Aan de reis: ‘Waar zijn mijn buren mee bezig?’

Een schipper van een 500-tonner lag begin deze week al twaalf dagen te wachten op werk. ‘Waar zijn de buren mee bezig?’, vraagt hij zich af. ‘Er wordt wel werk aangeboden naar de Boven-Rijn, maar ik snap niet dat ze er voor varen. Er werd mij een reis aangeboden naar Gelsenkirchen voor 3750 euro. Ik vroeg 4250 euro, maar het ging weg voor 3200 euro.’ Dinsdag kwam hij eindelijk aan de reis.

Volgens deze schipper is er veel minder werk voor kleine schepen naar de Boven-Rijn en de Main omdat Duitse ladingontvangers zijn gefuseerd. ‘Je had altijd Club, Deuka en Muskator en dat is nu allemaal Crämer geworden. Ze maken combipartijen die ze in grote schepen wegvaren met meerdere losplaatsen. Voor ons blijft er dan weinig over.’ Maar dit zal alleen in tijden met weinig werk gebeuren, zo is de verwachting, want de loscapaciteit is erg laag bij deze ontvangers. ‘Bij Deuka Worms doen ze zo 10 uur over het lossen van 500 ton, dat duurt wel erg lang voor een 3000-tonner.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aan de reis: ‘Waar zijn mijn buren mee bezig?’ | Schuttevaer.nl

Aan de reis: ‘Waar zijn mijn buren mee bezig?’

Een schipper van een 500-tonner lag begin deze week al twaalf dagen te wachten op werk. ‘Waar zijn de buren mee bezig?’, vraagt hij zich af. ‘Er wordt wel werk aangeboden naar de Boven-Rijn, maar ik snap niet dat ze er voor varen. Er werd mij een reis aangeboden naar Gelsenkirchen voor 3750 euro. Ik vroeg 4250 euro, maar het ging weg voor 3200 euro.’ Dinsdag kwam hij eindelijk aan de reis.

Volgens deze schipper is er veel minder werk voor kleine schepen naar de Boven-Rijn en de Main omdat Duitse ladingontvangers zijn gefuseerd. ‘Je had altijd Club, Deuka en Muskator en dat is nu allemaal Crämer geworden. Ze maken combipartijen die ze in grote schepen wegvaren met meerdere losplaatsen. Voor ons blijft er dan weinig over.’ Maar dit zal alleen in tijden met weinig werk gebeuren, zo is de verwachting, want de loscapaciteit is erg laag bij deze ontvangers. ‘Bij Deuka Worms doen ze zo 10 uur over het lossen van 500 ton, dat duurt wel erg lang voor een 3000-tonner.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer