Zeevrachtenmarkt: Vrachten vlcc’s schieten omhoog

De Chinese vraag naar ijzererts nam wat af en de capesize-markt kwam in wat rustiger vaarwater. De charterhuren stabiliseerden, maar er zijn nog grote verschillen tussen de vaargebieden. De Cape Veni (173.764 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Luojin, via West-Australië, teruglevering China voor $ 13.250 per dag. De Anangel Sailor (171.680 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Hamburg, via oostkust Canada, teruglevering Singapore/Japan voor $ 34.000 per dag. Een reden voor dit grote verschil is dat er minder capesizers beschikbaar zijn in de Atlantische regio dan in het Verre Oosten.

Daar stagneren de charterhuren voor de panamaxen. De Xenia (87.144 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Kawasaki, via oostkust Australië, teruglevering India voor $ 13.500 per dag. Op de Atlantische routes is het wat beter, de Mokpo Star (82.852 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via de Orinoco, teruglevering China voor $ 24.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrachten vlcc’s schieten omhoog | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrachten vlcc’s schieten omhoog

De Chinese vraag naar ijzererts nam wat af en de capesize-markt kwam in wat rustiger vaarwater. De charterhuren stabiliseerden, maar er zijn nog grote verschillen tussen de vaargebieden. De Cape Veni (173.764 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Luojin, via West-Australië, teruglevering China voor $ 13.250 per dag. De Anangel Sailor (171.680 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Hamburg, via oostkust Canada, teruglevering Singapore/Japan voor $ 34.000 per dag. Een reden voor dit grote verschil is dat er minder capesizers beschikbaar zijn in de Atlantische regio dan in het Verre Oosten.

Daar stagneren de charterhuren voor de panamaxen. De Xenia (87.144 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Kawasaki, via oostkust Australië, teruglevering India voor $ 13.500 per dag. Op de Atlantische routes is het wat beter, de Mokpo Star (82.852 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via de Orinoco, teruglevering China voor $ 24.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer