Zeevrachtenmarkt: Baltic Dry Index naar niveau 1986

Voor de capesizers is vooral de Chinese invoer van ijzererts van belang, met kolen op de tweede plaats. Koopt China vooral ijzererts in Brazilië, dan wordt er wat verdiend. Komt het erts uit Australië, dan wordt de spoeling dun.

Een wankele markt, terwijl de Chinese werven met staatssteun rustig capaciteit blijven toevoegen. En de Chinese staatsrederijen gaan er wel mee varen, ongeacht de marktomstandigheden. Intussen is de Baltic Dry Index, de indicatie voor de hoogte van de vrachten van de droge bulkers, gedaald tot rond 600. Zo laag was de Index niet sinds 1986.
Dit kan gedeeltelijk worden verklaard door de viering van het Chinese Nieuwjaar. Dan komt het economische leven in China en sommige ander landen in Azië gedeeltelijk tot stilstand. Maar de grote boosdoener is de overcapaciteit. De charterhuren voor de droge bulkers zijn op een niveau dat er voor de meeste schepen geld bij moet.
De panamax George P (81.569 dwt, 2012) werd gecharterd voor een reis van Durban naar China voor $ 5250 per dag plus een ballastbonus van $ 150.000. Zelfs voor reizen vanuit de US Gulf, lang een goede regio om nog redelijke reizen te maken, zijn de huren flink gedaald. De supramax Ecomar G.O. werd gecharterd voor een reis vanuit de US Gulf naar Frankrijk voor $ 9000 per dag.
Congestie in diverse havens vormt voor de lijnoperators een steeds groter probleem om aan de aangekondigde vaarschema’s te voldoen. In havens als Los Angeles en Long Beach ligt het aantal wachtende schepen rond de 20. Ook in havens als Hongkong en Shanghai komt congestie voor. De voor februari aangekondigde verhoging van de vrachttarieven lijken op een mislukking uit te lopen, terwijl de aanloop tot de viering van het Chinese Nieuwjaar in het verleden steeds het goede moment was om hogere vrachttarieven af te dwingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Baltic Dry Index naar niveau 1986 | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Baltic Dry Index naar niveau 1986

Voor de capesizers is vooral de Chinese invoer van ijzererts van belang, met kolen op de tweede plaats. Koopt China vooral ijzererts in Brazilië, dan wordt er wat verdiend. Komt het erts uit Australië, dan wordt de spoeling dun.

Een wankele markt, terwijl de Chinese werven met staatssteun rustig capaciteit blijven toevoegen. En de Chinese staatsrederijen gaan er wel mee varen, ongeacht de marktomstandigheden. Intussen is de Baltic Dry Index, de indicatie voor de hoogte van de vrachten van de droge bulkers, gedaald tot rond 600. Zo laag was de Index niet sinds 1986.
Dit kan gedeeltelijk worden verklaard door de viering van het Chinese Nieuwjaar. Dan komt het economische leven in China en sommige ander landen in Azië gedeeltelijk tot stilstand. Maar de grote boosdoener is de overcapaciteit. De charterhuren voor de droge bulkers zijn op een niveau dat er voor de meeste schepen geld bij moet.
De panamax George P (81.569 dwt, 2012) werd gecharterd voor een reis van Durban naar China voor $ 5250 per dag plus een ballastbonus van $ 150.000. Zelfs voor reizen vanuit de US Gulf, lang een goede regio om nog redelijke reizen te maken, zijn de huren flink gedaald. De supramax Ecomar G.O. werd gecharterd voor een reis vanuit de US Gulf naar Frankrijk voor $ 9000 per dag.
Congestie in diverse havens vormt voor de lijnoperators een steeds groter probleem om aan de aangekondigde vaarschema’s te voldoen. In havens als Los Angeles en Long Beach ligt het aantal wachtende schepen rond de 20. Ook in havens als Hongkong en Shanghai komt congestie voor. De voor februari aangekondigde verhoging van de vrachttarieven lijken op een mislukking uit te lopen, terwijl de aanloop tot de viering van het Chinese Nieuwjaar in het verleden steeds het goede moment was om hogere vrachttarieven af te dwingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer