INE: ‘Naiades II mist ambitie, maar vooral geld’

De Europese Commissie heeft dinsdag in Straatsburg Naiades II, het tweede actieplan voor meer vervoer over de Europese binnenwateren, gepresenteerd. Het is een vervolg op Naiades I (2006-2013). Maar de ambitie houdt niet over en geld om de plannen uit te voeren wordt er niet bijgegeven, vindt Karin De Schepper van INE, de Europese lobbyorganisatie voor de binnenvaart.

INE: ‘Naiades II mist ambitie, maar vooral geld'

‘Continuïteit is belangrijk voor het Europees binnenvaartbeleid. Vooral in tijden van crisis hebben we ambitie nodig’, reageert De Schepper, directeur van Inland Navigation Europe (INE). ‘Files kosten de samenleving zo’n 130 miljard euro per jaar, oftewel 1% van het Europese binnenlandse product. De Europese Unie wil die enorme kostenpost terugdringen door 30% van het wegvervoer in 2030 over te hevelen naar alternatieve vervoersvormen, en het streven is een vermindering met 50% in 2050.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

INE: ‘Naiades II mist ambitie, maar vooral geld’ | Schuttevaer.nl

INE: ‘Naiades II mist ambitie, maar vooral geld’

De Europese Commissie heeft dinsdag in Straatsburg Naiades II, het tweede actieplan voor meer vervoer over de Europese binnenwateren, gepresenteerd. Het is een vervolg op Naiades I (2006-2013). Maar de ambitie houdt niet over en geld om de plannen uit te voeren wordt er niet bijgegeven, vindt Karin De Schepper van INE, de Europese lobbyorganisatie voor de binnenvaart.

INE: ‘Naiades II mist ambitie, maar vooral geld'

‘Continuïteit is belangrijk voor het Europees binnenvaartbeleid. Vooral in tijden van crisis hebben we ambitie nodig’, reageert De Schepper, directeur van Inland Navigation Europe (INE). ‘Files kosten de samenleving zo’n 130 miljard euro per jaar, oftewel 1% van het Europese binnenlandse product. De Europese Unie wil die enorme kostenpost terugdringen door 30% van het wegvervoer in 2030 over te hevelen naar alternatieve vervoersvormen, en het streven is een vermindering met 50% in 2050.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer