Binnenvaart belangrijkste achterlandvervoerder Zeeuwse havens

De binnenvaart is de belangrijkste achterlandvervoerder van de Zeeuwse zeehavens geworden met een marktaandeel van 51%. Dat meldt Zeeland Seaports.

Modal split Zeeland Seaports

Zeeland Seaports propageert vervoer per binnenvaart en spoor ten koste van het wegvervoer. ‘Met name de binnenvaart lijkt goed aan te slaan, zo blijkt uit de meest recente modal split-cijfers. De inspanningen om de Zeeuwse havens aantrekkelijker te maken voor de binnenvaart (zoals nieuwe wachtsteigers, walstroom, wifi) lijken dan ook vruchten af te werpen.’

De binnenvaart laat de concurrentie in de Zeeuwse havens Terneuzen en Vlissingen ver achter zich. Het wegvervoer neemt 26% van het achterlandvervoer voor zijn rekening en het spoor slechts 6%.

Zeeland Seaports verwacht dat het aandeel van de binnenvaart nog kan groeien door verbetering van de achterlandverbindingen, zoals de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen en de aanleg van de Sluiskiltunnel. ‘Samen met de bedrijven in en om de havengebieden probeert het havenbedrijf zelf ook initiatieven op het gebied van spoor, binnenvaart en kustvaart te ontwikkelen. Een van de meest recente initiatieven hiervoor is de lancering van de website www.intermodalplanner.eu. Met deze online planner kunnen verladers bepalen welk combinaties van multimodaal transport van en naar de Zeeuwse havens mogelijk zijn.’

Zeeland Seaports is een van de weinige zeehavens in de Benenlux die de modal split berekent aan de hand van alle goederenstromen. ‘Veel havens beperken zich bij het bepalen van de modal split namelijk tot het containervervoer omdat containers makkelijker zijn te traceren en te meten dan de overige goederenstromen.’ (PN)

Binnenvaart belangrijkste achterlandvervoerder Zeeuwse havens | Schuttevaer.nl

Binnenvaart belangrijkste achterlandvervoerder Zeeuwse havens

De binnenvaart is de belangrijkste achterlandvervoerder van de Zeeuwse zeehavens geworden met een marktaandeel van 51%. Dat meldt Zeeland Seaports.

Modal split Zeeland Seaports

Zeeland Seaports propageert vervoer per binnenvaart en spoor ten koste van het wegvervoer. ‘Met name de binnenvaart lijkt goed aan te slaan, zo blijkt uit de meest recente modal split-cijfers. De inspanningen om de Zeeuwse havens aantrekkelijker te maken voor de binnenvaart (zoals nieuwe wachtsteigers, walstroom, wifi) lijken dan ook vruchten af te werpen.’

De binnenvaart laat de concurrentie in de Zeeuwse havens Terneuzen en Vlissingen ver achter zich. Het wegvervoer neemt 26% van het achterlandvervoer voor zijn rekening en het spoor slechts 6%.

Zeeland Seaports verwacht dat het aandeel van de binnenvaart nog kan groeien door verbetering van de achterlandverbindingen, zoals de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen en de aanleg van de Sluiskiltunnel. ‘Samen met de bedrijven in en om de havengebieden probeert het havenbedrijf zelf ook initiatieven op het gebied van spoor, binnenvaart en kustvaart te ontwikkelen. Een van de meest recente initiatieven hiervoor is de lancering van de website www.intermodalplanner.eu. Met deze online planner kunnen verladers bepalen welk combinaties van multimodaal transport van en naar de Zeeuwse havens mogelijk zijn.’

Zeeland Seaports is een van de weinige zeehavens in de Benenlux die de modal split berekent aan de hand van alle goederenstromen. ‘Veel havens beperken zich bij het bepalen van de modal split namelijk tot het containervervoer omdat containers makkelijker zijn te traceren en te meten dan de overige goederenstromen.’ (PN)