT blijkt onwaar

    Het nieuws dat de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) een nieuw schip aangekocht zou hebben, blijkt onwaar. In februari maakte de EVT bekend, na verkoop van de Willem Barentsz, een nieuw schip gekocht te hebben in Noorwegen. Dit schip, het MS Fjordkongen, moest eind maart begin april ook onder de naam Willem Barentsz ingezet gaan worden op de dienst Harlingen-Terschelling.

    Eind maart meldden Noorse kranten dat door problemen met de nieuwe schepen de huidige schepen, waaronder het MS Fjordkongen, nog in dienst moesten blijven. Hier maakten wij uit op dat het leveren van de Fjordkongen aan de EVT vertraging zou gaan oplopen, een voor de EVT vervelende samenloop van omstandigheden.

    In een andere Noorse krant dook afgelopen week echter het bericht op dat, volgens een woordvoerder van Hurtigruten ASA (de rederij waar de Fjordkongen nu nog voor vaart), het schip helemaal niet verkocht zou zijn. Een medewerker van Hurtigruten kan dit inderdaad bevestigen tegenover Skylgenet.

    De medewerker van het bedrijf geeft aan dat de Fjordkongen inderdaad in 2008 al in de verkoop is gezet. In de tussentijd hebben wel onderhandelingen plaats gevonden, ook met een Nederlands bedrijf, maar tot nog toe zijn er nog geen afspraken gemaakt, en is het schip zeker nog niet verkocht. Dit wordt nog eens onderstreept door het feit dat het schip nog steeds op de website van de scheepsmakelaar staat.

    Nu komt toch de vraag op waarom de EVT dan in februari zo groots op hun site vermeldde dat er een nieuw schip aangekocht was en dat eilanders mede eigenaar van het schip konden worden, terwijl het schip niet eens in bezit van de rederij lijkt te zijn. Waarom de EVT dit gedaan heeft en wat er eventueel verder achter kan zitten blijft nog onduidelijk.

    De EVT weigerde een reactie te geven tegenover Skylgenet.

    Bron: Skylgenet.nl

  • Jan de Boer

    @ Imma "Directeur Paul Melles meldt aan een journalist dat het een grote chaos is op de kade. Passagiers van Doeksen en EVT lopen zo maar dwars door elkaar heen. Zoals we allemaal weten, is er besmettingsgevaar. De gevreesde EVT koorts ligt op de loer. Hierdoor kiezen steeds meer passagiers voor EVT om naar Terschelling te gaan."
    Je hebt gelijk, met EVT varen nu al 5 mensen per rit, en met doeksen 505. Of EVT vaart gratis, en dan is het 200 - 500.

  • Jaap Binnerts

    Wat ik niet begrijp is waarom een organisatie als Rijkswaterstaat, die zich in deze neutraal zou moeten opstellen, zoveel voorrecht verleent aan Doekse waar het de diensttijden betreft.
    Opjectiviteit zou RW niet allen sieren, maar moet gewoon verwacht worden van een profesionele organisatie

  • saartje

    Het is inderdaad een schande, maar negatieve publiciteit is ook publiciteit en zo groeit de aanhang van de EVT langzaam maar gestaag, een oorlog kan je ook op sympathie winnen!!!

  • Jan Peter

    Kijk aan dus rijkswaterstaat gaat mensen gijzelen omdat ze niet dat willen doen waar ze voor in het leven geroepen zijn. Een aanlegsteiger voor E.V.T. moeten ze regelen. Hiermee bewijst rijkswaterstaat maar eens dat ze een grootte misdaadorganisatie zijn en zich moeten ontdoen van de naam rijks, en nu onder de naam, alquada waterstaat door moeten gaan.
    Dat de gemeente terschelling flink geld beurt van Doeksen om het leven van de EVT moeilijk te gaan maken dat weet nu iedereen zo langzamer hand maar dat ook rijkswaterstaat nu steekpenningen krijgt.
    Met noemd het afblazen van de misie in oroeskan een schande voor nederland, maar ik vind dat de staat nederlanders gijzeld een vele groottere schande.

  • C. Jans_zn.

    @ Imma de Vries:

    Dank voor dit stukje achtergrondinfo.

    Hier kan de journalistiek van dit vlakblad nog een voorbeeld aan nemen. Dit noem ik nu achtergrond duiding, die ook al in het bericht van de jounalisten naar voren had kunnen komen!

    Ik hoorde laatst de man van de EVT op de landelijke Radio. Hij werd gefeliciteerd met de laatste positieve besluiten van de havenraad (Harlingen?).

    Hij wilde van geen felicitaties weten; eerst zien, dan geloven! Nu met deze achtergrond info begin ik te begrijpen waar deze afwachtende houding vandaan kwam.

    Be greep ik nou goed. Op basis van gerechtelijke uitspraak: Is er een haven overleg gestart met RWS en de de veerdiensten. Begreep ik nu goed; EVT wordt buiten dit overleg gehouden ?!?!

  • Prutser

    Het lijkt er op dat hier sprake is van oneerlijke concurentie. Gevalletje NMA zou ik zeggen. EVT succes!!!

  • imma de Vries

    In de Leeuwarder Courant worden wij bijna dagelijks geconfronteerd met nieuwe afleveringen van het feuilleton “Hoe kan ik de EVT het voortbestaan zo moeilijk mogelijk maken”. Wat is er aan de hand? Tussen Harlingen en Terschelling varen al geruime tijd twee veerdiensten; nl rederij Doeksen en rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT).
    Doeksen vaart al 85 jaar op deze route en mede door dit langjarige monopolie werden de prijzen alsmaar hoger en de service minder.
    Een groepje zakenmensen en investeerders zag dit met lede ogen aan en begon met toestemming van de Overheden een tweede veerdienst naar Terschelling: de EVT. Dat dit concurrentie voor Doeksen betekent, is duidelijk. Een groeiende groep vakantiegangers ontdekt deze kleine sympathieke veerdienst die veel goedkoper is dan Doeksen en waarvan het personeel graag behulpzaam is bij het aan boord gaan van passagiers met veel bagage en kleine kinderen.
    Een ”anti-EVT pro Doeksen maffia” onder aanvoering van Rijkswaterstaat schept er genoegen in om EVT zo erg mogelijk te pesten en steeds opnieuw te confronteren met hindernissen, die een optimale veerdienst in de weg staan.
    DE EVT MOET KAPOT is hun motto. De pestkoppen besloten o.a. tot een beperkt aantal aan- en afvaarten die EVT mag uitvoeren. De maffia ontzegt met allerlei drogredennaties aan EVT een vaste eigen aanlegplaats op Terschelling. Hierdoor moet EVT steeds rekening houden met het vaarschema van Doeksen. EVT probeert binnen deze afspraken zoveel mogelijk te varen. Dit accepteert de maffia niet want EVT moet kapot. Ik weet wel dat de afspraken door EVT enigszins worden opgerekt; maar voor een buitenstaander komt het er op neer dat EVT aan oneerlijke voorwaarden voor mededinging moet voldoen. Het is verbazingwekkend om te zien hoe men eendrachtig samenwerkt om EVT kapot te krijgen. De nieuwste aflevering van het pestfeuilleton gaat als volgt:
    EVT houdt niet altijd precies rekening met het vaarschema van Doeksen. Stroom en Wind brengen met zich mee dat de duur van de overtocht niet precies is te voorspellen. Dus komt de EVT veerboot Stortemelk wel eens iets te vroeg aan in Harlingen. Dit geeft groot tumult bij rederij Doeksen. Directeur Paul Melles meldt aan een journalist dat het een grote chaos is op de kade. Passagiers van Doeksen en EVT lopen zo maar dwars door elkaar heen. Zoals we allemaal weten, is er besmettingsgevaar. De gevreesde EVT koorts ligt op de loer. Hierdoor kiezen steeds meer passagiers voor EVT om naar Terschelling te gaan.
    Om het besmettingsgevaar in te dammen besluit Rijkswaterstaat (RWS) eigen rechter te spelen en het toegangshek naar de kade voor EVT af te sluiten met een ketting. Wat kinderachtig zeg! Als gevolg hiervan kan de EVT niet meer afmeren in Harlingen en moet het zijn passagiers weer mee terug nemen naar Terschelling. Dat kan natuurlijk niet en logisch dat EVT de ketting doorknipt.
    Huichelachtig is de verzuchting van mevrouw Hoff van RWS dat alle partijen toch vooral on speaking terms moeten blijven. Dat zal niet gemakkelijk zijn na alles wat de laatste jaren is gedaan om EVT kapot te krijgen

    Imma de Vries

Lees ook