Vooral trein profiteert van modal split

De binnenvaart profiteert in Duitsland tot 2050 niet veel van de modal split. Vooral het vervoer over het spoor pikt een graantje mee van het dalende aandeel van het wegvervoer. Dat blijkt uit een studie van het Zwitserse onderzoeksbureau ProgTrans. Goed nieuws is er echter ook voor de binnenschipper. In 2050 vervoert de binnenvaart vijftig procent meer dan nu.

Hoewel het vervoer over water de komende veertig jaar dus flink toeneemt weet de binnenvaart volgens ProgTrans haar aandeel in het totale goederenvervoer amper te vergroten. Tot 2030 groeit de binnenvaart nog met ruim één procent per jaar, de daarop volgende jaren valt dit terug naar 0,6 procent. De binnenvaart vervoerde in 2005 nog 237 miljoen ton. Dat betekende een aandeel van 6,4 procent in het totale goederenverkeer in Duitsland. In 2050 is het aandeel van het vervoer over water naar verwachting met 0,1 gestegen. Dan vervoert de binnenvaart ongeveer 357 miljoen ton. De teruggang is vooral te vinden in het vervoer van aardolie, mineral oliën en gas en stenen en aarde. Een flink toename van vast minerale brandstoffen en voertuigen, machines en (half)gerede producten compenseert dit verlies.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vooral trein profiteert van modal split | Schuttevaer.nl

Vooral trein profiteert van modal split

De binnenvaart profiteert in Duitsland tot 2050 niet veel van de modal split. Vooral het vervoer over het spoor pikt een graantje mee van het dalende aandeel van het wegvervoer. Dat blijkt uit een studie van het Zwitserse onderzoeksbureau ProgTrans. Goed nieuws is er echter ook voor de binnenschipper. In 2050 vervoert de binnenvaart vijftig procent meer dan nu.

Hoewel het vervoer over water de komende veertig jaar dus flink toeneemt weet de binnenvaart volgens ProgTrans haar aandeel in het totale goederenvervoer amper te vergroten. Tot 2030 groeit de binnenvaart nog met ruim één procent per jaar, de daarop volgende jaren valt dit terug naar 0,6 procent. De binnenvaart vervoerde in 2005 nog 237 miljoen ton. Dat betekende een aandeel van 6,4 procent in het totale goederenverkeer in Duitsland. In 2050 is het aandeel van het vervoer over water naar verwachting met 0,1 gestegen. Dan vervoert de binnenvaart ongeveer 357 miljoen ton. De teruggang is vooral te vinden in het vervoer van aardolie, mineral oliën en gas en stenen en aarde. Een flink toename van vast minerale brandstoffen en voertuigen, machines en (half)gerede producten compenseert dit verlies.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer