SCHIPPERSZ (3): Het gezag

Scheepsbouw en reparatiewerf ‘Kromhout’ / Firma H. Van Vlaardingen, Gouda.
Ik citeer uit: ‘Bestek en Voorwaarden voor den bouw van een Stalen Sleepkaan, te bouwen voor den Heer Joh. Kersten te Rotterdam. …een woonroef (…) voorzien van de noodige slaapplaatsen (…) de achter- en voorkajuit eveneens betimmerd met de noodige slaapplaatsen (…). De platen van de bodem, de kimmen, de zijden 7 mm, de buikhelling van Amerikaans grenen 40 mm, de stuurstelling van ijzer met scherm.’

Door Karel Kersten
En bij heel veel meer ook nog ‘twee statieplanken met de naam van het schip erin gehakt’. Zo kreeg mijn vader zijn Antoon en van geen Kempenaar is de statieplank zo vaak geschuurd en geglansd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

SCHIPPERSZ (3): Het gezag | Schuttevaer.nl

SCHIPPERSZ (3): Het gezag

Scheepsbouw en reparatiewerf ‘Kromhout’ / Firma H. Van Vlaardingen, Gouda.
Ik citeer uit: ‘Bestek en Voorwaarden voor den bouw van een Stalen Sleepkaan, te bouwen voor den Heer Joh. Kersten te Rotterdam. …een woonroef (…) voorzien van de noodige slaapplaatsen (…) de achter- en voorkajuit eveneens betimmerd met de noodige slaapplaatsen (…). De platen van de bodem, de kimmen, de zijden 7 mm, de buikhelling van Amerikaans grenen 40 mm, de stuurstelling van ijzer met scherm.’

Door Karel Kersten
En bij heel veel meer ook nog ‘twee statieplanken met de naam van het schip erin gehakt’. Zo kreeg mijn vader zijn Antoon en van geen Kempenaar is de statieplank zo vaak geschuurd en geglansd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer