Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Stuwaanvaring Grave: ‘OVV levert broddelwerk'

A/B HANNA

Verbazend hoe gemakkelijk de scheepsbemanning en de eigenaar/charteraar van de Maria Valentine in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) wegkomen met het ongeluk bij Grave. Dat vindt schipper Hens van Buren (mts Hanna), die 37 jaar tankereigenaar is en heel zijn werkzame leven met gevaarlijke stoffen rondvaart. Hij deed zijn beklag bij de OVV en bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

1 / 1
Tijdlijn van het vertrek van de bemanning van mts Maria Valentine uit Bratislava tot de stuwaanvaring bij Grave. (Bron: OVV-rapport 'Stuwaanvaring door benzeentanker bij Grave')

Tijdlijn van het vertrek van de bemanning van mts Maria Valentine uit Bratislava tot de stuwaanvaring bij Grave. (Bron: OVV-rapport 'Stuwaanvaring door benzeentanker bij Grave')

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Otter

    Goed geschreven, klasse.

  • L.A. Verburg

    Goed en sterk verhaal. Ben zeer benieuwd naar de reactie die u hierop krijgt, als u die al gaat krijgen.

  • O Klinkenberg

    Goed verhaal van dhr. Van Buren.
    Graag zou ik willen zien dat oost Europese kapiteins hier pas mogen varen als ze op de simulator een examen hebben afgelegd in het Duits.
    Vele kapiteins hebben hun papieren gekocht en de Donauvaart is niet te vergelijken met de onze. Tevens is de taalbarriere nog steeds een issue.

  • Guus ww

    x

  • Piet Bennik

    Goed verhaal Hens, je heb een betere conclusie neer gezet dan OVV in 140 pagina's.
    Het OVV rapport klopt van geen kanten. Hier moeten zeker kamer vragen over gesteld worden d.m.v. de brancheorganisaties.

  • Rienk abrahamse

    Ik ben het met de meeste conclusies eens Hens, alleen we kunnen ons als binnenvaart dit soort ongelukken niet permiteren. De Waldhof, de Maria Valentine veroorzaken een gevoel van ontoelaatbare risico's op de binnenwateren. Het had allemaal veel slechter kunnen aflopen. Wie had verwacht dat de benzeen niet uit de tanks had gelopen na een val door de stuw. Het is gelukkig niet erger geworden.
    Als je feitelijk bekijkt wanneer de ongevallen zich voordoen, is het voornamelijk tijdens mistperiodes. Je kan nog zo goed op radar varen, maar je bent gewoon een belangrijk gegeven kwijt, het directe zicht. Als dan ook nog zulke brokkenpiloten mogen rondvaren, deze schipper was net bekomen van het afvaren van de stuurhut op het duitse kanaal, denk ik toch dat er iets gedaan moet worden. Nu is hij zelf gestraft met een boete van 1400 euro, zoiets krijg je ook als je buiten je vaartijd zit, of een week te laat met keuren van brandblussers bent, het is echt belachelijk. Het is zeker geen sanctie voor rederijen als Gefo om het beleid te herzien. Deze schipper heeft moedwillig mens en milieu in gevaar gebracht. Als schipper ben je verantwoordelijk, als je het niet kan, moet je gewoon stoppen. Zelf denk ik dat een practisch examen voor een radar diploma en een schippersdiploma op zijn plaats is. Nu kun je schipper worden enkel met het afleggen van een theoretisch examen, een peuleschil voor iemand die goed kan leren. Maar varen is iets anders, daar komt het aan op praktische ervaring en kennis. Als je dan daarbij meeneemt dat er louche rederijen zijn die veel druk op schippers leggen om door te gaan, heb je aanleiding voor onveilige situaties.

  • j Teunisse

    De OVV organisatie is een alround organisatie. Een soort Zwitsers zakmes. Je kunt er iets mee,maar niet alles.
    OVV heeft bijvoorbeeld geen nautische specialisatie. Wie weet waar OVV zoal zijn oordeel over mag vellen ,concludeert terecht dat dit weer als typisch Nederlands poldermodel word verkocht. Noch vlees, noch vis. Dat is jammer. De zeevaart heeft een raad voor de (zee)scheepvaart. kijk op http://www.tuchtcollegevoordescheepvaart.nl/ Hier worden zaken op en met Nederlandse Zeeschepen onderzocht. Kan mij ook in de mening van dhr van Buuren vinden

  • Jim Grooten

    Wie er nog vertrouwen heeft in de OVV na zo lang onderzoek ( 16 maanden)kan ik mij helemaal niet voorstellen.
    De belangen waren toch een struikelblok.
    Goede zienswijze dhr Hens van Buuren , ben bang dat het groot kapitaal als GEFO met hulp van financiele instellingen en curatoren gewoon door mag gaan met deze onfrisse praktijken.
    Nederland sluit toch wel zijn ogen .




Lees ook