Column: Misdaad loont

Misdaad loont, maar vanaf 1 juli komt daar – als het aan onze minister van Infrastructuur en Milieu ligt – een einde aan. Het zal de meeste binnenvaartondernemers niet zijn ontgaan dat onlangs in de Staatscourant een wijziging van de Binnenvaartregeling is gepubliceerd. Hieruit blijkt dat boetes tot wel drie keer zo hoog worden.

Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.
En vervolgens vallen de binnenvaartorganisaties daar na elkaar in de pers flink overheen. En terecht. Want de procedure om tot de wijzigingen te komen had wel zorgvuldiger gemogen. Omdat er tegen een ministeriële regeling geen bezwaar mogelijk is, was het sjiek geweest van de minister om op voorhand de regeling met de sector te bespreken. Ook al zal de minister misschien tegenwerpen dat het lastig is om ‘met de kalkoen het kerstdiner te bespreken’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • De insteek dat we men minder kan is met de werkuren van de EU niet in overeenkomst Sinds we een jeugdwerkeloosheid als speerpunt hebben in de EU, controleert de Duitse politie veel strengen op de zij rivieren.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Beste Bart, graag geef ik mijn zienswijze. Ik begrijp dat een krantenkop als “Misdaad loont” lekker bekt maar ik vind het toch stuitend dat iemand uit onze eigen beroepsgroep zich zo uit naar aanleiding van “Misdadige Wetgeving”. Zeker ook vanwege het feit dat ik jou een verstandig man vind. Ik vind overigens onderhand wel dat wij als beroepsgroep als misdadigers bejegend worden o.a. door het IL&T, terwijl wij volgens mij een heel hardwerkende beroepsgroep zijn die op een eerlijke manier, met alle moeilijkheden van dien, zijn geld verdient.
    Natuurlijk kan het niet zo zijn dat misdaad loont, maar wij doen ook helemaal niets misdadigs! (nog een keer; stuitend dat met dit artikel dit beeld wordt gewekt!) Feit is dat we al jaren met een sterk verouderde vaartijdenwet en dito bemanningsregeling zitten opgescheept, om maar in vaartermen te blijven. Het is vooralsnog helaas nationaal en internationaal niet mogelijk gebleken om deze aan te passen aan de praktijk van deze eeuw.
    We zijn er met z’n allen trots op dat we onze sector technisch zo vernieuwd hebben de afgelopen twintig jaar. Honderden miljoenen hebben wij geïnvesteerd in schepen die steeds meer arbeidsvriendelijk zijn geworden. ( lees: o.a. minder personele capaciteit benodigd).
    De praktijk loopt ook hier zoals gewoonlijk ver vooruit op de theorie en dit is al jaren het geval. Als er bijvoorbeeld voor de continuvaart op een schip drie volwaardige kapiteins zouden zijn, is er in wezen té veel vaarcapaciteit aan boord. Een kapitein loopt dan een wacht van acht uur, waarna deze 16 uur niet hoeft te sturen want er zijn er nog twee anderen die ook graag willen. Veel schepen varen met een systeem waarbij men net zoveel thuis is als aan boord. En even snel rekenend kom je dan gemiddeld helemaal niet aan een 40-urige werkweek. Een optie is dan om deze kapitein of stuurman met patent te laten “schuren”. ( zwaar overgekwalificeerd) Stuurman wordt dan “schuurman”, maar dat vinden velen geen aantrekkelijke optie. Het echte dek personeel die je nodig hebt voor de doorstroom, wordt dan minder gevraagd.(Rekening houdend met het economische aspect).
    In de continuvaart kun je in de praktijk makkelijk uit met twee patenten en twee man dekpersoneel.
    Dat de praktische werkwijze ook gewoonte is bij o.a verzekeraars blijkt ook uit het feit dat als er een ongeval plaatsvindt aan boord men alleen rekening houdt met de vaartijdenwet als er een causaal verband kan worden aangetoond tussen het ongeval en het “overtreden” van de vaartijdenwet, wat haast nooit het geval is. Zelfs bij grote opdracht gevende multinationals die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan is het zgnd. “Onderbemand varen” geen issue. Dit is al helemaal in geprijsd in de tarieven, zij weten hiervan. Met andere woorden de nieuwe, maar ook de oude wet houdt geen enkele rekening met de gewoonte in de praktijk. In die zin is het een grof schandaal dat hier op voorhand niet met de beroepsgroep is overlegd..
    De vergelijking met de koppelverbandschipper en de spits die je in je artikel maakt gaat wat mij betreft ook helemaal mank. De boete die wordt gegeven gaat ook vaak naar de schipper in loondienst en niet naar de eigenaar. ( soms trouwens naar beide, ook zoiets schandaligs; twee keer beboet worden voor hetzelfde evenement!).
    De boetes worden tegenwoordig ingezet door het IL&T. Dit is een inspecterende instantie die zelf geen boetes kan uitschrijven maar zij sturen de “overtredingen” door naar de officier van justitie. Die kijkt volgens mij alleen maar naar de letter van de wet er volledig vanuit gaande dat de inspecties goed zijn uitgevoerd. Mijn idee is dat de inspecterende instanties behoorlijk “aggressive” zijn in het doorsturen van “overtredingen” naar de officier. ( scoringsdrang?) Wél mogen de inspecterende instanties zelfstandig de zgnd. “Bestuursdwang opleggen”. Dit wil zeggen dat ze het schip stil kunnen leggen. Regelmatig is dit, hoe ik dit noem, “schieten met een kanon op een mug”. Volledig buitenproportioneel dus. Rekening houden met de praktijk van alledag.
    Conclusie: Het is dus helemaal niet goed dat de boetes zijn opgetrokken, en al helemaal niet op de manier waarop dit is gebeurd, omdat het zijn doel volledig voorbij schiet. 1: Het wordt er niet veiliger van. 2: Het Level Playing Field verandert niet. 3: Onze sector wordt alleen maar onnodig duurder als de overheid haar zin krijgt.
    Een paar collega’s zijn zoals gewoonlijk behoorlijk de klos, de anderen halen opgelucht adem als ze een van de velen zijn die niet worden gecontroleerd en het leven gaan gewoon op de oude voet verder..
    Een stevig gesprek met de overheid is dus op zijn plaats. Wellicht een goede insteek om de vaartijden/ bemanningswet eens serieus tegen het licht te houden.
    Bedankt voor het succes dat je de sector toewenst, dan kunnen we altijd gebruiken!

    Jeanine Brands lid sociale commissie BLN

    Geplaatst door: tonnie brands op
  • Het probleem is de bestuurlijke boete. Men houdt zich daar heel strak aan het tabelletje of protocol wat bij een bepaalde overtreding gevolgd moet worden.

    In het verleden kwam het meeste bij justitie terecht en hoefde je niet te betalen met als voorwaarde dat je wel ter zitting moest verschijnen. Dan kon je voor de rechter je verhaal doen. En die beoordeelde dan of er verzachtende omstandigheden waren. In mijn geval werd een boete van 900 euri’s omgezet in 300 effectief en 600 voorwaardelijk.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • In essentie een goed verhaal en nu maar hopen dat de “handhavers” het ook lezen!!! In m’n hele carrière, van ruim 40 jaar, kwam ik lang geleden wel eens meedenkende en welwillende “handhavers” tegen. De laatste jaren is het toch over het algemeen naatje pet! Een enkele uitzondering daar gelaten.

    Geplaatst door: A.F.J. Rensen op

Reageer

Column: Misdaad loont | Schuttevaer.nl

Column: Misdaad loont

Misdaad loont, maar vanaf 1 juli komt daar – als het aan onze minister van Infrastructuur en Milieu ligt – een einde aan. Het zal de meeste binnenvaartondernemers niet zijn ontgaan dat onlangs in de Staatscourant een wijziging van de Binnenvaartregeling is gepubliceerd. Hieruit blijkt dat boetes tot wel drie keer zo hoog worden.

Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.
En vervolgens vallen de binnenvaartorganisaties daar na elkaar in de pers flink overheen. En terecht. Want de procedure om tot de wijzigingen te komen had wel zorgvuldiger gemogen. Omdat er tegen een ministeriële regeling geen bezwaar mogelijk is, was het sjiek geweest van de minister om op voorhand de regeling met de sector te bespreken. Ook al zal de minister misschien tegenwerpen dat het lastig is om ‘met de kalkoen het kerstdiner te bespreken’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (4)

  • De insteek dat we men minder kan is met de werkuren van de EU niet in overeenkomst Sinds we een jeugdwerkeloosheid als speerpunt hebben in de EU, controleert de Duitse politie veel strengen op de zij rivieren.

    Geplaatst door: H. A. van Laak op
  • Beste Bart, graag geef ik mijn zienswijze. Ik begrijp dat een krantenkop als “Misdaad loont” lekker bekt maar ik vind het toch stuitend dat iemand uit onze eigen beroepsgroep zich zo uit naar aanleiding van “Misdadige Wetgeving”. Zeker ook vanwege het feit dat ik jou een verstandig man vind. Ik vind overigens onderhand wel dat wij als beroepsgroep als misdadigers bejegend worden o.a. door het IL&T, terwijl wij volgens mij een heel hardwerkende beroepsgroep zijn die op een eerlijke manier, met alle moeilijkheden van dien, zijn geld verdient.
    Natuurlijk kan het niet zo zijn dat misdaad loont, maar wij doen ook helemaal niets misdadigs! (nog een keer; stuitend dat met dit artikel dit beeld wordt gewekt!) Feit is dat we al jaren met een sterk verouderde vaartijdenwet en dito bemanningsregeling zitten opgescheept, om maar in vaartermen te blijven. Het is vooralsnog helaas nationaal en internationaal niet mogelijk gebleken om deze aan te passen aan de praktijk van deze eeuw.
    We zijn er met z’n allen trots op dat we onze sector technisch zo vernieuwd hebben de afgelopen twintig jaar. Honderden miljoenen hebben wij geïnvesteerd in schepen die steeds meer arbeidsvriendelijk zijn geworden. ( lees: o.a. minder personele capaciteit benodigd).
    De praktijk loopt ook hier zoals gewoonlijk ver vooruit op de theorie en dit is al jaren het geval. Als er bijvoorbeeld voor de continuvaart op een schip drie volwaardige kapiteins zouden zijn, is er in wezen té veel vaarcapaciteit aan boord. Een kapitein loopt dan een wacht van acht uur, waarna deze 16 uur niet hoeft te sturen want er zijn er nog twee anderen die ook graag willen. Veel schepen varen met een systeem waarbij men net zoveel thuis is als aan boord. En even snel rekenend kom je dan gemiddeld helemaal niet aan een 40-urige werkweek. Een optie is dan om deze kapitein of stuurman met patent te laten “schuren”. ( zwaar overgekwalificeerd) Stuurman wordt dan “schuurman”, maar dat vinden velen geen aantrekkelijke optie. Het echte dek personeel die je nodig hebt voor de doorstroom, wordt dan minder gevraagd.(Rekening houdend met het economische aspect).
    In de continuvaart kun je in de praktijk makkelijk uit met twee patenten en twee man dekpersoneel.
    Dat de praktische werkwijze ook gewoonte is bij o.a verzekeraars blijkt ook uit het feit dat als er een ongeval plaatsvindt aan boord men alleen rekening houdt met de vaartijdenwet als er een causaal verband kan worden aangetoond tussen het ongeval en het “overtreden” van de vaartijdenwet, wat haast nooit het geval is. Zelfs bij grote opdracht gevende multinationals die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan is het zgnd. “Onderbemand varen” geen issue. Dit is al helemaal in geprijsd in de tarieven, zij weten hiervan. Met andere woorden de nieuwe, maar ook de oude wet houdt geen enkele rekening met de gewoonte in de praktijk. In die zin is het een grof schandaal dat hier op voorhand niet met de beroepsgroep is overlegd..
    De vergelijking met de koppelverbandschipper en de spits die je in je artikel maakt gaat wat mij betreft ook helemaal mank. De boete die wordt gegeven gaat ook vaak naar de schipper in loondienst en niet naar de eigenaar. ( soms trouwens naar beide, ook zoiets schandaligs; twee keer beboet worden voor hetzelfde evenement!).
    De boetes worden tegenwoordig ingezet door het IL&T. Dit is een inspecterende instantie die zelf geen boetes kan uitschrijven maar zij sturen de “overtredingen” door naar de officier van justitie. Die kijkt volgens mij alleen maar naar de letter van de wet er volledig vanuit gaande dat de inspecties goed zijn uitgevoerd. Mijn idee is dat de inspecterende instanties behoorlijk “aggressive” zijn in het doorsturen van “overtredingen” naar de officier. ( scoringsdrang?) Wél mogen de inspecterende instanties zelfstandig de zgnd. “Bestuursdwang opleggen”. Dit wil zeggen dat ze het schip stil kunnen leggen. Regelmatig is dit, hoe ik dit noem, “schieten met een kanon op een mug”. Volledig buitenproportioneel dus. Rekening houden met de praktijk van alledag.
    Conclusie: Het is dus helemaal niet goed dat de boetes zijn opgetrokken, en al helemaal niet op de manier waarop dit is gebeurd, omdat het zijn doel volledig voorbij schiet. 1: Het wordt er niet veiliger van. 2: Het Level Playing Field verandert niet. 3: Onze sector wordt alleen maar onnodig duurder als de overheid haar zin krijgt.
    Een paar collega’s zijn zoals gewoonlijk behoorlijk de klos, de anderen halen opgelucht adem als ze een van de velen zijn die niet worden gecontroleerd en het leven gaan gewoon op de oude voet verder..
    Een stevig gesprek met de overheid is dus op zijn plaats. Wellicht een goede insteek om de vaartijden/ bemanningswet eens serieus tegen het licht te houden.
    Bedankt voor het succes dat je de sector toewenst, dan kunnen we altijd gebruiken!

    Jeanine Brands lid sociale commissie BLN

    Geplaatst door: tonnie brands op
  • Het probleem is de bestuurlijke boete. Men houdt zich daar heel strak aan het tabelletje of protocol wat bij een bepaalde overtreding gevolgd moet worden.

    In het verleden kwam het meeste bij justitie terecht en hoefde je niet te betalen met als voorwaarde dat je wel ter zitting moest verschijnen. Dan kon je voor de rechter je verhaal doen. En die beoordeelde dan of er verzachtende omstandigheden waren. In mijn geval werd een boete van 900 euri’s omgezet in 300 effectief en 600 voorwaardelijk.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • In essentie een goed verhaal en nu maar hopen dat de “handhavers” het ook lezen!!! In m’n hele carrière, van ruim 40 jaar, kwam ik lang geleden wel eens meedenkende en welwillende “handhavers” tegen. De laatste jaren is het toch over het algemeen naatje pet! Een enkele uitzondering daar gelaten.

    Geplaatst door: A.F.J. Rensen op

Reageer