BBU: ‘Samen sterk voor betere markt’

De Binnenvaart Branche Unie (BBU) wil binnen het Transitiecomité versneld aan de slag met capaciteitsreductie en markttransparantie om de sectorbedreigende crisis het hoofd te bieden. De binnenvaart moet nu in volle breedte ‘samen sterk in de lobby gaan staan’, zegt voorzitter Roland Kortenhorst.

BBU: ‘Samen sterk voor betere markt'

Terwijl de vorming van Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) doorgaat, vraagt de crisis nu alle aandacht. Als die inderdaad tot 2017-2018 duurt, zoals recent ING-onderzoek uitwijst, dan stort volgens de BBU het Nederlandse en Europese binnenvaartsysteem in.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • @ Fam. Bouman.

    Ik ben het wederom volledig met u eens.
    Maar wat ik dan niet begrijp is waarom de laten we zeggen toekomstige BLN zich niet conformeerd met de zienswijze van de ASV.
    Eigenlijk begrijp ik het wel ze moeten dan terugkomen op hun eerste aanbevelingen richting CCR en dan speelt er nog de subsidies die ze krijgen parten.
    Kortom als je geld krijgt van de beleidsmakers kan je niet onafhankelijk opkomen voor diegene die in feite de dupe hiervan zijn/worden.

    En inderdaad een sloopronde zoals Frank Galle dit heeft voorgesteld behelst voor schepen langer dan 86 meter!
    Maar deze heeft hier ook wer voordeel aan want die wil zijn handel ook weer opgang brengen.

    Tja, die sloopgelden die zijn we kwijt en de meeste hebben ze vergeten er is maar een voordeel, we hebben er belasting aftrek van genoten.

    Carpe Diem.

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @ Piet Bennik,

    Het lijkt voor ons schippers met kleinere schepen wel mooi een sloopregeling, maar ik ben bang dat de BBU en CBRB en straks de BLN, met het zelfde verhaal gaan komen, zoals de ASV nu aanhaalt inzake de CCR regels.

    Dat wanneer er een sloopregeling voor deze categorie schepen komt, al dat vervoer straks via de weg gaat en deze schepen absoluut niet gemist kunnen worden.

    Geloof maar niet dat de leden van deze organisaties van plan zijn, te gaan betalen voor de kleinere schepen, in de wandelgangen wordt al gesproken om alle schepen beneden een bepaald tonnage uit te sluiten en de regeling alleen open te stellen voor de grotere schepen welke nu hun financiële verplichtingen niet meer na kunnen komen, of wel alleen voor de tonnage categorie nieuwbouw. Dus laten we zeggen van af 1500 ton.

    Dus Piet de tijd zal het inderdaad leren, maar die sloopfonds gelden waar ook jij aan hebt mee betaald, zien wij vermoedelijk geen cent van terug en gaan opgesoupeerd worden door de zelfde figuren, die eerst de geordende markten om zeep hebben geholpen, later een groot deel van de binnenvaart op de rand van een faillissement hebben gebracht, door hun niet te stillen honger naar steeds meer en nu uit de ellende geholpen moeten worden, over de rug van hun collega’s heen.

    Met vriendelijk groet,

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Beste Falco,

    Ik ben het met veel zaken met u eens en een oplossing is verschrikkelijk moeilijk in de binnenvaart met pakweg 5000 verschillende ondernemers met ieders verschillende kostprijzen en ideeën, inzichten en belangen.
    Hier gaat vorming van één brancheorganisatie en coöperaties niets aan veranderen.
    Zowel de binnenvaart als de huizenmarkt en zelfs Europa heeft dood eenvoudig teveel op de pof gedaan.
    Hier zijn de overheid en de banken en de mensen zelf debet aan.
    En tot op heden willen geen van drieën hier drastisch een eind aan de pof maken door in ene keer terug te gaan naar een normale basis.
    Daarbij denk ik aan schulden en waarde halveren en lonen met 25% reduceren.

    Nu even terug naar de binnenvaart, daar hebben we grote vrijemarkt verstoorders d.m.v. banken en in zekere zin de CCR eisen.
    Van de banken heb ik last dat ze schepen laten varen die technisch failliet zijn.
    En de banken geven inmiddels ook al aan dat het niet meer haalbaar is maar hakken nog steeds geen knopen door.
    Ik heb dan ook de drie grote banken aangeschreven om hun verantwoordelijkheid te nemen tegenover hun andere klanten die min of meer meegezogen worden in de neerwaartse spiraal.
    Ik denk ook dat helaas diezelfde banken de macht hebben om zonder gezeur van het NMA en andere instantie de markt kunnen beïnvloeden.
    Daarom heb hun een visie van mij gegeven om die schepen 5 jaar op te leggen en de mensen aan boord te laten.
    En deze over pakweg 5 jaar gereguleerd aan de markt toe te voegen.
    Dit heeft naar mijn mening voordelen voor alle partijen.
    1 Het schip blijft nieuw, geen slijtage van schip en eigenaar.
    2 De markt leeft op qua prijsstelling voor zowel vracht als waarde dit werkt ook positief voor hun andere klanten.
    3 Over 5 jaar zijn er best wel veel schepen uit de markt gegaan d.m.v. vergrijzing en andere oorzaken b.v CCR eisen van voor 2003.
    4 Als er naar schatting over 5 jaar meer te transporteren is kunnen de terugkerende schepen met gemak de 5 opgelegde jaren terug verdienen, want nu voor niets of weinig door modderen worden beide partijen niet beter van.
    Maar nogmaals het is een idee van mij en ik weet ook gelukkig niet alles natuurlijk.

    Wat ik wel weet is dat de lobby van de EVO enorm is en dit houd zaken zoals overheidsingrijpen, CCR eisen en als laatste de banken in hun greep.
    En in zekere zin zorgt de EVO ook voor vergroting van schepen op te kleine kanalen en verruiming van openingstijden, hetgeen wat resulteert in een vracht verlaging voor de gehele binnenvaart.

    Over de CCR eisen kan ik het volgende zeggen.
    Het is deels waar dat de onkosten niet meer te behappen zijn, maar vele eisen zijn gewoon onzinnig en onuitvoerbaar.
    Natuurlijk geloof ik dat er over 20 jaar geen 500 tonner meer rondvaart, maar om dit te versnellen door de CCR eisen van nu te handhaven is wel erg cru.
    Hierbij moet je de markt zijn werk laten doen dat is in het verleden ook gebeurd.
    En voor mij geld gewoon wat moet ik investeren, wat word ik er wijzer van, ons schip is min of meer onverkoopbaar, dus is een sloopregeling interessant, maar dat zijn doelstellingen die voor iedereen verschillend zijn.
    En zo heeft een ieder zijn eigen visie.

    Ach, vaartijden en rijtijden, dat is al helemaal een hekel punt in de transport wereld.
    Wie gaat dat controleren wat is er nu voor controle en ik heb het idee dat zelfs hier de EVO achter zit.

    Ik heb gelukkig ook niet alle wijsheid in pacht, maar wellicht is er iemand die d.m.v. van onze gedachten gangen te lezen met een briljant plan komt.

    Luctor et emergo.
    Weer zo’n oude doordachte scheepsnaam.
    Vroeger waren de mensen zo gek nog niet eigenlijk, toch?

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hallo Piet Bennik.

    Ik kan mij voorstellen dat sommige collega,s niet afwijzend zijn tegen slopen maar ik denk dat juist die groep een tikkie te klein zijn in tonnen om markt invloed te hebben.
    Dan zou bijvoorbeeld onze lichting schip van bouwjaar 1995 in aanmerking moeten komen maar dat zien u en ik prijstechnisch niet zitten en is daardoor economisch weer niet haalbaar.Bovendien werkt onze markt niet meer want zolang de banken ons allen verder laat varen ondanks we onze verplichtingen niet voldoen is de markt verstoord.Bovendien moeten we ons afvragen of we deze markt überhaupt in deze vorm willen doorzetten met onze miljoenen bedrijven!Laten u en ik beide de kerk in de midden houden.Er is nu een groep die niet meer mee kunnen komen met investeringen met betrekking nieuwe CCR-eisen vanwegen leeftijd schip en leeftijd ondernemers.Dat hiervoor een vangnet wordt op getuigd in een vorm van een sloopfonds voor bedrijfsbeëindiging is nog niet zo gek.Maar als we dit binnen Europa mondiaal gaan regelen waardoor iedere onderneming financieel om bijdragen wordt verlangt dan kunnen we ook op Europees niveau draagkracht verlangen om de vrijemarkt ingrijpend te veranderen.Om een paar voorbeelden te noemen.Op europees niveau afspreken dat iedere ondernemer tot verantwoording wordt geroepen op vaartijden.B.V. overal mag men met A1 bemanning varen binnen een bloktijd van 6.00-22.00.Alles daar buiten moet en is 24 uur bemand.Makelijk te controleren in ieder land.Hiervoor is denk ik geen draagvlak nodig maar een europese wil.[overigens die europese wil daar drijft ook een sloopregeling op]Wat de werkelijke markt verandering betrefd is inderdaad het probleem van draadvlak.Die sleutel van oplossing heb ik niet maar als u een sugestie hebt dan lees ik het graag.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • @ Falco,

    Het ligt er net aan bij welke organisatie je zit.
    De ASV wil wel maar word aan alle kanten tegen gewerkt door de zogenaamde grote organisatie(s).

    MMMMMM slopen vind ik wel interressant.

    Kijk eens hoeveel coops er nog overzijn sinds 1996, geen optie dus.

    EUBO was al voordat het begon gedoemd te mislukken.
    Oorzaak te weinig draagkracht en vermogen van de bank.

    De tijd zal het leren,
    Stond vroeger ook op schepen.

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • En ja hoor.De sloopspook wordt uit de kast hehaald.Niemand weet alleen nog niet wat,hoeveel en wie gaat dat betalen.En als het er komt zijn we een jaar of 4 verder!!!!! Als grote organisatie kunnen jullie wel wat betekenen op korte termijn.Zet coöps op tot 500.000t.Zoek samen met banken een modus om ondernemrs over te halen zich te verenigen.Bereken een kostprijs voor transport op basis onkosten-winst verhouding zonder op en neer gaande prijzen.Verplicht iedereen in de coöps alleen al aan de vaartijd te houden vanwege capacitiet beheersingZo zijn er een veelvoud van mogelijkheden met coöps.Maarja dan zullen een heleboel leden van de CBRB gaan sputteren.Dat hebben we wel gezien in de tijd van de EUBO.Dus wat moet de BBU uit de kast gaan halen om zijn vriendje.s bij de CBRB niet voor het hoofd te stoten en toch naar buiten komen alsof men daadkrachtig is? DE SLOOPSPOOK.
    U begrijpt aan mijn reaktie,ik ben not amused omdat we zelfs door onze organisatie.s niet serieus worden genomen en ons om de tuin aan het lijden zijn.Tijd rekken met zijn allen en als afleiding gebruiken we het poldermodel.

    Iedereen veel wijsheid gewenst de komende jaren en vooral heel veel geduld.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Wat krijgen we nu, zijn ze bij de BBU uit een reeds meerdere jaren durende winterslaap ontwaakt?

    Was daar eerst een niets zeggend onderzoek van de ING voor nodig, om er achter te komen dat deze crisis nog lang niet voorbij is.

    Als de BBU iets verder had gekeken voordat ze in hun winterslaap gingen, hadden ze toen al kunnen zien, dat een groot deel van het Nederlandse en Europese binnenvaart systeem al aan het instorten was.

    Maar laten we het er maar ophouden, dat het beter is om laat te reageren, dan helemaal niet.

    Dus concreet , de BBU blijft bij capaciteitsbeperkende maatregelen om de crisis in de Europese binnenvaart te bestrijden.

    Stel: Ze krijgen de overheden in Europa zo gek.

    Dan rijst bij mij de vraag, wie gaat dat betalen?

    Worden dat de Europese overheden, de banken of wordt er een donatie verwacht van de verladers? Nee dus, dat gaat dus wederom een door de overheid voor gefinancierde regeling worden, die wij als schippers gezamenlijk mogen gaan dragen, in een tijd dat ieder cent lasten verzwaring er een teveel is.

    Mocht er nog een vrachtprijs verhogende werking van uitgaan, dan was er nog iets voor te zeggen, maar voordat daar al sprake van kan zijn, is er al veel water door de Rijn gestroomd en zijn we vele jaren verder.

    Pak alleen de factor tijd, voordat er op Europees niveau overeenstemming is bereikt zijn we minimaal al een jaar verder, dan moet alles nog op Europees en Nationaal niveau uitgewerkt gaan worden, zoiets gaat minstens nog eens tussen de anderhalf en de twee jaar duren.
    Dan is het al 2016 voordat het eerste schip naar de sloop gaat.

    Dan kom ik bij het volgende punt:

    Wie gaat er slopen, zijn dat de grote nieuwbouw schepen, of de oudere grote schepen en zijn daar in aantal, om enig gewicht in de schaal te leggen,nog wel genoeg schepen van over, of worden dat de laatste spitsen en kempenaars.

    Voor die laatste categorie is het dan helaas te laat, want daarvan gaan in 2015 verschillende sneuvelen, die niet meer aan de CCR eisen kunnen voldoen. Zonder geldig papieren kun je n.l. niet slopen, mag ik aannemen, mocht dat wel kunnen, dan worden het weer gouden tijden voor de VEKA’s en Galle’s in Nederland, want als je goed kijkt liggen er her en der over Europa verspreid, nog voldoende sloopmaterialen.

    Het verheugd me wel dat Dhr. Kortenhorst zich in wil gaan zetten voor een affichage plicht.

    Elders in deze Schuttevaer staat: Dat de ASV aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in een brief gevraagd heeft om markttransparantie, daar dit gelijke plannen zijn, lijkt mij dit een uitgelezen mogelijkheid voor de BBU om gezamenlijk met de ASV zich daar sterk voor te maken.

    Wel zet ik vraagtekens bij de zuiverheid van de BBU inzake de hierboven gedane voorstellen.

    Aangezien de vorming van de BLN gewoon doorgaat en wat voor onderhandelingspositie heeft de BBU nog, als er binnenkort geen BBU meer bestaat en is opgegaan in een BLN waar verschillende EVO gerelateerde organisaties aan deelnemen, die het tenslotte een zorg zal zijn, of crepeert de hele binnenvaart, als zij er maar profijt van hebben en dus helemaal niet van plan zijn om akkoord te gaan met wat voor marktregulering dan ook en dat tot dusver ook niet onder stoelen en banken hebben gestoken.

    Hoe kunt u als BBU verklaren dat de BLN zich niet mag en wil inzetten, om tot een verbetering van de inkomsten positie in de binnenvaart te komen en u hier nu wel mee komt, maar binnenkort helemaal niet meer bestaat?

    Dat is mensen zout in de ogen strooien.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Nu breekt mijn klomp.

    Volgens mij ging die ene brancheorganisatie toch niet met de markt werking bemoeien?
    Wat ik nu lees in deze berichtgeving valt mijn mond van open we gaan plannen maken om de markt te beheersen en dat samen met de CBRB.
    Ik krijg het idee dat ze net zo wispelturig zijn als de schippers.
    Volgens mij hoeven jullie niet lang na te denken over de plannen kijk maar wat er op de ASV site staat of geef eens een belletje naar de vice voorzitster hiervan.
    Het kan ook een idee zijn dat jullie je aansluiten bij de ASV scheelt een hoop werk.

    Toch ga ik het nog niet begrijpen een minimale enquête houden gecombineerd met zwakke voorstellen tegenover de minister en nu 180 graden draaien en alvast gaan samenwerken met een partij die er nog niet uit is.
    Wat moeten wij als schippers hier nu van denken!!!

    Volgens mij is coöperatievorming zooo jaren negentig en zijn er sinds die tijd alweer een paar gestopt.
    Dus als u hier op gaat inzetten, geef ik u een wijze raad bespaar u de moeite.

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op

Reageer

BBU: ‘Samen sterk voor betere markt’ | Schuttevaer.nl

BBU: ‘Samen sterk voor betere markt’

De Binnenvaart Branche Unie (BBU) wil binnen het Transitiecomité versneld aan de slag met capaciteitsreductie en markttransparantie om de sectorbedreigende crisis het hoofd te bieden. De binnenvaart moet nu in volle breedte ‘samen sterk in de lobby gaan staan’, zegt voorzitter Roland Kortenhorst.

BBU: ‘Samen sterk voor betere markt'

Terwijl de vorming van Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) doorgaat, vraagt de crisis nu alle aandacht. Als die inderdaad tot 2017-2018 duurt, zoals recent ING-onderzoek uitwijst, dan stort volgens de BBU het Nederlandse en Europese binnenvaartsysteem in.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • @ Fam. Bouman.

    Ik ben het wederom volledig met u eens.
    Maar wat ik dan niet begrijp is waarom de laten we zeggen toekomstige BLN zich niet conformeerd met de zienswijze van de ASV.
    Eigenlijk begrijp ik het wel ze moeten dan terugkomen op hun eerste aanbevelingen richting CCR en dan speelt er nog de subsidies die ze krijgen parten.
    Kortom als je geld krijgt van de beleidsmakers kan je niet onafhankelijk opkomen voor diegene die in feite de dupe hiervan zijn/worden.

    En inderdaad een sloopronde zoals Frank Galle dit heeft voorgesteld behelst voor schepen langer dan 86 meter!
    Maar deze heeft hier ook wer voordeel aan want die wil zijn handel ook weer opgang brengen.

    Tja, die sloopgelden die zijn we kwijt en de meeste hebben ze vergeten er is maar een voordeel, we hebben er belasting aftrek van genoten.

    Carpe Diem.

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @ Piet Bennik,

    Het lijkt voor ons schippers met kleinere schepen wel mooi een sloopregeling, maar ik ben bang dat de BBU en CBRB en straks de BLN, met het zelfde verhaal gaan komen, zoals de ASV nu aanhaalt inzake de CCR regels.

    Dat wanneer er een sloopregeling voor deze categorie schepen komt, al dat vervoer straks via de weg gaat en deze schepen absoluut niet gemist kunnen worden.

    Geloof maar niet dat de leden van deze organisaties van plan zijn, te gaan betalen voor de kleinere schepen, in de wandelgangen wordt al gesproken om alle schepen beneden een bepaald tonnage uit te sluiten en de regeling alleen open te stellen voor de grotere schepen welke nu hun financiële verplichtingen niet meer na kunnen komen, of wel alleen voor de tonnage categorie nieuwbouw. Dus laten we zeggen van af 1500 ton.

    Dus Piet de tijd zal het inderdaad leren, maar die sloopfonds gelden waar ook jij aan hebt mee betaald, zien wij vermoedelijk geen cent van terug en gaan opgesoupeerd worden door de zelfde figuren, die eerst de geordende markten om zeep hebben geholpen, later een groot deel van de binnenvaart op de rand van een faillissement hebben gebracht, door hun niet te stillen honger naar steeds meer en nu uit de ellende geholpen moeten worden, over de rug van hun collega’s heen.

    Met vriendelijk groet,

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Beste Falco,

    Ik ben het met veel zaken met u eens en een oplossing is verschrikkelijk moeilijk in de binnenvaart met pakweg 5000 verschillende ondernemers met ieders verschillende kostprijzen en ideeën, inzichten en belangen.
    Hier gaat vorming van één brancheorganisatie en coöperaties niets aan veranderen.
    Zowel de binnenvaart als de huizenmarkt en zelfs Europa heeft dood eenvoudig teveel op de pof gedaan.
    Hier zijn de overheid en de banken en de mensen zelf debet aan.
    En tot op heden willen geen van drieën hier drastisch een eind aan de pof maken door in ene keer terug te gaan naar een normale basis.
    Daarbij denk ik aan schulden en waarde halveren en lonen met 25% reduceren.

    Nu even terug naar de binnenvaart, daar hebben we grote vrijemarkt verstoorders d.m.v. banken en in zekere zin de CCR eisen.
    Van de banken heb ik last dat ze schepen laten varen die technisch failliet zijn.
    En de banken geven inmiddels ook al aan dat het niet meer haalbaar is maar hakken nog steeds geen knopen door.
    Ik heb dan ook de drie grote banken aangeschreven om hun verantwoordelijkheid te nemen tegenover hun andere klanten die min of meer meegezogen worden in de neerwaartse spiraal.
    Ik denk ook dat helaas diezelfde banken de macht hebben om zonder gezeur van het NMA en andere instantie de markt kunnen beïnvloeden.
    Daarom heb hun een visie van mij gegeven om die schepen 5 jaar op te leggen en de mensen aan boord te laten.
    En deze over pakweg 5 jaar gereguleerd aan de markt toe te voegen.
    Dit heeft naar mijn mening voordelen voor alle partijen.
    1 Het schip blijft nieuw, geen slijtage van schip en eigenaar.
    2 De markt leeft op qua prijsstelling voor zowel vracht als waarde dit werkt ook positief voor hun andere klanten.
    3 Over 5 jaar zijn er best wel veel schepen uit de markt gegaan d.m.v. vergrijzing en andere oorzaken b.v CCR eisen van voor 2003.
    4 Als er naar schatting over 5 jaar meer te transporteren is kunnen de terugkerende schepen met gemak de 5 opgelegde jaren terug verdienen, want nu voor niets of weinig door modderen worden beide partijen niet beter van.
    Maar nogmaals het is een idee van mij en ik weet ook gelukkig niet alles natuurlijk.

    Wat ik wel weet is dat de lobby van de EVO enorm is en dit houd zaken zoals overheidsingrijpen, CCR eisen en als laatste de banken in hun greep.
    En in zekere zin zorgt de EVO ook voor vergroting van schepen op te kleine kanalen en verruiming van openingstijden, hetgeen wat resulteert in een vracht verlaging voor de gehele binnenvaart.

    Over de CCR eisen kan ik het volgende zeggen.
    Het is deels waar dat de onkosten niet meer te behappen zijn, maar vele eisen zijn gewoon onzinnig en onuitvoerbaar.
    Natuurlijk geloof ik dat er over 20 jaar geen 500 tonner meer rondvaart, maar om dit te versnellen door de CCR eisen van nu te handhaven is wel erg cru.
    Hierbij moet je de markt zijn werk laten doen dat is in het verleden ook gebeurd.
    En voor mij geld gewoon wat moet ik investeren, wat word ik er wijzer van, ons schip is min of meer onverkoopbaar, dus is een sloopregeling interessant, maar dat zijn doelstellingen die voor iedereen verschillend zijn.
    En zo heeft een ieder zijn eigen visie.

    Ach, vaartijden en rijtijden, dat is al helemaal een hekel punt in de transport wereld.
    Wie gaat dat controleren wat is er nu voor controle en ik heb het idee dat zelfs hier de EVO achter zit.

    Ik heb gelukkig ook niet alle wijsheid in pacht, maar wellicht is er iemand die d.m.v. van onze gedachten gangen te lezen met een briljant plan komt.

    Luctor et emergo.
    Weer zo’n oude doordachte scheepsnaam.
    Vroeger waren de mensen zo gek nog niet eigenlijk, toch?

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hallo Piet Bennik.

    Ik kan mij voorstellen dat sommige collega,s niet afwijzend zijn tegen slopen maar ik denk dat juist die groep een tikkie te klein zijn in tonnen om markt invloed te hebben.
    Dan zou bijvoorbeeld onze lichting schip van bouwjaar 1995 in aanmerking moeten komen maar dat zien u en ik prijstechnisch niet zitten en is daardoor economisch weer niet haalbaar.Bovendien werkt onze markt niet meer want zolang de banken ons allen verder laat varen ondanks we onze verplichtingen niet voldoen is de markt verstoord.Bovendien moeten we ons afvragen of we deze markt überhaupt in deze vorm willen doorzetten met onze miljoenen bedrijven!Laten u en ik beide de kerk in de midden houden.Er is nu een groep die niet meer mee kunnen komen met investeringen met betrekking nieuwe CCR-eisen vanwegen leeftijd schip en leeftijd ondernemers.Dat hiervoor een vangnet wordt op getuigd in een vorm van een sloopfonds voor bedrijfsbeëindiging is nog niet zo gek.Maar als we dit binnen Europa mondiaal gaan regelen waardoor iedere onderneming financieel om bijdragen wordt verlangt dan kunnen we ook op Europees niveau draagkracht verlangen om de vrijemarkt ingrijpend te veranderen.Om een paar voorbeelden te noemen.Op europees niveau afspreken dat iedere ondernemer tot verantwoording wordt geroepen op vaartijden.B.V. overal mag men met A1 bemanning varen binnen een bloktijd van 6.00-22.00.Alles daar buiten moet en is 24 uur bemand.Makelijk te controleren in ieder land.Hiervoor is denk ik geen draagvlak nodig maar een europese wil.[overigens die europese wil daar drijft ook een sloopregeling op]Wat de werkelijke markt verandering betrefd is inderdaad het probleem van draadvlak.Die sleutel van oplossing heb ik niet maar als u een sugestie hebt dan lees ik het graag.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • @ Falco,

    Het ligt er net aan bij welke organisatie je zit.
    De ASV wil wel maar word aan alle kanten tegen gewerkt door de zogenaamde grote organisatie(s).

    MMMMMM slopen vind ik wel interressant.

    Kijk eens hoeveel coops er nog overzijn sinds 1996, geen optie dus.

    EUBO was al voordat het begon gedoemd te mislukken.
    Oorzaak te weinig draagkracht en vermogen van de bank.

    De tijd zal het leren,
    Stond vroeger ook op schepen.

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • En ja hoor.De sloopspook wordt uit de kast hehaald.Niemand weet alleen nog niet wat,hoeveel en wie gaat dat betalen.En als het er komt zijn we een jaar of 4 verder!!!!! Als grote organisatie kunnen jullie wel wat betekenen op korte termijn.Zet coöps op tot 500.000t.Zoek samen met banken een modus om ondernemrs over te halen zich te verenigen.Bereken een kostprijs voor transport op basis onkosten-winst verhouding zonder op en neer gaande prijzen.Verplicht iedereen in de coöps alleen al aan de vaartijd te houden vanwege capacitiet beheersingZo zijn er een veelvoud van mogelijkheden met coöps.Maarja dan zullen een heleboel leden van de CBRB gaan sputteren.Dat hebben we wel gezien in de tijd van de EUBO.Dus wat moet de BBU uit de kast gaan halen om zijn vriendje.s bij de CBRB niet voor het hoofd te stoten en toch naar buiten komen alsof men daadkrachtig is? DE SLOOPSPOOK.
    U begrijpt aan mijn reaktie,ik ben not amused omdat we zelfs door onze organisatie.s niet serieus worden genomen en ons om de tuin aan het lijden zijn.Tijd rekken met zijn allen en als afleiding gebruiken we het poldermodel.

    Iedereen veel wijsheid gewenst de komende jaren en vooral heel veel geduld.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Wat krijgen we nu, zijn ze bij de BBU uit een reeds meerdere jaren durende winterslaap ontwaakt?

    Was daar eerst een niets zeggend onderzoek van de ING voor nodig, om er achter te komen dat deze crisis nog lang niet voorbij is.

    Als de BBU iets verder had gekeken voordat ze in hun winterslaap gingen, hadden ze toen al kunnen zien, dat een groot deel van het Nederlandse en Europese binnenvaart systeem al aan het instorten was.

    Maar laten we het er maar ophouden, dat het beter is om laat te reageren, dan helemaal niet.

    Dus concreet , de BBU blijft bij capaciteitsbeperkende maatregelen om de crisis in de Europese binnenvaart te bestrijden.

    Stel: Ze krijgen de overheden in Europa zo gek.

    Dan rijst bij mij de vraag, wie gaat dat betalen?

    Worden dat de Europese overheden, de banken of wordt er een donatie verwacht van de verladers? Nee dus, dat gaat dus wederom een door de overheid voor gefinancierde regeling worden, die wij als schippers gezamenlijk mogen gaan dragen, in een tijd dat ieder cent lasten verzwaring er een teveel is.

    Mocht er nog een vrachtprijs verhogende werking van uitgaan, dan was er nog iets voor te zeggen, maar voordat daar al sprake van kan zijn, is er al veel water door de Rijn gestroomd en zijn we vele jaren verder.

    Pak alleen de factor tijd, voordat er op Europees niveau overeenstemming is bereikt zijn we minimaal al een jaar verder, dan moet alles nog op Europees en Nationaal niveau uitgewerkt gaan worden, zoiets gaat minstens nog eens tussen de anderhalf en de twee jaar duren.
    Dan is het al 2016 voordat het eerste schip naar de sloop gaat.

    Dan kom ik bij het volgende punt:

    Wie gaat er slopen, zijn dat de grote nieuwbouw schepen, of de oudere grote schepen en zijn daar in aantal, om enig gewicht in de schaal te leggen,nog wel genoeg schepen van over, of worden dat de laatste spitsen en kempenaars.

    Voor die laatste categorie is het dan helaas te laat, want daarvan gaan in 2015 verschillende sneuvelen, die niet meer aan de CCR eisen kunnen voldoen. Zonder geldig papieren kun je n.l. niet slopen, mag ik aannemen, mocht dat wel kunnen, dan worden het weer gouden tijden voor de VEKA’s en Galle’s in Nederland, want als je goed kijkt liggen er her en der over Europa verspreid, nog voldoende sloopmaterialen.

    Het verheugd me wel dat Dhr. Kortenhorst zich in wil gaan zetten voor een affichage plicht.

    Elders in deze Schuttevaer staat: Dat de ASV aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in een brief gevraagd heeft om markttransparantie, daar dit gelijke plannen zijn, lijkt mij dit een uitgelezen mogelijkheid voor de BBU om gezamenlijk met de ASV zich daar sterk voor te maken.

    Wel zet ik vraagtekens bij de zuiverheid van de BBU inzake de hierboven gedane voorstellen.

    Aangezien de vorming van de BLN gewoon doorgaat en wat voor onderhandelingspositie heeft de BBU nog, als er binnenkort geen BBU meer bestaat en is opgegaan in een BLN waar verschillende EVO gerelateerde organisaties aan deelnemen, die het tenslotte een zorg zal zijn, of crepeert de hele binnenvaart, als zij er maar profijt van hebben en dus helemaal niet van plan zijn om akkoord te gaan met wat voor marktregulering dan ook en dat tot dusver ook niet onder stoelen en banken hebben gestoken.

    Hoe kunt u als BBU verklaren dat de BLN zich niet mag en wil inzetten, om tot een verbetering van de inkomsten positie in de binnenvaart te komen en u hier nu wel mee komt, maar binnenkort helemaal niet meer bestaat?

    Dat is mensen zout in de ogen strooien.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Nu breekt mijn klomp.

    Volgens mij ging die ene brancheorganisatie toch niet met de markt werking bemoeien?
    Wat ik nu lees in deze berichtgeving valt mijn mond van open we gaan plannen maken om de markt te beheersen en dat samen met de CBRB.
    Ik krijg het idee dat ze net zo wispelturig zijn als de schippers.
    Volgens mij hoeven jullie niet lang na te denken over de plannen kijk maar wat er op de ASV site staat of geef eens een belletje naar de vice voorzitster hiervan.
    Het kan ook een idee zijn dat jullie je aansluiten bij de ASV scheelt een hoop werk.

    Toch ga ik het nog niet begrijpen een minimale enquête houden gecombineerd met zwakke voorstellen tegenover de minister en nu 180 graden draaien en alvast gaan samenwerken met een partij die er nog niet uit is.
    Wat moeten wij als schippers hier nu van denken!!!

    Volgens mij is coöperatievorming zooo jaren negentig en zijn er sinds die tijd alweer een paar gestopt.
    Dus als u hier op gaat inzetten, geef ik u een wijze raad bespaar u de moeite.

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op

Reageer