Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Lonen in binnenvaart zijn beter dan ooit'

Amsterdam

De binnenvaart heeft geen cao nodig. De lonen voor personeel in de sector zijn momenteel beter dan ooit. Dat zei directeur Hester Duursema van Koninklijke BLN-Schuttevaer naar aanleiding van een vraag hierover op de jaarvergadering van de afdeling Noord-Holland in Amsterdam.

1 / 1
Directeur Hester Duursema van Koninklijke BLN-Schuttevaer roemde de resultaten die de branchevereniging afgelopen jaar heeft geboekt. Zo staat de binnenvaart volop in de politieke belangstelling, is het gevaar van de CCR-geluidseisen afgewend en kan ‘meten aan de pijp' mogelijk aantonen dat scheepsdiesels veel schoner zijn dan wordt aangenomen. (Foto Patrick Naaraat)

Directeur Hester Duursema van Koninklijke BLN-Schuttevaer roemde de resultaten die de branchevereniging afgelopen jaar heeft geboekt. Zo staat de binnenvaart volop in de politieke belangstelling, is het gevaar van de CCR-geluidseisen afgewend en kan ‘meten aan de pijp' mogelijk aantonen dat scheepsdiesels veel schoner zijn dan wordt aangenomen. (Foto Patrick Naaraat)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • M. Smitsman

    Ik denk zeker dat de heer Abrahamse een punt heeft... Zeker voor de kleinere particuliere binnenvaart is het personeel een behoorlijk kostenpost terwijl die jongens helemaal geen overdreven loon hebben.. En dan spreek ik ook voor mezelf. Voor minder werken kunnen ze aan de wal meer verdienen en zijn ze elke avond thuis.

  • a.o stienstra

    Lonen in de binnenvaart zijn beter dan ooit ? Op welke planeet zit zij dan ?
    De lonen zijn helemaal niet beter als ooit . Ik denk zelfs slechter . Aan de wal verdien je een vergelijkbaar loon . En dan ben je iedere avond thuis. Beter de lonen omhoog , als stimulans de binnenvaart in te gaan . Maar dan moeten de tarieven omhoog. Maarja , iedereen wil voor een appel en een ei varen dus dat word hem ook niet .
    Er moeten fatsoenlijke prijzen voor transport betaald worden !!

  • Rienk abrahamse

    Henk Eleveld,
    Misschien dat je al een tijd niet meer vaart, maar laat je eens voorlichten wat er momenteel aan de hand is in de binnenvaart. Er wordt te weinig verdiend, er wordt bezuinigd op personeel. Het is een oninteresante bedrijfstak geworden, zowel voor personeel als voor schipper/eigenaars. Niet voor niets is er bijna geen nederlands personeel meer te krijgen, niet voor niets verdwijnt de kleinere scheepvaart in rap tempo. En om een CAO aan de ene kant te hebben, terwijl goedkoop filipijns personeel was te krijgen is gewoon de doodsteek.
    De twee resultaten die Duursema verder meldt, de geluidseisen, het meten aan de pijp zijn echt niet te danken aan de BLN. Ben benieuwd wat de toekomstvisie wordt voor over 10 jaar, houdt er even rekening mee, dat er misschien geen fossiele brandstoffen en restprodukten meer te vervoeren zijn. De volgende crisis zit er aan te komen, terwijl we nu, in de hoogconjunctuur al problemen hebben om de binnenvaart rendabel te krijgen.

  • H.J.M. Arends

    Een C.A.O. voor een bedrijfstak, is ook een onderdeel van beschaving. Het heeft met arbeidsrecht te maken en het voorkomt uitbuiting van werknemers. En natuurlijk : en je hebt minder oneerlijke concurrentie. Daar zou iedereen voor moeten zijn.

  • A.G.L. Peters

    Wat de scheepseigenaren betalen is meer dan genoeg, maar wat de mensen krijgen is heel vaak afgeroomd door detacheringsbureaus e.d.

  • Henk Eleveld

    Ik denk, dat de werkelijk betaalde lonen voor personeel in een niet bestaande CAO niet zichtbaar kunnen zijn en dus Abrahamse laat je je zelf eerst eens voorlichten door Hester Duursema en ga dan wellicht constateren dat je mss zelf onzin vertelt.! Sorry hoor.!

  • Rienk abrahamse

    Dat is dan de directeur van BLN, die zulke onzin durft te vertellen. De lonen voor dekpersoneel liggen zo laag, dat er geen jongeren meer in Nederland voor te krijgen zijn. Waar vroeger een baan als matroos financieel aantrekkelijk was, kan je nu zeker zoveel verdienen aan de wal. Maar doe lekker door BLN, de minister wil immers graag dat het transport goedkoop blijft.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.