Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Opinie: Stoppen met gezinsbedrijf

WOUDRICHEM

Niets mooier dan werken met je gezin aan boord. En gelukkig blijven er altijd sectoren in de binnenvaart waar met het gezinsbedrijf een goede boterham te verdienen is. Maar ik verwacht dat de binnenvaart pas echt een goede toekomst heeft, wanneer we het gezinsbedrijf achter ons laten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (12)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • H.W. Storm

    Enorm wat een visie,het lijkt op een vorm van aandacht vragen om in beeld te blijven.

  • H Van Roozendaal

    En weer een prachtige opinie van de BINNENVAART " DENKER" des vaderlands de heer Verkade.
    Je vraagt je af hoe de heer Verkade aan deze wijsheden komt? Gelukkig is hij op vele gebieden een expert. Als " innovatief binnenvaart ondernemer" heeft hij zijn sporen wel verdiend en op het gebied van gezinnen kan hij als een topper worden beschouwd. Een expert dus op vele gebieden. Ik geloof niet dat De BINNENVAART op zijn ongeloofwaardige opinies zit te wachten. De heer Verkade wordt ook wel de binenvaart profiteur genoemd. Veel halen en weinig brengen. Misschien eens op zoek naar een "Geloof" waardige opinie schrijver op niveau.

  • Duo Welbekend

    Dus je hebt ook nog " casanova ,s" als zzp er!
    Nu snap ik waarom hij de gezinsbedrijven weg schrijft.Hij heeft het veel te druk met andere zaken.

  • Kees op de Vlucht

    Gaat iemand echt stukjes lezen en reageren op iemand, die in het nieuws komt met dit: https://www.ad.nl/home/fractievoorzitter-stapt-op-om-affaire-met-wethouder~a4bcb66b/

  • A. Elzinga

    gewoon onbemande bakken, onbemande terminals, alles hybride et cetera, kunnen de ex schippers en stuwadoors ipv 3 keer 6 keer per jaar op vakantie en das weer goed voor de economie en ondertussen stikken we in de uitlaatgassen van Schiphol.

  • M. Smitsman

    Naar mijn bescheiden mening is de hele 24 uurs economie niet anders dan bittere armoede. Waarom zijn er steeds minder mensen die willen varen? Van oudsher is ons beroep een manier van leven geweest en moet dat het nog steeds zijn. Vandaar ook de gezinsbedrijven. Want anders ga je die uren niet maken voor dat beetje geld wat er per uur gerekend tegenover staat. En aangezien het moeilijk is om nog personeel te krijgen (wat met bovenstaande verband kan houden) gaan we onder het mom van met onze tijd meegaan en allerlei zulk soort termen, van alles uit de kast trekken zoals autonoom varen enz. enz. Want de factor mens telt in feite niet meer in een economie die op schulden is gebaseerd zodat alle mensen ondernemer of niet moderne slaven worden van het systeem. Kijk maar hoe je afgestraft wordt wanneer je financieel of op welke manier dan ook vrij man wilt zijn en weinig tot geen schulden hebt. We MOETEN tenslotte varen. Daar is inmiddels ook het ligplaatsenbeleid op ingericht. Een schip hoort tenslotte niet stil te liggen want er wonen toch geen mensen op. Samenvattend: Met onze tijd meegaan? JA wanneer we het er beter op krijgen en het varen een plezier blijft of nog plezieriger wordt. NEE wanneer we voor hetzelfde geld steeds meer uit de kast moeten trekken en dat we er nadien achter komen dat de lol er steeds meer af gaat en slaaf worden van welk systeem of beleid dan ook.

  • G.M. Noldes

    Ik weet nu dat ik nooit gebruik ga maken van de "kennis" van de heer Verkade ;-).

    Het concept Agrifirm werkt enkel en alleen bij de gratie van de door de overheid verfoeide en geminachte pappa/mamma bedrijven. Die vangen de pieken weer op.

    Wat me ook opvalt, is dat al deze "nieuwe" concepten per definitie over het randje van de wet moeten werken. Zo moesten de eisen op verschillende vlakken bij estuair aangepast worden. Bij de Zulu's (mislukte subsidie kempenaars met aanhangmotor) is er vergunning om met buiten het schip uitstekende lading te varen. Zo kan de benaming niet eens meer van het voorschip naar het achterschip.
    Bij het besluit dat watertruck+ door ging, werd er meteen bij de vaarweg beheerders gevraagd of de regels niet aangepast konden worden.

    Hoe zit het met de "verhaal bootjes" van Agrifirm?? Zit daar voldoende personeel op met papieren?? Voldoet het bootje aan alle eisen?? Of valt dit ook weer onder een of andere handhavings convenant?

    Vervolgens personeel tekort. Denk zo'n papieren plofkop (de bedenker van al die fantastische concepten) nou echt dat de particulier met papieren staat te trappelen om op zo zelf varend duwbakje te stappen??
    Ik zal nooit en te nimmer mijn toch redelijk comfortabele stuurhut, met dolby surround, lekker warm, toegang tot een goed gevulde koelkast en vriezer en fatsoenlijke sanitaire voorzieningen omruil tegen een veredelde telefooncel (voor de huidige generatie ff googelen) met een verschimmelde senseo en een potti-potti om op te schijten.

    Vooruitgang is de weg naar de ondergang



  • Hein Danser

    Bart jij hebt economie gestudeerd, op jou leeftijd zou je moeten weten. Wat op papier er leuk uitziet, vaak in de praktijk er helemaal niets van klopt. Bakjes naar bv Zoeterwoude zou een optie kunnen zijn, maar in grote zeehavens, een duwbak voor containers bij een onbetrouwbare terminal zonder personeel en zonder voortstuwing, werk gewoon niet. En heb je al uitgerekend, wat de loonkosten zijn voor een duwboot 7 x 24 u. inzetbaar? 2 ploegen aan boor en 2 thuis. Dat zijn 12 mensen.
    Meerdere mensen in 1 schip investeren, heb je alleen het voordeel, dat per persoon financieel risico lager is.
    Word al jaren geroepen, gezinsbedrijf is niet meer van deze tijd, in de binnenvaart. Kijk ik naar mijzelf. Wanneer ik alleen met mijn vrouw, vrij tijd zou gaan varen. Week kop week af, Heb ik ineens 1 ton meer loonkosten.
    Zou mijn vrouw aan de wal gaan, Komt er nog een volmatroos kosten bij? Dus het geld, wat ik nu gebruik voor investeringen, modernisering, mijn schip –up to date houden- heb ik uitgegeven aan extra loonkosten.
    Je houd het meeste geld over met gezin op een schip, in de dagdienst. En indien nodig aflosser of matroos erbij. Om zelf vrijetijd te hebben, of werk uit handen te geven.
    En wanneer een schip stil ligt, zonder personeel, zijn de kosten niet hoog. Dat beïnvloed de markt ook, Omdat die schippers niet echt “moeten”, laten ze de echte shitreizen/ lading gewoon liggen. Heb je bijna allemaal schepen, die stilliggend veel geld kosten, worden ze overal ingezet, om stilliggen te duur is. Mooi voorbeeld is de coop ….., die moet de schippers ook betalen, wanneer ze leeg stilliggen. Is er ergens een rivier dicht, daardoor de vrachtprijzen onder druk, kom je die gasten overal tegen. Nemen ze werk aan, tegen dump tarieven. Dus stel je voor, dat je 3000 schippers hebt met die druk. En we zouden juist meer vracht moeten hebben, zonder gezin aan boord, omdat de loonkosten hoger zijn!

  • K E

    Varen met 4 duwboten met baggerbakjes tussen overslag en kraanponton is al nauwelijks goed te doen, omdat iedereen 's avond op een andere plek uitkomt dan waar 's ochtends begonnen is. Dan moeten er mensen gaan rondrijden om iedereen weer naar zijn auto te brengen. En dan heb ik het nog maar over een traject van pakweg 10km.....

  • a.a.c. van megen

    haha, dat geloof toch zelf niet Bart, logistiek met bakken zonder voortstuwing is een logistieke nachtmerrie omdat je moet bedenken waar je personeel is waar je aandrijving. Probeer die twee maar eens op het tijdstip dat de klant dat wil bij elkaar te krijgen. Waarschijnlijk vaar je dan met een aandrijving en personeel achter een bak, oftewel een motorschip. Niet meer wonen op een schip is een ander verhaal zal er wel van komen in de toekomst. Op zich niets mis mee maar dan kan je de werknemers op basis van 12 uur per dag hooguit 4 dagen per week inzetten. En heb je al gekeken naar de Methaanslip problemen met LNG ? Maar ja je probeert natuurlijk gewoon mensen uit hun tent te lokken :-)

  • Duo Welbekend

    Zeg dan gewoon dat je de gezinsbedrijven weg wil hebben ,omdat deze niet altijd gehoorzaam zijn.( of te prijzig zijn)
    Dat konvooi varen is voor mensen die achter een bureau zitten en spelen met computerspelletjes ,die leven schijnbaar in een andere wereld.
    Als men in die wereld gaat leven dan kan je hoop doen met je fantasie.



  • P.J. Fernhout

    ziet U de logistieke nachtmerrie al voor zich? concepten als dit zijn al vaak genoeg geprobeerd en bijna even zo vaak gefaald.

    ik kan me maar 1 voorbeeld bedenken van de praktijk waar het echt succesvol is en dit is bij veerhaven. waarschijnlijk mede omdat we het hier hebben over relatief eenvoudige goederen zoals erts en kolen. maar vooral omdat hier de gehele keten in handen, of op zijn minst onder regie, van 1 partij staat.

    1 zwakke schakel en het dondert als een kaartenhuis in elkaar: 1 terminal die de zeevaart weer eens belangrijker vind en je hele konvooi kan wachten.

Lees ook

Schuttevaer.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.